1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Opkomstplicht bij verkiezingen; wel of niet?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mezzla, 21 nov 2006.

?

Opkomstplicht bij verkiezingen; wel of niet?

  1. Wel

    27,6%
  2. Niet

    70,7%
  3. Geen mening

    1,7%
  1. Mezzla

    Mezzla Times Like These

    Berichten:
    562
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij deze wil ik graag een nieuwe discussie starten over de opkomstplicht bij verkiezingen, ookwel stemplicht.

    Omdat ik bezig ben een paper te schrijven over dit onderwerp zou ik graag willen weten hoe willekeurig andere mensen hierover denken.

    Hoe denken jullie over een eventuele herinvoering van de opkomstplicht? Lijkt het je verstandig en verhoogt het de democratie in Nederland.. of zijn mensen onvoldoende op de hoogte van politieke situaties in het land?

    Graag je mening :)
     
  2. Wessiej

    Wessiej A.F.C.A.

    Berichten:
    1.834
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is toch democratie? Dan mogen ze ook niet mensen verplichten.

    En ook nog dat er allemaal mensen moeten die er niks vanaf weten, staat zometeen weet ik veel wat voor partij aan het hoofd :{
     
  3. unXist

    unXist F5 hoer

    Berichten:
    707
    Leuk Bevonden:
    0
    agreed, dan verplicht je ook mensen die zich niet in de politiek interesseren om iets te kiezen wat dus totaal mis kan lopen (zie: LPF) niet doen dus.
     
  4. Tript

    Tript Levensgenieter

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    0
    stemplicht... hmm aan de ene kant wel, als je niet weet wat je stem doe je een blanco stem. simpel zat.
    We moeten juist trots zijn dat we nog kunnen stemmen over het land, ik ga dus zeker ook stemmen. En dat gezeur dat mijn ene stem niks uitmaakt maakt dus wel uit, als je het met zn 50.000'en zeg.
     
  5. king-steven

    king-steven Active Member

    Berichten:
    746
    Leuk Bevonden:
    0
    vindt het eigenlijk wel een goede zaak, stemplicht. Zoals ze in belgie zeggen, we hebben jarenlang gevochten voor onze stemvrijheid, nu moeten we het gebruiken ook!
    Want wat je nu toch wel regelmatig hebt, is dat mensen het niet eens zijn met wat er gebeurt, en dus gewoon zeuren terwijl ze zelf niet hebben gestemd, dan heb je naar mijn idee geen recht om over vanalles en nog wat te zeuren.

    Maar als je dit invoert, wordt goede voorlichting nog belangrijker, al denk ik weel dat mensen die zich er nu niet voor interesseren, maar straks wel zouden moeten stemmen, zich toch er in gaan verdiepen, omdat ze toch bewust zijn, dat ze een melangrijke keuze moeten maken.
    Natuurlijk zal niet iedereen dit doen, maar ik verwacht wel een groot deel.
     
  6. king kai

    king kai xbox360

    Berichten:
    788
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat zoveel mogelijk mensen moeten stemmen, maar een opkomstplicht wil ik niet.
    Maar mensen die niet stemmen mogen ook niet over de politiek zeuren vind ik! Het (kansloze) blanco stemmen kan natuurlijk ook nog altijd.
     
  7. Mezzla

    Mezzla Times Like These

    Berichten:
    562
    Leuk Bevonden:
    0
    Mag ik vragen waarom je dat kansloos noemt? :)
     
  8. king kai

    king kai xbox360

    Berichten:
    788
    Leuk Bevonden:
    0
    Blanco stemmen is meestal omdat je geen partij weet die het beste bij je past. Dan zou je altijd nog voor de partij kunnen gaan die op een paar, in jouw ogen belangrijke, punten wel overeenkomen.
    Niemand heeft een partij die helemaal bij hem past, maar je kunt toch meestal nog wel een keuze maken lijkt mij.

    Blanco stemmen is trouwens beter dan niet stemmen!
     
  9. Mezzla

    Mezzla Times Like These

    Berichten:
    562
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar waarom wil je zelf dan geen opkomstplicht? Mensen kunnen dan tenslotte alsnog blanco stemmen..
     
  10. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528
    Ik vind niet dat je mensen mag en kan verplichten om deel te nemen aan de verkiezingen. Zoals het nu is is het goed, bij lage opkomstpercentages krijg je een verkeerd beeld van de gedachte van de nederlanders. Maar als je mensen verplicht om te gaan stemmen krijg je mensen die stemmen op een partij waarvan zij misschien wel niks weten en dan krijg je alsnog een verkeerd beeld van de gedachte van de Nederlanders. Nederland is een democratie en dat wordt beinvloedt als je mensen verplicht om deel te nemen, ik vind het dus onzin om dit te verplichten.
     
  11. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Bij een opkomstplicht krijg je dan mensen die gaan stemmen omdat het toch moet terwijl het ze of niet boeit of totaal niet weten wat ze doen. Dat is denk ik nog vervelender.
     
  12. Mr M NL

    Mr M NL Active Member

    Berichten:
    105
    Leuk Bevonden:
    0
    Denk wel dat een opkomstplicht zou kunnen werken maar dan wel met een goede voorlichting anders krijg je inderdaad stemmers die maar wat doen.
     
  13. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    ik heb wel gestemt :)

    Ik heb dus pas begrepen dat de stemmen van iedereen die niet gaat stemmen naar de grootste partij gaat. En zo dus een partij groter word als dat wij hem gestemt hebben.

    Als je mensen verplicht te stemmen krijg je een veel beter beeld van wat het volk wil. En de interesse in de politiek word daardoor denk ik ook groter.
     
  14. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Daar sluit ik mij helemaal bij aan. :) Ik kan er niets aan toevoegen, behalve dat ik ook tegen een districtenstelsel ben, maar dat is een andere discussie.
     
  15. Tediz

    Tediz pendejo

    Berichten:
    145
    Leuk Bevonden:
    0
    Nutteloos, en het motiveert mensen om zomaar wat te stemmen. Vroeger stemde mensen vaak op de partij van wie ze als laatste een verkiezingsposter zagen hangen voor ze het stemlokaal ingingen.
     
  16. Ollie

    Ollie Active Member

    Berichten:
    93
    Leuk Bevonden:
    0
    Neej!! want degenen die eigenlijk niet willen stemmen, gaan dan express op een kansloze partij stemmen (bv: Partij voor de Dieren) En krijgen we straks dat een hond met ons aan een lijnje loopt. En een vlieg ons dood slaat....... NIet dus..
     
  17. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Nee, vind het niet. Als je vindt dat een regering zo fucked-up is dat geen enkele fractie iets dermate positiefs in zich heeft dat je niet wilt stemmen, dan doe je dat niet. En hoe wou je dat kunnen verplichten, mensen beboeten omdat ze niet gaan stemmen? Dan dwing je ze op iets te stemmen, en kiezen ze maar wat. Of kiezen ze iets waar ze het maar deels mee eens zijn. Tja...
     
  18. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    In plaats van mensen te verplichten kunnen ze beter wat meer tijd steken in mensen te motiveren om te gaan stemmen. Duidelijke taal spreken en duidelijke meningen hebben zou de meeste politicussen bijv. veel goed doen.

    /salute
     
  19. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Nee, een opkomstplicht is niet de oplossing. Zoals al gezegd krijg je mensen die helemaal niet willen stemmen of er zich niet voor interesseren en dus maar gewoon wat stemmen, waardoor er een uitslag volgt die eigenlijk helemaal niet representatief is voor datgene wat de bevolking wil.

    Uiteraard is het belangrijk en goed als iedereen zou stemmen. Ik denk alleen dat je dit beter kunt doen door stemmen laagdrempeliger kan maken (de politiek is over het algemeen nu eenmaal voor het 'gewone volk' niet te begrijpen), en de stemmer ook daadwerkelijk het gevoel te geven dat het ook zín heeft om te stemmen, dat er wat verandert als je op een bepaalde partij stemt.
     
  20. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Vind ik een extreem, nutteloos voorbeeld wat totaal niet gepast is. Partij voor de Dieren is een one-issue partij die opkomt voor de rechten van het dier. En ik vind dat dit in de samenleving waarin we tegenwoordig leven zeker geen slechte zaak. Vind het ook niet correct om die partij op deze manier neer te zetten, als een stelletje geestelijk gestoorden die willen dat de dieren de macht over ons hebben. Ik vind het van de gekken wat er tegenwoordig gebeurd met dieren.

    Anyway, niet dat ik PVDD zou stemmen als ik al mocht stemmen. Maar ik vind nogmaals het neerzetten van deze politieke partij niet echt correct.
     

Deel Deze Pagina