[PC] [PC gaming] Surround sound

Discussie in 'Games' gestart door mvdstam, 15 nov 2004.

1. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Wie gamed, doet het met surround sound. En dat kun je het beste te doen door een mooi geluidskaartje te kopen, een speakersetje op je bureau te raggen en de subwoofer vol open te zetten ;)

En gamen maar!! :p

:confused: Maar welke speakers moet ik nou hebben? En welke geluidskaart?

Dat ligt helemaal aan jezelf, aan je budget en aan hoever je wilt gaan met surround sound.
    Zo kun je bijvoorbeeld voor dit mooi geluidskaartje gaan:

Creative Soundsblaster Audigy 2 ZS

Dit is zo'n beetje de beste geluidskaart voor gamen die er nu is, en je hebt ook professionele versies met optische aansluitingen (extern) ed. Ik heb em zelf ook ;) O-)

Speakers heb je in veel soorten en maten, maar we zijn geïnteresseerd in 2 soorten:

5.1 & 7.1

5.1 betekent 5 speakers waarvan 1 centrale en 4 "gewone" speakers + 1 subwoofer. 7.1 betekent 7 speakers waarvan 1 centrale en 6 "gewone" speakers + 1 subwoofer.

We voorste drie speakers hebben altijd meer vermogen dan de rest.

Mijn setje:

Creative Inspire T5400

De drie voorste speakers zijn 20 watt en de subwoofer 24 watt. De andere 2 speakers zijn 8 watt.

Werkt erg lekker en i.c.m. EAX 4 geeft dit een echt bioscoop-gevoel tijdens het gamen! :D:D:D

En wie echt een fanatiekeling is of gewoon het beste geluid wilt moet voor de Megaworks serie gaan:

MegaWorks THX 5.1 550

Deze set heeft maarliefst 500 Watt totaal aan boord, met 70 Watt per Satelliet en een Subwoofer van 150 Watt 8)8)8)

Maar deze kost dan ook een stuk meer, neem dat maar van mij aan :cool:

:confused: Allemaal leuk en aardig, maar waarom zou ik 200 euro uitgeven aan wat speakers!? Mijn stereosetje is leuk genoeg hoor..

Dat kan natuurlijk ook, maar een creative Audigy 2 kaart i.c.m. een Creative (of ander merk speakerset) heeft de volgende voordelen:
    • De hele Augidy 2 reeks ondersteunt EAX; EAX zorgt ervoor dat je spel realistischer wordt qua geluid, en vandaag de dag zijn er al meer dan 400 games die EAX ondersteunen! Hier een leuke lap tekst over EAX. Een Audigy 2 ZS kaart is toch aanbevolen als je 100% van EAX wilt genieten ;)
    • Creative geluidskaarten hebben zowiezo erg veel mogelijkheden. Op mijn kaart zit bijv. ook nog een Firewire poortje en een digital out > je kan dus zelfs nog gaan decoden ook als je dat zou willen! :D
    Kortom, surround sound WIL je gewoon hebben :9

Deel hier je ervaringen met surround sound!

We zijn vooral geïnteresseerd in 5.1 en 7.1 sets i.c.m. de PC.
    Vertel uitgebreid over je set en geef e.v.t. een plaatje + link, zo blijven de slotjes ver van afstand ;)

And remember: keep it clean! :)

Laatst bewerkt: 15 nov 2004
  2. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Misschien het meest overzichtelijkste om het in dit draadje over PC en surround te hebben en in het alreeds bestaande draadje over surround omtrend Xbox: http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=50039

Mijn pc staat aangesloten op de surroundset waar ook mijn Xbox op staat, alleen gebruik ik hem amper icm de pc. PC staat er ook niet lekker voor en game amper op de pc.

3. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Slim, ik zal het even aanpassen in de SP ;)

4. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    ik ben van plan om dit setje te kopen voor mijn pc maar heeft iemand hier ervaring mee???

5. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Ziet er niet uit, maar met 10 Watt per satelliet kom je iig een heel eind, dus op zich niets mis mee. Subwoofer is 30 Watt leef ik op de site.

Goed mainstream setje dus, maar als 'ie meer kost dan €200,- zou ik em niet kopen, dan kun je beter voor een Logitech set gaan die meer vermogen heeft voor dezelfde prijs ;)

6. ITNL3

ITNL3 Jedi Knight

Leuk Bevonden:
    5
    pc gaming is Dolby Digital 5.1 geluid nog niet echt goed doorgedrongen. Kun je nog zo`n goede geluidskaart/speakers hebben. Maar één enkele game ondersteunt het terwijl standaard elke xbox game dit ondersteunt.

En meer vermogen wil niet altijd zeggen dat een speakersetje beter is mvdstam :)

7. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    Indd. Ik heb een 5.1 creative setje hier, maar heb de achterste twee boxen weggehaald omdat deze bijna niet te plaatsen waren... En ik game opzich ook niet zovaak op de pc. Maar ik heb wel een surround set op de xbox en ik heb niet van die hele "sterke" boxen, maar meer watt betekent toch dat de boxen harder kunnen? Maar mijn set hoeft niet erg hard te staan, ik heb liever "fijn" en "zuiver" geluid...

8. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Tja, als je veel DVD's op je PC bekijkt is een Dolby Digital 5.1 setje toch wel errug lekker hoor ;)

Jawel dus :)

9. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    het setje kost geen 200 euro maar slechts 75 euro. En ik vind het er persoonlijk een mooi setje dat goed bij mij pc past. Ik heb niet echt veel zwarte setjes kunnen vinden. Het meeste is grijs dus.

10. NecroSadistic28

NecroSadistic28 Redeemed In Flames

Leuk Bevonden:
    5
    Een echte PC gamer doet het met een plantronics headset _O_

11. Rodger Young

Rodger Young Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    ik heb precies hetzelfde als jij:cool:

goede keuze;)

12. NecroSadistic28

NecroSadistic28 Redeemed In Flames

Leuk Bevonden:
    5
    [plaatje]http://www.newworldtelnet.com/audio90s.jpg[/plaatje]

Plantronics Audio .90

Zwaar relexed headsetje, geweldige mic en dikke bass in de speakertjes. Good Shit.

13. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Wow nice.. hoeveel kost'ie?

14. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Voor realistisch surroundgeluid op de pc is niet altijd Dolby Digital vereist.
    Er zijn inderdaad zeer weinig Dolby Digital games op de markt. Maar dat vind ik absoluut geen gemis! Games die EAX3 of EAX Advanced HD ondersteunen kunnen net zo mooi klinken. Het realisme is uiteindelijk afhankelijk v.d effecten die de developer heeft gebruikt. Maar goed, dat geldt ook voor Dolby Digital tracks.

Zelf gebruik ik de Creative Audigy 2 ZS i.c.m. een Logitech Z-5300 5.1 surroundset. En ik ben daar zéér tevreden over! Over de geluidskaart heb ik eigenlijk géén op- of aanmerkingen, maar toch wel een klein minpuntje over het speakerset. De speakers hebben namelijk géén demonteerbaar kabeltje! Mocht er ooit een breuk in komen of iets dergelijks, dan kan je dus niet even het kabeltje vervangen. Verder is het een prachtig speakerset in zijn prijsklasse.

Het vermogen zegt helemaal niets over de kwaliteit v.d speakers ;). Tenzij je in de Wehkamp of Neckermann gaat bladeren natuurlijk... 8)

15. Rodger Young

Leuk Bevonden:
    5
    Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen heb ik een audigy 2 zs kaartje. Ik heb alleen wat problemen met mijn headset, hebben jullie enig idee hoe ik deze moet installeren met dit kaartje. Zat geen handleiding bij.

16. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Je zou deze dan aan moeten sluiten op de line-in aansluiting achterop de geluidskaart. Het is toch een 3,5mm plug?

17. mvdstam

mvdstam Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Weet iemand of Half-Life 2 EAX 4.0 ondersteunt?? (denk et wel)

18. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ik vermoed van wel, het ondersteund iig Dolby Digital 5.1 (ja, weer een titel erbij ITNL3 :cool: ).

19. Rodger Young

Leuk Bevonden:
    5
    goh.. zo ver was ik ook nog wel :D . Het zijn 2 plugjes die beide in de goede aansluiting zitten.

20. Spitie_nl

Spitie_nl Question?

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij is die Plantronics Audio .90 ongeveer 35/40 euro

Deel Deze Pagina