pc vaagheid ?!?!

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door NeMeHoB, 11 dec 2003.

1. NeMeHoB

NeMeHoB XboX oWnaGe !!

Leuk Bevonden:
    0
    Hey allemaal!

Nu heb ik onlangs een nieuwe PC gekocht; een p4 2,6 gighz, 1024 mbram, een 128 mb videokaart en een goed moederbord hiervoor (iets met p4p800 ofzoiets)....

MAAR DIT SYSTEEM LIJKT WEINIG SNELLER DAN MIJN P3 1 gighz ?!?!?!?!?!?

Zijn er misschien dingen die ik had moeten doen bij installatie ofzoiets, waardoor hij sneller gaat?!?! Of andere dingen die ik kan doen..?

Daarbij installeerde ik ook medal of honor: allied assault en spearhead --> die speelde die niet eens af!!!!!! Vraag me niet waarom.... hij gaf een hele lange vage fout.

Heeft iemand ideeen of hulp, hoor ik het graag!!!
    Alvast bedankt,

2. Rodger Young

Rodger Young Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    iets meer specificaties graag, en heb je hem zelf gebouwd. Misschien is ie wel onderklokt (kijk in de bios). Lijkt me sterk though

3. ardootje

ardootje Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Waarschijnlijk heb je oude drivers!!! ga naar de site van je fabrikant bv. voor je nvidea grafische kaart naar www.nvidea.com en doe dat voor je moederbord, videokaart, geluidskaart, evt speakerset, etc. Of je heb een kut configuratie gekocht kan ook, maar dan nog moet het sneller zijn. Kan ook nog zijn dat je geheugen deels kapot is kun je aan de buitenkant niet zien maar laten testen hierbij zijn diverse bloks kapot bv van de 512 MB werken alleen de eerste 246 MB en de rest niet omdat blokje 247 kapot is!!!

4. NeMeHoB

NeMeHoB XboX oWnaGe !!

Leuk Bevonden:
    0
    hmz..... hij leest verder dat alles goed werkt, er is ook iemand langsgekomen die me heeft geholpen en dat werkt nu goed. Alhoewel de snelheid me toch tegenvalt :mad: maar een ander probleem nu is: mijn dvd-brander (nec1300a) dat ding leest geen lege dvd's ??!?!?! Shitje, iemand een idee?!?!

5. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Ok, je weet wel hoe zo'n ding werkt? ;)
    Een hele lange vage fout kan vanalles zijn. Als jij de drivers van bijvoorbeeld moederbord of videokaart niet goed geinstalleerd hebt, gaat er wel eens iets fout. Het probleem kan ook in de game zelf zitten, check dus voor updates. Soms zijn er bekende fouten met bepaalde versies van drivers, dan speelt hij bijvoorbeeld filmpjes niet af of geeft andere fouten.

Systeem zelf gebouwd of laten assembleren?
    In het eerste geval kan de fout overal zitten, geheugentimings, bios instellingen, PCI kaarten in sloten die IRQ's delen etc. Heeft die videokaart nog externe stroom nodig? Zitten de dimms wel goed, staan de jumpers op het moederbord goed, zitten alle stekkers goed aangesloten, heb je misschien een SATA schijf waarvan de driver voor de controller niet klopt? Oude BIOS versie?
    Welke windows versie, alle updates erop? volgorde van driver installatie, virusscanners, videobewekingskaarten of software, TV kaarten en hun software etc. Zoals je ziet, het kan vanalles zijn....

Een lege DVD lezen? Een brandprogramma moet hem wel herkennen en kunnen gaan beschrijven, maar een lege dvd kun je inderdaad niet lezen.

Het normale opstarten zal niet super veel sneller gaan, een P3 1GHz is toevallig ook erg snel. Maar games en zware programma's voor bv. videobewerking zullen wel sneller gaan. Games zullen meer effecten kunnen tonen en hogere resoluties aankunnen. Als je op "deze computer" met de rechtermuisknop klikt en dan eigenschappen aanklikt kun je de snelheid van je cpu zien en de hoeveelheid geheugen. Ik neem aan dat je Windows XP of 2000 hebt want 98 of ME moet je op dat systeem niet draaien. Succes!

Laatst bewerkt: 11 dec 2003
  6. NeMeHoB

NeMeHoB XboX oWnaGe !!

Leuk Bevonden:
    0
    Bouncemeister, thanx voor zo'n megalange reply !!

Ik heb het systeem laten assembleren, maar windows zelf geinstalleerd. Het probleem is verder dat alles wel goed werkt, maar dat het spel (moh:aa) na installatie wel opstart, maar in het spel vaag doet (lees: wanneer ik de scherminstellingen wijzig en op apply drukt -> valt ie uit het spel en komt in windows, hij heeft het ook gedaan dat hij het beeldscherm ineens uit toverde.) Dit gebeurde op mijn oude p.c. niet, met hetzelfde (originele spel overigens) cd'tje. Dus ik vraag me af wat ik fout doe; de moederbord drivers zijn goed (hij lees gewoon pentium 2.6 etc.) de drivers voor videokaart zijn ook goed (leest hem ook gewoon als 128 mb videokaart, geeft ook geen fout bij systeeminstelllingen.) Dus snap ik het niet....

Daarbij komt ook nog dat mijn NEC1300a die dvd's niet goed leest. Wanneer ik er een lege instop en op eigenschappendruk, moet er toch komen te staan: lege dvd-r, 4,7 gig ofzoiets.... hij vindt niets. Wanneer ik met nero 6.0 iets wil branden en er een lege dvd indoe, zegt ie dat er geen lege media inzit. Dit doet hij met dvd+r van nashua en dvd-r van emtec (het is een dvd+/- brander) Dus ik snap het probleem niet echt....

7. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Het is belangrijk om te weten dat videokaart drivers een heel gevoelig iets zijn. Hoewel het kan lijken dat ze in orde zijn, kan er toch iets fout zitten, en dit kan ook veroorzaakt zijn door een andere driver, helaas. Probeer eens bij de makers van het spel op de site te zoeken naar updates of patches voor het spel. Als alle andere dingen wel goed werken, zou het kunnen dat het spel niet goed overweg kan met je nieuwe pc.

Die NEC 1300 heeft in het begin heel veel problemen gehad met Nashua DVD recordables. Het vreemde is dat niet iedereen er last van had. Een nieuwe firmware is meestal de oplossing. Een nieuwe firmware erin zetten is echter niet zonder risico. Wanneer het upgraden fout gaat is je drive kapot, en heb je in principe geen garantie.

Nero zou inderdaad wel de lege DVD schijf moeten accepteren. Ik neem aan dat hij ook een DVD schijfje verwacht, en dat hij niet een CD wil gaan branden o.i.d. Je kunt evt eens een cd gaan branden, kijken of hij dat wel doet. Ik zou ook een DVD+RW of DVD-RW kopen, daarmee kun je goed uitproberen en als het fout gaat wis je hem gewoon weer.

Voor het moederbord heb je de Intel inf drivers geinstalleerd en voor de videokaart de detonator (Nvidia) of Catalyst (Ati Radeon) drivers. Hoewel WIndows ze standaard misschien herkent, is het meestal beter om toch de drivers van de fabrikant te nemen, daarmee haal je meer uit je hardware. Wil je voor zeker spelen, installeer dan alleen WHQL drivers, deze zijn getest op compatibiliteit. Wil je ooit je videokaart drivers updaten, zoek dan even op hoe je dat "netjes" doet. Gewoon er overheen zetten lijkt te werken maar kan problemen geven. Je moet dus de oude drivers meestal eerst helemaal verwijderen, en een simpele uninstall doet dat helaas niet altijd.

Ok, dat waren weer wat ideetjes, succes!

Laatst bewerkt: 11 dec 2003
  8. NeMeHoB

NeMeHoB XboX oWnaGe !!

Leuk Bevonden:
    0
    Mmm.... dat met die brander is i.i.g. geen suc6, ik had beter een betere brander kunnen kopen. Verder lukt het met moh:aa ook voor geen beter. Kun je niet ff langskomen ;)

9. ardootje

ardootje Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als drivers niet goed zijn of verouderd leest het systeem de kaart toch goed uit. De hardware worrdt altijd gezien door de computer dus je zegt telkens ja hij leest wel de videokaart en de processor snelheid en het geheugen uit --> ja dat klopt maar dit wil niet zeggen dat de drivers goed functioneren ofdat je geheugen deels niet goed is dit kun je alleen bij een erkende zaak op een testbank laten testen. Je kunt het echt niet aan de buitenkant zien geloof me....Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad: mijn computer liep bij bepaalde spellen op precies hetzelfde punt vast of starte de game niet op. Het bleek precies op punten te zijn waarbij de software een bepaalde hoeveelheid geheugen nodig had en dat dat gedeelte precies kapot was en dus snapte het programma het niet meer en liep vast!! Nieuwe geheugen module erin en het was opgelost. Laat hem dus ff op een testbankje nakijken!!!!!

10. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Als we dan toch gaan testen, kun je zelf al de volgende programma's gebruiken:

Memtest86
    Maak hiermee een floppy aan waarmee je opstart en een geheugentest uitvoert. Gewoon een paar uur laten draaien. Hier mogen geen fouten naar voren komen.

BurnInTest
    Testprogramma voor in Windows.

SiSoft Sandra
    Ook een uitgebreid test- en diagnose programma.

Futeremark 3DMark
    Een goede 3D videokaart tester.

Ook kun je bij de fabrikant van je harddisk meestal een tooltje downloaden om je harddisk te testen:

IBM Drive Fitness Test
    Maxtor Powermax
    Western Digital DLG Diagnostic
    Seagate SeaTools

11. Johannus

Johannus tom joh

Leuk Bevonden:
    2
    die drivers en mohaa.. ik had ook de nieuwste Nvidia drivers gedownload maar die gaven vage errors met mohaa. (misschien iets dergelijks als jij hebt) toen heb ik oudere gedownload, dit is mogelijk op de site van Nvidia. Je pc wordt er echt amper langzamer van omdat drivers van een paar maanden geleden ook echt nog wel goed zijn. (zeker voor mijn al ietwat oudere G4 ti 4200). Probeer dus eens wat oudere drivers te installeren...

12. NeMeHoB

NeMeHoB XboX oWnaGe !!

Leuk Bevonden:
    0
    Damn, toch wel handig die forums; ik ben nu bezig met downloaden van die test-stuff. Ben benieuwd wat daaruit gaat komen... Het lijkt me trouwens zo sterk dat mijn geheugen kapot is ofzo, hij herkent het gewoon als 1024 mbram... dus volgens mij is dat wel oké, dat ding is net een dag of 3 oud!!! Maar ik ga die testjes wel even doen (handige links ;) )

13. NeMeHoB

NeMeHoB XboX oWnaGe !!

Leuk Bevonden:
    0
    Huh.... wanneer ik 3dmark03 doe, om mijn 3d dingen en grafische kaart te testen loopt ie dus ook weer vast....?!?!? Wat kan er in godsnaam aan de hand zijn met dit ding...??! Ik heb hem net een dag of 3 (shit)

14. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Dat je geheugen 1024 aangeeft zegt alleen iets over de hoeveelheid. Dat er 1 liter melk in een pak zit zegt niets over het feit dat het al zuur kan zijn.
    Die memtest doet allerlei geheugenbewerkingen over het hele gebied van het geheugen en test daarna de uitkomst. Als daar 1 fout in zit, hebben ze of de bios niet goed ingesteld of je geheugen is brak.

Die Detonator drivers moet je eerst goed verwijderen voordat je nieuwe installeert. Anders krijg je 2 versies door elkaar.
    Als je de drivers verwijderd hebt moet bijvoorbeeld de map c:\Nvidia (als die er was) nog gewist worden, daar staan ook oude bestanden in.
    Een programma zoals Detonator RIP helpt daarbij.
    http://www.guru3d.com/index.php?page=detonatorrip&menu=0

Is DirectX ook goed geinstalleerd? Zorg er ook voor dat er geen virusscanner draait wanneer je detonator drivers installeert.

Ik heb zelf ook steeds vastlopers in spellen gehad en na een nieuwe bios, andere geheugentimings, het iets verhogen van de geheugenspanning en opnieuw installeren van een aantal drivers liep het wel stabiel.

Misschien kun je ook de winkel om advies vragen. Als jij namelijk vanalles verandert aan de drivers, dan geven ze jou de schuld van de fouten. Daarbij moet ik ook vermelden dat een winkel niet kan garanderen dat spel X of spel Y op dat systeem gaat werken.

Begin eens met die memtest en laat die een paar uur draaien. Als die fouten geeft moet het eigenlijk wel hardware of BIOS settings zijn. Als die geen fouten geeft is de kans groter dat het software/driver gerelateerd is. Memtest blijft achter elkaar doorgaan en start vanzelf, dus je hoeft er eigenlijk weinig aan te doen, behalve instellen dat je pc van flop opstart.

15. NeMeHoB

NeMeHoB XboX oWnaGe !!

Leuk Bevonden:
    0
    Hey, ik heb geen nvidea kaart maar een ATI kaart. Ik heb dus al een aantal verschillende drivers voor mijn kaart geprobeerd, maar niets hielp. Het vage vind ik dat hij het spel gewoon opstart, ik kan een paar seconden spelen... en DAN loopt ie ineens vast. Dus mijn kaart doet het wel, anders start het spel niet eens op volgens mij, maar daarna stopt ie er gewoon mee.... Dit zuigt zo enorm.

16. Blokkie

Blokkie Marijuana

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken ook iemand met het zelfde probleem.
    Hij heeft een radeon 9200 en die zijn gewoon al zwaar verouderd.Dus heeft een nieuwe gekocht en weg was het probleem.
    Dus ik denk dat het je videokaart is

17. NeMeHoB

NeMeHoB XboX oWnaGe !!

Leuk Bevonden:
    0
    het is een ati radeon 9600 128 mb, niet echt verouderd dus

18. Pegas

Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    22
    Wat is de laaste driver die je hebt geïnstalleerd?

Deel Deze Pagina