[Probleem] Soms geen beeld.

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Banjy, 6 sep 2004.

1. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    Hallo!

Ik hoop dat iemand de oplossing weet voor mijn probleem...

Om te beginnen ik heb een computer met een onboard video kaart (een geforce 4 geloof ik...) met deze was ik niet tevreden en heb daarom een AGP (logisch) Sapphire Radeon 9600 256mb gekocht... Deze gewoon ingebouwd en toen kwam het probleem: De ene keer als je de computer opstart doet het beeldscherm het gewoon... maar de andere keer gaat het lampje knipperen en heb ik geen beeld. Nu dacht ik laatst een bepaald moment te moeten hebben wanneer ik me beeldscherm moet aanzetten (3 sec na het aanzetten van de pc enz enz).. maar dat lijkt me toch niet de bedoeling...(dus dan moet ik hem weer uit doen en nog een keer proberen, lijkt me niet goed voor de computer...)

Dan nog iets:

Een mogelijk probleem wellicht is dat er nu van zowel Ati als Nvidia drivers op mijn computer staan (waardoor de computer niet weet welke te kiezen en het soms de goede kiest en de andere keer de verkeerde) Maar ik heb een standby system recovery op mijn computer, wat dus inhoudt dat windows XP enz enz niet op een cd'tje staan maar op een deel van de HD... dus als ik mijn computer reboot (Dus alles ervan af en dan weer met een lege HD beginnen) dan ga ik naar de system recovery en doe daar destructive mode (terug naar fabrieks instellingen dus) maar ja dan installeert hij denk ik ook de nvidia drivers weer.

Wat ook kan is dat ik wellicht in me bios settings moet veranderen en proberen hem uit te schakelen (maar volgens mij, tenminste als ik beeld heb de On-board kaart gewoon uitgeschakeld (me ram is dan weer 512mb)... natuurlijk kan ik dit niet zien als ik geen beeld heb, want dan zit de kabel natuurlijk in de verkeerde opening...)

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen! Ik zou heel erg blij zijn als mijn pc gewoon altijd met beeld opstartte...

Alvast Bedankt _O_

Greetzz,

Bart

2. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Verwijder eerst alle drivers van de 2 videokaarten !!!
    Herstart de pc en ga naar de Bios.
    Ergens in de Bios moet een tekst staan met ( Primary Video ).
    Probeer die te veranderen van Onboard naar AGP.

Als je pc opnieuw gestart wordt zal als het goed is , gevraagd worden om de drivers van AGP kaart ie installeren.

3. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Hoe moet ik de drivers eigenlijk uninstallen? Bij software en dan ff zoeken? Of staan die drivers ergens anders?

PS net ff de bios gecheckt maar ik kan niet Primary Video vinden... Het enigste wat ik ergens vond is: Init display first: [AGP slot] en deze kon ik switchen naar PCI... maar primary video kon ik niet vinden...

Laatst bewerkt: 6 sep 2004
  4. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    De software drivers verwijderen bij (Software) , bij (Systeem) kan je de hardware verwijderen.

Fabrikanten van moederborden gebruiken bijna nooit de zelfde namen voor de opties.
    Bij mijn Dell heet het Primaire Video.

De Onboard videokaart kan je op 2 manieren uitschakelen.
    1 - In de Bios.
    2 - Via een jumper op het moederboard.
    Raadpleeg een de manual van jouw moederbord.

5. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Aan jumper begin ik maar niet... daar heb ik te weinig kennis voor... :p Maar is waarschijnlijk wel het probleem verholpen als ik de "oude" kan uitschakelen?

Hmm ik kan zowel de Nvidia Drivers als de kaart zelf (bij hardware) niet vinden... :confused: Maar wat ik wel heb gevonden bij hardware is dit: [plaatje]http://members.lycos.nl/banjysite/Hardware%20shot.JPG[/plaatje] Dus hier staat dat hij op PCI is aangesloten :confused: en ze hebben het over een secondary...?

6. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Dat is nou het probleem.

De BIOS schakeld jouw onboard videokaart niet uit , hij schakeld alleen de APG of PCI als eerst in.
    Dat betekend nog niet dat de onboard videokaart is utgeschakeld.

Het uitschakelen kan alleen door een jumper ophet moederbord te verplaatsen.

Om welk moederbord gaat het.

7. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Euhm ik wist het laatst...maar als hij die kiest waar kan het dan aan liggen dat ik af en toe geen beeld heb? want dan zou hij gewoon de goede moeten kiezen toch?

8. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Zelf heb ik een Connect3D Radeon 9600 256 MB.

Waarop heb je de monitor aangesloten VGA of DVI.

Zelf heb ik op de Radeon 2 TFT's aangesloten , met secondary opties kan je de 2e monitor op de TV-out of DVI in- en uitschakelen.
    Het werkt perfect.

In de opties van de software van Radeon kan je aangeven welke aansluiting er als eerst gebruikt moet worden.
    Bij mij schakeld eerst de normale VGA in en daarna wordt pas de DVI ingeschakeld.

9. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    VGA of DVI houdt in hoe je je beeldscherm hebt aangesloten? toch? Dat is volgens mij de "normale" manier VGA dus want als ik het goed heb is DVI beter en dat heb ik niet...

Maar ja waarom zegt hij dat ik hem heb aangesloten op pci terwijl ik hem op agp heb? En waar kan je dat btw aangeven (van welke hij eerst moet gebruiken..)?

10. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb even naar de instellingen gekeken van mijn Radeon 9600 , maar bij mij staat het ook als PCI.
    XP heeft hieraan een PCI aanduiding gegeven om te zien waar deze kaart percies zit.
    Voor de werking maakt het helemaal niets uit , je hebt een AGP kaart.

Bij de laaste versie Ctalyst drivers die ik gebruik , kan je de standaard monitor instellen bij Desktop and Display setup.
    Tevens kan je een wizard uitvoeren als je het niet zeker bent.

Heb de Drivers hier gedownload http://www.zdnet.nl/downl.cfm?id=38922

11. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb deze gedownload en ginstalleerd maar ik kan hem niet opstarten, dan krijg ik een error van dat hij niet kan initialiseren... Maar volgens mij is het niet de keuze tussen twee videokaarten.... want ik deed net de monitor kabel in me oude videokaart (ik had geen beeld na het opnieuw opstarten voor die drivers...) en kreeg toen ook geen beeld...Zou het kunnen dat mijn videokaart slecht is ofzo? of stuk?

12. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Als je geen beeld krijgt als je de monitor aansluit op de oude videokaart heeft niets te maken met de drivers.
    Als je geen beeld krijgt via de oude onboardvideokaart heeft dit te betekenen dat die in de BIOS staat uitschakeld.
    De drivers worden alleen gebruikt door Windows en niet door de Bios , deze maakt gebruik vande standaard aanwezig drivers.
    De resolutie ligt ook veel lager meestal 640*400

Als deze aan zijn staan dan zou Windows er ook naar vragen bij het opstarten.
    In het systeem van Windows staat alleen de Radeon 9600 kaart met 2e monitor (secondary) ondersteuing.

Je kan nog het volgende proberen.
    Start het Register op ( Regedit ) en verwijder alles wat betrekking heeft tot NVidia.
    Wanneer je alles hebt verwijderd , start je de pc opnieuw.

Normaal gesproken moet het geen het probleem zijn , wanneer er meerder drivers aanwezig zijn.

13. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan niet zomaar alles weggooien met betrekking tot nivia... ik heb bepaalde dingen van nvidia erop :cool: ... moederbord geloof ik en netwerk kaart enz enz. Maar wat zou het dan kunnen zijn als de drivers het niet zijn?

Wat ook vaag is soms krijg ik echt geen beeld meer (10x op starten en weer opnieuw proberen) en als ik hem dan uit zet ff de stroom ervan af haal (dus schakelaar uit zetten) en na een paar seconden weer aan dan gaat het vaak in 1x goed :confused: Dus ik weet echt niet hoe dat komt allemaal....

14. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Eventjes niet aan gedacht , in mijn pc zit alles van VIA.

Waarschijnelijk wordt het probleem toch veroorzaakt door de Radeon 9600.
    Het kan zijn dat de Radeon te weinig spanning krijgt.
    Of de voeding is te licht voor je pc of hij is aan het overlijden.

15. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    aan het overlijden hij is nog geen jaar oud... :p maar waarom zou hij het dan het ene moment wel doen en het andere moment niet :confused: Maar misschien wel te weinig spanning...noem eens een paar spannings settings die ik dan kan checken... :) Jammer dat andere members nog niet reageren op deze thread.. Maar alvast bedankt voor je vele antwoorden en support! _O_

16. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    in je bios even je voltlijnen nakijken.

17. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    voltlijnen? ik wil het best wel ff checken maar dan moet ik wel weten wat de richtlijnen zijn :p...

Deel Deze Pagina