Ik heb hier een previewdisc van de PlayStation 2-versie en het eerste wat me opviel toen ik het spel begon te spelen was dat de conversie van de Xbox 360-versie van Test Drive Unlimited naar de PlayStation 2 niet ééns zo heel veel minder is. Ik had een beetje een ‘invalide’ versie verwacht van dit spel. Met veel minder mogelijkheden, dezelfde auto’s maar dan low-poly en veel laadtijden. Nou, niets van dit alles mensen. Test Drive Unlimited op de PlayStation 2 hanteert precies dezelfde formule als de Xbox 360-versie. Dat betekent een vrijwel identieke singleplayer en multiplayer.
Natuurlijk zien de omgevingen er een stuk minder ‘vol’ uit, en natuurlijk bestaan de wagens niet uit tienduizend(en) polygonen, maar ontwikkelaar Eden Studio’s haalt best veel uit de PlayStation 2. Soms zelfs iets te veel, want zodra ik boven de 250 km per uur kwam zakte de framerate nog wel eens in en zag ik wel heel duidelijk dat gebouwen, bomen en andere objecten werden opgebouwd in de verte. Ook lijken veel modellen op elkaar. Ik zag wel tien keer dezelfde boom langskomen in een kort stuk, en dat is natuurlijk een beetje slordig. Desondanks heb je honderden kilometers aan eiland tot je beschikking zonder laadtijden, een verademing tussen de Need for Speed’s, GTA’s en andere racegames op de PlayStation 2.
Zoals ik al zei is de formule hetzelfde gebleven. Het spel is grofweg verdeeld in singleplayer en online multiplayer. Online multiplayer is verreweg het tofst, en ook de voornaamste focus van TDU. Hierbij scheur je maar gewoon wat over dat enorme exotische eiland Oahu, dat eigenlijk dienst doet als een server. Je bent namelijk met honderden, zo niet met duizenden andere online spelers op dit eiland. Het is mogelijk om iemand op te zoeken en hem zo uit te dagen om een potje te gaan racen. Zie het als een MMO maar dan met racewagens, of zoals Atari en Eden Studio’s het noemen, een: Massivly Open Online Racegame (MOOR). Na het winnen over verliezen van een race wordt dit bij je ranking opgeteld en krijg je geld. Met dit geld kun je weer nieuwe wagens aanschaffen en zelfs een huis voor jezelf kopen. Deze wereld leeft, het bloeit, en het is bijzonder om online je carrière op te bouwen in plaats van in een levenloos eiland met saaie AI-spelers. De vraag is echter of dit bovenstaande ook gaat werken, want op de Xbox 360-versie viel dit uiteindelijk een klein beetje tegen.
Voordeel van de PlayStation 2-versie ten opzichte van de Xbox 360-versie is natuurlijk dat het gratis is, maar op het gebied van gameplay is er hier en daar wat geschrapt en bijgekomen. Een aantal grote zaken zoals het online ruilen van bezittingen en het racen op zelf uitgestippelde routes is niet meer. Veel opvallender is echter de afwezigheid van motors, al heb ik begrepen dat niet iedereen dat even erg vindt, aangezien deze voertuigen niet bepaald het populairst waren bij de Xbox 360-versie.
gamenaam screenshot gamenaam screenshot
gamenaam screenshot gamenaam screenshot
Nieuw zijn de ‘Rival Clubs’ en de ‘Quickraces’. Die eerste is alleen van toepassing op de singleplayer. Naast de standaard missies zoals het oppikken van lifters of het bereiken van een bepaald punt binnen de tijd, kun je carrière opbouwen bij de verschillende raceclubs die het eiland rijk is. Om toe te treden tot een club moet je eerst een auto zien te bemachtigen die de club zelf hanteert. Wil je bijvoorbeeld bij de Lamborghini-club, dan zul je een Lamborghini moeten hebben, en moet je een Mercedes hebben om in de Mercedes-club te komen. Éénmaal in een bepaalde club word je uitgedaagd, of kun je andere clubleden uitdagen om een potje te racen. En zo ga je door totdat jij de hoogste rang hebt in de desbetreffende club. Dit moet ongetwijfeld heel wat uurtjes meer spelplezier opleveren.
‘Quickraces’ is eigenlijk gewoon een soort van modus waarbij je kunt racen op alle routes die je gehaald hebt. Deze optie is alleen offline te spelen, maar wel met twee spelers tegelijk. Het is meer een extraatje dan een volwaardige toevoeging dus ik betwijfel of hier veel gebruik van gaat worden gemaakt. Interessanter is het navigatiesysteem dat je in je auto hebt tijdens het online racen. Dit apparaatje laat namelijk gelijk de races zien die je nog niet hebt geprobeerd of waar je nog niet een bepaalde score hebt gehaald. Een zeer handige toevoeging.
De PlayStation 2-versie halen van Test Drive Unlimited terwijl je de Xbox 360-versie hebt is natuurlijk onzin. Ondanks dat het platform minimaal moet inleveren op mogelijkheden, is het inferieur tegenover de Xbox 360, zowel op het gebied van graphics als gameplay. Voor een PlayStation 2-game lijkt het echter een prima ervaring te worden. Als men de boel grafisch nog iets opkrikt ziet het er in ieder geval rooskleurig uit, al geven we in februari, als het spel uitkomt, pas ons eindoordeel.
Source : http://www.insidegamer.nl/playstation2/testdriveunlimited/impressies/13272
Laatst bewerkt: 12 jan 2007