PS2 online verhaaltje

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door salva, 15 jun 2003.

1. salva

salva Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Vandaag, donderdag 22 mei, was de dag van de officiële bekendmaking van de Playstation 2 Network Gaming in de Benelux. De prijs, de datum en de beveiliging plus uiteraard het aanbod aan games wat wij gamers in Nederland graag willen weten. Natuurlijk was DGS uitgenodigd en aanwezig. We hebben geprobeerd alles zo duidelijk mogelijk voor jullie op een rij te zetten. Lees en huiver!

De foto’s onderaan het artikel zijn een absolute aanrader om te bekijken zodat je naast ons praatje ook de presentatie kan zien die wij voorgeschoteld kregen. In dat geval scheelt ons dat een boel typewerk. Wij geven je in grote lijnen natuurlijk wel de info en de uitleg bij sommige cruciale onderdelen van de PS2 Network Gaming. Daarnaast hebben we ook van de mogelijkheid gebruik gemaakt om Ronny Hoekman, Marketing Manager Columbia Tristar Benelux, even aan de tand te voelen. Dit interview zal helemaal onderaan deze feature worden gezet. Vragen die wij beantwoord wilden zien en die bij velen van jullie op de lippen branden.

Laten we met de deur in huis vallen door gelijk de volgende punten te melden:

Netwerk Adapter is Broadband Only voor Nederland (dus geen 56k aansluiting)

Release is in september van dit jaar

Prijs € 35,- Al zegt de afwijkende dia onderaan een ander bedrag. Ga voor de zekerheid maar uit van een bedrag tussen de 35 en 40 Euro. Wij vragen hier morgen nog een bevestiging van en krijg je dat van ons te horen.

Dit najaar aansluitend aan de release mag je de volgende games met online mogelijkheden verwachten van Sony zelf: Gran Turismo 4, Destruction Derby Arena, Amplitude, Hardware, Syphon Filter, Twisted Metal Black Online en Everybody’s Golf.

SOCOM U.S. NAVY SEALS zal al vanaf 13 juni inclusief de SOCOM headset verkrijgbaar zijn en zal vanaf dan door 1000 gelukkige Nederlandse bètatesters online gespeeld kunnen worden. De rest kan alvast flink oefenen met de vele offline missies tot ze in september ook online mogen. Hierover zo meer.

Bovenstaande is in grote lijnen de info die jij als PS2 network gamer moet weten. Maar er is meer. Sony heeft gezegd dat het gratis is om online te gaan en deze belofte komen ze na. De volgende lijst laat zien hoe het model voor online PS2 gaming werkt;

Plug and play. Dus makkelijk aan te sluiten..

Complete vrijheid.
    -geen credit card
    -geen contract
    -geen abonnement
    -voor alle leeftijden (afhankelijk van het spel)

Open voor alle publishers.
    -Geen server of service controle

Installed base : 700.000 PS2.

Het lijstje geeft dus duidelijk aan dat Sony geen intentie heeft ons onnodig kosten te presenteren. Uiteraard betekent dit niet dat ALLE games gratis te spelen zullen zijn. Zo kan het voorkomen dat games zoals EverQuest gespeeld kunnen worden na het betalen van een maandelijkse bijdrage maar dat is voor dat soort genre geen uitzondering. PC gamers doen dat al jaren voor de zogenaamde MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Games) . Alle andere games zijn overgeleverd aan de gratie van de desbetreffende publishers. Sony eigen games zoals SOCOM kunnen gewoon na aanschaf van het spel en de netwerk adapter gratis gespeeld worden, dus daarover moet je je geen zorgen maken. Welke games wel voorzien worden van kosten in de toekomst of die voorzien zullen worden van downloadable extra’s tegen betaling is niet bekend, maar het model wat Sony voor ogen heeft, is zoveel mogelijk gratis online gaming. De rest is aan de third party publishers. Tijdens de E3 wer dal bekend dat Electronic Arts de grootste op het gebied van online games gaat worden voor de PS2.

Om alles lekker soepel te laten verlopen heeft Sony binnen Nederland goede partners gevonden in KPN en dochteronderneming Planet Internet voor de beste samenwerking. Dat niet wegneemt dat je met een andere breedband provider niet aan de bak kan. Sony heeft in KPN en Planet Internet gewoon een machtige partner binnen Nederland, that’s all.

Het meest interessante van de hele persconferentie, naast uiteraard de prijs en release, was de beveiliging die toegepast zal worden in het systeem en met name de interactie tussen game, netwerk adapter en PS2. Het beveiligingssysteem wordt DNAS genoemd. Dit staat voor Dynamic Network Authentication System. Dit codeersysteem wordt gebruikt en beheerd door Sony. Combinaties tussen hardware chipsets, memory cards, network adapters en games worden gecontroleerd en krijgen een uniek beveiligd signaal. Dit is een schop tegen de scheentjes van de kopie geile gamers want illegale kopietjes of omgebouwde PS2’s maken geen kans. Op deze manier is het voor publishers stukken veiliger om games uit te brengen en daarover dus ook de volle mep aan verdiensten van de verkoop binnen te krijgen.

Kort gezegd is DNAS een codering die net zo uniek is als een DNA string, vandaar de naam, en wordt het kloten met ombouwen en kopietjes een flinke halt toegeroepen. Dit systeem maakt het natuurlijk wel mogelijk om je pas gekochte Destruction Derby Arena mee te nemen naar een vriend en het daar op zijn/haar PS2 te spelen. Zolang die PS2 legit is, is er geen vuiltje aan de lucht.

Een ander systeem wat heel aantrekkelijk is voor oudgediende online gamers is de toezicht op cheaten, trashtalken, lamers en algemeen gezeik van loosers. Niemand wil cheaters online en niemand wil voor slet uitgemaakt worden tijdens een potje Everybody’s Golf. Dit wordt door Sony zeer goed opgelost door 24/7 moderators in speciale gamerooms waarvoor je je kunt registreren (wederom zonder bijkomende kosten)

Maar lamers (Action Replay junkies) zijn ook mensen, althans dat zegt men toch. Dus ook die hebben recht op online gamen. En dat mag, aldus Sony. Maar dan wel in de daarvoor bestemde algemene “rotzooi maar een eind weg” ruimte. Deze door Sony Wild West taferelen kunnen voor ons serieuzere gamers mooi ontweken worden door de speciale gamerooms.

Eveneens een voordeel is de manier waarop jij je kunt registreren voor de verschillende games. Stel je noemt je vandaag “N00B”, maar je komt er 2 weken later achter dat je liever “Fragster” wilt heten dan is dat geen probleem. Je wijzigt zonder problemen je gamertag. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Xbox Live ben je dus niet verbonden aan een enkele gamertag. Dit is erg makkelijk als er in je huishouden meerdere mensen gebruik maken van de PS2 en onder hun naam online willen gaan. Stel dat OverFiend bij mij op bezoek komt, dan kan hij hoog en laag springen maar met mijn gamertag mag hij niet online. Hij gaat maar lekker met zijn eigen nick online om zo zijn eigen global stats te verneuken . Wel zijn er banden gelegd aan het soort gamertag wat je wilt gebruiken. Zo moet de tag een beetje uitspreekbaar zijn. ASCII leestekens zijn dus niet toegestaan. Het verschil tussen :::;’’: en ::;:”; is te onduidelijk en is via headset zo goed als onmogelijk uit te spreken door ons mere mortals.

2. Timm4nni4c

Timm4nni4c Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    nou dit is beter dan dat ik had verw8. ook dat het alleen broadband is, is goed, en dat et gratis is, alleen een heeeleboel ps2-ers hebben omgebouwd. balen voor ze:) en het blijft natuurlijk de concurrentie

3. The Messenjah

The Messenjah Rotondés

Leuk Bevonden:
    4
    Whahaha, en die ps2-ers in mijn klas maar zeggen dat ps2 online zo goed is omdat je ook met een 56 k modem kan. Is het nu opeens broadband only. Best gemeen eigenlijk, want ik ken iemand die wist niet welke hij moest kopen (xbox of ps2), en heeft toen toch maar een ps2 gekocht omdat hij wist dat ze binnekort geen adsl zouden krijgen.

4. salva

salva Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou het feit dat je weer een apart kastje voor je verbinding moet kopen, en in de toekomst zelfs nog een harde schijf is natuurlijk brak.

Oké dat je geen credit card nodig hebt is natuurlijk wel fijn voor vele, maar ik denk als je aan derde moet betalen, dit toch echt met een credit card moet gebeuren.

Ook maken al die derde partijen de boel naar mijn mening weer onoverzichtelijk, en de constante kwaliteit van de verbinding die ik nu bij live proef, verwacht ik dan ook weer niet bij de Ps2.

Het kiezen van meerder tag's lijkt leuk maar naar mijn mening is het hebben van 1 unieke tag nou net de reden om beleefd te blijven, anders herkend iedereen je als die onbeschofte eikel.
    Bij de ps2 verander je na een potje schelden gewoon jou tag en olé niemand herkend je meer.

Het spellen aanbod is natuurlijk naar mijn mening weer veel beter als bij de xbox, Gran Turismo 4!, Destruction Derby Arena!, Amplitude?, Hardware?, Syphon Filter?, Twisted Metal Black Online?, SOCOM U.S. NAVY SEALS! en Everybody’s Golf!.
    kijk en dan gaat Electronic Arts de grootste op het gebied van online games voor de ps2 worden!, als dat betekent dat je dan wel fifa 2004 op de playstation kan gaan spelen betekend dat automatisch een harde klap voor de xbox zeker in Europa!.

Ben toch nog steeds blij dat ik voor de xbox heb gekozen, maar ik vind het spellen aanbod met de nadruk op live spellen magertjes!.
    Het wordt dan ook echt tijd dat er op Live een goed autorace spel komt (F1), voetbal spel en knock-spel alla DOA3.
    Wat het spel SOCOM u.s. NAVYSEALS betreft, daar zijn natuurlijk veel xboxers jaloers op, maar wij krijgen binnenkort Tom Clancy's Ravenshield welke single player al een geweldige game is en multiplayer natuurlijk helemaal top gaat worden!.

Salva

Laatst bewerkt: 15 jun 2003
  5. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    mja salva het aanbod is nu nog wat magertjes, maar dit is het voor de ps2 helemaal.. en ff vraagje: welke game zou je liever online spelen.. het kopstuk van de ps2 gt4 of het kopstuk van de xbox halo 2.. ik heb mijn keuze al gemaakt=]
    maar met de ps2 wordt lang niet zo goed als xbox live, ze missen de service, de kwaliteit.. xbox live wordt ook ieder jaar verbeterd en dat vind ik tog belangrijk, dat het meer wordt dan alleen met elkaar online gamen..

6. greenbean

greenbean Pow! ur dead!

Leuk Bevonden:
    1
    jep je betaald niet voor niks voor xboxlive!!
    en ik vind het spellen aanbod veel slechter! echt bagger!

7. Elite

Elite Elite TAR

Leuk Bevonden:
    14
    Ps2 houdt zich niet echt aan hun beloftes..Broad Band only...lullig voor veel PS2 ers
    Kopie slot...zowat elke PS2 er heeft zijn PS2 omgebouwd...men koopt vaak juist de PS2 omdat ie zo makkelijk om te bouwen is.
    De PS2 is incompleet..het abbo is misschien goedkoper (alhoewel je bij live meer extra's krijgt) maar je moet wel allemaal dingen erbij kopen!
    De spellen: geef mij dan liever Xboxlive, die spellen (gaan echt) ownen!
    Verder heeft M$ echt controle over het hele live gebeuren, Sony niet..dat kan wel eens lastig uitpakken
    M$ service is ook beter.

hmmz..ik ben nog niet helemaal...eh..helemaal niet overtuigd dat dit de tegenhanger van Live moet gaan worden.
    We'll see.

8. ITNL

ITNL Guest

microsoftie heeft het heel wat beter voor elkaar met hun xbox live!

9. XtrordinarY

XtrordinarY Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Hmmm ik snap het nog niet van die verschillende gamertags... stel je voor je heet n00b... en me zusje wilt spelen en noemt zich pff zusje.. ondertussen komt een andere ps2'er doodleuk met n00b online terwijl me zusje speelt.. dan verneukt ie toch me stats? :confused:

10. boomer

boomer Active Member

Leuk Bevonden:
    7
    En dat met ea vind ik niet zo grote klap hoor. Het is wel jammer, maar ea wil dan bijvoorbeeld dat je met de sport spellen maar 1 jaar online kan. Als er weer een nieuwe is, dan sluiten ze de servers.

11. Xante

Xante Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Welke stats :cool:?

12. XtrordinarY

XtrordinarY Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    deze stats

13. PONKX

PONKX New Member

Leuk Bevonden:
    1
    Hmmz, GT4 online? Destruction Derby Arena? Ik weet het, al ik ga weer een ps2 aanschaffen, wil wel online :D.

en ik vind dat men moet toe kunnen geven dat sony het goed heeft geregeld, vooral de business die ze met kpn hebben afgesloten, alleen dat al is knap. Dat laat zien dat ze niet stil zitten en zeker weten goeie concurrent worden in de online-markt. Ja, ik ben wel van mening dat dit online gebeuren van sony wat gaat worden. Er zijn immers heel wat ps2 gamers en niet net als velen zeggen, niet iedereen heeft een omgebouwde, das bullshit.

Laatst bewerkt: 15 jun 2003
  14. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    En wat te denken van toekomstige online games als Resident Evil Outbreak en Final Fantasy 11. Ik ben absoluut geen PS2 fanboy, maar naar mijn persoonlijke mening schopt Sony Microsofts kontje qua titels.

15. salva

salva Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Begrijp me niet verkeerd ik ben ECHT BLIJ met mijn keuze die ik destijds maakte, namelijk die om een xbox aan te schaffen.

Alleen de spellen, Tja geef me toch maar GT4 in plaats van HALO2.
    Niet Dat HALO2 Heel goed moet worden maar ik mis nog een goed Live auto race spel op de box.

Maar verder kun je op alle fronten merken dat Microsoft begon met de intentie om online te gaan, en Sony noodgedwongen alles uit de kast moest gaan halen om hier tegen te kunnen concurreren.
    Ben dan ook van mening dat de xbox live no.1 zal blijven.

SAlva

16. PONKX

PONKX New Member

Leuk Bevonden:
    1
    Of xboxlive no1 zal blijven weet ik niet, ik heb geen xbox dus kan het ook niet proeven, maar toch ben ik van plan om een ps2 aan te schaffen. Het spellen aanbod is naar mijn mening toch wat uitgebreider, kijk maar naar PES2, wat te zeggen als je dat spel nou in een keer online mag spelen? Prachtig gewoon, dat spel is gewoon geniaal. Ieder weekend speel ik dat bij een vriend van me, met zijn allen tegen elkaar en dat is gewoon geweldig. Heerlijk om dat spel dadelijk online tegen een groepje gasten te spelen, toch? Daarbij, ik heb een xbox gehad, dus ik mag wel zeggen dat ik halo echt niets aan vond. Het was gewoon niet mijn type spel, daarentegen vind ik fps wel gaaf, maar halo boeide mij gewoon niet. Ik denk echt dat sony een beetje kont gaat schoppen, maar goed dat is het risico :D

17. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    het kan zijn dat sony wint, maar dat zou dan alleen komen doordat er teveel onwetende (laag iq) mensen naar de ps2 neigen.. maar als het om service en kwaliteit gaat dan is het gewoon nu al een feit dat sony MS niet zal kunnen overtreffen..

18. [JeLL!e] HALO

[JeLL!e] HALO Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    En natuurlijk niet in originaliteit. MS was nou eenmaal eerder online.
    @ salva: PGR2 is Live, dus een goede racetitel

19. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Wauw.... En je hebt blijkbaar een superhoog iq en je kunt in de toekomst kijken. Gezien je opmerking moet je misschien ook maar een PS2 nemen.

Ik zal zeker nog wel een XBox Live kitje aanschaffen. Vooral vanwege downloadable content voor sommige games en de mogelijkheid om later demo´s te downloaden, maar qua online games lijken de PS2 titels mij tot nu toe leuker dan die van de XBox. Dit is natuurlijk allemaal maar persoonlijke smaak en aangezien je nu nog niets kunt zeggen over hoe de online mogelijkheden van Microsoft en Sony zich verder zullen gaan ontwikkelen vind ik je opmerking dan ook behoorlijk dom.

20. Tommy Vercetti

Tommy Vercetti Mister V

Leuk Bevonden:
    0
    Tja, inderdaad, dus volgens jou (Orcrist), is iedereen die een PS2 heeft, koopt en wil gaan kopen onwetend?

Meestal getuigen zulke opmerkingen van onwetenheid:confused:

Maar goed,

Ok, Sony had eerder het idee, maar Microsoft ging als eerste on-line (ik heb het hier over on-line tussen Sony en MS, en niet over de Dreamcast e.a.).

Ik heb trouwens gelezen dat je voor de PS2 helemaal niet hoeft te betalen voor een abbo, en je ook niet aan bepaalde breedband verbindingen hoeft te voldoen?
    Dus als dat waar is, en de servers van een goede en snelle kwaliteit zijn, heeft Sony dat stukje van het geheel beter voorelkaar dan Microsoft.

Maar dat moeten we nog even afwachten natuurlijk;) .

Deel Deze Pagina