Sony´s PSP

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door RobinD, 6 mrt 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RobinD

RobinD Real Paine..

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kijk er zelf al een tijdje naar uit, de PSP. :)

Jullie zullen er ongetwijfeld al eens over gehoord hebben, maar ik zal kort even uitleggen wat de bedoeling is van de eerste handheld van Sony.

Het concept ontwerp van Sony

2 x MIPS R4000
    Het hart wordt gevormd door twee 32-bits MIPS R4000 microprocessoren met 128-bits busbreedte. Eén wordt gebruikt als centrale processor, terwijl de andere specifiek bedoeld is voor het afspelen van video en muziek. Volgens Ken Kutaragi, president van Sony Computer Entertainment, is elk van deze processoren 10 keer sneller dan de CPU van de eerste Playstation en even snel als de chip die de Playstation 2 aandrijven. Een klein rekensommetje leert ons dat de MIPS R4000's in de PSP op 333 MHz draaien (10 x 33 MHz). Vanwege het lage voltage van 1,2 V zullen de twee MIPS-processoren redelijk zuinig met energie omspringen.

Embedded DRAM
    Het geheugen bestaat niet uit losse modules, maar zit samen met de CPU op een plakje silicium. Het voordeel is dat de geheugenbandbreedte veel hoger ligt dan bij 'los' DRAM. De CPU bevat 8 MB eDRAM en heeft een geheugenbandbreedte van 2,6 Gigabits/s (Gpbs), terwijl de MIPS-processor verantwoordelijk voor video en geluid 2 MB eDRAM bevat. Deze grote hoeveelheden embedded geheugen (voor een handheld althans), is alleen maar mogelijk door verregaande miniaturisatie. Sony gaat hiervoor het 'state-of-the-art' 90 nanometer proces gebruiken.

GPU
    De Sony PSP is ook de eerste handheld met echte 3D-hardware. Deze GPU (Graphics Processing Unit) draait op 166 MHz, heeft een 256-bits bus naar het de 2 MB embedded VRAM wat resulteert in een geheugenbandbreedte van 5,3 Gbps. De pixelfillrate (als iemand dat wat zegt...) is 664 miljoen pixels per second en er kunnen maximaal 33 miljoen polygonen per seconde worden vertoond. Er is ondersteuning voor gecomprimeerde texturen, hardware clipping, morphing, bone, tessellation, bezier en B-splines (NURBS). Dus naast 3D-ondersteuning voor polygonen, kan de hardware ook omgaan met gekromde oppervlaktes (Weetje: de eerste Nvidia-videochip ondersteunde dit ook). Dit alles wordt met 24-bits kleur weergegeven op een scherm van 480x272 (16:9).

WiFi
    De PSP is de eerste handheld met 802.11 draadloze communicatie (WiFi) standaard ingebouwd. In principe is zelfs hiermee multiplay mogelijk over internet via een WiFi-internetverbinding. Ook infrarode communicatie is mogelijk.

De Sony PSP is met deze specificaties zeer vooruitstrevend en de hardware zal het eerst vertoond worden op de E3 2004. Wij kunnen haast niet wachten.

Bron: Reuters

Laat hier jullie mening over de PSP horen!_O_

2. Socks

Socks a.k.a sokken

Leuk Bevonden:
    0
    mooi ding, maar volgens mij wordt hij erg duur. Iemand enig idee hoeveel hij gaat kosten en wanneer hij te koop is? (zal nog wel een tijdje duren :) )

3. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    Mijn grote vragen zijn : Prijs? Multiplayer? Grootte? Maar ik verwacht veel van de PSP, aangezien ik sony er wel voor zie gaan, en hij al erg upgehyped wordt.

4. Rick NLD

Rick NLD Friends

Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat ie een beetje tussen wal en schip valt: tis uiteraard geen console als xbox, ps2 en gc. maarja, het zal waarschijnlijk wel zo'n prijs hebben. ik weet niet hoe de beelden eruit gaan zien, maar ik zal denkik er toch nooit geinteresseert in raken, omdat ik toch maar liever naar een dikke breedbeeldtv kijk, dan naar zo'n klein schermpje, hoe mooi het ook is

5. Mirik

Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Cool joh, klinkt wel vet. We shall see!!!!!! :) Misschien dat ze 'm weer helemaal downgraden ofzo, I dont know, hij is tne minste weer uitgesteld ook naar volgend jaar ofzo.

6. Novo

Novo Nozz

Leuk Bevonden:
    0
    Ik dacht dat de meeste mensen hier een hekel aan playstation hebben/hadden. ( psp = playstation pocket (dacht ik) )
    Ik verwacht veel van deze handheld, en zouw hem als die ni
    et al te duur gaat worden...
    En AJAXman neem jij je dikke breedbeeld tv overal mee naar toe dan?

7. MasterChief_007

MasterChief_007 Hellas Power ^_^

Leuk Bevonden:
    6
    Hier wacht ik op.
    Helaas komt deze pas in 2005 in Europa uit :{

8. shinx

shinx hokage power

Leuk Bevonden:
    0
    Zeker kopen!!

9. Badkiller