"Even" bekendgemaakt met de schokkende mededeling dat de samenwerking al meer dan 2 jaar aan de gang is. NVIDIA maakt de GPU voor de PS3 die in samenwerking met de CELL de games van de nieuwe generatie zullen vormen. We wisten al dat MS en Nintendo besprekingen en resultaten hadden geboekt met ATI en we dachten dat Sony op eigen houtje een inhouse GPU aan het ontwikkelen was, maar niets is minder waar. Al 2 jaar zijn Sony en NVIDIA in het geheim bezig geweest met de GPU. (weet je het nog?) De chip die zorgt voor de grafische kant van het verhaal. Maar de kern van deze aankondiging zit hem niet alleen in de samenwerking voor de hardware maar vooral in de toezegging van NVIDIA voor het maken en verstrekken van ontwikkelingssoftware en middleware om de NVIDIA chip toegankelijk te maken voor devvies. Juist dat laatste is een grote stap richting de developers die voor de aansturing van de GPU nu bekende software voor de neus krijgen en sneller en doeltreffender de grafische kant van de games kunnen uitwerken. NVIDIA levert dus niet alleen de chip aan Sony, maar ook de software en middleware voor het gemak van de developers. Grafisch is het dus dik voor elkaar in het Sony kamp. Als Sony de devs op een simpele manier de CELL-structuur kan aanbieden dan worden ontwikkelingstijden aanzienlijk verkort en kan er meer gewerkt worden aan optimalisatie en uitwerking wat aan het eind van de rit garant moet staan voor monsterachtige games. De aankomende generatie consoles, zeker na bovenstaande aankondiging, zou weleens heel erg interessant kunnen worden voor de developers, maar belangrijker nog; voor ons! www.dgs-online.nl
Ik denk dat als de xbox 2 en gamecube 2 de volle kracht van de ati kaarten kan benutten dat ati beter zal zijn.Met de huidige kaarten heeft ati al een kleine perstatie voorsprong op nvidia.De grafische prestaties zijn naar mijn mening compleet afhankelijk van de developers.
Idd, het zijn uiteindelijk de developers die bepalen hoe mooi de game grafisch word. Word wel interessant nu. Het lijkt erop dat zowel de Xbox2, de PS3 en de nieuwe Nintendo krachtige apparaten zullen worden.
Vind het nergens op de site die jij geeft en BTW waarom zou nvidia dat 2 jaar geheim houden? Is namelijk goed nieuws voor zo wel sony als nvidia en dat zou zeker de aandelen laten stijgen. Geloof het niet echt, anders zouden ze het veel eerder bekent gemaakt hebben. Edit: heb het gevonden op de site maar daar staat geen bron bij en bind dgs online nou niet echt een gelovige bron.
ATI heeft helemaal niet zo'n voorsprong, dat wisselt steeds. Tot ATI met die platinum edition van ruim 600 euro uitkwam was nvidia nog gewoon het snelst dus dat zegt niet zo gek veel. Wat interessanter wordt is of die cell chip nou echt 50x sneller is dan een pentium 4 want dan gaat de xbox 2 het niet winnen op kracht.
http://www.gamer.nl/nieuws/24530 http://www.insidegamer.nl/content.php?id=4353 http://ps2.ign.com/articles/571/571460p1.html Ik denk dat het toch wel waar is. Lijkt me niet dat ze het hele verhaal en de quotes van Sony hebben verzonnen. Hier nog een stukje over de CELL: IBM en Sony gebruiken Cell processor ook voor workstations. IBM, Sony en Sony Computer Entertainment Inc. hebben aangekondigd dat zij een workstation hebben draaien op een Cell processor. Het prototype is de eerste geplande computertoepassing van de langverwachte Cell processor. De bedrijven verwachten dat een workstation met meerdere Cell processoren prestaties tot 16 teraflops kan neerzetten. De Cell processor is een samensmelting van een 64-bit Power processor core en meerdere samenwerkende cores met grote floating point rekenmogelijkheden, geoptimaliseerd voor rekenintensieve toepassingen en digitale toepassingen op het gebied van media, film en breedband. Hij is oorspronkelijk ontwikkeld als processor voor Sony's Playstation 3. Een individuele Cell processor is al in staat tot parallelle berekeningen, maar een cluster van Cell processoren kan ook fungeren als een grote parallelle rekeneenheid. Dit cluster kan daardoor de enorme hoeveelheid data aan die nodig is voor complexe natuurkundige simulaties en digitale beeldmanipulatie. Ook kan het cluster in kleinere eenheden worden verdeeld om verschillende kleinere taken uit te voeren. Verwacht wordt dat de Cell processor kloksnelheden boven de 4 GHz kan halen. "Onze samenwerking met Sony leidt naar een nieuw tijdperk van vooruitgang in de semiconductor- en computerindustrie" zei Colin Parris, vicedirecteur voor Productmanagement bij IBM's Systems & Technology Group. "De supercomputerachtige manier van rekenen en de bijbehorende prestaties van Workstations gebaseerd op de Cell processor zijn nog maar het begin van een breed spectrum van sterke "next-generation" ontwikkelingen van ons gezamenlijke ontwikkelingsteam." Naast toepassing in workstations en de Playstation 3, zal de Cell processor ook ingezet worden in een aantal High Definition TV's (HDTV) van Toshiba. Ook is de Cell processor geschikt om in "set-top" boxen en mobiele apparaten te worden toegepast. Daarmee veroorzaakt de Cell technologie een stevige concurrentie richting Intel in diens plannen om de digitale woonkamer ("digital home" project) te veroveren. Ook toepassing in wetenschappelijke supercomputers, streaming media servers en beeldanalyse apparatuur is mogelijk. www.hardware.info
Ik ben alleen maar blij dat xbox 2 een ati krijgt en geen nvidea gpu. Worden allebei wel power beestjes
Mwa; ik denk niet dat mensen zich moeten blind staren op wat de prestaties van Ati vs Nvidia op dit moment zijn. Ik denk dat Sony een grote kans maakt om de meest krachtige console af te leveren; zeker na de technologische knauw die de PS2 kreeg van de NGC en Xbox (nog steeds niet enorm van invloed op de verkoop van hun console maar toch een smetje op hun raam).
Sony is altijd de zwakste geweest qua grafische prestaties (in de PS1/N64 tijd was de N64 ook sterker), dus lijkt me niet dat Sony daar wakker van ligt. En ik denk ook niet dat de PS3 het sterkst wordt.
Lol; je moet de PS vergelijken met de snes; niet me de N64. De PS was oorspronkelijk ontwikkeld voor de Snes; wat later een stand-alone project werd. En we weten allemaal hoe hard de PS ass kicked op het gebied van graphs vs de snes (nogal wiedes ). Daar het redelijk laat is toen de PS gereleased werd tov de snes kan je hem eventueel nog met de N64 vergelijken; al is dat niet geheel eerlijk meer.
Dat hele gedoe maakt me niet zoveel uit. Is PS3 beter dan de Xbox en heeft het betere spellen? Dan koop ik toch gewoon de PS3. De Xbox 2 koop ik er denk zo en zo wel bij al is het alleen maar voor Halo 3 en Xbox live (als Halo 3 komt natuurlijk) Is er trouwens al iets bekend over de processor voor de Xbox 2? Het laatste wat ik heb gehoord was dat er 3 G5 processors in kwamen te zitten, maar dat gerucht is al dik een jaar oud volgens mij.
Klinkt allemaal veelbelovend in ieder geval Je koopt straks voor circa €450,- een apparaat met de beeldkwaliteit (en snelheid) van PC's die meer als €2.000,- kosten. Plus een veel beter aanbod aan games, wat op de PC gewoon summier is en eigenlijk een beetje triest, zeker gezien de benodigde hardware. En ze gaan lekker 3 á 4 jaar mee, in plaats van drie maanden . Ben benieuwd
Je vergeet alleen een ding, namelijk de kosten voor het ontwikkelen van die next gen games. Allemaal leuk en aardig die pracht en praal, maar als zowel de ontwikkelingstijd als de kosten hierdoor zullen gaan stijgen betekent dat de prijzen voor de games zelf dan ook weer omhoog gaan. Tevens is het nog maar de vraag hoeveel developers dit kunnen volhouden. Met name het aantal kleine zelfstandige developers zal teruglopen en velen zullen waarschijnlijk opgeslokt worden door de grote jongens, waarna je dus vooral meer eenheidsworst gaat krijgen onder de games. Dus of die hele ontwikkeling nu ook echt zo geweldig wordt is nog maar even afwachten als je het mij vraagt.
Sure... De Playstation was de tegenhanger van de Sega Saturn en de N64. Nintendo wilde de opvolger van de SNES samen met Sony ontwikkelen.
Ja en welke console was dat: De Playstation Maar Nintendo en Sony kregen mot, en toen heeft Sony gezegt: Bekijk het maar! En toen is Sony zelf met de productie/ontwikkeling van de Playstation verder gegaan..en daar heeft Nintendo nog spijt van. Over de kracht van de Xbox 2 Ik denk dat Microsoft er wel voor zorgt dat de Xbox 2 "sterker" word dan de PS3...bij de xbox was die al zo..en het gebeurt nu weer! Het enige waar ik me zorgen over maak is dit: Micosoft maakt specs van Xbox 2 bekend. Sony ziet de specs, en maakt hun PS3 beter.
Het maakt niet zoveel uit wie als eerste de specs presenteert: het verschil in kracht zoals wij kennen van e huidige generatie consoles zal dan toch niet zo groot zijn omdat er geen 1,5 jaar tussen zit.