Je hebt geluk, ik heb deze game een paar weken geleden gespeeld.
Om maar even met de deur in huis te vallen: Ik vind het een mooi spel. Bepaalde dingen hadden zeker beter gekund, maar wat er wel is maakt het meer dan goed.
Pirates is een RPG in de stijl van Morrowind. Alleen minder diepgaand. Je loopt standaard in 3rd person view over de eilanden. Maar je kan ook naar 1st person switchen om rond te kijken. De controls zijn een beetje stroef, maar zeker goed te doen.
Varen is ook een groot deel van het spel en misschien wel het leukste. Je kan dit gewoon in realtime doen (prachtige graphics) of je kan naar een map switchen om snel te varen, zodra je in de buurt van een andere boot of een eiland komt kan je weer naar realtime switchen. Of als je aangevallen word gaat dat automatisch. De gevechten verlopen dan vrij traag (herladen kost even tijd) maar je kunt de tijd dan in fastforward zetten, zodat het allemaal lekker vlot gaat. Als het dan hectisch wordt kan je net zo makkelijk weer normale snelheid aannemen. Ik vond zelf de sea-battles erg lastig, maar wel enorm gaaf. Bovendien kan je vaak vluchten uit een gevecht door hard weg te zeilen.
Het verhaal laat je vrij in waar je heengaat en wat je doet. Het verhaal opzich is best leuk, maar niet echt memorabel. Je voert opdrachten uit voor deze en gene en onderwijl maak je vijanden en vrienden en als het een beetje meezit maak je een fortuin.
Je kan ook officieren inhuren zodat je niet alleen de (in het begin) vrij pittige landgevechten. Maar zodra je het zwaardvechten doorhebt is het erg leuk om te doen. Verdedigen, verdedigen, steken, steken, verdedigen, stapje terug, pistoolschot. Zoiets. Deze officieren kan je dan ook weer een eigen schip geven dat je overmeesterd of gekocht hebt. Zo kun je uiteindelijk met 4 schepen het caraibisch gebied onveilig maken. Of juist veilig, want dat is toch een van de goede kanten van dit spel. Je bent vrij in veel keuzes die je maakt.
Ik vond bovendien het thema van dit spel, pirates of the caribbean (duh) erg leuk. Niet om de film, dat boeit me niet, daar heeft het spel verder ook niet veel mee te maken. Maar gewoon het hele joho, joho, drink rum, fight, sail gebeuren zegmaar.
Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat het een trage, houterige game is, die bol staat van de bugs, maar dan zou je het spel in mijn ogen zwaar tekort doen en jezelf een zeer interessante speelervaring onthouden.
Bovenstaande typeringen hebben allemaal wel een kern van waarheid, maar als je nagaat dat ik dit spel vele tientallen uren heb gespeeld en me misschien een keer of 10 ergens aan heb geergerd, valt het toch behoorlijk mee.
Dus, geef het spel een kans, maar het is niet eenieders kopje thee
:{
Laatst bewerkt: 9 mrt 2004