1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Photoshop voor newbies...

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Badkiller, 16 nov 2003.

  1. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik druk gewoon ergens op en dan ontdek je wel een hoop leuke functies.
     
  2. <:.oRoBBeRTo.:>

    <:.oRoBBeRTo.:> .

    Berichten:
    430
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat is ook iets raars. Ik doe nu ooik natuur en techniek en ik zou het anders nooit gehaald hebben. Je mag alleen geen onvoldoende voor die vakken op je rapport hebben.

    Ik wil later iets met ontwerpen doen, architect ofzo, en ik ben ook wat oefinigetjes aan het doen en als je dat een tijdje hebt gedaan merk je dat je steeds meer kunt:cool: Dat houd het ook leuk:D
     
  3. gerjan

    gerjan Guest

    ik wil zelfde als jou gaan doen ongeveer:D of iets met multimedia en design etc
     
  4. Veggie

    Veggie Guest

    Weet iemand hoe je bij Photoshop 6 twee plaatjes door elkaar kan laten 'schijnen' (zeg maar) ?
     
  5. gerjan

    gerjan Guest

    gewoon plaatje over ander op een nieuwe layer plakken, dan die layer op opacity 50% zetten ofzo
     
  6. Veggie

    Veggie Guest

    Ah k snap et al, bedankt ... :)
     
  7. Badkiller

    Badkiller Hardcore xbwer!

    Berichten:
    1.110
    Leuk Bevonden:
    19
    dat is ook het enige wat ik tot nu toe heb gedaan. en over die layers, raad je me een site aan waar ik het duidelijk kan lezen?

    oow nou, bij mij op school is het dus wel zo.. is het zwaarste qua nominering..
    ik zie wel of ik het haal..:D
     
  8. being-xboxed

    being-xboxed Peace here!

    Berichten:
    1.131
    Leuk Bevonden:
    85
    ligt het aan mij of is veranderd van n00bs naar newbies?
     
  9. gerjan

    gerjan Guest

  10. Badkiller

    Badkiller Hardcore xbwer!

    Berichten:
    1.110
    Leuk Bevonden:
    19
    jah, maar dat boeit niet ;)

    *hij bedoelt de topictitel ;)
     
  11. kaliet

    kaliet Xbox-loos

    Berichten:
    1.429
    Leuk Bevonden:
    1
    He??? Op de HAVO heb je echt geen fotosoep nodig heur, waar zou je 't voor nodig hebben? Hoogstens om de layout van een verslag op te vrolijken... Ik doe nu in ieder geval de opleiding Interactie Media aan de HvA en daar leer je onder andere fotosoep, flash en nog meer van die ontwerpdingetjes, beetje websites bouwen, leuke opleiding :)
     
  12. gerjan

    gerjan Guest

    hbo/universitiet?
     
  13. Badkiller

    Badkiller Hardcore xbwer!

    Berichten:
    1.110
    Leuk Bevonden:
    19
    jah sorry ik kan er ook nix aan doen, het is dus wel zo (bij ons op school..) gewoon als een eenmalige opdracht ;)
     
  14. the Outblast

    the Outblast hoi

    Berichten:
    442
    Leuk Bevonden:
    0
  15. being-xboxed

    being-xboxed Peace here!

    Berichten:
    1.131
    Leuk Bevonden:
    85
    neej weet ik maar ben wel oplettend :+
     
  16. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Eerst zal je met photoshop de basis onder de knie moeten krijgen anders heeft geen enkele tutorial nut omdat die net ff voorbij de basis gaan.

    Je zal dus eerst de simpelste dingen gaan leren, die misschien wel erg saai overkomen.

    Als eerste open je een nieuw bestand, dit doe je door ctrl-n te drukken of File/Bestand > New/Nieuw. Maak een nieuw bestand aan met de afmeetingen: widthL 100 pixels - height: 100 pixels (als er centimeters oid staat verander dit dan ff door erop te klikken).
    Tip: Maak altijd eerst een nieuwe layer aan! Klik boven in het menu op: Window > Show layers en dan onderaan in het venster te klikken op

    [​IMG]

    We beginnen met de gereedschappen, daar zul je in het begin heel veel mee gaan werken.

    Het belangrijkste gereedschap in photshop is de selectie-tool/gereedschap.

    [​IMG]

    Eigenlijk zijn het er meerdere, je hebt een vierkant-selectie gereedschap, rondje. Deze krijg je door de muisknop ingedrukt te houden op het logo (werkt op alle logo'tjes met een zwart pijltje in de hoek).

    [​IMG]

    Met dit eerste gereedschap kun je selecties maken door simpel te slepen met de muis van linksboven naar rechtsonder, op deze manier bepaal je dus de grootte van je selectie. Om een precies vierkant of rondje te slepen houd je de Shift-toets ingedrukt tijdens het slepen.
    Wanneer je een selectie hebt gemaakt kun je deze vullen met een kleur, deze kies je uit de colorpicker:

    [​IMG]

    Het "voorste" vierkant (de zwarte) is de voorgrondkleur, dit zal de opvulkleur worden van je selectie. Het "achterste" vierkant (de witte duhh) is de achtergrondkleur, hierover later meer :)
    Nu ga je de selectie vullen met de voorgrondkleur, dit doe je met het emmertje:

    [​IMG]

    Nu is nog steeds je ingekleurde selectie geselecteert :eek: Om een nieuwe selectie te maken moeten we eerst de oude de-selecteren. Dit doe je door weer op het selectie-gereedschap te klikken en dan rechtermuisknop-klik op de selectie en deselect te kiezen.
    Eigenlijk is je afbeelding saai zo, we gaan hem wegtoveren *) Om je afbeelding te selecteren pakken we de toverstaf

    [​IMG]

    Met dit gereedschap kun je een specifieke kleur selecteren wanneer je erop klikt. De staf werkt redelijk precies dus let op waar je klikt.
    Klik ongeveer in 't midden van je afbeelding, er zal zich een selectie vormen rond de afbeelding. Om hem te verwijderen druk je op backspace of Delete. Daarna kun je de selectie weer deselecteren door ctrl-d te drukken (tip: Gebruik sneltoetsen, ze zijn niet moeilijk en werken stukken sneller).

    Next: De gradient tool.

    [​IMG]

    Dit gereedschap maakt een overloop van 2 of meer kleuren. Standaard maakt ie een verloop van de voorgrondkleur naar de (daar komt ie!) de achtergrondkleur. We stellen de voor en achtergrondkleur in op zwart en wit, dit kan je makelijk doen door op

    [​IMG]

    te klikken. Natuurlijk kan je het ook handmatig doen :)
    Kies het selectie-gereedschap en maak een nieuwe selectie. Pak daarna de gradient tool en sleep binnen de selectie van links naar rechts. Om een precieze rechte lijn te slepen houd je de Shift-toets ingedrukt tijdens het slepen. Als je Shift en de muisknop los laat word de selectie gevuld met een verloop van zwart naar wit. Wil je dat het verloop anders de selectie vult dan sleep je de lijn anders. Waar je begint met de lijn daar komt de voorgrondkleur en waar je de muisknop loslaat daar eindigt het verloop met de achtergrondkleur.

    whoppa.. Als je dit allemaal onder de knie hebt dan heb je de basis van photoshop wel door. Dit allemaal is zeker een vereiste om te kennen als je verder wilt.
    Nu denk je misschien dat je niks met het bovenstaande kunt, dat je geen leuke afbeeldingen kan maken. Ik zal ff het tegendeel bewijzen :cool:

    Dit wordt de afbeelding die je gaat maken:

    [​IMG]

    En dat gaat als volgt:
    Eerst open je een nieuwe afbeelding (ctrl-n), weer 100 bij 100 pixels.
    Maak eerst een nieuwe layer aan!
    Je kiest het ronde selectie-gereedschap en sleept van linksboven naar linksonder zodat het rondje mooi past.
    Nu kies je de gradient-tool en houd ff de muisknop ingedrukt zodat je een bal-gradient kan maken...

    [​IMG]

    Kies als voorgrond kleur wit en als achtergrondkleur zwart en sleep van linksboven in de selectie naar rechtsonder, begint niet met slepen aan de rand van de selectie maar ietsjes meer naar het midden toe.
    Je krijgt ongeveer een afbeelding als deze:

    [​IMG]

    Deselecteer de selectie met ctrl-d en pak weer het selectie gereedschap.
    Nu maak je een selectie in de "bal" als deze:

    [​IMG]

    Weer pak je de gradient tool maar nu sleep je van rechtsonder naar linksboven, begin weer niet op het randje maar ietsjes meer naar het midden.
    Boven in de menu-balk druk je op Select, kies daarna Modify en dan [/i]Contract[/i]. Vul als waarde 2 in. De selectie wordt nu met 2 pixels verkleint.

    [​IMG]

    Als het goed is heb je nog steeds als gereedschap de gradient tool. Kies een nieuwe achtergrondkleur, elke kleur mag als het maar een donkere kleur is. Sleep daarna op dezelfde manier als voorheen van linksboven binnen de selectie naar rechtsonder. Deselecteer en je hebt als het goed is een leuk knopje getekent.

    [​IMG]

    Tot zover de Photoshop-les voor n00bs :+
     
  17. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Owjah.. Topic is niet echt een Mijl topic hè ;)
    Dit hoort meer in overige Consoles en pc enzo thuis.
     
  18. Emile

    Emile oude garde

    Berichten:
    1.137
    Leuk Bevonden:
    0
    heb je dat helemaal zelf bed8??
    nive!!! _O__O_
     
  19. Badkiller

    Badkiller Hardcore xbwer!

    Berichten:
    1.110
    Leuk Bevonden:
    19
    @ dioga: dat is precies wat ik wilde bereiken met deze thread_O_
    en ik wist niet waar het thuishoorde...
    bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2003
  20. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Die lap tekst? Ja :+
    Dat laatste knopje/balletje? Nee, die niet... Die heb ik een paar jaar geleden eens gezien op een site en wou ik namaken (is me nog gelukt ook :eek: )

    You're welcome :)
    Vertel me maar of het allemaal heeft geholpen :D
     

Deel Deze Pagina