1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Republiek Nederland?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door X-power, 24 mrt 2004.

  1. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11

    He klinkt nog zo slecht niet, maar dan gaan wij hier ook eerst nog die walen droppen he, want daar hebt ge niets dan last mee O-)
     
  2. Kane

    Kane Xcusses voor de post

    Berichten:
    342
    Leuk Bevonden:
    2
    nee.. een president is gratis wou je zeggen.. ooit al es van een presidentieel paleis gehoord? beveileging? en al die rotzooi.. btw.. de oranjes betalen een hoop zelf hoor..
     
  3. svennies

    svennies Active Member

    Berichten:
    575
    Leuk Bevonden:
    11
    De eerste minister van nederland die verkozen is , is tevens ook de president van het land , en zijn huidig kabinetsgebouw zal zeker wel voldoen als presidentieel paleis.
    Nu heb je er twee voor de prijs van een , en bovendien nog eens veel geld bespaard op het koningshuis :+
     
  4. xboxbezitter

    xboxbezitter Active Member

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is dus weer zo'n domme opmerking van jou kant...

    Dingen die al tientallen (en miss al wel een paar honderd) jaren bezig zijn, kun je best veranderen. Je kunt zelf tog ook wel nagaan dat je, als we net een republiek zijn, we niet weer de hele zaak omgooien. Maar onzinnige dingen, zoals het koningshuis e.d., zijn er om af te schaffen.
     
  5. xboxbezitter

    xboxbezitter Active Member

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    0
    en aangezien er geen reacties komen, neem ik aan dat iedereen het met me eens is
     
  6. ToanToan

    ToanToan nicceee

    Berichten:
    397
    Leuk Bevonden:
    1
    vind dat het koningshuis ook weg mag.en over die oranje shirts, als nederland een replubiek wordt verdwijnt de oranje kleur niet. iedereen zal dan nog steeds oranje dragen.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2004
  7. 60 Yen

    60 Yen Monetary Disaster

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    Wel, dat is een foute onderstelling. Ik denk dat Nederland zichzelf moet blijven en gewoon een monarchie moet blijven. Waarom zouden wij naar andere landen moeten kijken? Ik ben zelf niet zo geïntresseerd in het koningshuis en als ik mensen zoals Johan (?) Flemming op TV zie moet ik overgeven van de ziekelijkheid die deze mensen afgeven, maar toch vind ik dat het koningshuis moet blijven.

    Een president is ook niet gratis, verkiezingen zijn niet gratis en hoeveel betalen we nou eigenlijk per persoon voor het koningshuis? Doch, ik wel vind dat het onderhoud van de overbodige familie niet de taak is van de staat.
     
  8. xboxbezitter

    xboxbezitter Active Member

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    0
    daar heb je een goed punt.. de staat moet zich idd niet bezighouden met het onderhoud van de overbodige familie. Maar naar mijn mening mogen die Oranjes wel oprotten, ik ben ze nou wel een keer zat met dat eeuwige haantje de voorste gedrag van sommigen.
     
  9. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Beetje van de toren gevallen ofzo? :{

    Als jij eens wist wat Willem Alexander doet om internationale opdrachten binnen te halen voor nederlandse bedrijven. Die Oranjes zitten niet de hele dag op hun luie reet niks te doen als je dat soms denkt, zij zijn druk bezig hun steentje bij te dragen aan de nederlandse economie. Iets wat ik op dit moment van JP de MP niet kan zeggen. Tevens fungeert het koninklijk huis als een vertegenwoordiging van nederland in het buitenland. Zij lossen klussen op die de minister president niet hoeft te doen, zij geven hem de tijd om zich juist bezig te houden met zijn baan in plaats van allemaal ceremoniele taken uit te moeten voeren
     
  10. RiFF

    RiFF Active Member

    Berichten:
    329
    Leuk Bevonden:
    0
    We hebben het toch goed nu :)
     
  11. X-power

    X-power Nah

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, en waardoor kunnen ze dat allemaal betalen? Precies ja, door al dat geld dat we aan hun geven. En denk je werkelijk ook dat zij zelf helemaal voor al hun aanzien hebben gezorgd? Men stamt af van Willem van Oranje, en daardoor is men nu zo 'groot'.
     
  12. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Beatrix is helemaal niet zo groot, ik schat zo'n 1 meter 65 ;).
    Maarre, ik snap je reactie niet, ik snap niet goed wat je punt is of waar je nu op reageert. Het koninklijk huis is een op zichzelf staande organisatie die weliswaar geld van de staat ontvangt, maar ervoor zorgt dat er heel wat meer geld richting staat vloeit door hun nevenactiviteiten. iedereen wil dat nog wel eens vergeten. En daarbij komt ook nog dat Maxima als vertegenwoordigster er 10000x beter uitziet dat Jan Peter
     
  13. Rinus

    Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.561
    Leuk Bevonden:
    4
    Per hoofd van de bevolking kost het koningshuis €3,-!
     
  14. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    En voor die drie euro per jaar heb je een dag vrij, kun je om d ehaverklap op TV onzin zien dat lijkt op Sinterklaas, hebben bjaaarden iets om over te praten en kun je tenenkrommende huwelijken bekijken :) Meer dan waard dus ;)
     
  15. Rinus

    Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.561
    Leuk Bevonden:
    4
    €3,- voor een vrije dag is echt supergoedkoop!

    Ik weet nog dat ik vorig jaar vrije dagen bij moest kopen. en echt meer kwijt was.
     
  16. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Hahahahaha. Narretjes ;).
    In ieder geval wil ik wel aangeven dat het koningshuis iets meer doet dan op een troon zitten en met een scepter zwaaien, ondertussen vermaakt te worden door een hofnar :)
     
  17. X-power

    X-power Nah

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    0
    Lol, back to the Middeleeuwen :).

    /Edit: En mijn punt is dat de Koninklijke Familie dit dus niet helemaal van hun eigen geld lapt, wij moeten dokken om hun die zaken te laten regelen, dat zou een ander persoon ook kunnen doen, bijvoorbeeld een president.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2004
  18. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Ja, dat punt had iedereen nu ook wel begrepen denk ik hé 8).
    Ik geef juist aan waarom we het koningshuis wél moeten behouden. Ik vind dat een president zich juist níet met ceremoniele taken moet bezighouden, maar met een land te besturen. Tevens heeft Willempie Alexander, en ik kan dit echt niet genoeg benadrukken, vele opdrachten binnen gehaald voor onze grote nationale aannemers (te denken valt aan waterwonen, water managment, etc.), iets wat ik Jan Peter Potter nog niet heb zien doen. Ten derde, en dat zag je heel goed in de afgelopen jaren, is het koningshuis een stabiel gegeven in roerige politieke tijden. Sinds Pim Fortuijn is het een gaan en vertrekken in de regering. Een koningin met veel politieke ervaring die een kabinet/tweede-eerste kamer kan informeren over wat te doen is een vaste zekerheid die je niet hebt in een republiek
     
  19. X-power

    X-power Nah

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan heb je ook net Jan Peter Balkenende (hoewel hij een goed politicus is, alleen een groot imago probleem heeft), maar iemand als Pim Fortuyn zou dit 'mankement' niet hebben gehad naar mijn mening.

    Op dat punt ben ik het dan wel met je eens: Nederland is wel beter af met een persoon die veel van dat soort dingen afweet, en tevens veel ervaring heeft. Maar waar het mij vooral om gaat is dat er afstammelingen van één of ander belangrijk persoon toevallig koning of koningin worden, ik kan er niet inkomen. En als ik dan als antwoord krijg: "Ja, maar de koningin heeft toch bijna geen macht", dan zeg ik: schaf die handel dan toch af!
     
  20. da -Z-

    da -Z- mijn knijn = fijn

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    27
    Hebbie gelijk in, zeker als je nagaat dat de oranjes niet eens écht van Willem van Oranje afstammen, maar verre familie zijn. Toch hebben de Oranjes imo hun waarde wel bewezen in de afgelopen roerige politieke jaren. Ze kunnen zichzelf bedruipen en nemen de minister president veel werk uit handen
     

Deel Deze Pagina