1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen bij het opstarten van WindowsXP

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Enygm, 23 nov 2004.

  1. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Sinds zondagochtend werkt mijn pc niet meer. Nu heb ik alles dat ik weet al geprobeerd (ook gezocht op google enzo) maar ik vind de oplossing niet.

    Eventjes kort de situatie:
    ik heb XP al 2x geïnstalleerd vanaf de CD-ROM
    Ik heb het programma StyleXP van TGT-Soft geïnstalleerd en met dat programma het bootscherm gewijzigd.
    Vorige week vrijdag heb ik een tv-kaart geïnstalleerd en alles werkte perfect.
    Zaterdag: geen problemen met de pc

    Zondagochtend:
    Ik start de pc op; ik krijg het Windowsopstartscherm te zien, maar dan krijg ik in plaats van het inlogscherm een zwart scherm te zien met enkel de muis.
    => ik kan niet meer inloggen. (ook overal op mijn scherm proberen klikken, maar dat lukte ook niet)

    En dan wou ik Windows XP installeren, maar: mijn PC start niet meer op vanaf de CDROM) (Ook al staat er in de BIOS ingesteld dat hij eerst de CDROM moet proberen starten en vervolgens de HD)

    Ik heb van de site van Microsoft de 6 bootfloppy's gedownload en ik kan daarmee perfect opstarten, maar als ik dan de installatie van Windows wil repareren, of een nieuwe versie wil installeren krijg ik een foutmelding.

    En nu ben ik ten einde raad en hoop ik dat een van jullie mij misschien kan helpen...

    Alvast fantastisch bedankt,
    E
     
  2. Toyota Yaris

    Toyota Yaris Superstar member

    Berichten:
    741
    Leuk Bevonden:
    0
    Zorg anders voor een bootfloppy met cdrom ondersteuning. Kun je op internet wel vinden bv hier:

    http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm

    Bv de windows 98 SE, hier zit ook cdrom ondersteuning in.

    Zorg er in je bios voor dat hij de volgende bootvolgorde gebruikt:

    a) diskette
    b) cdrom
    c) harddisk

    Als de dos omgeving geladen is kun je naar de cdrom gaan bv:

    D: [enter] om naar de cdrom te gaan kan ook E zijn. Zo niet even het alfabet afgaan :D
    En vervolgens setup.exe starten.

    Extra:

    dir |more [enter] om te kijken wat er op de cd staat.
    cd directorynaam [enter] als je naar een bepaalde directory wilt gaan.
    cd.. [enter] om een directory omhoog te gaan.

    (maar dat wist je vast al) ;)

    De installatie zal nu starten.

    Succes!

    (Na installeren kun je de bootvolgorde natuurlijk weer aanpassen.)
     
  3. Suka

    Suka not a B*tch

    Berichten:
    1.221
    Leuk Bevonden:
    0
    Kan je niet in veilige modus booten?
     
  4. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Eigenlijk zou ik dat wel graag doen ja, maar ik heb het volgende probleem: ik geraak niet in het scherm waar ik kan kiezen voor een veilige modus. Volgens verschillende sites moet je dan op F8 drukken, maar als ik op F8 druk krijg ik een scherm waar ik kan kiezen vanaf welke drive ik wil booten.
    (Maar ik heb hier juist op het internet ontdekt dat je die F8-knop een aantal keer moet indrukken, dus dat ga ik vanavond zeker eens proberen.)

    Ik heb van deze site de bootdisk voor windows XP gedownload en op diskette gezet. Hij start wel op; zegt dat mijn CDROM de R:\ drive is, maar als ik naar de cdrom ga en setup.exe probeer uit te voeren krijg ik de melding "Cannot start in Dos mode" (ik kan ook niet naar de c-drive of andere drives, maar dat komt denk ik doordat XP met NTFS werkt en DOS met FAT)
    Wat ik nog niet geprobeerd heb: via de 6 bootdiskettes van Windows XP opstarten, dan naar de recovery console gaan zodat ik toch in een DOS-achtige omgeving kom en van daaruit naar de CD gaan en setup probeer uit te voeren. (want nu is er steeds de melding dat er iets aan een bestand van de floppy's scheelt. De bootdisks komen nochtans van de site van Microsoft zelf)

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden, maar er is echt 1 iets wat ik totaal niet snap: "Hoe komt het dat mijn CD-ROM opeens niet meer in staat is om te booten alhoewel hij dat vroeger wel kon?"(ik heb immers in het verleden Windows XP al 2x op deze manier geïnstalleerd.)
    (ik zal vanavond eens wat knoeien met de jumpertjes en hopelijk geeft dat iets)
     
  5. Suka

    Suka not a B*tch

    Berichten:
    1.221
    Leuk Bevonden:
    0
    Alle levenloze dingen kunnen ook sterven :D. Zo kan een cdrom drive ook doodgaan :mad:. Probeer die eens te vervangen misschien verhelp je zo het probleem.
     
  6. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    Volledig akkoord, maar het is wel zo dat dat geldt voor mijn DVD-lezer en voor mijn DVD-writer.
    Mijn PC is 1 jaar oud, de DVD-writer (Plextor PX-712A) een 6 maand. Het zou toch erg zijn indien die allebei niet zouden werken hé.
     
  7. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    mjah dat zou idd niet echt best zijn aangezien mijn plextor cd brander het al 2 jaar lang zonder enige problemen doet en de dvd brander (die zit er bij mijn pa in) doet het ook al zonder problemen een 6 maanden
     
  8. Toyota Yaris

    Toyota Yaris Superstar member

    Berichten:
    741
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou het toch nog eens proberen met een Windows 98 SE bootdisk (dit heeft niets te maken met dat je er nu xp op hebt staan of dat je xp wil gaan installeren), deze bootdisk werkt namelijk bijna altijd.

    Je hebt gelijk dat je geen NTSF partitie kunt benaderen vanuit een normale bootdisk.

    Maar probeer gewoon nog eenmaal met de Windows 98 SE bootdisk, kijk vervolgens of je ook daadwerkelijk de goede XP installatie cd gebruikt. Check vervolgens of je ook de goede dvd/cd drive te pakken hebt. En start vanuit de dos-omgeving setup.exe als je een normale Windows XP home/pro install cd hebt moet dit gewoon werken.

    Hierna krijg je de blauwe schermen waar je de schijf kan formateren, partities kan aanmaken enz. Stel als je nu 2 partities hebt (bijvoorbeeld C voor het systeem, en D voor data of iets anders). Installeer Windows XP (niet voor repair kiezen van je oude windows xp dat zal hoogstwaarschijnlijk niet werken,
    en als het al zou werken denk ik dat het meer moeite zou zijn dan compleet opnieuw installeren) dan op de C. Je kan dan namelijk na het installeren van Windows XP de "oude" data partitie D gewoon benaderen.

    PS de D kan natuurlijk ook E of een andere letter zijn.

    Maar ik weet zeker dat je de setup kan starten vanuit de dos omgeving.
     
  9. Toyota Yaris

    Toyota Yaris Superstar member

    Berichten:
    741
    Leuk Bevonden:
    0
    Ps over de jumpertjes het wil wel eens helpen als je twee optical disks hebt (dvd/cd) of hard drives for that matter en de jumpers staan op master bij de ene en op slave bij de andere, ze dan beide op cs (cable select te zetten). Als ze op cs staan zet ze dan op master en de andere op slave. Succes :) .
     
  10. Enygm

    Enygm Enygm

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    0
    EINDELIJK! HET IS ME GELUKT!

    Toyota Yaris, alvast bedankt voor de tips, maar het ik las uw tips toen ik juist iets anders aan het proberen was en dat werkte.

    Ik had eerst geprobeerd om met de 6 Windows XP bootdiskettes op te starten maar dan kreeg ik telkens een foutmelding. Maar naar het schijnt zijn er 3 types van Windows XP bootdiskettes.
    Toen heb ik 6 nieuwe opstartdiskettes gemaakt, gebaseerd op 'Service Pack 1" en dan kreeg ik geen foutmelding meer toen ik Windows XP wou installeren.

    Thx
     
  11. Toyota Yaris

    Toyota Yaris Superstar member

    Berichten:
    741
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed gedaan! :D
     

Deel Deze Pagina