[XOne] Phishing op Xbox Live

Discussie in 'Games' gestart door Kortestier, 2 apr 2010.

1. Kortestier

Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    121
    Hey mannen, ik wordt de laatste weken steeds meer gespammed met websites zoals "mspoints generator".

Blijkbaar zijn mensen te naïef om te begrijpen dat dit gewoon een HOAX is. De site ziet er armzalig uit en doelt alleen op unieke hits te scoren.

Dus bij deze a.u.b. voor de mensen die dit linkje gaan bezoeken, het is nep, je krijgt geen punten het is puur om de hitcounter op de site rijk te maken.

Dit is nog een onschuldige site, echter zijn er genoeg sites die vereisen dat je je xboxlive/hotmail wachtwoord invult. Doe dit in alle gevallen nooit!
    Microsoft points zijn in geen geval gratis te scoren. Hoe professioneel de site er ook uitziet.

Wat is "Phishing"?
    Phishing is een engelse verbastering voor "vissen". Er zijn namelijk sites die gratis online producten zoals MS points of Xbox Live aanbieden in ruil voor jouw gegevens. Meestal wordt dit heel stiekem gedaan door mensen formulieren in te laten vullen waarin zij hun email adres moeten geven en het daarbij horende wachtwoord. Zo "vist" een site naar je gegevens en uiteindelijk je account. Vul je namelijk je wachtwoord in dan wordt deze verstuurd naar de beheerder van de website. De beheerder of eigenaar kan vervolgens jouw gamertag gebruiken om producten aan te kopen met jouw opgegeven creditcard gegevens. (dit geld groetendeels voor mensen die in de US wonen gezien hier in Nederland 90% van de gamers via een Xbox Live kaart opwaardeert en dus geen creditcard gebruikt.) Ook zijn gevallen van afpersing bekend waar onfortuinlijke gamers hun gamertag terug moeten kopen voor geld of Xbox Live codes.

Help ik heb toch per ongeluk mijn gegevens gegeven.
    De eerste stap die je direct moet ondernemen is proberen je wachtwoord te veranderen van je opgeven email adres. Als dit niet meer lukt zit er niets anders op dan Microsoft bellen en het verhaal uit te leggen. Geef Microsoft de link van de website waar je je gegevens aan kwijt bent geraakt. Microsoft kan gamertags offline halen zodat ze in ieder geval niet meer aan je gegevens kunnen komen. Of je daadwerkelijk je gamertag terug zult krijgen is niet zeker.

Ik wilde even iedereen erop attenderen. Ik kon zo gauw niet een topic vinden die hierover gaat. Als ik meer info kan vinden post ik het hierboven.

Laatst bewerkt: 2 apr 2010
  2. Sloober

Sloober Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    les 1: geef geen directe link naar een website die je niet vertrouwt.

3. Kortestier

Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    121
    De link maakt niet uit het gaat mij erom dat mensen zien hoe zo'n site eruit kan zien. Er zijn er namelijk een paar online die niet van echt te onderscheiden zijn. Het lijkt mij daarom voor een hoop mensen duidelijker een soort van lijst samen te stellen van websites waarvan men weet dat zij ontrouw zijn.

4. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    amen

5. Daniël

Daniël Staatsfeind Nr. 1

Leuk Bevonden:
    18
    Kreeg gisteren ook weer zo een bericht van iemand uit mijn friendlist (niet dat ik een idee had wie het was hoor :+). Ik blijf het overigens vreemd vinden dat mensen hier in trappen.

6. sjaakie1987

sjaakie1987 Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    ho ho ho niet alles is nep
    deze site geeft wel echt gratis 48 uur trials weg. (je moet alleen ff een enquete invullen van 5 min)
    http://www.gratisxboxlive.nl/

Laatst bewerkt: 3 apr 2010
  7. Unrealist

Unrealist A Real Unreal Fan

Leuk Bevonden:
    0
    Wat moet je daar invullen dan?

Je hebt namelijk ook zo'n leuke truuc dat je aan het eind nog even een captcha moet invullen. Dat moet vaker zul je denken ja. Maar in werkelijkheid vul je een captcha in die komt van bv een forum zoals deze, waarna een bot weer lekker kan gaan spammen hier.

Bots kunnen die captcha's meestal niet oplossen (dat is ook weer ze voor bedoeld zijn ja :+) dus zijn er mensen die sites opzetten om die captcha's door naieve mensen te laten oplossen.

Hmm even gekeken op die site van hierboven en dat is gewoon een ordinaire reclameboel.

trouwens regel nummer 1 is: Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar.

Laatst bewerkt: 3 apr 2010
  8. Erwin van..

Erwin van.. PSN: F1anatic

Leuk Bevonden:
    6
    klopt! mensen gewoon niet reageren.. (erger me kapot aan gratis ms points etc via xbox 360 live)

9. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Gaat vanzelf. Mensen kregen ook zo'n berichtje van mij nadat ik er 1 geopend had, en ik had niets verzonden.

Deel Deze Pagina