[GB]Pro Evolution Soccer 2014[/GB]
Ontwikkelaar: PES Productions/Kojima Productions
Uitgever: Konami
Genre: Sport
Platform(s): PlayStation®3, Xbox 360®, Windows PC
Spelers:
Opties:
Releasedatum: Oktober 2013
Officiële Website: www.konami-pes2013.com
XBW Gamepage:
[GB]Informatie/GB]
Bron: www.pesholland.nl
PES 2014 EERSTE OFFICIËLE NIEUWS IN ÉÉN OVERZICHT SAMENGEVAT
PES 2014 lijkt nog ver weg, maar aan de kant van KONAMI wordt de grootste omwenteling van KONAMI’s serie gepland sinds ISS veranderde van naam naar Pro Evolution Soccer. Edge magazine had de primeur voor een eerste blik op PES2014. Voornamelijk de nieuwe engine wordt hierdoor aan de wereld getoond. Hieronder staan alle nieuwtjes over PES 2014 up to date in één overzicht
PES 2014 RELEASEDATUM
Oktober 2013, maar we weten dit pas zeker op het moment dat dit officieel na de zomer wordt aangekondigd door KONAMI.
PES 2014 OP DE PS4 EN XBOX720?
Ten eerste kunnen we je al vertellen dat PES 2014 niet volledig gericht zal zijn op de volgende generatie consoles, maar de nieuwe engine is mede juist door de nabijheid van de volgende generatie consoles in gebruik genomen. Aangezien de releasedata van de PS4 en de XBOX720 nog niet duidelijk te peilen zijn, richt KONAMI zich nu nog op de huidige generatie spelcomputers en natuurlijk de PC. Wel zijn er geruchten dat er een poort (versie van het spel 1-op-1 vertaald naar nieuw platform) zal komen voor de volgende generatie consoles. Maar dit hangt voornamelijk af van de releasedata van de XBOX720 en de PS4.
PES 2014 SPEELMODI EN SPELONDERDELEN
Naar verluidt zal in PES2014 de league modus en offline community modus weer terugkrijgen. Tot onze teleurstelling is er nog niets gezegd over het terugbrengen van de online community modus zoals die in PES 2012 was. We zijn ook erg bang dat dit niet gaat gebeuren. Wel is er al gesproken over een verwijdering van de voetbalschoenen in Master League Offline, dat is toch wel fijn. Ook zullen er verschillende weerscenario’s tijdens de wedstrijden plaatsvinden. Dus maak je op voor regen, sneeuw en natuurlijk wederom het zonnetje tijdens de wedstrijden.
PES 2014 LICENTIES EN EDITEN
Dit is toch de achilleshiel van de toekomst van PES. Over het algemeen blijkt dit hetzelfde te blijven en zal alleen de tweede divisie van de Spaanse competities volgens geruchten extra aanwezig zijn. Wellicht gaat KONAMI zich meer focussen op Zuid-Amerika en ook de Argentijnse competitie toevoegen. KONAMI heeft openbaar uitgesproken alle stadions van de Eredivisie, La Liga, Ligue 1 en de Brazliaanse competitie te willen integreren in PES 2014. Er wordt nog steeds gehoopt op een gigantische aanpak van de Edit modus, waardoor makers van Option Files nou een uitgebreid te werk kunnen gaan en niet zo snel aan hun max zitten met teams, stadions en tenue onderdelen.
PES 2014 ENGINE & GAMEPLAY
De vernieuwde PES 2014 engine is al een paar jaar onderwerp van discussie op veel gaming websites. Deze engine is van origine gemaakt voor Metal Gear Solid door Kojima Productions en heeft als naam “FOX-engine”. Er werd al maandenlang kleine teaser tweets gestuurd door Jon Murphy(Marketing manager & vertegenwoordiger Konami Europa), waarna alle eerste publicaties vanuit KONAMI zich duidelijk richtten op deze nieuwe basis voor gameplay.
Woorden zoals ‘revolutionair’ en ‘verrassend’ hebben we al vaker gehoord, maar de toekomst van deze voetbalspelserie blijkt toch officieel gevestigd te zijn op deze nieuwe engine. Deze basis voor PES 2014 wordt zoals eerder besproken ‘geleend’ van de toekomste Metal Gear Solid titels startende bij Metal Gear Solid: Ground Zeroes. Er zijn bij nader onderzoek een aantal kenmerken te vertalen naar PES 2014 die bepalend kunnen gaan zijn voor de gameplay. Zie hieronder een demo filmpje van deze MGS titel.
Zoals je hierin kan zien, zijn af en toe de in-game graphics niet van de realiteit te onderscheiden. Dit is voornamelijk vanwege de goede combinatie van superscherpe graphics en game physics. Zelfs de poriën en individuele gezichtsharen zijn in de gezichten duidelijk te zien met de graphics in deze nieuwe engine. De game physics worden bepaald door een nieuw systeem genaamd: ‘Barycentre Physics’. Deze maakt gebruik van een goede balans tussen zwaartekracht in het spel en het natuurlijk bewegen van objecten en nu zelf van onderdelen van objecten. Het is nu namelijk zo dat de kleren van de geanimeerde personen los op de 3d modellen zijn geprogrammeerd, allen met een separate ‘physics’ eigenschap.
Uit de eerste uitspraken van KONAMI blijkt dat bijvoorbeeld een tenue van een voetballer echt hangt aan het lichaam en tijdens de wedstrijd ook kreukels en vieze plekken van modder en gras zal krijgen door duels en valpartijen. Er kan worden getrokken aan deze kleding om de speler te vertragen en dit komt het realisme in duels dus ook ten goede. Ook zal het mogelijk zijn om de armen van een speler in een kopduel zo te plaatsen, dat er beter kracht kan worden gezet tegen de tegenstander tjidens de sprong.
Het blijkt tevens dat men in PES 2014 het gewicht van de voetbalspeler in duels nog beter kan beïnvloeden, maar nu ook gelijktijdig de bal een andere kant op kan bewegen. Bewegingen die je als speler maakt beïnvloeden de tegenstander dusdanig, zodat je instinctief met realisme een speler kan passeren. Er wordt door EDGE Magazine gesproken over het gebruiken van de rechterjoystick op de controller voor het afhouden en vooruit bewegen van de bal in duels. In de voorgaande PES edities waren schijnbewegingen dan ook een leuke toevoeging in de gameplay, in PES 2014 worden deze onmisbaar gemaakt voor de speelstijl.
De tactische en formatie instellingen krijgen een nieuwe dimensie in PES2014. De radius waarin spelers met de bal interactie kunnen tonen wordt 3 maal vergroot, echter is dit afhankelijk van de kwaliteit van de voetballer die is geselecteerd. Bij de formatie instellingen kan er per voetbalspeler worden bepaald hoe deze voetballer in de verschillende zones op het veld handelt. Het realisme wordt hierdoor meer nagestreefd zodat er onderscheid komt tussen speelstijlen van clubs of aangepaste speelstijlen door de speler. Kom maar op met dat realisme.
Een ander belangrijk onderdeel is de openbaring van scripting. KONAMI heeft nu duidelijk gezegd dat diverse factoren de spelers in een wedstrijd beïnvloeden, zoals een goal tegen, penalties, gele en vooral rode kaarten in het team en het missen van kansen. Ze gaan hiermee een stapje verder met PES 2014 door dit in de nieuwe engine vaker bepalend te laten zijn. Daarnaast kunnen de supporters als 12e man het verschil gaan maken in thuiswedstrijden, we zijn benieuwd waar de scheidingslijn zal zijn tussen het beruchte scripting in PES en het realisme van het thuisvoordeel. Daarnaast zijn wij van mening dat wij zelf als speler het mentale aspect moeten bepalen, vooral om frustratie tijdens het spelen te voorkomen. In EDGE magazine wordt het voorbeeld gegeven van Celtic die thuis stunt tegen Barcelona door waterdicht te verdedigen en Barcelona die niet balvast genoeg was in de voorhoede, maar uiteindelijk het joelende en schreeuwende thuispubliek het verschil maakte in de wedstrijd.
Bron: www.pesholland.nl
[GB]Screenshots/GB]
[GB]Filmpjes/GB]
geen
[GB]Reviews/Previews/Artikelen/GB]
geen
Laatst bewerkt: 14 mrt 2013