1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Probleem bij inbouwen van 2e HDD in PC.

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door gompy, 5 feb 2006.

  1. gompy

    gompy Tropilatakroba

    Berichten:
    1.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Hee,

    Ik heb nu een 160 GB HDD in me PC. Maar die staat helemaal vol met spellen films, etc. Nu had ik nog een 120 GB HDD liggen, en heb ik die ingebouwd.

    Aan de primary IDE kabel hingen de 160 GB HDD die er al in zat, en DVD speler.

    Aan de secondary IDE kabel hing alleen een DVD brander.

    Nu heb ik de nieuwe HDD (die 120 GB) aan de secondary IDE kabel gehangen. Ik heb de jumper ingesteld als SLAVE.

    Toen alles aangesloten was, heb ik de PC aangezet (de kast stond nog wel open, voor het geval het verkeerd was, en ik het toch nog moest aanpassen).
    Ik kreeg alleen helemaal geen beeld...:confused: Volgens mij starte Windows ook niet op, want dan hoor je een Windows melodietje bij het opstarten...

    Nu heb ik de voeding en IDE uit de nieuwe HDD gehaald, en toen starte de PC nog niet op..:confused:

    Ik snap er nu helemaal niks van. Ik dacht zelf dat ik het waarschijnlijk gewoon iets verkeerd aangesloten heb.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Als ik dit in het verkeerde sub-forum heb gezet, of er al een topic over is, zeg het dan aub. even.

    Alvast bedankt,
    Gompy.
     
  2. Crooze

    Crooze Active Member

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik hoop dat je wel eerst even een verwarming of iets geaards vast hebt gepakt alvorens je ging klussen aan je pc. Door statische ontlading kan het zijn dat je RAM geheugen of je CPU zijn doorgebakken. Ten tweede kan je normaal je tweede hardeschijf erin pluggen met de jumpersetting "cable select", waardoor er vanzelf een primary of secondary slot wordt toegewezen. Met betrekking tot het niet opstarten van je pc heb je hier wat weinig details gegeven. Zet eerst eens memory check aan in je bios zodat je weet dat je RAM geheugen nog heel is en check vervolgens al je kabeltjes is (misschien heb je per ongeluk een ide kabel eruit getrokken terwijl je heftig an het klussen was).
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2006
  3. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Controleer eerst even alle kabels van voeding.
    Kan zijn dat je perongelijk iets los getrokken hebt.
     
  4. Crooze

    Crooze Active Member

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    0
    Echo... echo... Dat heb ik net al gezegd...
     
  5. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb het over de voeding en niet zoals jij over de IDE kabel.
    Als je de IDE kabel los trek dan zal de PC alsnog de BIOS opstarten.
     
  6. Crooze

    Crooze Active Member

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    0
    Zet eerst eens memory check aan in je bios zodat je weet dat je RAM geheugen nog heel is en check vervolgens al je kabeltjes is (misschien heb je per ongeluk een ide kabel eruit getrokken terwijl je heftig an het klussen was).
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2006
  7. Jradman

    Jradman Active Member

    Berichten:
    398
    Leuk Bevonden:
    0
    Probeer eens je 2e harde schijf als slave op je primary IDE kabel te zetten (dus met je 1e harde schijf), en zet je dvd-brander bij je speler.

    Test ook je geheugen eens met memtest.
     
  8. gompy

    gompy Tropilatakroba

    Berichten:
    1.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet het probleem nu: Er waren conflicten. Een vriend van m'n broer heeft behoorlijk veel verstand van PC's enzo. Die heeft me eruit geholpen.

    Hij heeft het nu aangesloten, zoals ik het zelf eerst had aangesloten:
    Primary IDE aansluiting: HDD en nieuwe HDD. Met de jumpers goed ingesteld.
    Secundary IDE aansluiting: DVD speler en DVD brander.

    Beetje dom van mezelf dat ik het daarna juist verkeerd ben gaan aansluiten...
    Maargoed, probleem is nu opgelost.
    Alsnog bedankt voor jullie hulp:)
     

Deel Deze Pagina