[Politiek] Politiek Nederland - Links of rechts? (welke keuze maak jij?)

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 17 jul 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    [Politiek] Politiek Nederland - Links of rechts?

agrees dat is ook mijn mening ... maar rechts is niet links en links is niet rechts ...

Wist je bijvoorbeeld heel veel wetten die wij vanzelfsprekend vinden, dat het een initiatief was van een "rechtse" liberalen

Enkele voorbeelden ;) ... Grondwet, Kinderwet, Vrouwen krijgen stemrecht, Emancipatie wetgeving, Hom huwelijk (enz) ...

Ik dwaal nu af van deze thread dus .. Ik heb een nieuwe thread gestart, zodat we niet kunnen afwijken van het onderwerp

als ik straks wat nuchterder ben ... geef ik je meer voorbeelden en zal ik deze beter toelichten ...

Naar mijn mening bestaad links en rechts niet meer .. maar zijn politieke partijen wel aan het kijken of ze hun eigen gezicht kunnen terug krijgen

2. TheWalrus

TheWalrus Guest

De oude liberalen waren niet rechts, maar juist zeer progressief, dat waren mensen die iedere burger d emogelijkheid wilden geven zich te ontplooien. Dat was progressief liberala gedrag. Je zou het zelfs linkse liberalen kunnen noemen. Destijds bestond rechts uit personen die geen grondwetten wilden hebben.

Liberaal en VVD zijn niet synoniem. De VVD is een partij met conservatieve rechtse idealen. Het is vooral een partij die het eigenbelang propageerd boven het algemeen belang en zich vooral richt op rijke middenstanders.

Even een voorbeeld van rechts beleid: Onderwijs
    Als het aan de rechtse partijen ligt maken we geen gebruk van de aanwezige intelligentie maar geven we mensen die het geld niet hebben niet de kans om te studeren. Daardoor krijg je een sociale elite op basis van het verdiende geld en niet op basis van intellect waardoor de nederlandse kenniseconomie nooit vand e grond komt.

Rechts betekend conservatief, dat houdt in dat bijvoorbeeld de VVD wil dat alleen mensen met voldoende geld de juiste zorg zullen krijgen. En dan maar spreken van keuzevrijheid. Terwijl veel mensen niks te kiezen hebben.

3. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Kijk daar ben ik het nou juist niet mee eens (voor kort wel), maar nu niet meer. VVD'ers bestaan idd uit twee stromingen .. conservatieven en liberalen.

De VVD staat hier heel anders tegenover ... een van haar gron beginsellen is gelijkwaardigheid (geen gelijkheid) ... geen een mens is gelijk, maar men moet wel dezelfde rechten kunnen krijgen. Men mag studeren, maar men mag ook kiezen om te gaan werken. Als je naar het onderwijs kijkt is stufi een heel liberaal model (maar prijzig) ... je kan ook iets zeggen over een persoonlijke studie lening (welke je na verloop van tijd moet terugbetalen) ... mensen die niet door leren hoeven dan deze lenig (met rente) Niet te betalen. Een lening naar draagkracht is ook een mogelijkheid, maar dit is een Sociaal stelsel en niet liberaal

4. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik vind gelijkwaardigheid een goed principe, maar het beleid van de VVD is beleid op gelijkwaardigeheid waarbij de een gelijkwaardiger is dan de ander.

Een voorbeeldje, als ik een eigen bijdrage moet betalen voord e ziektekosten dan is dat voor mij niet fijn maar geen grote moeite. Iemand die echter niet de financiele middelen heeft zal deze eigen bijdrage amper kunnen betalen.

Tien euro is niet veel als je duiend euro in je hand hebt maar als je vijftig euro tot je beschikking hebt is het bedrag gigantisch. Kortom, er is geen sprake van gelijkwaardigheid, maar de hoogte van je inkomen bepaalt je waarde als mens.

Daarnaast heb je de medicijnen die niet in het ziekenfonds pakket vallen. Mensen die geld hebben kunnen de kosten, als de nood aan de man is, wel betalen en hoeven zich niet te verezekeren. Mensen zonder de financiele middelen zijn gedwongen een dure extra verzekering te nemen omdat ze het risico niet kunnen nemen dat ze als ze ziek worden zich blauw betalen.

Met het liberale idee van de studiefinanciering is tot op heden niks mis. De rechtse plannen zijn echter anders. De studiefinanciering gaat omlaag, de kosten stijgen. Uiteindelijk kunnen alleen mensen die genoeg geld hebben studeren en we benutten dus niet de capaciteiten van mensen zonder geld. Wederom worden je kansen bepaalt door je afkomst/milieu.

Doet em denken aan animal farm: "We zijn allemaal gelijkwaardig, alleen ik ben iets gelijkwaardiger dan jij".

5. Jorrit

Jorrit Server admin XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    9
    Re: [Politiek] Politiek Nederland - Links of rechts?

weet je waarom? Dat deed rechts om links koest te houden. Door telkens iets toe te geven is hier nooit een rode revolutie geweest. vgl: in rusland gaf de elite geen duimbreed toe

6. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    link = oud
    rechts = nieuw

links = gaat niet mee met de tijd en blijft altijd in hokjes
    rechts = gaat mee met de tijd, pakt nieuwe onderwerpen erbij (als partij goed is dan)

Ik ben zelf duidelijk rechts maar ik heb er niks op tegen om ook gewoon goede ideen van links erbij te halen. Daarom vond ik Pim ook zo;n goede gast. Hij bleef niet in een hokje links of rechts maar pakte gewoon de items die hij wou doen. Hij hoefde dus niet een standaard rechts stand punt te hebben en kon gewoon binnen dagen van standpunt veranderen. Dat konden die linkse gasten echt niet aanzien gewoon..

Maarja tis jammer :mad: kut folkert.

7. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Dat is inderdaad een kenmerk van een goede politicus; De ene dag ben je voor en hopla de volgende dag ben je tegen |:-

8. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Slaat echt nergens op vind ik. Iedere inwoner van nederland kan als hij het wil genoeg verdienen om een normaal leven te leiden. Je gaat mij echt niet wijsmaken dat iemand die een gewone baan heeft hier niet van kan rondkomen.

Links denkt veel te makkelijk. Oow die mensen verdienen genoeg dus laten we die dan nog maar ff extra pakken. Zoals ik het zie werken die mensen net zo goed hard voor hun geld, hebben die mensen er echt wel hard voor moeten leren, grote investeringen moeten doen in de studie en heeft die studie misschien wel jaren geduurd. Dan mag je van mij best meer verdienen dan iemand die een baan doet die iedereen kan doen.

Van mij mogen ze de rijken wel wat minder straffen, en wat regeltjes weghalen. Zo mogen ze er bijvoorbeeld wel eens voor zorgen dat als je op goedkope brandstof rijdt (LPG) dat je dan niet dubbele wegtenbelasting moet betalen. Wegenbelasting moet zoweiso worden afgeschaft. Mensen die op de wegen rijden moeten voor de wegen betalen. Rijdt je meer dan moet je meer betalen, rijdt je minder dan moet je minder betalen.

En over dat Elite gedoe, links is meer voor de Elite dan voor rechts.,. maar goed das weer dat hokjes gedoe. Links wil graag voor de modale mens zijn, maar als je goed kijkt zijn ze dat juist niet. Links wil geen harde aanpak criminaliteit, terwijl de meerderheid van de bevolking dat wel wil. Links wil alleen echt culterele dingen sponsoren, en dus geen voetbal clubs, terwijl die toch echt voor het volk zijn en musea en theaters eigenlijk niet. Zo zijn er nog wel tientallen dingen..

Vooral op grond van criminaliteit, financiele en immigratiebeleid steun ik de meeste rechtse partijen. Ik heb zelf VVD gestemt maar het had zo LPF kunnen worden. ik wilde alleen geen CDA PVDA kabinet dus hoopte ik door VVD te stemmen die meerderheid de kans te geven. Ik heb nogmaals VVD gestemt bij de provinciale, want toen wou ik ze ook aan een meerderheid helpen.

9. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Hoezo niet dan? Waarom zou je je mening niet mogen veranderen? Als je de ene dag iets goed vind, en de andere dag is er bewijs dat het niet goed is. Dan vind ik dat je net zo goed mag zeggen ok het was niet goed, dit is dus beter nu steunen we dat. Wat is daar mis mee? :{

Op die manier kun je juist meegaan met het volk. Meegaan met wat er leeft. Dan waren ze er waarschijnlijk al veel eerder achter dat de mensen dat criminele gedoe niet zo leuk vonden. Maarja ze komen er nu altijd alleen bij de verkiezingen achter wat er leeft.

10. Technoob

Technoob You're depressing

Leuk Bevonden:
    4
    Omdat je als politicus een groep mensen vertegenwoordigd met bepaalde standpunten en opvattingen en jij als politicus die standpunten/opvattingen moet verdedigen. De SGP kan toch ook niet zeggen "Wij zijn anti-abortus maar nu blijkt dat het ongzond is om het niet te legaliseren dus ok nu zijn we voor abortus"

11. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Je hebt vast wel door dat je niet gelijkwaardiger kan zijn. Gelijkwaardig kent is 0 = 0 , jij zegt 1 = 0 , dan is het dus niet gelijkwaardig. En al helemaal niet nog gelijkwaardiger.

Wat je bedoelt is beter bijv. lijkt mij.

12. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Zouden ze moeten doen.. dan hoef je niet meer 4 jaar te wachten voordat je eindelijk een partij kan veranderen. Het is toch beter als je gewoon actuele punten kunt verdedigen en kunt aankaarten ipv 4 jaar hetzelfde te moeten nastreven en zo koppig te blijven?

Daarom vond ik het plan van Pim ook zo goed. Gewoon online je partijgprogramma en dat dan steeds aan de hand van de leden wijzigen met actuele punten.

13. TheWalrus

TheWalrus Guest

Xiroke> Die opmerking was cynisch, ik bedoel dat spreken van gelijkwaardigheid in de context van de VVD niet helemaal klopt.

Ugamer

Links en rechts zijn beide zo oud als de weg naar roma. Dat jouw politieke geest pas ontwaakt is bij de voorlaatste verkiezingen heeft daar niks mee te maken.

Pim Fortuijn was een opportunist, hij wilde aan de macht komen en had daarbij geen werkelijke ideologie. Hij ging met alle winden mee zolang hij er stemmen mee zou winnen. Hij was dan ook niet rechts maar ondefineerbaar. Als je alles voor de stemmen doet, en dat puur voor de verheerlijking van het zelf omdat je niks anders meer te doen hebt, vindt ik je gevaarlijk. Pim Fortuijn was juist de man van het hokjesdenken.

Dan krijg je dus mensen die allemaal spreken over zijn gedachtengoed en dat aanwenden voor hun eigenbelang. Als je alles zegt, kun je ook niks zeggen. De LPF en het gedachtegoed van Pim omvatten alles en daardoor dus uiteindelijk niets.

Het was een goede prater, maar de veel te simpele oplossingen die hij aandroeg waren niet haalbaar. Ook onteknde hij gewoon problemen die niet speelden.

Maar goed, het klootjesvolk wil graag simpele oplossingen, en het liefst een zondebok. Lekker makkelijk. En gooi er wat leuzen bij in en je hebt een gezellige anonieme groep die een vuist maakt.

14. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224

Toch wel de politiek van nu is niet de politiek van toen :)

15. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ja ja Pim een opportunist. Lul maar lekker verder. Als hij er niet was kon er nog steeds niet gepraat worden over de problemen met de criminaliteit, in de zorg en met de asielzoekers.

Hij was juist iemand die heel goed wist wat hij deed, hij had het jaren gevolgd. Hij wilde gewoon een verschil maken, en als je het echt had gevolgd wist je dat. Maarja tegen gasten als jij valt toch niet te praten, voor jullie was Pim slecht.

Wat hij deed was echt goed gewoon, dat ie nergens een oplossing voor had was echt bullshit maar goed ik ga hier niet eens woorden aan vuilmaken meer..

En wie zegt dat mijn politieke geest pas ontwaakt bij de verkiezingen? Ik ben altijd met politiek bezig, daarom vind ik het juist kut dat er alleen rondom de verkiezingen zulke praat wordt gedaan. Mensen kiezen dan in het korte tijdbestek iets terwijl ze het eigenlijk verder nooit volgen.

16. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Politiek is echt saai ... alleen mensen die geboren zijnmet politieke genen bemoeien zich er mee ... Ik ben een zo'n Nerd .. Ik ben een VVD'er ... een rechtse bal ...:{ ... waarom ben ik dan lid geworden van de de derde kamer De VVD bekommert zich toch niet met mensen van het zuiden?..

17. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    ik was altijd al met politiek bezig. Alleen dacht ik dat er nooit wat zou veranderen. Toen er ineens iemand kwam die alles wat ik dacht goed kon verwoorden was ik erbij natuurlijk.

18. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Ik ben lid geworden van de VVD en niet van de JOVD, omdat vrienden tegen me zeiden "Ik stem tegen" ... toen ik hen vroeg "waarom" ... was hun antwoord "Ik stem tegen, omdat ik tegen ben" ... toen ben ik de partij programma's gaan vergelijken + idealen en er bleven toen 2 partijen over .. 'D66 (Democraten ... toen ze het word sociaal liberalen gingen gebruiken ... vond ik dit diep triest) ... en de VVD ... Ik koos toen (en nog steeds) voor de VVD, omdat ik sta voor het individu. Elk individu moet zich kunnen vormen ... dit werkt niet met een zak geld ... maar je moet betrokken worden in de samenleving

19. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Grappig, ik ben écht helemaal eens met dit stukje. Maar erken jij dan ook dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt? Wat zijn jouw ideeen dan daaromtrent? En gewoon een open en eerlijke discussie want ik ben oprecht geinteresseerd! Ik heb namelijk het idee dat er hier héél véél verwende mannetjes zitten die zeggen dat ze VVD stemmen terwijl ze eigenlijk totaal geen benul hebben waar de VVD voor staat. Maar dat terzijde (en ik hoop niet dat deze nu gaan reageren anders is er weer een nuttige thread naar de knoppen): kan je aangeven welke punten de VVD het individu nu aanbiedt om zichzelf te kunnen ontplooien?

20. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Dit ontken ik niet. Het probleem is dat wij nog steeds in een beschermde wereld leven. Helaas zal er altijd werkloosheid zijn of er zullen altijd mensen zijn die wel willen werken maar niet kunnen werken, omdat zij ziek zijn. Toch denk ik dat alle mensen een steentje bij kunnen dragen. De overheid geeft geld (en zal altijd diegene moeten helpen die in de problemen zitten = "sociale rechtvaardigheid"), maar dit geld moet niet gezien worden als gift. Dit is een onkosten vergoeding (om je zelf in leven te houden). Ik ben van mening dat je hier ook iets voor moet doen. Dit kan in de vorm van vrijwilligers werk of door op te passen op een kind. Mensen zijn naast individuen ook groepsdieren, we moeten elkaar helpen. Het liberalisme gebruikt hier de termen "Verantwoordelijkheid en Verdraagsaamheid" voor.

Ik ga morgen in over het ontplooien van het individu ;)

De VVD is niet perfect, juist daarom ben ik lid geworden. Om mijn stem te laten horen, zodat ik de partij kan vormen

Ik hoor graag andere meningen ... ik ben immers een politicus in wording

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina