1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

RSI aka Muisarm

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Danger, 22 feb 2005.

  1. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb al is eerder een lichte vorm van RSI gehad, in de zomervakantie gewoon simpelweg teveel achter de pc/xbox gezeten in een slechte houding. Daardoor is RSI bij mij komen opdagen. Ik heb toen een tijd rust gehad en geen computer gebruikt en het rustig weer een beetje opgebouwd naar een normaal tempo. Maar ik merk nu wel dat ik een stuk gevoeliger ben in mij polsen. Ik voel vaker stijfheid in mijn polsen dan voordat ik RSI had. Toen ik de eerste symptonen had ben ik ook gelijk een maand of 2 gestopt met computeren en xboxen. Want het is echt een vervelende pijn en het zou mijn toekomst letterlijk verpesten.
    Ik ken ook iemand die erg RSI heeft. Hij kan niet meer typen en gebruikt daarom een spraakproggrama. Koken is niet te doen en hij kan niet eens zijn kind van 4 optillen. Dat lijkt me echt vreselijk. Persoonelijk vind ik veel met een computerwerken toetsenbord en muis meer belastend dan Xboxen. Ook heb je de Powerball schijnt RSI te voorkomen, maar geneest niet als je het eenmaal hebt. Ik raad je dan ook niet aan om een Powerball te gebruiken, ik kreeg alleen maar meer pijn. De enige manier is om RSI te laten genezen is snel reageren als je de eerste symptonen voelt (kleine pijntjes, stijfheid etc) en veel rust te geven. En die ene beweging "Repetive" beweging die je maakt veel minder te maken.

    Wat doen jullie tegen RSI? Doen jullie er überhaupt wat ertegen? Heb je wel eens RSI gehad? Of eerste symptonen van RSI?

    Vertel het hier!

    Bron: Muisarm.nl
     
  2. Lambers

    Lambers Active Member

    Berichten:
    355
    Leuk Bevonden:
    0
    gewoon niet te vaak te lang gamen.
    nee, gelukkig niet, en ik hoop het ook zo te houden.
     
  3. Underdog

    Underdog Only Community

    Berichten:
    152
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gebruik zo nu en dan die Powerball. En hoezo kreeg je pijn doordat je het gebruikte? Ik heb me laten wijs maken dat je daar juist RSI mee voorkomt. Maar je moet het ook niet langer dan 10 minuten per dag te gebruiken anders raken je polsen en armen overbelast.
     
  4. Freeloader

    Freeloader Active Member

    Berichten:
    263
    Leuk Bevonden:
    0
    ik gelukkig ook niet, en het lijkt me geen pretje, daarom wil ik het ook zo houden. Maar volgens mij als ik een beetje doorga met hoeveel tijd ik achter de computer besteed, dan krijg ik ook wel RSI. ik herken in ieder geval al een beetje de kenmerken. ik heb bovendien ook een slechte houding.
     
  5. Jorrit

    Jorrit Server admin XBW.nl ICT

    Berichten:
    5.537
    Leuk Bevonden:
    9
    Soms heb ik last als ik de hele dag gecomputerd heb. Maar ik heb weinig ondraaglijke pijnen, ik heb volgens mij wel een redelijk goede houding.
     
  6. Suka

    Suka not a B*tch

    Berichten:
    1.221
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb hier gelukkig ook nooit gelast van gekregen. Eerder van me rug dan mijn armen ;)
     
  7. Afroman

    Afroman Becaus i got high

    Berichten:
    213
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb er nooit last van gehad en zit er bijn iederedag +- 12 uur per dag aan
     
  8. Game Error

    Game Error Active Member

    Berichten:
    541
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb al tijden last van me linker pols, ooit een keer een bal geprobeerd te stoppen als keeper als gevolg daarvan heb ik mijn pols zwaar gekneusd, later nog een keer een hard schot geblokt met mn pols (speel waterpolo, 2 maanden geleden) en sinds die tijd is vooral mijn linker pols overgevoelig, ik kan er niet te lang en te veel mee xboxen anders krijg ik er last van. ik heb erna voldoende rust mee genomen (totdat ik er geen last meer van had) maar als ik dus te lang game (met name xbox op ander consoles en met typen heb ik er geen last van) krijg ik een stekende pijn. weet iemand of dit misschien ook iets te maken heeft met RSI?
     
  9. Aphrodite

    Aphrodite MacBook en iPod

    Berichten:
    1.868
    Leuk Bevonden:
    0
    Vandaag op werk merkte ik het een beetje. Ik wil daar een andere muis / toetsenbord. Heb daar een tft scherm en hypermoderne pc, maar wel oude toetsenbord en oude muis zonder ondersteuning etc...
    Het voelt dan zeer, heel irritant.
     
  10. Fusion

    Fusion Someone unfreeze me!

    Berichten:
    169
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb de laatste tijd en ook terwijl ik dit typ, pijn in de schouder van mijn muisarm.
    Ik heb de pc nu ongeveer 3 dagen amper gebruikt daardoor,
    omdat ik toch bang ben dat het beginnende RSI is.
    Ik ga dus zeker minderen, RSI is echt geen pretje!
     
  11. Mezzla

    Mezzla Times Like These

    Berichten:
    562
    Leuk Bevonden:
    0
    Yea, die powerball gebruik ik ook :)

    Verder heb ik nauwelijks ooit last van RSI symptomen ondanks dat ik veel achter m'n pc zit. Ik kreeg eerder last van m'n pols wanneer ik Xbox speelde, vooral bij een intensief spel kon dat echt voor klote-krampen zorgen...
     
  12. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb gelukkig ook nog geen last van RSI, ik let zeker als ik op de pc bezig ben erg goed op mijn houding. Ook heb ik echt een goed bureau gekocht waar vrijwel iedereen goed achter kan zitten. Daarnaast moet je natuurlijk ook goede apparatuur (stoel, tobo+muis) hebben, met prut apparatuur ben je volgens mij veel eerder vatbaar voor dit soort dingen.

    Kun je van xboxen ook rsi krijgen :confused:, dat wist ik helemaal niet. Maar goed, als ik lang en ingespannen gegamed heb, merk ik wel dat als ik weer wil typen op de pc, dat dat duidelijk weer even wennen is.
     
  13. MORPHEUS

    MORPHEUS SNAKE

    Berichten:
    726
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor de vakantie had ik last van een zeurende pijn in mijn duim. Waarschijnlijk kwam dat door het computeren met mijn logitec cordless trackman, dat is die vreemde muis waarbij je met je duim klikt(gewone klik, 'vorige' en 'volgende'). Met je wijs en middelvinger 'bestuur' je de bal(de muis staat stil).

    Gelukkig na een weekje vakantie geen last meer van.
     
  14. Fusion

    Fusion Someone unfreeze me!

    Berichten:
    169
    Leuk Bevonden:
    0
    RSI staat voor "Repetitive Strain Injury" en betekent letterlijk klachten door herhaalde beweging
    Het heeft dus niets met je apparatuur te maken :p
     
  15. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Yep,

    Ik heb vijf jaar lang RSI gehad. Ik werk sinds 6 jaar op een kantoor en in combinatie met de krachttraining die ik heel lang heb gedaan heb ik een zware vorm van RSI opgelopen in mijn rechterpols. Ik heb toen 3 maanden thuis gezeten omdat ik niet eens meer een kopje kon optillen.

    Ik heb toen begeleiding gekregen over hoe mijn houding hoort te zijn, een nieuw ergonomisch toetsenbord en een speciale muis. Daarnaast ben ik noodgedwongen gestopt met krachtraining. Sinds die vijf jaar is het alleen maar beter gegaan omdat ik er nu gewoon heel erg op let. Helaas is het nog altijd niet volledig genezen en kan ik nog altijd niet volledige krachttraining doen. De pijn die je voelt bij RSI is eigenlijk niet te beschrijven en kan op zijn hoogtepunt echt verschrikkelijk zijn. Het gaat nu al een hele tijd goed en sinds ik weer wat krachttraining doe, wordt mijn pols steeds beter. Ook neem ik gewoon een break als ik te lang in de zelfde houding zit en bulkwerk aan het doen ben om mijn pols te ontlasten. Ik denk niet dat het volledig over zal gaan maar het zal niet mijn leven meer zo erg beinvloeden dat ik er dag en nacht mee bezig ben. Het zal gewoon altijd een zwakke plek blijven en zolang ik daar goed rekening mee hou heb ik er weinig tot geen last van.........
     
  16. Amras

    Amras Active Member

    Berichten:
    856
    Leuk Bevonden:
    0
    In vakanties voel ik af en toe mijn muisarm. Het zijn dan vooral mijn vingers en pos waarin een zeurende pijn in zit.
    Ik probeer de muis af en toe met de andere hand te besturen, of bij het typen mijn rechterhand niet te gebruiken.
    Met gamen heb ik nergens last van, dit doe ik pas de laatste paar maanden intensief.

    @ Furies, goede apparatuur helpt tegen RSI. Je gewrichten worden hierdoor extra ondersteund.
     
  17. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Lees ff wat beter.... Powerball voorkomt weldegelijk. Maar als je het eenmaal hebt dan doet het alleen maar meer pijn was mijn ervaring.

    RSI heeft heel veel met apparatuur te maken. Een goede muis zorgt voor minder kans op RSI, een goed confortabel toetsenbord ook. Vooral de houding is erg belangrijk wat Cyrax77 net vertelde, maar voor houding je moet aannemen zou ik niet weten, dus dat hoor ik graag nog even van je Cyrax :). En die muis kan je daar is een plaatje van laten zien ofzo?
     
  18. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Hey man,

    Ik gebruik als muis een pennetje, sinds ik deze gebruik heb veel minder last. Mij is verteld dat het belangrijk is om goed rechtop in je stoel te zitten, met je rug tegen de rugleuning aan. Tevens moet je ook je benen niet overal laten slingeren (niet de rechterbeen achter de poten van je bureaustoel zetten en de linkerbeen gespreid voor je uit bijvoorbeeld) maar gewoon netjes recht voor je. Zorg dus ook dat je bureaustoel op de juiste hoogte staat. Vooral belangrijk is de plaatsing van je monitor, zorg dat je scherm goed recht voor je staat en de bovenkant van je scherm moet op ooghoogte staan.
     
  19. flipmode182

    flipmode182 Active Member

    Berichten:
    148
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb er vroeger wel eens last van gehad, veel in mijn polsen enzo.. maar zins ik weer wat fanatiek aan het sporten ben is het over.. ik speel basketbal, en als je een paar x probeert 3punters te schieten moet je best wel veel kracht in je pols gebruiken.. hierdoor bouw je spieren op en word het bovendien ook soepelder.. mijn raad dus.. laat elke xboxer op basketbal gaan O-) _O_ maar ff zonder gekheid.. ik denk dat er hier mensen op dit forum zitten die gewoon veels te weinig sporten..dat is ook niet gezond, en daar krijg je ook gezondheids probleemen mee..
    Ga gewoon op een teamsport ofzo.. gewoon aan je conditie werken.. neit zo allemachtigst ongezond eten.. en je hebt echt nergens last van..
     
  20. Metal_Wolf

    Metal_Wolf Active Member

    Berichten:
    754
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe elke dag kracht training en cardio *).
     

Deel Deze Pagina