Ik wil graag een plaatje zwaar vergroten, ongeveer 10 keer groter, maar hij word donders vaag. Nu zoek ik een programmatje dat dat niet doet, dus vergroten zonder vervagen, weet iemand zo'n programma?? Heb je zelf zo programma en je wilt dit wel even voor mij doen stuur me dan een pm met je email en mail ik je het plaatje en geef aan hoe groot hij moet worden. Alvast bedankt allemaal Greetz wooly _0/
Pff, over het algemeen bestaat een plaatje nu eenmaal uit enkele pixels, en die pixels worden alleen groter maar het worden er niet meer. Ik weet niet of er een programmatje voor is, maar ik vrees dat het niet kan.
je hebt wel programma's die allerlei vervagings, en 'pixel raad' tactieken toepassen om bij een vergroting te compenseren voor het feit dat er minder informatie is voor een groter oppervlakte en de kwaliteit dus slechter wordt.. maar ik gebruik ze neit en zou je dus ook geen voorbeelden kunnen noemen
10x vergroten maakt een plaatje normaal gesproken erg lelijk, welk programma je ook gebruikt. Het is alleen mooi te vegroten wanneer het plaatje een vector-bestand is. Dus met vectoren ipv pixels. Dan zou je het met illustrator kunnen proberen.
Als je een plaatje groter maakt dan vergroot je het aantal pixels in het plaatje. Daardoor moet je programma nieuwe pixels aanmaken en dat kan hij alleen aan de hand van de informatie uit het originele plaatje. Omdat daar weinig pixels in zitten heeft je programma weinig informatie en wordt het plaatje vaag. Je kunt ook aanzetten in je programma (of beter gezegd uitzetten) dat hij geen pixels bijrekend om het plaatje scherper te maken, maar dat hij gewoon de pixels die bestaan zo goed mogelijk vergroot. Zo kun je elke pixel een groot vierkant laten worden bijvoorbeeld, mocht je dat willen in een f;oto of tekening. Je moet hem dan wel echter precies met een meervoud vergroten, niet met een waarde daar tussenin, omdat dan het aantal pixels dat een pixel opbouwt, niet meer klopt en dan krijg je rare vertekeningen. Voorbeeld, als je een plaatje van 5 bij 5 pixels vergroot naar 10 bij 10, dan wordt simpelweg elke pixel van het oude plaatje vier pixels in het nieuwe plaatje, effectief twee keer zo groot in elke dimensie. Maar als je het van 5/5 naar 9/9 maakt, dan kan hij dat niet doen en krijg je ook geen mooi resultaat. Anyways hoop dat het leerzaam was! In photoshop kun je op beide manieren vergroten. De vervagende manier (bicubic resampling) of alleen vergroter in meervouden. Dan moet je bij resamplen 'nearest neighbour' kiezen.