Oblivion
Waarom deze post?
Ik lees door de andere topics zo belachelijk veel reacties en vragen over lange laadtijden en allerlei problemen, dat ik een thread als deze een hoop overzicht vindt bieden.
Ik denk het niet, maar wie weet kunnen we Bethesda nog een dienst bewijzen door de bugs eruit te halen!
LEES eerst deze post even door als je een probleem hebt, misschien is er al een oplossing voor! Je mag van mij wel er melding van maken dat jij er ook last van hebt.
Wat posten we hier?
Post hier puur technische problemen of bugs. Een voorbeeld van een technisch probleem is: Ik heb ontzettend lange laadtijden OF je 360 geeft een foutmelding ('t zou kunnen!). Een voorbeeld van een bug is: Ik loop een tavern binnen, praat met iemand en het spel loopt vast OF grafische foutjes. Het zijn slechts voorbeelden!
Technische problemen
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
V: Waarom stottert en trilt mijn beeld, waarom die lage framerate?
A: Zoals DOA: Ultimate en The Outfit runt Oblivion alleen optimaal op 60 Hz.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
V: Hoe controleer ik of mijn TV op 50 en/of 60 Hz werkt?
A: Ga naar System Settings op je 360. Console Settings. Display. PAL-Mode en zet hem op 60Hz als je dashboard er dan normaal uitziet dan zal oblivion het ook gewoon doen.
HDTVs werken per definitie op 60 Hz
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
V: Waarom zo'n lange laadtijden?
A: Er is inmiddels een oplossing gevonden voor dit cache probleem. Reboot je console en druk tot aan het laadscherm op de knop 'A'. Je cache geheugen wordt gedefragmenteerd en je krijgt opnieuw korte/normale laadtijden. Deze truuk werkt op zowel premium als core edition, omdat de L2 cache op de CPU chip zit en niet op de harddisk. Bij het heropstarten wordt de L2 Cache dus geleegd. In de L2 Cache haalt de cpu de belangrijkste aanspreekpunten (data) vandaan, die die gebruikt om snel naar bepaalde stukken in het spel te gaan bijvoorbeeld.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
V: Waarom maakt mijn XBox zo'n herrie tijdens het spelen?
A: Het schijnt dat de eerste XBox-en (de launch XBox-en zeg maar), over een andere DVD speler beschikken dan de huidige XBox-en. Deze produceren een wat hoger geluidsniveau dan de nieuwe. Het is dus niet zozeer een technisch probleem, maar gewoon een technisch verschil.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
V: Ik krijg met enige regelmaat (lees: soms heb ik er geen last van, soms toevallig 2x na 30 minuten) de melding "Disc Unreadable" en moet mijn XBox 360 rebooten. Wat kan ik hier aan doen?
A: Ik vrees dat hier weinig aan te doen is. Het punt is, dat Oblivion een grote spelwereld omvat die in principe zonder laadschermen weergeven moet worden. De enige laadtijden vind je dan ook als je vanuit de bossen een stad of grot binnenloopt of wanneer je in de stad weer de bossen in loopt of een huis of kamer betreed. Als je dus in de bossen rondloopt moet er een enorme spel wereld "gestreamed" ofwel gestroomd vanaf de DVD worden. Dit houdt in dat de DVD speler in principe non-stop vanaf de DVD informatie aan de XBox moet doorgeven. De DVD is echter een heel erg lees-gevoelig object. Informatie staat miniscuul dicht op elkaar. Het is dan ook niet verwonderlijk dat als het licht van de laser (om te lezen) een duizendste millimeter verkeerd valt, de XBox de draad even kwijt is, gebeurt dit toevallig een paar keer achter elkaar, dan zal je de melding "Disc Unreadable" krijgen. Dit ondanks dat de DVD brand schoon kan zijn. Wederom, hier is weinig aan te doen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bugs
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij de quest voor Umbra's zwaard zit er een bug in de game. Details volgens binnenkort.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Woordenlijst
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bug(s)
Een bug is min of meer een programmeerfout van de makers van een spel. Kortom het zijn geen problemen van hardware-matige aard. Een voorbeeld is:
Je loopt over een brug en je valt er opeens doorheen.
Je loopt dwars door een muur heen.
(De twee voorbeelden hierboven worden ook we clipping-errors genoemd, maar dit ter zijde)
Je praat met iemand en het spel loopt vast.
Etc.
Cache
De term 'cache' slaat op gegevens die tijdelijk worden bewaard.
We kennen harddisk-cache, waarbij de meest recentelijk ingelezen of weggeschreven gegevens in het geheugen van de PC/XBox (360) worden bewaard. Dat geheugen is namelijk vele malen sneller toegankelijk dan de harddisk zélf.
We kennen ook cache-geheugen bij de processor. In dat geval wordt een kopie van een gedeelte van het gewone RAM-geheugen bewaard in cache-geheugen, dat razendsnel kan worden benaderd.
We kennen ook 'internet-cache'. Dat is de subdirectory, waarin tijdelijke internetbestanden worden bewaard. Als wordt geconstateerd dat een tijdelijk internetbestand gelijk is aan een van internet te downloaden bestand, dan wordt dat tijdelijke bestand gebruikt. Wat dus een stuk sneller is.
Laatst bewerkt: 19 mei 2006