1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    - ZP wordt als racistisch ervaren omdat het een karikatuur is van zwarte man.
    - Is helemaal geen zwarte man
    - Jawel, want kroeshaar, zwart geschminkt, dikke lippen, Surinaams accent.
    - Surinaams accent en dikke lippen is niet racistisch. Je bent zelf racistisch als je dit zo ziet.

    Serieus man. Waar heb je het over? Prima als je het oneens bent, maar deze redenering slaat toch echt nergens op?
     
  2. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    972
    Leuk Bevonden:
    8.760
    Deze discussie wordt nu ook om te lezen steeds slechter
     
    schijterwt vindt dit leuk.
  3. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Prima @Taab, dan zien we zwarte Piet als karikatuur (dit heb ik volgens mij nooit super hard in twijfel getrokken, hooguit dat de intentie niet was om zo'n karikatuur te creƫeren, maar begrijp dat 't zo ervaren worden kan) van de zwarte man, en impliceren we for arguments sake dat deze karikatuur aan de definitie van racisme voldoet (betwijfel het, in mijn ogen wordt per saldo geen negatief waardeoordeel op zwarte mensen geprojecteerd vanuit zp maar ook daarvoor kan men van inzicht verschillen).

    Maar... als zp een karikatuur van de zwarte medemens is, dan is sinterklaas toch net zo goed een karikatuur van de witte mens?

    En die komt er ook niet heel lekker vanaf, slechter dan zp in mijn ogen. Oud en stram, grijs en harig, vergeetachtig en hulpeloos zonder zijn collega's/werknemers/knechten/slaven, vrij vaag hoe hij aan het vermogen komt om al die cadeautjes te betalen (WWFT?), heb de indruk dat z'n grote boek niet avg-proof is, slavendrijver(?), tikje gefixeerd op jonge kinderen...

    Sinterklaas is, deze redenering volgend, toch net zo racistisch als zp dan?
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
  4. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Sinterklaas wordt toch neergezet als wijze oude baas. Niet echt een karikatuur.

    En ik ben het met je eens dat een witwas onderzoek verstandig zou kunnen zijn. Dat boek moet inderdaad maar eens gedigitaliseerd worden met de correcte AVG regels en die fixatie voor jonge kinderen is iets waarvoor hij al jaren in de gaten wordt gehouden ja. Terechte punten.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  5. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    :D dat was uiteraard met een knipoog.

    Zoals je het personage sinterklaas inderdaad heel negatief kunt wegzetten als seniele slavendrijver zoals ik hierboven met een knipoog deed of heel positief als kindervriend-eindbaas. Afhankelijk van je invalshoek, (of in dit geval de richting die je in een discussie wil opgaan) kun je wezenlijk over zoiets van inzicht verschillen. Het gaat over ieders eigen beeld bij en emotie bij een karakter, daar valt lastig over te discussiƫren. Ik kan me gekwetst gaan voelen over Sinterklaas als mij dat uitkomt en daar valt weinig tegenin te brengen, tegelijkertijd zal het lastig zijn om anderen mee te krijgen in 'mijn' interpretatie van sinterklaas, het is immers geen exacte wetenschap, en in the end niet meer dan mijn interpretatie.

    Mijn sinterklaasverhaal is uiteraard met een knipoog maar kent in mijn ogen wel belangrijke parallellen met de echte discussie, zp.

    Hetzelfde gebeurt namelijk op zeer grote schaal en in het echt in mijn ogen bij zp. En dan is het cirkeltje rond uit mijn eerste reactie in deze editie van de ZP discussie. Sommigen zien ZP als zeer negatieve karikatuur van zwarte mensen, zijn oprecht gekwetst, en willen hem daarom zien verdwijnen, anderen als awesome figuur en die zijn zich van geen kwaad bewust, voelen zich onterecht aangevallen in hun verering en verdediging van hun 'traditie' maar daarbij ook van hun beeld van de situatie en zetten de hakken in het zand vanwege hun niet bewust kwaadaardige intenties.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
  6. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Sinterklaas is wel een karikatuur. Een beetje de verstrooide oude man die wat vergeet en dat de Pieten het dan moeten oplossen. Is helemaal niks mis mee dat het een karikatuur is. Dit maakt het verhaal voor de kinderen van gaat alles wel goed? Zijn de kadootjes op tijd en kan de boot wel door de sluis? Extra spannend.

    Piet doet ook weleens wat fout. Het stukje karikatuur van Piet is ook niet bedoeld om donkere mensen belachelijk te maken. Het is gewoon een gespeeld typetje omdat het toneel voor kinderen is. Bassie en Adriaan, Ernst Bobbie en de rest , Samson en Gert. Allemaal onschuldige typetjes. ZP ook, alleen is dit het enige typetje in het rijtje met een niet witte huidskleur.
     
  7. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Het wordt misschien een eentje gezien als de scheidslijn tussen spot en zelfspot. Witte mensen die een karikatuur van witte mensen maken vs een karikatuur van zwarte mensen.
     
  8. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Kleur heeft er niks mee te maken. Het zijn karikaturen omdat het een toneelstukje voor kinderen is. Als ZP van oorsprong een Duitser, Nederlander of Chinees was geweest, was zijn rol echt niet anders
     
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Haha kwam deze tegen. Wat een triestheid. Lekker Woke likes scoren.




     
    Zifnap vindt dit leuk.
  10. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Een tijdje geleden hadden we het hier over het onderwijs en aandacht voor slavernij. Het ging erom om alle kanten van de geschiedenis te laten zien. Niet alleen de heldendaden maar ook de dingen waar we niet trots op zijn.

    Ik kwam onderstaande video tegen. Ik wist dat er witte slaven waren maar dit heeft toch mijn ogen geopend dat het gek is dat hier helemaal geen aandacht voor is.

    Dit zou bij geschiedenisles zowel in Europa als Afrika best verteld mogen worden.

     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ja leuk maar zwarte Piet is verboden op Insta en Facebook, moet je t daar niet over hebben?
     
  12. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Is ook heel erg triest dat het zover is gekomen maar ik zit toch niet op de socials.

    Ze zullen het wel druk krijgen in december als alle ouders kiekjes van de optocht en Sint en Piet op bezoek thuis delen met opa en oma.
     
  13. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.056
    Leuk Bevonden:
    4.705
    Waar is Fred!? :eek:
     
  14. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Tja Amerikanen ze noemen zwarte piet blackface omdat ze zelf veelal aan Blackface deden. Wij kennen deze associatie niet vanuit het verleden. Pas sinds kort sinds Amerika zich ermee ging bemoeien.

    Het voelt een beetje sof aan de ene kant van de wereld een handgebaar vrede betekent en aan de andere kant een gebaar voor jij haat.

    En dat ze daarom het symbool willen verbieden omdst he bij hen iets anders betekent.

    Laat ze eens in de spiegel kijken met hun Thanksgiving Day. Wij vieren een kinderfeest met Pieterbaas. Zij vieren het afpakken van het land en de onderwerping van Indianen. Wat heeft er meer met slavernij en onderdrukking te maken?
     
  15. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.056
    Leuk Bevonden:
    4.705
  16. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.436
    Leuk Bevonden:
    17.528


    Discussie graag
     
  17. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Heb je de context? Snap niet echt wat hij wil zeggen?


    Die van Yellow vind ik niet kloppen. Die mand heeft in het voorbeeld van de moord gelijk. Hij behandelt mensen gelijk en kijkt niet naar kleur. Daarom snapt hij niet dat de mevrouw de koord een donkere man meer aandacht geeft. Dus slecht voorbeeld.

    Voorbeeld van rellende Marrokanen en Hopligans snap ik niet. In mijn beleving spreken mensen xich vaak genoeg uit tegen hooligans en dat dst niets met voetbal te maken heeft en dat het teveel politiemiddelen kost.
     
  18. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Check dit dan. Echt neutrale nieuwszender.

    [​IMG]

    /Mod lay-out gefixt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2020
    lwn vindt dit leuk.
  19. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Nog een weekje en dan zit ik op kantoor ff geduld nog mannen
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.436
    Leuk Bevonden:
    17.528
    Topic is dood idd
     

Deel Deze Pagina