Wat houdt Signaal/ruisverhouding nu eigenlijk in? ik wil een Logitech Z-3 mischien gaan kopen en er staat dat deze een Signaal/ruisverhouding >92 dB heeft. 80 euro kost dit setje wel goedkoop denk ik. of raad iemand voor onder de 100 euro een ander setje aan? (mycom heb ik deze gevonden)
ik weet het niet precies maar het zou zo kunnen zijn dat een geluidsvolume hoger dan 92 decibel een ruis veroorzaakt.
Signaal/ruisverhouding. Verhouding van signaal (elektrische impulsen met informatie) tot ruis (onzuiverheden in het signaal). uitgedrukt in dB (decibel). Hoe hoger de signaal/ruisverhouding. des te zuiverder het geluidsbeeld.
het betekent dat als je geluid op 93dB is, je ruis van 1dB hebt. geluid van 93dB geeft gehoorschade binnen enkele minuten, al het geluid onder 10/15dB is niet hoorbaar (dit is minder dan ruisende blaadjes). Zou je ruis willen horen met dit systeem, zo rond 15dB, dan heb je 15+92=107dB geluid in je kamer. Alsof je een vliegtuig op een paar meter naast je hebt staan dus. Praktisch gezien heb je geen last van ruis met dit soort verhoudingen.