1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

  1. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    yeah right, ik gebruik het gewoon om mijn huur van te betalen hoor.
    Ik weet niet of je op kamers woont? Van mij mogen ze beginnen met de basisbeurs van thuiswonenden af te schaffen. Voor hen is het idd wel voor extraatjes.

    Ik vind trouwens dat studenten met een heel zware studie nog meer de dupe zijn van het hele idee. Als je een studie aan de TU Delft nominaal wilt doorlopen ben je elke werkdag van 9 tot 5 op de TU, om vervolgens thuis nog te moeten studeren. Dan blijft er heel weinig vrije tijd over als je dan ook nog je geld moet verdienen als je geen zin hebt om te gaan lenen.
     
  2. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    We hebben het hier over de basisbeurs man, of volg je de verkiezingen niet zo?
    Er is geen enkele partij die stufi daadwerkelijk wil afschaffen, alleen D66 wil dat we later die 4 jaar basisbeurs terugbetalen.
    Volledige stufi word niet aangeraakt.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  3. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, ik volg die hele discussie wel. Ik ben er op zich ook wel voor om de basisbeurs om te zetten in een of andere lening, maar de argumenten die je aandraagt zijn naar mijn mening niet goed. Maar ik wilde dat alleen maar even aangeven, dat je met een 'cursus' meer vrij hebt en daardoor meer kunt werken, en daardoor wellicht minder hoeft te lenen.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Nee, jij zegt dat je je huur ervan moet betalen. Dan geldt ie afschaffing niet voor jou.
     
  5. Daniël

    Daniël Staatsfeind Nr. 1

    Berichten:
    1.285
    Leuk Bevonden:
    18
    Ik woon nog thuis en mijn 93 euro per maand gaan hoofdzakelijk naar mijn zorgverzekering. Ik begrijp niet dat mensen daar geld aan overhouden voor extraatjes, studie kost immers ook snel 2000 euro incl boeken.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  6. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Als je elke maand maar net rondkomt kan ik wel begrijpen dat het vervelend is. Zoveel euro's is de basisbeurs niet dus je kan nog altijd aan wat extra geld komen via andere wegen. Denk aan ouders of leningen. Veel groepen worden veel zwaarder getroffen dan de studenten. Eigenlijk hebben we geluk.
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Dan nog, als de stufi daadwerkelijk wordt afgeschaft zal iedereen er op toezien dat dit geen belemmering wordt voor hoger onderwijs te volgen. Mensen moeten realiseren dat dit leensysteem juist een prachtige gelegenheid is om een WO studie te volgen, dat is geen standaard recht hoor. Miljoenen mensen ter wereld doen een moord voor de kans op een studie te volgen, maar hier wordt dat blijkbaar als standaard ervaren. Realiseer je goed dat dit systeem uniek is, en als jij vind dat je niet moet studeren omdat je regering dat niet vergoed, zou ik het ook niet doen.
    Maar ga dan niet op je 40e zeuren dat je nooit een kans hebt gehad op een goede toekomst.
     
  8. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Het gaat over de hele basisbeurs he. Voor uitwonenden is die 260 E en voor thuiswonenden 90 E.

    @ Tyrant, lees mijn post #143 nog even na.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Maar als de plannen worden doorgevoerd krijg jij gewoon nog steeds 260 euro per maand gestort zodat je nog op kamers kunt gaan zitten.
    Enige wat er veranderd is dat men later zegt of je het alsjeblieft wil terugbetalen.
    Ik zou zeggen: bedankt voor deze fantastische kans dat jullie me hebben gegeven en ik zal het terugbetalen met een mooie aflostermijn zodat je er niet ten onder gaat.
     
  10. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet je dan wat die aflostermijn nu is?
     
  11. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Vergeet niet dat dat een lening is zoals weinig leningen, 3 % rente en je mag er iets van 10 tot 15 jaar over doen om terug te betalen.

    Mooie deal toch?

    Ik leen mijn collegegeld bij de IB groep of Dienst uitvoerend onderwijs zoals het nu heet.
     
  12. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Volgens mij ligt dat momenteel niet standaard vast. Verschilt per hoogte.
    Wel weet ik dat als stufi afgeschaft gaat worden zoals op de vorige pagina staat, die aflostermijn sowieso verhoogt wordt. Er wordt dan over 25 jaar gesproken.
    De rente was in 2009 iets van 2,7%, wat natuurlijk bar weinig is als je naar de huidige rente stand kijkt (sparen is soms zelfs voordeliger dan aflossen, waar zie je dat?!).

    Ander voordeel is dat men kieskeuriger wordt in het uitkiezen van hun studie.
     
  13. JeePee

    JeePee Guest

    Je vergeet voor het gemak de 62,- euro zorgtoeslag die je terugkrijgt?
     
  14. Daniël

    Daniël Staatsfeind Nr. 1

    Berichten:
    1.285
    Leuk Bevonden:
    18
    Daar ben ik het op zich wel met je eens, bij mij zaten er mensen (zijn ondertussen alweer gestopt:emo:) die hadden al twee studies daarvoor geprobeerd en afgebroken in 1 jaar.

    Dan heb je je gewoon niet genoeg in je studiekeuze verdiept.


    ik zeg toch ook niet dat mijn hele stufi daar naartoe gaat8) vult die 62,- aan.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  15. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Bouwvakkers enzo? Partijen lopen wel te roepen dat ze bezig zijn met superplannen m.b.t. om- en bij scholing enzo, maar zie je een bouwvakker snel aangenomen worden bij een of ander kantoor na een jaar of 30/40 in de bouw?

    Daarnaast is het voor die groep ook niet het makkelijkst sparen.
     
  16. Danny-DH

    Danny-DH Active Member

    Berichten:
    2.987
    Leuk Bevonden:
    26
    Als ik kan kiezen tussen een partij waarbij ik later niks hoef terug te betalen of een partij waar ik na 4 jaar een schuld heb van 12000 euro dan weet ik het wel. Misschien wat egoistisch maar lijkt me dat iedereen naar zijn eigen situatie kijkt.

    En het is misschien niet zo slim om met een koophuis te gaan studeren. Maar anders zit ik voor altijd in de tuinbouw of moet ik een baan zoeken in de elektronica waar ik een mbo diploma van heb maar wat ik niks aan vind. Komende 4 jaar word al krapjes en hoop dat ik daarna kan werken en niks hoef af te lossen ;)
     
  17. Aernhem

    Aernhem Wilfried Daddy Cool

    Berichten:
    1.835
    Leuk Bevonden:
    7
    En daarom moet er juist eerder meer dan minder geld in ontwikkelingshulp gestoken worden, zodat het effectiever besteed wordt.

    Niet echt in verdiept maar bezuinigen op het leger klinkt als een goed idee imo... Tenzij iemand mij ervan kan overtuigen wat het nut is van een groot, uitgebreid, technisch geavanceerd "Nederlands" leger, behalve dat in probleemgebieden geholpen wordt. (en dan bedoel ik dus al het geld dat naar ontwikkeling jsf is gegaan etc. etc. .... dat in probleemgebieden geholpen wordt, perfecto maar ik heb het idee dat het overgrote deel van leger gewoon in NL zit? correct me if I'm wrong!)

    Dan wordt de stufi toch afgeschaft :x? Immers als je het moet terugbetalen is het niet echt financiering als je begrijpt wat ik bedoel. Gewoon lenen niets meer niets minder.

    Voordeel? Nadeel bedoel je! Mensen zullen eerder twijfelen en niet durven te beginnen. Je weet bijna nooit van te voren hoe iets werkelijk bevalt.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  18. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Vertel jij me eens hoe jij met éxtra ontwikkelingsgeld ervoor wil zorgen dat het overige geld goed terechtkomt bij de bevolking. Zo simpel is het niet. Wij hebben geen uitgebreid logistiek netwerk in die ontwikkelingslanden (wat er vaak niet eens is) om dat te verspreiden, wat de gewone overheid daar vaak nog enigszins heeft, en dat aanleggen in een ander land kost meer dan onze totale begroting, dus dat is ook niet echt een optie.

    Wat betreft het Defensiematerieel in Nederland. Het grootste gedeelte van het geavanceerde gevechtsmaterieel zit in Afghanistan. Wat zich nog in Nederland bevindt is vooral materieel bestemd voor opleiding en voor inzet in Nederland zelf, denk hierbij aan mensen met gezondheidsklachten op Texel die door helikopters van vliegbasis de Kooy opgehaald worden en naar een ziekenhuis worden gebracht.

    Natuurlijk is er ook nog wel iets van gevechtsmaterieel in Nederland, voor als de Belgen plotseling binnenvallen :+

    Ontopic: Als ik zou mogen stemmen zou mijn stem denk ik naar de VVD gaan. Het sociale stelsel gaat er bij hen misschien wel op achteruit, maar ik denk dat we zeer forse bezuinigingen nodig hebben in tijd van crisis om het land er weer bovenop te helpen.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010
  19. Gemini NL

    Gemini NL Mell

    Berichten:
    559
    Leuk Bevonden:
    0
    Bezuinigen op`t leger is momenteel geen goed idee. Ten eerste omdat het leger zich opnieuw moet reorganiseren na Afghanistan, er is echt gigantisch veel materiaal afgeschreven, echt onvoorstelbaar. Dit moet nou eenmaal vervangen/gerepareerd worden wil je nog een efficiënt functionerend leger hebben. Daarnaast vind ik het ook persoonlijk schandalig om te bezuinigen op`t leger: als er niet al zoveel bezuinigd was dan waren er een stuk minder militairen gesneuveld in het Midden-Oosten. Waarom? Omdat de 'dure' panzervoertuigen weg bezuinigd worden, en we de Nederlandse militairen nu in Jeeps door mijnenvelden laten rijden, het resultaat hiervan werd een paar dagen geleden nog duidelijk...
    Daarnaast, het Nederlandse leger is niet groot, dat je het even weet. Het krimpt al jaren in. Alleen het korps mariniers is aan`t groeien als ik mij niet vergis. Maar dat gaat ook ten koste van andere divisies.
    Ten slotte zit inderdaad een groot deel van het leger in Nederland. Om meerdere redenen. Belangrijkste hiervan is dat de mensen die uitgezonden worden moeten rouleren. Voor iedere divisie die je uitzend moeten er 2 achter blijven. Zodat de militairen die terugkomen van een uitzending direct vervangen kunnen worden, terwijl zij even rust pakken.

    Ten slotte, het nut van`t leger. Hier zullen de meningen altijd verdeeld over blijven. Sommige willen in zijn geheel geen leger (imho naïeve idioten), andere willen een groot sterk leger om de grenzen te verdedigen, wat mij ook een beetje overbodig lijkt. Maar vergis je niet, een leger heeft wel nut. Zo moeten we aan onze NAVO/EU/VN verplichtingen voldoen. Maar ook een mooi voorbeeld is Venezuela, we zijn al meerdere keren geprovoceerd en bedreigd, omdat Chavez vindt dat de Antillen bij Venezuela hoort. Het was daar allang uit de hand gelopen als we niet zo`n een sterke buurman hebben.
     
  20. Aernhem

    Aernhem Wilfried Daddy Cool

    Berichten:
    1.835
    Leuk Bevonden:
    7
    Je zou het kunnen gebruiken om onderzoek te doen naar een meer efficiëntere manier besteding van het budget en onderzoek kost geld.. dat was meer mijn idee.

    Laten we het er maar op houden dat men in ontwikkelingslanden er nooit beter van worden als je het inkrimpt.

    En @ Militaire verhaal hierboven. Klinkt logisch thx voor de info. Maar je hebt het over onze NAVO/EU/VN verplichtingen, ik neem aan dat met bezuiniging op het budget die verplichtingen nog makkelijk nagekomen kunnen worden? Nederland is altijd schoothondje numero uno als het om uitzendingen gaat. Dus denk dat we voorlopig wel heel wat kudo's meer hebben dan andere landen.

    En die gesneuvelde soldaten, als je het leger in gaat weet je dat je in gevaarlijke gebieden komt.
    Ze kunnen wel voor iedere soldaat misschien een of ander hyper modern iron man achtig pak gaan maken, of de duurste pantservoertuigen die er bestaan....... maar dan denk ik steek dat geld van die jsf dan maar in de veiligheid van ons leger. Daar hadden ze heel wat pantservoertuigen van kunnen maken... dus als ze binnen defensie zelf nou eerst eens prioriteiten gaan stellen.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2010

Deel Deze Pagina