[Rechtsysteem] is boelshit

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door XiroKe, 3 jul 2003.

1. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Mijn vader heeft een grafisch bedrijf, maar door de slechte economie gaat het dit jaar failiet (zou over een maand twinitig jaar bestaan).

We moeten dus schulden terug betalen, overal komen mensen vandaan die nu geld eisen. De werknemers van m'n vader slaan totaal op hol. We proberen zoveel mogelijk geld te krijgen voor dat we failiet gaan van mensen die weigeren te betalen.

Korte tijd geleden startte m'n vader een rechtszaak om 70.000 Euro. In het contract dat met de betrefende heer is afgesloten staat daat hij dit bedrag schuldig is voor de diensten die ons bedrijf geruime tijd geleden geleverd heeft. Deze heeft hij getekend, nu betekend dit dat je dit bedrag gewoon moet betalen.

In de rechtszaal word het contract getoond, waarop de klant direct zegt dat het zijn echte handtekening niet zou zijn. Dat wij hem zouden hebben vervalsd dus. Zijn advocaat moest dus wel mee dat de handtekening niet echt zou zijn. Er moet nu dus iemand bijkomen die de handtekening kan checken op echtheid. Dit zou dus nog zo eens drie weken kunnen duren. Aan het eind van de zitting zegt de rechter nog "Eèn van jullie liegt en met die persoon heb ik het dus ècht helemaal gehad."

Volgende dag laat mijn vader de handtekening zelf op echtheid testen, uiteraard blijkt hij echt te zijn. We krijgen ook nog eens een document van tien pagina's mee waarom het dan echt is. Dit is toen ingeleverd en telde mee als bewijs.

Nu hebben we eindelijk de uitslag, de klant hoeft niet eens de helft van het schuldige bedrag te betalen nl. 34.000 Euro! Het verdere bedrag moet nog worden ingekeken. Dat duurt dus maanden, die tijd hebben we niet!

Waar slaat het in hemels naam op dat de klant maar zo'n klein bedrag hoeft te betalen. Hij heeft dit al zo vaak bij andere bedrijven geflikt. Zelfs een waterdicht contract weet hij te omzeilen.

Het komt er dus nu op neer dat mijn pa alles verliest, zijn bedrijf, zuin huis, zijn geld dat eigenlijk was bedoelt voor zijn pensioen. Allemaal om zulke lulligheden. Nu moeten we in een of ander huurhuis gaan wonen en komen we waarschijnlijk nooit meer daar weg.

Andere situatie;

Werknemers worden overdreven beschermd waar werkgevers helemaal nergens tegen kunnen verdedigen!

Als je iemand ontslaat dan meld hij zich de volgende dag ziek, start een rechtszaak en je mag twee jaar loon gaan betalen voor niks! Geen wonder dat er in Nederland elke week 2/3 grafische bedrijven failiet gaan

Dit is twee keer gebeurd, en gaat nu twee jaar later nog steeds door. Inmiddels is me vader er al bijna een ton armer door! :{

Dit vind ik dus gewoon ziek, moest er even uit.

2. Alien

Alien FreAkeD

Leuk Bevonden:
    1
    Das idd niet fijn voor je pa.
    Maarre, kan dit niet beter in de "Klaagmuur"???

3. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Ik wil weten of nog meer mensen soortgelijke problemen hebben gehad. Of nog meer ergeren aan de straffen uitgedeeld hier in Nederland.

Is niet alleen niet zo fijn voor m'n pa, ook voor mij. Sinds ik met hem mee moet verhuizen een of andere krottenwijk in. :{ :+

4. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Eeeeh, kan misschien aan mij liggen hoor, maar ik denk niet echt dat je pa nou zo enorm blij mee zal zijn dat je dit verhaal op een of ander een forum plaatst...

5. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Ik weet natuurlijk niet de exacte situatie waarin dit bij jullie is gebeurt. Maar een werkgever moet bij het ontslag van personeel alleen het loon doorbetalen, als de werknemer niet duidelijk nalatig is geweest in zijn verplichtingen. Met andere woorden, alleen als de werknemer zijn taken duidelijk verzuimt, mag hij ontslagen worden zonder "oprotpremie". In alle andere gevallen moet de werkgever wel een financiele compensatie bieden. Dit is gedaan om werknemers te beschermen, en lijkt me ook niet meer dan logisch.

6. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Een werknemer had o.a. gezegd dat een van m'n pa's klanten geen verstand van zijn werk had. Waardoor een contract voor zoveel ton werd gestopt, een klant die hij al jaren had.

Om die reden werd hij ontslagen, de ander deed haar werk over het algemeen slecht. Die moesten we dus doorbetalen, todat ze zich ziek meldde en nu moeten we haar dus blijven betalen en een nieuwe baan voor haar zoeken. Elke baan die we voor haar vinden wilt ze niet. Ze heeft bijv. ook nog de mobiele telefoon en auto die ze van haar werk nog heeft.

Deze zomer vraagt ze zelfs om extra vakantie geld of whatever. Die wil me pa dus niet betalen en heeft haar advocaat onze bankrekening geblokkeerd. Al het geld wat we hebben zit dus in onze portonmonne, dat is niet zo heel erg veel en daar leven we nu ook al een maand van.

Zulke crap hebben we nu al een jaar mee te maken. Het enige wat die mensen willen is geld, als ze daarmee iemands anders leven naar de knoppen helpen is dat hun probleem.

Waarom zou me pa niet blij zijn dat ik dir vertel, ik noem geen namen dus zou geen probleem moeten leveren. Verder is alles waar, waarom zou ik het in de doofpot stoppen dan.

7. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Zoiets heet Sociale Zekerheid. Stel je voor, je hebt ergens een baan en een contract voor 10 jaar. Je start net een gezinnetje en sluit een hypotheek af omdat je een vast inkomen hebt. En dan opeens merk je dat je baas het niet meer redt en je moet worden ontslagen, maar samen met die baas heb je wel een contract getekend. Daar heb je in principe recht op, jij wil doorwerken, en je zit met hypotheek. Dan wil je geld zien.

Maar goed, een hele vervelende situatie en je pa zal sterk in zijn schoenen moeten staan om dit door te komen. Sterkte!

8. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Ja, vooruit. Maar in dit geval word er wel misbruik van gemaakt. Zulke zekerheden krijgt een werkgever haast niet.

9. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Jawel zelfstandigen hebben ook zekerheid. Was dat niet de WAZ ofzo? Wet Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen ofzo, dus die hebben weldegelijk wat om op terug te vallen.

10. Broes

Broes x-user

Leuk Bevonden:
    0
    Als die werkneemster een contract heeft moet je die niet verlengen en anders het arbeidscontract laten ontbinden bij het kantongerecht. En het gevalletje van het contract waar die maar 34000 euro kreeg ipv 70000. Daarop alleen kan je toch niet failliet gaan? Als het zo belangrijk was had je een bankgarantie moet vragen of voorschotten moeten incasseren. Maar misschien speelde er meer, dat weer ik niet. Veel sterkte iig.

11. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Dat geld was ontzettend belangrijk, we gingen soieso failiet. Maar nu verliezen we het huis ook nog eens.

Over die zekerheden, daar heb ik tot nu nog niet zoveel van kunnen merken. :)

12. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Hebben je pa en ma inmiddels wel een nieuwe baan gevonden?

13. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Mijn moeder werkt niet bij m'n vader, werkt bij de COA. Die ontslaan op het moment ook allemaal mensen. Ze moet dus waarschijnlijk pas na de zomer stoppen. Me pa heeft een nieuwe baan bij een zelfde soort bedrijf, dus dat hebben we gelukkig wel. :)

14. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Mja, das dan een geluk bij een ongeluk.

Wel dom, niet eens de helft terug van schuld :eek:

15. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Heb trouwens een fout gemaakt, het gaat niet om 70.000 maar 80.000 Euro. :eek:

16. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Sorry hoor, maar je pa kiest er zélf voor om een zelfstandige ondernemer te zijn. Als het goed gaat met zijn zaak krijgt hij er ook velen malen dikker voor betaald dan een gemiddelde werknémer. Nu gaat het slecht met de economie en ja, dan moet hijzelf ook de klappen opvangen. Je weet wat de regels zijn van het spel, als je het er niet mee eens bent moet je er ook niet aan beginnen!

17. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Mja het lijkt me wel slopend voor je pa hoor.

In onze familie hadden we altijd een bloemenzaak, al vanaf 1885. Stuk grond in het dorp met kassen en alles. Mijn vader en oom hebben het van mn opa overgenomen, maar zo'n drie jaar geleden besloten ze er een eind aan te maken. Gezondheid achteruit enzo, en toen was de grondprijs nog vrij hoog. Het gaat over 5000 m2 ofzo. Dat hebben we dus verkocht aan een woningstichting, maar sommige stukjes (stukje bos, stukje weg) waren van leden van de familie die we helemaal niet meer kenden. Maar die hadden dus nog wel recht (inmiddels de kinderen) op dat stuk. Het waren misschien geen aasgieren, maar ze wilden wel graag hun deel. Heel gedoe geweest en het heeft wel een jaar geduurd voor alles in orde was. Het rechtssysteem is iig niet echt snel.

Maar goed, het is wel een ander vverhaal dan jouwes.

18. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Als een werknemer zonder werk komt te zitten word hij enorm goed beschermd en loopt zowat geen gevaar. Als een werkgever in de problemen komt kan hij er niks aan doen (ontslaan gaat heel moeilijk) en krijgt hij bijna geen hulp. Niet helemaal eerlijk verdeeld.

Zoveel geld verdiende m'n vader niet eens hoor, hij had twee jaar geleden zijn loon voor de eerste keer in vijf jaar eens verhoogd terwijl het bedrijf vele malen groter was geworden.

Waarom maakt de regering het werkgevers zo moeilijk, waar slaat het op?

Laatst bewerkt: 3 jul 2003
  19. Cyber-Ninja

Cyber-Ninja Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Misschien niet leuk dat je het huis enzo verlies. Maar zo erg is een huur woning nou ook niet. Ik ben een beetje eens met da -Z-,
    het is misschien allemaal niet leuk enzo maar je gaat er niet dood van.

20. XiroKe

Leuk Bevonden:
    26
    Twintig jaar gewerkt om te eindigen waar je bent begonnen.. Dat vind ik niet zomaar iets.

Deel Deze Pagina