serie foto's bewerken

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door biertje-bbm, 14 jul 2005.

1. biertje-bbm

biertje-bbm Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een serie foto's gemaakt van iemand. Elke foto is vanuit een ander standpunt (360 graden). Dit omdat een vriend van mij via een programma deze foto's aanelkaar kan plakken zodat je op mijn website om die persoon heen kan draaien.

Nu is het probleem dat ik 280 foto's heb en met mijn trillende hand niet allemaal van de zelfde hoogte. Graag wil ik van iedere foto een even grote rechthoek (met de persoon natuurlijk) uitknippen zodat ik met 280 standaard (even grote) foto's overblijf die ik makelijk aanelkaar kan plakken.

Hoe doe ik dit? Zonder dat er extreem veel kwaliteits verlies is? Gebruik ik daar photoshop voor? En hoe doe ik dat dan?

HEt is een beetje een lang verhaal geworden maar ik hoop dat men het begrijpt. In ieder geval alvast bedankt voor de hulp

2. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Je kunt met Photoshop zogenaamde Actions opnemen. Dat is net zoiets als Macro's bij Office: je neemt ze vooraf op om ze later gemakkelijk te kunnen uitvoeren.

Of het ook kan bij meerdere bestandsnamen weet ik niet, maar als je er een beetje handig in bent moet dat kunnen lijkt me.

3. Ananas

Ananas XBW Vrucht

Leuk Bevonden:
    0
    je kan het bij paint doen dacht ik.

4. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    ... :{

Ik vrees dat dit toch handwerk wordt, aangezien niet elk plaatje dezelfde inhoud heeft.
    Dat wil zeggen dat je persoon de ene keer iets meer naar boven staat en de andere keer wat meer naar links bijvoorbeeld.

5. biertje-bbm

Leuk Bevonden:
    0

was ik al bang voor maarja dan maar niet slapen vanavond.

Ik ben zeg maar een photoshop n00b (en verder ook niet al te briljant) dus hoe ga ik te werk. Ik wil namelijk van elke foto een even grote rechthoek uitknippen en daar een nieuw bestand van maken. Dan heb ik van die jongen bv 20 foto's (360 graden om hem heen) met allemaal het zelfde formaat. Hoe doe ik dat precies want photoshop (mijn versie adobe illustrator cs) is niet bepaald het meest gebruiksvriendelijk. Paint lukt het makkelijk maar verpest de kwaliteit en dat wil ik niet.

6. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ehm Illustrator en Photoshop zijn twee compleet verschillende programma's. Je moet echt photoshop gebruiken, maar als je de Creative Suite (CS) hebt, heb je ze vaak allebei.

Het makkelijkst is het om de rectangular marquee (rechthoekige selectie) te gebruiken, en die in te stellen op Fixed size (bij Style). Bij width en height vul je dan de gewenste afmetingen in, bijvoorbeeld 640x480 (uiteraard afhankelijk van de afmetingen van je bronbestand).

Ik gebruik ff een foto uit het foto's van members topic om het te verduidelijken :+

Vervolgens doe je image -> crop om je afbeelding bij te snijden. Daarna kun je hem opslaan.

Je zou je eerst eens kunnen verdiepen in hoe actions werken in Photoshop, dat zou je een heleboel werk kunnen besparen als je dit kunt automatiseren, wat volgens mij dus gewoon mogelijk moet zijn. Het enige wat je dan zelf moet doen is je selectie positioneren, wat gewoon mogelijk is (je kunt met actions bepalen welke acties je zelf moet doen en welke automatisch worden gedaan).

Succes!

7. biertje-bbm

Leuk Bevonden:
    0
    Darkwing.....je hebt helemaal gelijk....2 verschillende progs.

Damn dit helpt me wel de goede richting op. Bedankt, ik ben de komende uurtjes wel even zoet. Ik houd jullie wel op de hoogte. Toch wel relaxed als je gewoon via xbw geholpen kunt worden..thx

8. styliciouz

styliciouz grasshoppert

Leuk Bevonden:
    0
    ik zou alle fotos in verschillende layers van 1 PS bestand doen, als je ze dan een beetje transpirant maakt kan je ook goed zien hoe je ze moet zetten. En daarna croppen, heb je meteen alles in 1 keer. Daarna kan je alles makkelijk met Imageready in een gif of avi zetten.
    GL

/edit: image resize is beter dan croppen in dit geval denk k

Laatst bewerkt: 14 jul 2005
  9. biertje-bbm

Leuk Bevonden:
    0
    iedereen bedankt. Ik heb het uiteindelijk met mbv jullie tips toch voormekaar gekregen. HEt is inderdaad wat handwerk geworden maar dat was te verwachten.

Nu nog de rest van mijn website klaar krijgen en dan ben ik een onwijs trotse jongen

10. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Deel Deze Pagina