Opvolgers GeForce 6800 en Radeon X800.

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door CaptnCook, 26 jun 2004.

1. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Op de Japanse site PC Watch is de roadmap te vinden van zowel nVidia als ATi. Op de roadmap van nVidia is een nieuwe GPU te vinden, de NV48 die moet gaan concurreren met ATi's R480 die al eerder door AnandTech werd gespot. Wat opvalt is de interface waarmee beide GPU's met de rest van het systeem communiceren. ATi's R480 heeft hiervoor een native PCI Express x16-interface ter beschikking, hoewel er ook een versie met een AGP 8x-bridge zal komen. nVidia's NV48 is daarentegen met een AGP 8x-interface uitgerust. Een versie met een PCI Express bridge-chip is echter ook gepland. Waarom de NV48 geen native PCI Express ondersteuning heeft, is niet duidelijk, want de NV44 en de NV43 krijgen wel een native PCI Express-interface.

Om het low-end en het mid-range segment te bedienen heeft nVidia twee nieuwe GPU's in de planning, respectievelijk de NV43 en de NV44 die de NV37 (GeForce PCX 5300) en de NV39 (GeForce PCX 5750) moeten opvolgen. Beiden zullen acht pixelpipelines hebben. ATi heeft alleen een mid-range GPU op de roadmap staan, de RV410 die de RV380 (Radeon X600) zal opvolgen. Deze GPU zal acht pixelpipelines hebben, een 128bits brede geheugeninterface en overweg kunnen met GDDR3-geheugen. Zowel de high-end GPU's als de andere zullen nog in 2004 op de markt komen en worden met een 110nm-proces gemaakt. In 2005 zal een nieuwe generatie van GPU's verschijnen die overweg kan met Microsofts DirectX 10, de nVidia NV50 en ATi R500, die waarschijnlijk met behulp van een 90nm-proces zullen worden gemaakt.

Dit is toch gewoon schandalig zeg!!! De X800 en de 6800 serie liggen amper in de winkel of de opvolgers zijn alweer aangekondigt.
    DirectX 10 al!!!!!!!!!!
    Echt ronduit schandalig!!!!!!!!

www.tweakers.net

2. Rick NLD

Rick NLD Friends

Leuk Bevonden:
    0
    ok, die eerste 2 stukjes snap ik echt niks van :confused:

maar het is idd heel triest, maar dat is ivm pc altijd zo. ook elke maand zijn er weer nieuwe en snellerepc's.

3. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Het is geen totale nieuwe gpu maar een getweakte gpu van de core waarvan de 6800 ultra ook gebruikt maakt. Ze ondersteunen direct x 10 al wel ja maar dat duurt nog even voordat dat uitkomt. Maar wil je zo'n kaart kopen moet je ook een andere cpu en een andere mobo kopen. PCI-Express is de opvolger van AGP.

BTW volgens nvidia gebruikt ati ook geen native pci express maar een zogeheette bridge ofzo. PCI express wordt dus nog niet volledig benut.

Waarom schandalig. deze ontwikkelingen zijn al jaren zo. Elk half jaar wordt er een nieuwe kaart uit gebracht en elk jaar een nieuwe core.

4. Markos

Markos XBW member

Leuk Bevonden:
    0
    uhm, dit zijn roadmaps en geen officiële aankondigingen, ze hebben roadmaps die tot 2010 lopen. daarbij staan roadmaps niet vast en zou het best kunnnen dat de volgende generatie pas begin 2006 komt. de periode tussen twee generaties is dus ook niet echt korter als normaal hoor, dus ik weet niet wat je loopt te schreeuwen over schandalig.

5. Socks

Socks a.k.a sokken

Leuk Bevonden:
    0
    maar dan worden die andere toch weer goedkoper en das wel relax

6. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Vind jij het normaal dat een kaart van 599 euro nog eens in de winkel ligt, of de opvolger word al aangekondigd??? Echt normaal is dat niet.

Ze komen al in het begin van 2005.

7. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Deze kaarten zijn hybride hoor, komen uit als een AGP en PCI-E uitvoering.
    Beide videokaartbakkers verwachten dat PCI-E pas in de loop van 2006 mainstream wordt. Dus voorlopig nog geen andere moederborden en cpu's nodig voor deze kaarten.

Dus de kaarten die dit jaar nog uit komen zijn 'gewoon' directX 9, en dus gebaseerd op de huidige GPU's. Terwijl de kaarten die in de loop van 2005 uit komen wel nieuwe GPU's zijn, en dus directX 10 ondersteunen.

Ehh misschien schandalig omdat de 'huidige' nieuwe oude generatie nog amper in de winkels ligt? Nu veranderen roadmaps nooit echt veel, hoogstens een kwartaal ofzo. Iedereen die vandaag iets nieuws koopt, weet dat het binnen een aantal maanden 'oud' is. Ik kan het best begrijpen als iemand voor 450,- euro een videokaart koopt, en dan vervolgens zo'n bericht leest, dit schandalig vind.

Maar veel zorgen hoef je je niet te maken overigens. De grafische engines die de komende 2 jaar gebruikt gaan worden zijn die van Far Cry, Half Life2 en Doom 3, en deze draaien perfect op de 6800 serie en de x800 serie.

Laatst bewerkt: 26 jun 2004
  8. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    Ze mogen indd wel eens een keer met Grote stappen naar voren gaan in plaats van telkens een klein beetje verbeteren en maar weer geld eraan gaan verdienen. Maar voor de rest interreseert het me niet zoveel, ik koop toch niet zo een goede kaart vind ze relatief veels te duur...Ik heb nu een Radeon 9600 256mb en die vind ik goed genoeg...

Oh en by the way er is een oplossing tegen dat telkens moeten upgraden en het heet Xbox... ;)

9. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Je moet niet echt veel betere prestaties van de NV48 en R480 verwachten t.o.v. de NV40 (6800) en R420 (X800). Het is zoals bij de 9800 Pro en 9800 XT/ 5900 Ultra en 5950 Ultra, alleen zal het verschil tussen deze keer waarschijnlijk iets groter zijn. Ik denk dat het een prestatie winst zal worden van ongeveer 15% tot 20%. Ook denk ik dat deze kaarten 512MB (GDDR3 waarschijnlijk) geheugen gaan krijgen, aangezien de NV40 en de R420 dat ook al ondersteunen (+ Nvidia zei op de voorstelling van de 6800 dat er later dit jaar een model met 512MB uit komt). Maar als je nu nood hebt aan een "next-gen" kaart, ga dan gerust voor de 6800 of X800.

Maar de NV50 en R500 worden veel interessanter want dat worden de échte next-gen kaarten. Maar dat is voor 2005-2006, wat tevens ook de data is van wanneer de eerste games gebaseerd op de Unreal Engine 3 zouden moeten uitkomen. Dus er nog tijd genoeg om te sparen (zelfs al koop je nu een 6800 GT of X800 Pro imo).

10. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Met een 6800 ultra of x800 xt kun je idd unreal 3 niet op max draaien. daar heb je weer een nieuwere voor nodig. De makers zelf roepen zelfs dat je maar liefst 1 gig aan intern geheugen op je kaart nodig hebt om unreal 3 op max te kunnen spelen. In hoevere dat waar is zal de tijd ons leren. Zowieso 768 mb denk ik zoiets. Mara ja voor dat die nv50 en r500 in de winkel liggen ben je al weer even verder.

11. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Met de 6800 Ultra of X800 XT PE (X800 XT is nog wat zwakker) zou je de Unreal Engine 3 op vlekkeloos op low moeten kunnen draaien.

Dat van 1024MB intern geheugen (dus niet het geheugen op videokaart voor alle pc leeks) zou best wel eens waar kunnen zijn aangezien je minimaal 512MB nodig hebt om Far Cry op max. te draaien.

12. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    :mad: Dubbele post. Stom internet :mad:.

13. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    :mad: Driedubbele post. Voor reden: zie reply hier boven :mad:.

14. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Dat van die 1024MB videogeheugen zou best weleens reël kunnen zijn.
    Een game als Doom3 gebruikt in een scene al ruim 200MB aan textures, normal maps, lightmaps etc etc. Dit dient ten alle tijde in het videogeheugen aanwezig te zijn. Tel daar bij op de hoeveelheid videogeheugen die er gebruikt wordt voor de resolutie, kleurdiepte en eventuele beeldverbeterings technieken:

- 1024*768 32bit
    - 8x AA

1024*768*4 (32bit)*(1+1+1+8+8 ) / 1048576 (naar MB toe) = 57MB.
    Dus voor games als Doom3 is 256MB al een must met alles op max en 8xAA. Ik denk dat de Unreal3 engine wel wat grotere textures zal gaan bevatten dan 200MB :9.

15. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Als je het zo bekijkt, maar wie weet is 512MB ook juist genoeg. Maar ik denk niet dat de R500 of NV50 al 1024MB gaan hebben bij hun launch, misschien dat er later modellen uitkomen met 1024MB. Ze zullen waarschijnlijk 512MB GDDR4 geheugen hebben of 768MB GDDR4(of tussen beide) hebben. Als ze 1024MB hebben dan ga ik er mij zeker eentje aanschaffen :).

Btw, ik snap niet vanwaar je die (1+1+1+8+8 ) in je bereking vandaan haalt (ja, van die 8*AA, maar gelieve in detail te gaan a.u.b.).

16. MasterChief_007

MasterChief_007 Hellas Power ^_^

Leuk Bevonden:
    6
    Je kan beter een kaart kopen voor een leuke prijs, dan nieuwste van het nieuwste die na 3 maanden opeens 200 euro goedkoper wordt door weer een nieuwe generatie...

17. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Waarom denkt iedereen dat met alle kaarten hetzelfde gebeurt als met de 9800 Pro? Momenteel kost de 9800XT nog duurder dan de X800 Pro. En als de 9800XT in prijs daalt dan moet je niet denken dat ie €200 wordt, reken maar eerder op €300 én voor €100 meer kan je een kaart krijgen die 2 tot 3 maal sneller is als de 9800 XT.

18. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    1 (front buffer) + 1 (back buffer) + 1 (z-buffer) + 8 (AA-back buffer) + 8 (AA-z-buffer)

Inderdaad, helemaal mee eens :), ik zie de 9800XT ook geen €200 worden. En bij het nVidia front werkt het precies hetzelfde. De videokaarten branche is een heel ander wereldje als dat van bijv. de processoren.
    Alhoewel sommige zaken het wel heel erg bont maken hoor! Bijvoorbeeld Alternate, daar kost een x800 Pro gewoon 'effe' €599 :eek:. Hoe durven ze de afzetters! En dan komt dadelijk de x800 XT, en dan lost ie de x800 Pro af voor €599 :{.

Laatst bewerkt: 27 jun 2004
  19. Pegas

Leuk Bevonden:
    22
    Bedankt

Niet helemaal, daar is de 5900 Ultra nog altijd stik duur.

Idd. Bij de videokaarten betekent een hoger cijfer niet altijd beter en dan beteken XT,... bij Nvidia en ATi ook nog eens iets anders kwa prestatie. Ook veranderen de videokaarten voortdurend van naam (9xxx reeks -->Xxxx reeks).

Vergeet de X800 XT PE niet :cool:.

Laatst bewerkt: 27 jun 2004
  20. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ja dat bedoel ik ook :). Ik zie de 9800 XT geen €200 worden, en dat doen ze bij nVidia ook niet met hun top modellen uit de FX serie.
    Wel frapant overigens; Toen ik vorig jaar in juli de 5900 Ultra van Creative kocht, kostte dat kreng €575. Terwijl de concurrent, de 9800 Pro €450 kostte. De 9800 Pro koop je inmiddels voor €200, terwijl de 5900 Ultra nog ruim €350 kost. Bij videokaarten betekend een nieuwe generatie geen wereldschokkende prijsverlagingen van de oude generatie. Ze zien het gewoon als een aparte serie kaarten met hun low, mid en high budget kaarten. De oude generatie wordt gewoon net zolang verkocht todat de gehele voorraad weg is uit de winkels. Probeer nog maar eens aan een nieuwe 9500 of 9700 te komen. Productie stop gezet en weg ermee, ruimte voor de nieuwe serie maken :).

Ghehe, nee idd :9.

Deel Deze Pagina