PC/hdd geluid en warmte "conflict"

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door x76xdemonx76x, 19 feb 2008.

1. x76xdemonx76x

x76xdemonx76x straightedge est1992

Leuk Bevonden:
    41
    Ik heb een hightower waarbij aan de achterkant ruimte is voor grote fans. De HDD/cd drives zitten een behoorlijk eindje van het moederbord vandaan. Bovenin de cd drives en onderin ivgm met de cddrives rechts gedraaid. Aan de zijkant van de kast is er ruimte gemaakt voor HDD fans. Aan beide kant is de zijkant vanuit de fabriek al voorzien van gaatjes voor lucht doorvoer.

Ik heb daar 3 HDD zitten, met elk een eigen fan. De HDD zijn dan ong 24 graden.

Nu komt het probleem. Nieuw huis, pc graag in de woonkamer, we gebruiken hem als mediacenter. Maar nu valt het iedereen(en mij ook) op dat die pc zo'n tering herrie maakt.

Ik heb nu alle 3 de HDD fans uitgezet, en hij is nu bijna fluisterstil. De temperaturen zijn alleen gestegen tot 33 graden!

Nu mijn vragen, tot welke temperatuur mogen die HDD komen? Ze hebben nu dus helemaal geen koeling eigenlijk...

Mijn 120 mm fans zijn super stil, de hdd fans(veel kleiner) dus niet, zijn er dan ook low noise fans die klein zijn? Ik zie op de meeste sites staan 20db-26db.

En dan heb je ook nog de zalman stille koeler, met die hitte verspreidings buizen. Maar werkt dat nu echt?

Straks nog even checken welk db gehalte de huidige kleine fans hebben...

Laatst bewerkt: 19 feb 2008
  2. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    33 graden is keurig. De mijne draaien geloof ik op de 45 graden.

edit: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649273#temperatuur

3. x76xdemonx76x

Leuk Bevonden:
    41
    bedankt voor je reactie!

Heb beide programmatjes's ff geinstalleerd..

hdd temp pro gaf maar 2 hdd aan, maar dat zou aan de "trial" versie kunnen liggen.. die gaf voor de een 34 aan en de ander 27

speedfan geeft wat meer waardes aan(niet alleen de hdd) maar hij geeft aan dat mijn videokaart 53 graden is!?!?
    wat ik ook vaag vindt is ook bij deze software... waar is mijn 3e HDD? Is ook meteen mijn windows schijf, die zal toch ook wel t warmst zijn!

Bij advanced settings staat ie wel bij chip keuze, maar daar staat bij "at $0 on smart". Wil dat zeggen dat ie niet SMART compatible is?
    plaatje bij alleen browser aan:
    plaatje 2, links belasting met film aan, browser aan en 3x winrar compressie/uitpakken. rechts met alleen film en browser aan.

4. berendhaan

berendhaan Forum sjonnie

Leuk Bevonden:
    0
    Die temperaturen vallen best wel mee hoor.
    Je kunt er rustig mee gaan computeren.

Als je pc te warm word valt hij van zelf uit en dan is er nog niks aan de hand.

grtzz berend

5. x76xdemonx76x

Leuk Bevonden:
    41
    haha... kay... ben weer ff gerustgesteld..

Dus eigenlijk zorgen dat ze onder de 50 graden blijven!?

pc staat nu sinds 1300 zo'n beetje continue aan, film kijken, muziek luisteren.

HDD blijven zo'n beetje tussen de 39-45 graden nu...

6. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Prima toch...

7. berendhaan

berendhaan Forum sjonnie

Leuk Bevonden:
    0
    hdd's rond de 45 graden houden dan zit je veilig en cpu rond de 50 dan gebeurt er niks :)
    mocht je toch zorgen maken dan toch maar een extra fannetje er in

8. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    CPU kan nog wel wat meer dan 50 graden aan hoor. De officiele grens ligt tegen de 70 ~ 75 graden aan, al is er wel iets mis met de koeling mochten ze deze temperatuur halen.

Videokaarten worden nog warmer. mijn X1950 wordt rond de 90 graden, en dat hoort hij ook te doen.

Weet je trouwens zeker dat je 3 fysieke harde schijven in je pc hebt hangen? En niet toevallig 1 harde schijf met 2 partities? Dat wordt door windows ook herkend als 3 harde schijven, terwijl er maar 2 in zitten.

9. x76xdemonx76x

Leuk Bevonden:
    41
    ja.. 1x 80 1x250 1x500

Deel Deze Pagina