Wie gamed, doet het met surround sound. En dat kun je het beste te doen door een mooi geluidskaartje te kopen, een speakersetje op je bureau te raggen en de subwoofer vol open te zetten
En gamen maar!!
Maar welke speakers moet ik nou hebben? En welke geluidskaart?
Dat ligt helemaal aan jezelf, aan je budget en aan hoever je wilt gaan met surround sound.
Zo kun je bijvoorbeeld voor dit mooi geluidskaartje gaan:
Creative Soundsblaster Audigy 2 ZS
Dit is zo'n beetje de beste geluidskaart voor gamen die er nu is, en je hebt ook professionele versies met optische aansluitingen (extern) ed. Ik heb em zelf ook
Speakers heb je in veel soorten en maten, maar we zijn geïnteresseerd in 2 soorten:
5.1 & 7.1
5.1 betekent 5 speakers waarvan 1 centrale en 4 "gewone" speakers + 1 subwoofer. 7.1 betekent 7 speakers waarvan 1 centrale en 6 "gewone" speakers + 1 subwoofer.
We voorste drie speakers hebben altijd meer vermogen dan de rest.
Mijn setje:
Creative Inspire T5400
De drie voorste speakers zijn 20 watt en de subwoofer 24 watt. De andere 2 speakers zijn 8 watt.
Werkt erg lekker en i.c.m. EAX 4 geeft dit een echt bioscoop-gevoel tijdens het gamen!
En wie echt een fanatiekeling is of gewoon het beste geluid wilt moet voor de Megaworks serie gaan:
MegaWorks THX 5.1 550
Deze set heeft maarliefst 500 Watt totaal aan boord, met 70 Watt per Satelliet en een Subwoofer van 150 Watt
Maar deze kost dan ook een stuk meer, neem dat maar van mij aan
Allemaal leuk en aardig, maar waarom zou ik 200 euro uitgeven aan wat speakers!? Mijn stereosetje is leuk genoeg hoor..
Dat kan natuurlijk ook, maar een creative Audigy 2 kaart i.c.m. een Creative (of ander merk speakerset) heeft de volgende voordelen:
- De hele Augidy 2 reeks ondersteunt EAX; EAX zorgt ervoor dat je spel realistischer wordt qua geluid, en vandaag de dag zijn er al meer dan 400 games die EAX ondersteunen! Hier een leuke lap tekst over EAX. Een Audigy 2 ZS kaart is toch aanbevolen als je 100% van EAX wilt genieten
- Creative geluidskaarten hebben zowiezo erg veel mogelijkheden. Op mijn kaart zit bijv. ook nog een Firewire poortje en een digital out > je kan dus zelfs nog gaan decoden ook als je dat zou willen!
Kortom, surround sound WIL je gewoon hebben
Deel hier je ervaringen met surround sound!
We zijn vooral geïnteresseerd in 5.1 en 7.1 sets i.c.m. de PC.
Vertel uitgebreid over je set en geef e.v.t. een plaatje + link, zo blijven de slotjes ver van afstand
And remember: keep it clean!
Laatst bewerkt: 15 nov 2004