1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

oppasen voor kometen en tsunamies

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door bulleta, 24 mei 2006.

  1. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet even niet wat ik hier van moet denken, maar ik lees dit net op mijn lokale kitesurf forum.

    Brokstukken komeet 73P slaan rond 25 mei in op de Aarde
    Sunday 16 April 2006

    HAWAII - Yahoo News meldt dat het zeer waarschijnlijk is dat rond 25 mei een of meer fragmenten van de komeet Schwassman-Wachmann 3B zal inslaan op het oppervlak van de Aarde.


    De komeet, een hemellichaam bestaande uit ijs en rots, viel na eeuwen als een massieve klomp om de zon gedraaid te hebben, in 1995 uit elkaar. De komeet draait in een 5-jarige ellipsvormige baan om de zon.


    Rond 25 mei kruist de komeet 73P, ook wel genaamd Schwassman-Wachmann 3B, de baan van de aarde. De vorige keer na 1995 stond de aarde ver verwijderd van het punt waar de banen van de komeet en de baan van de aarde elkaar kruisen. Dit jaar is het echter anders.

    Als de komeet nog intact zou zijn, zou deze de aarde op een afstand van 16 miljoen kilometer missen, kosmisch gezien een kleine afstand. Het zou toch een misser zijn: De komeet zou al voorbijgevlogen zijn voordat de aarde haar pad kruist.


    Echter doordat de komeet uiteengevallen is, laat deze een staart achter van grote brokstukken. Hoewel de kop - voor zover er nog sprake is van een kop - van de komeet zelf het kruispunt al gepasseerd is, bevinden zich daar nog wel grote brokstukken die achter de uiteengevallen komeet slepen.

    Het is hoogstwaarschijnlijk dat de aarde op dit kruispunt van de banen gebombardeerd wordt met deze stukken.


    Een brokstuk ter grote van een auto zou al het effect hebben van tientallen Hiroshima-bommen, en indien zo'n brokstruk in de oceaan zou vallen, zou dit een grote tsunami kunnen veroorzaken die kustlanden kan treffen.



    Simulaties van de NASA tonen aan dat de aarde vanaf 25 mei in botsing met de brokstukken zal komen, de data dat de aarde in de brokstukkenstaart van de komeet zit.


    Op 8 juni kruist de aarde de baan van de komeet.

    bron:http://www.kitehigh.nl/yabbse/index...a743fb4ebf50b7feff0d306b2&topic=16541.new#new
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2006
  2. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    nu begin ik me toch even zwaar af te vragen waarom ik her niks over hoor op tv....
     
  3. SupahMaster

    SupahMaster Guest


    Morgen al! Is het al bekend waaar deze gaat vallen?
     
  4. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    nee maar het is zo raar dat we niks horen nasa zou al alarm meoten hebben geslagen als dit waar is ...

    of ze willen de mensen niet onrustig maken ofzo
     
  5. Greate Pier

    Greate Pier euuhm

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm.. lijkt me sterk dat het echt zo'n groot risico is? Anders was het vast wel wat uitgebreider in het nieuws! Het artikel is al van Sunday 16 April 2006.
     
  6. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    Kan je uhw, niet echt beginnen met de startpost + topictitel zonder schrijffouten te posten?
     
  7. Elite

    Elite Elite TAR

    Berichten:
    1.498
    Leuk Bevonden:
    14
    Ik heb het volste vertrouwen in de werking van de dampkring. Van brokstukken zo groot als auto's blijft doorgaans niets over, duzzz.
    Ik zal het wel jammer vinden als we morgen allemaal dood gaan, ben wel benieuwd naar mijn examencijfers.
     
  8. SupahMaster

    SupahMaster Guest

    Aangezien hij de topictitel niet kan aanpassen, kan u dat doen. Ik vind ( mening ) dit toch wel een serieus onderwerp en zo gaan niet echt veel mensen er in posten.

    /Mod Wij weten wat de mogelijkheden zijn op dit forum. Deze posts kan je rustig achterwege laten. - Orcrist
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2006
  9. Tript

    Tript Levensgenieter

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    0
    idd.. maar goed dat fabelverhaaltje, 8 juni .. is 1 dag na kermis venhuizen.. dus is het allemaal niet zo erg \o/
     
  10. Greate Pier

    Greate Pier euuhm

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    0
    _O_
     
  11. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Is lang geleden al op tv geweest. Tegen de tijd dat de overgebleven brokstukjes het aardoppervlak raken is bijna alles al verdampt/verbrand. Wat overblijft zijn wat "steentjes"
     
  12. king kai

    king kai xbox360

    Berichten:
    788
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij zult wel niet zo benieuwd zijn of wel :p
     
  13. ill nino

    ill nino me, myself and I

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    mag ik mezelf nog wel snel even een vrouwtje vinden:+
     
  14. Miracle

    Miracle Guest

    Waarom doet de media er niks mee? :+

    Omdat het niet waar is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2007
  15. Tript

    Tript Levensgenieter

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    0
    de media is natuurlijk al in bunkers gevlucht =( duh.. einde van de wereld nadert gek..:)
     
  16. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Beetje gerommel met data vind je niet..?
    Hoe kan het dat de brokstukken die uit de staart van de komeet afkomstig zijn eerder de aarde bereiken dan dat de komeet de baan van de aarde kruist?:confused: :confused:
     
  17. BeZaX

    BeZaX Plop...

    Berichten:
    701
    Leuk Bevonden:
    0
    *Pakt z'n honkbalschoen alvast...
     
  18. Miracle

    Miracle Guest

    Als dit waar zou zijn dan zouden er allang voorzorgsmaatregelen zijn genomen die een beetje zouden kunnen helpen, alhoewel je weinig weerstand kan bieden tegen een komeet.

    Ga er maar vanuit dat we nog geen afscheid hoeven te nemen van het fijne gameleven. :thumbs:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2007
  19. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    VANAF morgen. Lezen kerel

    en het IS op tv geweest. Maar het stelt niet veel voor.



    Brokstukken komeet geen gevaar voor Aarde


    De brokstukken van de uiteenvallende komeet 73P/Schwassmann-Wachman 3 vormen geen gevaar voor de Aarde. Dit heeft de NASA laten weten. Omstreeks 13 mei nadert de periodieke komeet de Aarde tot op 11,7 miljoen km, wat naar astronomische begrippen relatief dichtbij is.

    De verschijning van de komeet, die om de 5,4 jaar rond de Zon draait, leidde tot opwinding in de wereld van astronomen. Het hemellichaam desintegreert immers, waarbij de Hubble Ruimtetelescoop vaststelde dat met meer dan 36 stuks het aantal fragmenten veel hoger was dan men via observaties op de grond dacht. Tevens verloopt het uiteenvallen hierarchisch gestructureerd: fragmenten vallen in nog kleinere stukjes uiteen. Tientallen minifragmenten vliegen aldus in het zog van de grotere.

    Indianenverhalen
    Op het internet doken al verhalen op dat brokstukken op de Aarde zouden inslaan. Wat de NASA ertoe aanzette om die indianenverhalen meteen naar de prullenbak te verwijzen en formeel te zeggen dat er geen inslag zal zijn, dat er geen tsunami's zullen ontstaan en dat geen soorten zullen worden uitgeroeid. Veel van de fragmenten gaan nog op minstens acht miljoen km van ons blijven, wat meer dan twintig keer de afstand van de Aarde tot de Maan is, aldus astronomen.


    Geen zeldzaamheid
    Uiteenvallende kometen zijn geen pure zeldzaamheid. Toch gaan astronomen van de dichte passage gebruik maken om via hun telescopen meer te leren over de oorzaak en de dynamiek van deze en andere komeetsplitsingen, zegt de Volkssterrenwacht Urania in Hove.

    Het hemellichaam is in 1930 ontdekt door de Duitsers Arnold Schassmann en Arno Arthur Wachmann. Het werd ondanks zijn korte omlooptijd pas in 1979 opnieuw gezien. Bij een passage in 1985 zag niemand de komeet, zegt de gezaghebbende site space.com. Vanaf 1995 werd vastgesteld dat de staartster desintegreerde
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2006
  20. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    De 25e? Daar gaat mn vrije dag :mad:
     

Deel Deze Pagina