Ja, en dit kan in elk XBOX live! spel, waardoor de rankings maar weining voorstellen. Ook in de toekomst met de XBOX 2/Next zal het weinig voorstellen ben ik bang, cheaters zullen er altijd blijven.
Neem samen met een vriend(of online kennis) een tweede account, dit kan dus ook een twee maanden trial kaart zijn die je telkens met een nieuw kaartje verlengd. Vervolgens join of host je een game en speel je met je goede account tegen het tweede account van je vriend/kennis die word gebruikt om te cheaten: Een winstpercentage van bijna 100% is hierdoor mogelijk. Als voorbeeld geef ik Pro Evolution Soccer: In games als deze en andere games waarin je wint als je tegenstander de wedstrijd verlaat, is het het makkelijkst want hier kan je dus oneindig veel winnen in een relatief korte tijd: Zorg dat je vriend/kennis de game meteen na het opstarten van het spel verlaat, en kijk toe hoe snel je statistieken toenemen terwijl je stijgt in de ranglijsten. Herhaal dit zo vaak je wilt! Vervolgens doe jij hetzelfde voor de ander, en is het een kwestie van overleggen wie er 1 of 2 in de ranglijsten mag zijn. Dit is dus ook mogelijk in games waarin je je winst niet krijgt als de ander dropt, je zult je wedstrijden dan wel helemaal moeten uitspelen.
Dit zal dus altijd mogelijk blijven, tenzij Live in de toekomst (bijvoorbeeld met de XBOX 2/Next), aangeeft in de ranglijsten tegen wie je hebt gespeeld (de spellen zullen dit dan moeten ondersteunen). Er zullen vast andere manieren zijn, maar dit lijkt me een goede oplossing(mits het technisch haalbaar is). Natuurlijk blijft het dan nog steeds mogelijk, maar zullen mensen eerder weten wie er cheat, waardoor Microsoft stappen kan ondernemen. Het gevaar schuilt hem dan in het feit, dat je als cheater vervolgens kunt aangeven dat je speelt tegen een vriend die de game nog moet leren/minder goed is, waardoor Microsoft kansloos is in het nemen van maatregelen.
Daarom mensen, speel voor de fun en vergeet de ranglijsten, tenzij je eerlijk speelt en wilt weten of je vooruit gaat en hoe je het doet tegenover anderen/vrienden, etc.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2005