Ik heb een hightower waarbij aan de achterkant ruimte is voor grote fans. De HDD/cd drives zitten een behoorlijk eindje van het moederbord vandaan. Bovenin de cd drives en onderin ivgm met de cddrives rechts gedraaid. Aan de zijkant van de kast is er ruimte gemaakt voor HDD fans. Aan beide kant is de zijkant vanuit de fabriek al voorzien van gaatjes voor lucht doorvoer.
Ik heb daar 3 HDD zitten, met elk een eigen fan. De HDD zijn dan ong 24 graden.
Nu komt het probleem. Nieuw huis, pc graag in de woonkamer, we gebruiken hem als mediacenter. Maar nu valt het iedereen(en mij ook) op dat die pc zo'n tering herrie maakt.
Ik heb nu alle 3 de HDD fans uitgezet, en hij is nu bijna fluisterstil. De temperaturen zijn alleen gestegen tot 33 graden!
Nu mijn vragen, tot welke temperatuur mogen die HDD komen? Ze hebben nu dus helemaal geen koeling eigenlijk...
Mijn 120 mm fans zijn super stil, de hdd fans(veel kleiner) dus niet, zijn er dan ook low noise fans die klein zijn? Ik zie op de meeste sites staan 20db-26db.
En dan heb je ook nog de zalman stille koeler, met die hitte verspreidings buizen. Maar werkt dat nu echt?
Straks nog even checken welk db gehalte de huidige kleine fans hebben...
Laatst bewerkt: 19 feb 2008