Roestvlekken.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Tronky, 2 aug 2003.

1. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb net een vlag gekregen van mijn broer dat hij ergens van het strand heeft. MAAR er zit zo'n grote roestvlek op... Waarschijnlijk hing die vlag aan een ijzeren paal die geroest was , ik weet het niet maar er is alleszins roest op die vlag.
    (voor de betweters: neen het is geen stront).
    Dus is mijn vraag: hoe verwijder je roest uit stof???

2. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Roest
    Roestvlekken komen voor in alle mogelijke materialen en stoffen. De behandeling verschilt in het ene geval hemelsbreed van de andere. Zonder volledigheid te pretenderen, vindt u hieronder de meest voorkomende roestverontreinigingen en de daarbij passende oplossing voor het probleem.
    Ongekleurd katoen en linnen behandelen met oxzaalzuur of zuringzout, spoelen met lauw water, uitkoken in neutraal sop. Onze voorouders besprenkelden de vlek eerst met zuivere alcohol, daarna met citroensap die ze tien minuten op de vlek lieten rusten en daarna wasten ze de textiel uit.
    Gekleurde katoenen, linnen, wollen of zijden weefsels behandelen met zuringzout, spoelen in lauw water, nawassen in handwarm sop. Onze voorouders wreven de vlek weg met verwarmd citroensap.
    Kunstvezels behandelen we met oxzaalzuur of zuringzout, als dat niet helpt met citroensap of citroenzuur en als laatste handeling halen we de stof door lauw sop.

http://www.google.nl/search?q=roestvlekken stof verwijder&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

3. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ok thnx, maar oxzaalzuur, zuringzout...Dat heb ik niet liggen hoor:)

4. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Iemand al ERVARING hiermee???

5. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb wel eens gehoord dat als je een roestige spijker in cola legt alle roest loslaat. hint hint.

Of het werkt, of je krijgt een bruine vlag... ook mooi

6. SyKeS1

SyKeS1 Avatarjattert

Leuk Bevonden:
    6
    met een beetje een grote bak cola zou je zo die hele vlag kunnen onderdompelen...maar dan reist bij mij de eeuwenoude vraag weer... kun je die bak niet beter zelf opdrinken?

7. Neom

Neom Crazy Gamer.........

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een keer met quick en brite (gewoon in de winkel te koop niet alleen via foute tv reclames) een hele gore vlek met vet en wat roest uit een broek gekregen........

8. XBOXLIVE!

XBOXLIVE! Guest

COCA COLA!!!! Werkt perfect!!! Haalt de roest zo weg, had ik ook met mn fiets. Ik flikker d'r wat cola over, en de volgende dag was het weg:D:p:D

Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2003
  9. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Ja, maar nogmaals. Werkt dit ook met stof? En daarbij geeft Cola rotvlekken.

10. Joeri71

Joeri71 Keep an open mind...

Leuk Bevonden:
    1
    hehe de eerste was topi op het forum geloof ik lol...

Zometeen komen de volgende topics, ik moet mijn was wassen maar ik weet niet meer of zwarte onderbroeken bij de roze string van mijn vriendin mag, help!
    hehe

nee maar back ontopic, ik denk dat je het maar eens met cola moet proberen, erger kan het waarschijnlijk niet worden, en wat voor stof is de vlag echte stof of mishcien ook een beetje plastic, want dan kan je missschien beter die quik en brite provberen...

11. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Ik zou er geen cola voor gebruiken. Ooit eens wat gemorst op mijn mercedes strandlaken, dat ging er dus mooi niet uit.:mad:

Ik weet eigenlijk niet wat je ervoor kan gebruiken.

12. Cyber-Ninja

Cyber-Ninja Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Tronky, je moet maar eens vragen in een supermarkt of drogist of ze zo'n schoommaak middel hebben voor roest vlekken.
    Als het goed is zijn het van die kleine flesjes.
    Misschien dat er ook een flesjes bij staat voor roest.
    Maar dat weet ik niet zeker of die er staat.
    Het heet iets van wondermiddel ofzo.

13. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ok zal ik es doen. Ik ga mijn ma eens sturen naar een winkel dervoor. Dat met die cola vind ik toch wat te link. En quick & brite... die naam ga ik onthouden. Sorry als ik hiervoor een topic open maarja tis zo'n coole vlag :) En misschien hebben nog mensen dit probleem:)

14. Osin

Osin Made G

Leuk Bevonden:
    0
    Een gouden tip : voor het verwijderen van vlekken is, dat men onmiddellijk dient in te grijpen en de vlek niet laat indrogen.

Tweede gouden tip : wrijf nooit over de vlek! Hierdoor wordt ze enkel groter en dringt ze dieper in de stof.

Om te beginnen dient men zoveel mogelijk van de substantie die de vlek veroorzaakt te verwijderen door opzuigen en deppen, bijvoorbeeld met keukenpapier of papierenzakdoek. Zo spoedig mogelijk daarna kan men met lauw water met een beetje zeep of wasmiddel wonderen bereiken; niet wrijven, maar door deppen, met een handdoek of iets dergelijks als onderlegger. Wanneer de vlekken hierdoor niet verdwenen zijn, zijn er twee mogelijkheden: u laat het werk aan de vakman (stomerij) over, of u probeert zelf thuis tot een oplossing te komen.

-------------------------

Roest
    Met roestverwijderaar volgens gebruiksaanwijzing verwijderen. Eventueel in plaats van roestverwijderaar citroenzuur gebruiken. Goed koud spoelen en wassen. Om schade door bleken te vermijden moeten roestvlekken steeds voor het wassen met een wasmiddel dat bleekmiddel bevat verwijderd worden.

15. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ok bedankt voor de tips O-Sin ik zal er mij eens mee bezig houden zodra ik tijd heb.
    (respect:))

16. Brother Bear

Brother Bear Xbox Live addict!

Leuk Bevonden:
    0

Brillo doekjes, hiermee heb ik mijn fiets roestvrij gekregen :)

Gewoon te verkrijgen in de supermarkt, had m'n moeder gewoon thuisliggen toen ik vroeg hoe ik roest van m'n fiets moest krijgen. Misschien iets voor je vlag?

Grtz Brother Bear

17. Brother Bear

Leuk Bevonden:
    0

Brillo doekjes, hiermee heb ik mijn fiets roestvrij gekregen :)

Gewoon te verkrijgen in de supermarkt, had m'n moeder gewoon thuisliggen toen ik vroeg hoe ik roest van m'n fiets moest krijgen. Misschien iets voor je vlag?

Grtz Brother Bear

Edit: Sorry voor de dubbelpost! :confused:

18. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ok bedankt! Is dat zo'n soort doekje dat precies gemaakt is uit ijzer? Ik weet niet als dat dan op stof zal gaan. Maar toch bedankt ik zal eens kijken als we dat in de kelder liggen hebben.

19. Brother Bear

Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of 'tie uit ijzer is gemaakt. Het lijkt wel een beetje op ijzer/staal-wol. Maar het moet op stof? Ik dacht dat je bedoelde dat het op de stok van de vlag moest :) Maar misschien werkt dit ook wel... Maar denk het niet. Dan moet je toch die 'cola-manier' gebruiken denk ik... Succes d'r mee!

Grtz Brother Bear

20. Tronky

Tronky Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Nopes het is dus op de vlag zelf. Ik snap ook niet hoe daar roest op komt maar tis wel een bruin roste vlek. (volgens mij roest)

Deel Deze Pagina