Richard Burns Rally - Ik krijg er geen vat op

Discussie in 'Algemeen' gestart door WouteR, 29 jul 2004.

1. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Ik heb nu al een aantal recensies van Richard Burns Rally gelezen en elk gaven aan dat het niet de top was, noch vergelijkbaar in 'cijfer' (hoe fout dat ook is, maar 'waardering' zou een beter gekozen woord zijn) met bijvoorbeeld een Colin McRae Rally 04.

Maar het is mij nu niet echt helemaal duidelijk, wat daar nu precies voor zorgt. Is het nu puur die moeilijkheidsgraad dat het voor een beperkte doelgroep maakt en een mindere waardering daarom geoorlooft is?

Wat ik me dus concreter afvraag; Hoe is het voor de spelletjesfanaat die graag een simracer als dit wil spelen; Hoe is het spel afgewerkt; Voelt het, als je de moeilijkheidsgraad even weg denkt, als een meer dan degelijk (neigend naar 'erg goed') spel aan; Simpelweg, is het wat voor mij? :eek:.

2. Exige

Exige PS3: Miqe

Leuk Bevonden:
    0
    Dat vraag ik me ook af. "WAARSCHUWING: Richard Burns Rally is niet voor iedereen. Het is alleen leuk als je of rallyfreak bent met een Subaru-tattoo, of als je tijd te veel hebt. Voor de rest geldt: laten liggen die game." Een citaat uit de review van JJ uit de Power Unlimited. Gezien ik geen rallyfreak ben met een Subaru-tattoo, noch te veel tijd heb, lijkt dit me dus geen game voor mij. JJ ziet RBR niet echt als een game, alswel als een soort MS Flight Simulator binnen het rallygame genre.

Wel grappig dat veel reviewers vaak zeuren over het feit dat racegames niet "realistisch" aanvoelen. Nu is er eindelijk eentje en dan gaan reviewers zeuren over het feit dat het "te realistisch" is en ze het eigenlijk niet meer zien als een game. Met andere woorden: het is nooit goed!

Ik zit toch te overwegen om dit spel toch te kopen, maar dan niet voor de volle mep. Ik wacht af totdat iemand deze te koop zet, of dat de game in de budgetbak ligt. Of het wat voor jou is Wouter, kan ik helaas niet zeggen. Ik hoop dat ik je op weg heb geholpen met het stukje dat ik hierboven heb geschreven.

3. FUFO

FUFO Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De game is echt wel goed ondanks die hogere moeilijkheidsgraad. Zoals altijd is dit gewoon een kwestie van wennen aan de physics van de auto. Als je bv Rallisport Challenge 2 gewend bent dan is deze game echt heel moeilijk in het begin. De remweg is vele malen langer, het sturen moet veel gedoseerder en je kan lang niet altijd vol gas geven maar moet echt doseren. Ook is het sturen bij hoge snelheden een stuk lastiger dan bij bestaande rallygames! Persoonlijk vind ik de physics van de auto's echt perfect! Met name het weggedrag op tarmac stages is echt perfect uitgewerkt! Vergeleken met Colin McRae 4 is dit echt heel goed gedaan en heb je niet het gevoel dat de auto zwabbert. Zeker bij het gebruik van de handrem in haarspeldbochten zie je hoe knap de physics zijn uitgewerkt.
    Het grootste probleem van het spel zit hem in de framedrops die in elke stage optreden en die zorgen voor een irritante hapering in het beeld. Daarnaast zijn de laadtijden aan de lange kant en vrij frequent! Tot slot vind ik de graphics vrij matig, onder het niveau van Colin McRae 4.
    Maar als je echt op zoek bent naar een rally sim en je bent bereid om verder te kijken dan de genoemde minpunten dan is deze game echt wat voor je!

4. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Ben een redelijk fanatiek (rally)rijder, maar heb deze (nog) niet aangeschaft. Van een aantal maten heb ik begrepen dat het spel wel redelijk realistisch is, best mooi en zeker uitdagend.

Maar helaas werd ook in één adem gezegd dat het niet zo'n leuk spel is, de 'funfactor' ontbreekt een beetje. Dit samen met het ontbreken van live en een verplichte rijschool (mij te uitgekauwt, ik wil racen) heeft ervoor gezorgd dat ik deze game (voorlopig) laat liggen. Ook omdat RSC2 mij nog steeds goed bevalt en over een maand of twee Colin 2005 alweer uitkomt.

5. patsem

patsem zie hierboven

Leuk Bevonden:
    2
    Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik speel dan wel de ps2 versie maar ik mag toch aan nemen dat de xbox een stabielere frame rate heeft. Ik heb echter totaal geen last van frame drops. Grafisch is hij inderdaad iets minder dan Collin Mcrae maar dat maakt het realisme gehalte meer dan goed.

Ik ben dan ook echt weg van dit spel. Lekkere lange stages waar je echt je koppie bij moet houden. Voor mij persoonlijk een must-have.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik hem speel op mijn playseat met stuur (force feedback) . Met de controller vindt ik hem ook erg lastig, maar het is wel te doen.
    Alleen als je codriver fast left zegt bedoelt hij zeker niet snel links af. Daar vergiste ik me in het begin nog wel mee. Fast left is het zelfde als medium left. |:- (kleinigheidje houdt je altijd wel)

Laatst bewerkt: 29 jul 2004
  6. niekJ

niekJ NiekJ

Leuk Bevonden:
    0
    ja ik wil het alleen spelen met een stuur dan blijft het realistisch en die heb ik alleen voor de pc. Is het trouwens mogelijk om dat logitech ps2 stuur op de xbox te zetten met zon omzetter?

7. patsem

patsem zie hierboven

Leuk Bevonden:
    2
    Nee. helaas niet. Ik spreek uit ervaring.

8. niekJ

niekJ NiekJ

Leuk Bevonden:
    0
    hmm ok bedankt, toch jammer en er zijn (nog) geen goede xbox stuurtjes

9. WarriorSan

WarriorSan Somewhere in the system...

Leuk Bevonden:
    1
    Op realistisch gebied is het spel zeer goed maar na spellen als RSC 2 is het eerst best wel wennen met de besturing (wat ik persoonlijk nog wat beter vindt dan Colin) en kom je b.v. (had ik dan in het begin) best vaak vast te zitten ergens naast de baan maar aan de andere kant is dat in het echt ook zo want dan kun je ook niet met vol gas door de bocht scheuren etc zoals b.v. met RSC 2. Ik vind het persoonlijk een goed realistisch rally spel voor de echte rally freaks maar voor degene die gewoon lekker arcade achtige wil rally'en zou ik het niet aanraden. Plus zoals FUFO aangaf zitten er helaas wel framedrops in (duidelijk zichtbaar bij b.v. hoge snelheden door de bochten) waardoor het beeld een beetje happerd en geluid + beeld is gewoon goed niet super maar duidelijk beter als b.v. Colin maar dat is ook niet zo moeilijk. En dat van die verplichte rallyschool hou ik ook niet zo van maar je leert er wel beter door rally'en (in dit spel dan)

10. Schumi The Best

Schumi The Best Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ik heb het spel reeds aangeschaft en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben en ik vind het wel leuk als mensen je weer op de baan duwen, maar mijn vraag is wanneer je gered word door de heli, want dat heb ik nog niet gehad.

11. marcj

marcj marcj

Leuk Bevonden:
    0
    Dit spel is echt een droom, heb het zowel voor xbox en pc met momo logitech stuur. Wat wel belangrijk is, is het veranderen van de settings. Deze zijn standaard namelijk crap. Achter differentieel is altijd 100% locked. Als je al differentials minder lock geeft is de auto veel beter bestuurbaar (niet meer zo veel onderstuur)

12. Redje

Redje Mafketel 1ste klas

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb RBR op de PC.
    Echt een verademing ten op zichte van de CMR serie.

RBR is op de sim stand niet vergevelijk zoals andere games dat wel zijn, dus 1x tegen een boom is jammer voor je :D
    Ik ben dus al meerdere malen opnieuw begonnen met een kampioenschap omdat ik de auto in de prak had gereden.

Een goede sim moet gewoon schade hebben, dat neem je ook minder risico, met RBR krijg je ook een goed gevoel als je een stage hebt voltooid en niets hebt geraakt.

13. Meneer Stefan

Meneer Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb 'em ook en Richard Burns Rally (RBR) is op het audovisuele vlak niet echt een topper. Ook de MP is redelijk simpel, de online-mode is redelijk simpel en voor beginende gamers (noobs:9) veel te moeilijk.

Als je eenmaal 'met behulp van één van de beste trainingmodes' het onder de knie begint te krijgen... dan.... Dan is het veruit de meest vetste, realistische, frustrerende, maar vooral beste rally-sim, want je moet weten dat het beslist geen arcade is.

De sfeer, de uitdaging en de goede rally-school zorgen voor een best goede game;) Wel zijn de proeven lang (wél realistisch) en moet je voor elke bocht volop concentreren, soms is dat wel frustrerend, als je al 8 min. (want zolang duren ze;)) op de limiet maar wel voorzichtig aan 't racen bent en je gaat iets te hard, schuift redelijk zachtjes tegen een boom en je bent kaduuk.... Dan heb je gewoon zin om die controller weg te smijten 8)

Conclusie: Kwalitatief niet de beste, maar heeft zo'n goede sfeer, een uitgebalanceerde gameplay (die de moeite waard is) en nog een paar goede punten dat het toch wel de CMR-series verslaat, zelfs de RSC-series.... Als je tenminste van simulati houdt ;) Wel iets k*ts, de framerate is niet goed en soms heb je dan ook nog framedrops, erg lastig als je zó precies moet sturen :mad:

14. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    wel, ook van logitech :D

15. JeePee

JeePee Guest

Toen waarschijnlijk nog niet, maar die logitech mist Force Feedback wat nogal jammer is. Verder vind ik het een topgame. Ook op de PS2 heeft hij framedrops. Volgens mij op dezelfde punten van een parcour als bij de Xbox, maar dat wil niet wegnemen dat het echt een kei goed spel is. Op de achterkant van het hoesje van Colin McRea '05 staat dat de meest realistische rally game weer terug is. Volgens mij hebben ze daar bij Codemasters nog nooit van Richard Burns Rally gehoord, want qua realisme in rally games staat Richard Burns Rally op eenzame hoogte.

Deel Deze Pagina