Ik wil graag php leren en ik heb aan verschillende mensen al gevraagt hoe zij dat hebben gedaan. Ze zeggen alleen bijna altijd van ja veel oefenen en www.phpfreakz.nl of wat het was. Maar weet iemand wat sites met goede artikelen voor beginners? Of heb je iets anders geschikts? Laat het me plzzz wete
Ja ok maar waar dan beginnen op php freakz, er staan zo veel artikelen dat ik ook niet meer weet welke ik moet hebben. Weet jij een goed artikel voor beginners?
uhm, ik moest het ook voor school leren, je moet makkelijk beginnen, probeer een formulier te maken... op de site van een leraar van mij staan wat oefeningen en pdf bestandjes met uitleg etc, lees het door en maak de opdrachten die er staan, alle opdrachten zijn te downloaden van de site: http://oege.ie.hva.nl/~meuwj verder raad ik het boek "PHP voor het world wide web" aan, echt heel handig!
Bedankt Kaliet! Ik heb trouwens op het moment PHP 4 HANDboek, dacht ik de vertaling van php 4 bible. Is die ook goed?
Ik ken php bekant helemaal!! Hoe ik het heb gedaan: - Ik heb een boek gekocht (php4 het complete handboek) - Stel veel vragen als je iets niet snapt op internet (www.wmcity.nl) suc6
PHP is een scriptingtaal voor het web. Het geeft je de mogelijkheid dynamische webpagina's te maken. Dat is dus inderdaad o.a. handig voor fora en websites, omdat je gemakkelijk informatie kan uitwisselen met databases. Ik ben op het moment ook weer, in een vlaag, aan het kijken naar PHP maar weet niet of ik er echt mee verder wil. Ik vind de online te vinden quides allemaal wat schlemiel en ben dus eigenlijk op zoek naar een écht goed boek. Ik zie hier al wat namen voorbij komen, misschien leuk om wat titels te plaatsen?
LOLL nee, het is een programeer taal voor web site. Het staat voor Hyptertext Pre-Processor ofzo. Je kan ermee veel mooiere dynamische sites maken. XBW en dit forum zijn bijv. in PHP gemaakt. @Request, ja dat boek heb ik ook alleen het is meer na slag werk dan echt leren zegmaar. Ik snap de dingen veel beter online in gewone tutorials zegmaar. EDIT: ah, wouter was me voor
Ik heb zelf het boek PHP and MySQL Web development, ben er erg tevreden over. Het boek is in het engels en heeft ongeveer 900 pagina's + een cd-rom met uitgewerkte voorbeelden. Ik heb een engels boek genomen omdat ik Nederlandse boeken vaak niet zo goed vind kwa uitleg. Het boek is geschikt voor mensen die een basiskennis HTML hebben en al een klein beetje iets van PHP afweten. Schrijver: Luke welling & Laura Thomson ISBN: 0-672-32525-X
http://www.websitemaken.be/cursus.php?id=php Dit is ook een goede site met PHP cursus. Er staat hier van alles op ook over andere scripts. Er zit ook nog een forum op waar ze heel veel weten
Ben ook eens begonnen met php en gelijk mysql erbij gedaan, vond ik wel zo handig dat je direct iets uit database kan lezen en erin kan opslaan. Veel turtorials volgen en oefenen want is erg lastig beginnen. En je moet het wel bijhouden want binnen no-time ben je weer belangrijkde dingen kwijt/vergeten. HTML is vergeleken met PHP erg eenvoudig en zeer gebruikelijk om erbij te weten. Met HTML geef je voornamelijk vorm aan de site (lettertype, kleur etc).
boeken hoef je niet te kopen, joh..... de tuts op internet zijn goed genoeg, je moet ze alleen ff vinden, zodra je de basis begrijpt is het enige wat je nog nodig hebt nl.php.net(/functie-naam) btw. PHP stond oorspronkeleijk voor Personal Homepage, maar toen meer functionaliteit kwam paste die naam niet meer, dus is t nu Php Hypertext Preprocessor, waar die eerste php voor de oorspronkelijke naam staat (leuk weetje vind ik zelf) edit: erg goede site om php te leren is www.jacqieline.com veel tutorials en een goed forum als je er nog steeds niet uit komt
Nu we dan toch bezig zijn Hoe haal ik effectiever, dus zonder mysql_fetch_assoc/array, één enkele cel op uit een database? Dat wat ik nu heb; PHP: $auteur_ophalen = mysql_query(" SELECT naam FROM auteur WHERE id = $auteurid "); $auteur = mysql_fetch_assoc($auteur_ophalen); echo ("- {$auteur['naam']}<p>");
nl.php.net/mysql_result PHP: $Q_auteur = "SELECT naam FROM auteur WHERE id= '".$auteurid."'"; $R_auteur = mysql_query($Q_auteur); $MR_auteur = mysql_result($R_auteur, 0); als je in je query meer dan 1 kolom opvraagt moet je een derde argument meegeven, waarin je aangeeft welke kolom je wilt
De beste plaats voor scripts is (imho) www.hotscripts.com Zelf ben ik ook al een tijd bezig met het leren van CGI en PHP. Wat ik meestal doe is een bestaand script nemen en deze dan stukje voor stukje aanpassen en verbeteren... daar leer je ook veel van.
Ik vind het altijd moeilijk daar om 'de beste' scripts er uit te pikken, het aanbod is immers redelijk groot, zonder álles te bekijken.