PlayStation VR

Discussie in 'PlayStation Hardware' gestart door Kevf, 19 mrt 2014.

1. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
  2. Olijke Poffer

Olijke Poffer PC VR fan.

Leuk Bevonden:
    2.603
    Ik houd het voorlopig bij mij Rift. Net weer een uur of wat Pcars gespeeld en het blijft uber vet om een een snelle race bolide te zitten.. hoewel mijn triple screen setup het best dicht benaderd..

3. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698

Pyoonexk en Olijke Poffer vinden dit leuk.
  4. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Na een tijdje nadenken toch besloten de Oculus Quest te gaan aanschaffen. Pre-Order. Komt 21 mei uit, al zie ik dat er een paar dagen vertraging is. De 128GB versie (duurder, ik weet, maar geheugen heb je uiteindelijk altijd te weinig). De Quest is compleet stand-alone. Je zou het dus een 'VR Console' kunnen noemen. Een hele mooie aanvulling op de PSVR. Misschien wel meer dan een aanvulling. Op bepaalde vlakken een flinke stap vooruit (geen cable clutter). Ik wil hem in de huiskamer gebruiken. De cable clutter kwam er niet in, maar de Quest zal geen probleem geven. Op andere vlakken is de Quest minder. Geen PC/PS4/PRO power. En op dit moment een kleine library. Ik koop hem ook omdat ik de complete vrijheid van de Quest VR wil ervaren. En omdat ik het als extra tussenstop zie tot PS5/PSVR2 dat nog wel een jaar of 2 gaat duren. PCVR laat ik nog even rusten. Maar als ik PCVR zou doen dan zou ik waarschijnlijk de RIFT S kiezen (wederom vanwege de minimale cable clutter). Oculus Quest is direct te koop via Oculus. In Nederland moet je bij Coolblue zijn (de Oculus website geeft aan dat Coolblue in Neerland de enige aanbieder is)

https://www.coolblue.nl/product/829328/oculus-quest-128gb.html

https://www.tomsguide.com/us/oculus-quest,review-6431.html
    https://uploadvr.com/oculus-quest-confirmed-game-list/
    https://gamer.nl/artikelen/review/oculus-quest-is-een-fantastische-virtualrealityheadset/

Laatst bewerkt: 9 mei 2019
  5. Olijke Poffer

Olijke Poffer PC VR fan.

Leuk Bevonden:
    2.603
    Nice maar ik hou het zelf nog even bij de rift. Over twee jaar kijk ik weer verder. Ben wel erg benieuwd naar je bevindingen.

6. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Quest wordt (naar verwachting van velen) een startpunt van een nieuwe trend

- Standalone, (iets) minder krachtig ... Quest like VR

Dit tegenover

- Tethered, (zeer) krachtig, PC/Console powered ... Rift/Vive/PSVR like VR

Het lijkt al duidelijk, nog voor de Quest launch, dat Quest like VR echt voor de massa wordt, en tethered voor de niche. Je kan het vergelijken met fotograferen met een smartphone. Het is altijd duidelijk geweest dat een smartphone in principe niet op kan tegen een DSLR, maar het gemak van een smartphonecamera is gigantisch (altijd bij je) en de effort die men erin steekt om smartphone camera steeds beter te maken is ongekend. Ik merk het aan mezelf. De afgelopen 2-3 jaar steeds minder DSLR en steeds meer smartphone. En dat voor iemand die graag fotografeert.

Wat wellicht een toekomstige techniek kan worden is 'wireless streaming VR' ... dus dat je alsnog een PC/Conosle gebruikt om vandaar naar de VRbril te streamen. Dus de kracht van een PC/Console, maar alsnog zonder cable clutter. En dan natuurlijk de VR bril met eye-tracking. Ik verdenk Sony ervan dat ze hier mee bezig zijn. Vraag is hoe snel het werkelijkheid kan worden. Lijkt me nog zeker een paar jaar weg.

7. Olijke Poffer

Olijke Poffer PC VR fan.

Leuk Bevonden:
    2.603
    Ik heb persoonlijk nog weinig baat bij een draadloze set. Ik gebruik het bijna alleen maar zitten. Ik kijk de VR ontwikkeling iig met het volste vertrouwen tegemoet. Of het in deze "afgesloten" vorm zo blijft weet ik niet. Ik heb er geen moeite mee en vind het heerlijk om mij even af te sluiten van de wereld. Ik lees iig dat er genoeg gebruikers zijn die het juist een vervelend iets is om afgesloten te zijn.. Die willen waarschijnlijk meer iets van AR ipv VR..

8. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Heb trouwens een golden oldie uit mijn backlog gehaald. Een day 1 PSVR game .... Battlezone. Echt cool.

De reden dat ik die nu pas speel is dat ik destijds, op day 1, van juist deze game enorm misselijk werd. Ik gamede veel te lang door en kreeg daarna bij de gedachte aan battlezone alleen al weer dat misselijke gevoel terug. Dus, na 30 maanden, nu maar weer eens geprobeerd. En ... tsja, cool hoor. Totaal geen probleem meer om te spelen. Ik verwacht nu wel een x aantal sessie deze game te spelen. Eindelijk:)

Olijke Poffer vindt dit leuk.
  9. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Quest review. Een van de vele, maar een fijne talk through. Ik heb er wel zin in:)

(hmmm, dit is natuurlijk de PSVR thread, maar om nu een aparte Quest thread te gaan starten. Geen zin in. Dus gooi ik mijn VR posts maar gewoon hier)

Killamonkey vindt dit leuk.
  10. Olijke Poffer

Olijke Poffer PC VR fan.

Leuk Bevonden:
    2.603
    Ik heb gelukkig met Battle zone nooit een rot gevoel gehad. De enige keer dat ik echt beroerd werd waren mijn eerste minuten in PSVR met DriveClub.. de eerste ronde rijden had ik het over groot deel mijn ogen dicht.. wat een ellende was dat.
    Toch de PSVR gekocht en eigenlijk nooit meer last gehad. Nu is VR gamen een 2nd nature geworden.

inoway vindt dit leuk.
  11. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Als je de 'guardian' uitzet dan kan je gewoon lopen in de VR met Quest ... Ook wel 'World Scale' genoemd, tegenover 'Room Scale'

12. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Battlezone. Ben toch maar overgeschakeld op de Heavy Tank :)

13. Olijke Poffer

Olijke Poffer PC VR fan.

Leuk Bevonden:
    2.603
    Ja je kunt dat uitzetten. Als ik door de kamer heen wandel zet ik dat toch liever op actief. Scheelt een hoop ellende. :)

inoway vindt dit leuk.
  14. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Daarom doet die gast dat ook op een sportterrein (en zegt hij in het frans dat je dat thuis inderdaad liever niet moet doen:))

15. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Pretty damn impressive! :)

16. Olijke Poffer

Olijke Poffer PC VR fan.

Leuk Bevonden:
    2.603
  17. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
  18. Olijke Poffer

Olijke Poffer PC VR fan.

Leuk Bevonden:
    2.603
    Ja dit slaat nergens op.. maar over 1 jaar is het de helft denk ik.

19. inoway

inoway flat is dead

Leuk Bevonden:
    698
    Het is allemaal vrij simpel

- HTC heeft al een eye-tracking headset https://www.vive.com/us/pro-eye/
    - HTC heeft al een wireless adapter https://www.vive.com/us/wireless-adapter/
    - Oculus heeft met Quest een serieuze (betaalbare) standalone headset https://www.oculus.com/quest/

Als je deze zaken combineert ben je al bij waar Sony volgens mij mee bezig is, maar waar alleen het prijskaartje nog een probleem is (nu). Namelijk PS5 + PSVR2 waarbij PSVR2

- eye-tracking
    - wireless (powered by PS5)
    - un-tethered (geen wires) headset

Ik kan me echt niet voorstellen dat PSVR2 nog tethered (wires) gaat gebruiken. Dan liever een jaartje extra wachten totdat bovengenoemde specs in een relatief betaalbare PSVR2 mogelijk zijn, zeg 500$. Het voordeel van wireless+PS5 is natuurlijk dat de headset zelf geen rekenkracht hoeft te leveren, dat wordt gestreamed vanaf PS5. Dat is een besparing tov Quest. Anders gezegd, met de Quest ben je in 1x klaar voor 400-500$, maar bij PSVR2 moet je wel de PS5 kopen dus dan ga je snel naar minimaal 400+400$=800$ (denk zelf naar richting 1000$) ... Veel geld, maar binnen een jaar of 2 wellicht haalbaar.

Tot die tijd?

Sony heeft al gezegd dat PSVR1 gaat werken op PS5, daarmee kopen ze tijd voor PSVR2. PSVR2 kan/mag later dan PS5

En Microsoft/Xbox?

Ik heb geen flauw idee waar die op dit moment aan denken vwb VR. Er is wel een fraaie WMR headset met mooie specs. Maar niet wireless en geen eye-tracking https://www8.hp.com/us/en/workstations/mixed-reality-headset/index.html Xbox staat op een hopeloze VR achterstand. Zelfs Nintendo met Switch hebben een VR oplossing VR Labo https://labo.nintendo.com/kits/vr-kit/

Wat Microsoft had moeten doen is gewoon meedoen, ook al was het niet ideaal. Maar nu wachten ze totdat het 'perfect' is en stappen dan in ... Alsof de concurrentie gaat zeggen, 'No problem, hier heb je mijn userbase' ... Dus Microsoft lijkt weer eens te laat. Net als met Mobile Phones. Ik kan het weten, ik heb nog steeds een Lumia 950 XL (geloof het of niet) :)

20. Olijke Poffer

Olijke Poffer PC VR fan.

Leuk Bevonden:
    2.603
    Maakt mij verder allemaal niet zoveel uit. Ik koop wel weer een nieuwe VR als het wat beter is geworden en ik weer aan een nieuwe PC toe ben. Voor nu geniet ik elke dag van mijn Rift en als ik die niet gebruik mijn Triple setup. terug naar de console gaan zie ik mijzelf niet zo gauw meer doen. Wellicht verkoop ik de hele console bups...

Deel Deze Pagina