Beste mensen, Onlangs heb ik een X-Box uitgebreide (advanced) SCART aangeschaft om zodoende RGB-beeld te krijgen en Dolby Digital 5.1 geluid tijdens het games te ervaren. Geen probleem qua aansluiten en het 5.1 geluid klinkt via de optische uitgang prachtig! Desalniettemin hoor ik wanneer mijn receiver op de optische ingang staat ingesteld enkel geluid als het ook daadwerkelijk dolby digital 5.1 geluid is! De muziek/effecten op de achtergrond van het X-Box menu zijn gecodeerd in PCM Stereo (Lineair PCM) evenals normale muziek CD's. Wanneer ik een muziek CD luister of instellingen doe in het X-Box menu, dan geeft mijn receiver wel aan dat het om een PCM soundtrack gaat, maar ik hoor NIETS! Erg vervelend, dus ik hoop dat u mij kunt adviseren wat ik moet doen. Ik heb de optische kabel ook met een normale DVD speler getest, dan werkt deze prima en schakelt automatisch over tussen Dolby 5.1, Dolby 2.0 en PCM en hoor ik ten aller tijden ook daadwerkelijk geluid! iemand oplossingen?
Wat ik op mijn denon 3801 kan doen is de 'auto' selecteren op dat moment switched ie inderdaad netjes naar de verschillende geluidsformaten en anders wil dat nog wel eens mis gaan. Misschien dat er op jouw versterker ook iets dergelijks mogelijk is? Hans
Ik heb een Yamaha versterker en die heb ik ook op AUTO staan en daarmee schakelt ie alles prima om. Als je op het display kijkt zie je ook idd dat ie pas als je een spel opstart naar dolby digital gaat. Wat voor versterker heb je dan?
mijne schakelt ook netjes om, ik zie namelijk PCM op de display tijdens audio cd weergave en x-box menu's. als een spel start zie ik dolby 5.1 staan. herkennen doet mijn receiver dus wel, maar ik hoor enkel 5.1 geluid, de rest niet. heb microsoft ook maar eens een mail gestuurd.. als er nog tips zijn dan hoor ik het graag!!! ZIJN ALLE SPELLEN trouwens 5.1 ??
Dus als je het optische kabeltje uit de avanced scart cable trekt en hem in je DVD speler doet, zodat je je DVD speler op je versterker hebt aangesloten, dan hoor je wel geluid als je een CD afspeelt en er dus stereo doorgegeven wordt? Hmm, dat is erg vreemd. Je versterker herkent het dus wel van de Xbox, maar er komt geen geluid door.. En als het van je DVD komt dan herkent hij het ook, en dan hoor je WEL iets?! Ik dacht eerst dat het misschien aan de audio instellingen van je Xbox lag, maar als je tijdens een game wel 5.1 hoort dan staat dat goed ingesteld. Je kunt er natuurlijk nog wel even naar kijken. Ik ga eens even bij mijn Xbox een cdtje luisteren dan... Ik hoor wel gewoon muziek, en de versterker schakelt om naar stereo. Alleen heb ik nu een ander probleem, hij leest geen gekopieerde audio cd's! Daar maak ik even een nieuwe thread van.
uhh... ik bedoelde dit: optische kabel via scart van x-box naar receiver geeft wel herkenning audioformaat bij de receiver, maar geen geluid als het geen dolby digital is. ligt dus niet aan 5.1 instelling op x-box. zelfde optische kabel geprobeerd tussen normale dvd speler en receiver. geen probleem, ligt dus niet aan optische kabel.
op het moment over een Philips Matchline FR980, uit de tijd dus dat Philips nog wel kwalitatieve Dolby Digital receiver maakte. mijn sony dd/dts heeft het weer eens begeven en is in de maak, gaat nog wel een maandje duren...