Sony investeert zwaar in opvolger PS2.

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door CaptnCook, 15 jul 2003.

1. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Het ziet ernaar uit dat Sony alsnog de Cell-chip in de 3e generatie Playstation gaat gebruiken. Ze investeren maar liefst 1,5 miljard Euro in de chip die het beestje moet laten spinnen. Het was al bekend dat men dat zou doen, iets wat collega Overfiend al eerder aangaf in het volgende bericht.

Daar werd tevens vermeld dat het over 3 jaar zou gaan, maar blijkbaar wil Sony alsnog de Cell-chip in de PS3 planten. Want het zal nu over een tijdsbestek van 2 jaar gaan. En dat zou kunnen betekenen dat we over 2 jaar Sony's nieuwste krachtpatser kunnen verwachten, in ieder geval in Japan.

Bron: www.dgs-online.nl

2. Dodgie

Dodgie Beat me up Scotty

Leuk Bevonden:
    10
    Cell Chip? Heeft iemand/jij misschien nog wat info daarover?
    Ik weet nog niet welke next-gen console ik later ga kopen, de gameqube 2(of whatever:)) komt er in ieder geval, voor de ''pure'' games. PS3 of Xbox-next weet ik niet welke, ik heb dit jaar gekozen voor de Xbox, omdat daar de lijpste spellen(volgens mij, ga me niet flamen) op uitkomen (zie sig) en het heeft de beste specs en doet er ook wat mee. Wat doet MS nou eignlijk dan, wat voor grafishe dinges komt er in de Xbox-next, of is dat nog niet bekent?

3. Bazzie

Bazzie Street Triple RRRR

Leuk Bevonden:
    3
    Ik ga alle next-gens kopen dus mij maakt het niet uit wat die cell chip doet!

4. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    beetje een loos topic .. microsoft gaat ook heel veel investeren

5. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Playstation 3 - Cell Inside, 256MB XDR DRAM under the hood!
    General - Kraze - 16/7/2003 - 8:15:00 PM

Wat krijg je als je Sony Toshiba en IBM mixt en daar een 256 gram Rambus Yellowstone techniek aan toevoegt? Juist een rommelige boekhouding. Dat dus even terzijde. De PS3 is weer volop het doelwit van de speculaties. Aangezien wij ook niet vies zijn van een speculaasje doen we mee en leggen we de boel wat uit in termen die iedereen begrijpt, hopen we..

Want de hitte is allesverzengend en zowel jullie interesse in diepgaande technisch blaat als onze kennis van het onderwerp staan op smelten. Met de voetjes in een bak ijswater doen we een poging jullie iets meer te vertellen dan de veel van de andere media die zich niet meer inspant dan de mededeling of het strooien van de termen zonder enige uitleg.

De geluiden over de CELL, het gezamelijke kindje van Sony Toshiba en IBM, als processor voor de PS3 wordt hardnekkiger nu ook sites zoals CNET NEWS zich erover uitlaten. Uiteraard wisten of gisten wij dit al door de vele berichten die over de CELL waren geplaatst. De CELL is dus de hoofdprocessor. Wil je koste wat het kost de PS3 vergelijken met een pc dan kan je de CELL zien als de Pentium of Athlon chip van de PS3. Alleen een stuk ingewikkelder en krachtiger dan eerder genoemde 2.

Maar hier houdt het verhaal niet op. De CELL heeft een maatje nodig in de doos. Een maatje wat kan werken en op snelle doeltreffende manier de instructies van en naar de CELL stuurt zonder slowdown. Dit werkpaardje, het zogenaamde werkgeheugen wat men doorgaans dus in de PC terugvindt zou uit de hoek van RAMBUS komen die met de Yellowstone techniek de zogenaamde XDR DRAM heeft ontwikkeld.

Yeah, PC fanatics die geil worden van DDR geheugen springen nu massaal op en roepen "RAMBUS geheugen sucks". Nou niet dus. RAMBUS Yellowstone geheugen is sneller, plain and simple. Maar wanneer giganten zoals INTEL DDR geheugen vanwege de kosten prefereren en deze voorkeur meegeven in de compatible chipsets krijgt RAMBUS dus niet de eer die ze toekomt. Dit RAMBUS geheugen met de technische naam XDR DRAM zal zoals de berichten laten weten de PS3 verrijken met 256 MB van dit magisch spulletje.

256 MB van XDR RAM komt neer op circa 22 tot 25 GB per seconde bandwidth (doorvoer van data). Zonder verder al te diep in te gaan in de kloksnelheid van dit soort geheugen (snelheid van de instructies uitgedrukt in Ghz) zorgt de memorychip van 400 Mhz met 8bits per clockcycle voor een totaal van 3.2 Ghz.

BLAAT

Dit betekent, uitgaande van die 256 MB, met de techniek die de RAMBUS XDR DRAM hanteert voor een doorvoer van circa 25 GB per seconde zoals eerder gezegd. Dit is vergelijking met bijvoorbeeld de Xbox 8 keer meer en dus een 8x snellere doorvoer dan de Xbox die rond de 3 GB per seconde zit. Let op, we hebben het hier alleen nog maar over het werkgeheugen. Video geheugen en ander, zeker niet onbelangrijk maar verder nooit nader genoemd, geheugen is hier nog niet in opgenomen. Er wordt door menig kenner al gegokt op 32 MB video geheugen en verder worden de Embedded DRAM op zowel de CELL als de tot nu toe nog niet bekendgemaakte GPU (Graphics Processor Unit - Graphics Synthesizer 2 misschien?) gegokt op 32 MB.

Een vaak voorkomende specualtie, van echte kenners of mensen die zich inhet wereldje begeven, komt neer op het volgende:

-256 MB XDR DRAM - Werkgeheugen
    -32 MB eDRAM on CPU - De CELL
    -32 MB eDRAM on GPU - De Graphics Processor

En dan nog wat MBtjes hier en daar voor de SRAM en andere fratsen. Totale grapje komt dus neer op minimaal 330 MB aan geheugen maar nog belangrijker.. Een doorvoer van circa 100 GB per seconde.

De 32 MB videogeheugen is afdoende voor een configuratie zoals deze en Sony kennende zullen zeker iets meer dan te weinig gebruiken in de nieuwe console. Wanneer ook nog de compressie van de textures en hardwarematige bumpmapping en andere lekkere bijgerechten beter worden verdeeld en makkelijk voor developers beschikbaar worden gemaakt spreek je met recht van een monster! Dit allemaal natuurlijk uitgaande van een huwelijk tussen de CELL en 256 MB RAMBUS XDR DRAM geheugen. Dit kan zelfs volgens sommige opgetrokken worden naar 512.

Toshiba en Elpida beginnen in 2004 met de eerste exemplaren van RAMBUS XDR DRAM en zullen in 2005 klaar zijn om op volle toeren tegaan draaien om grote aantallen te kunnen produceren.

Maar al dit gebabbel en gooien met termen valt in het niets als we ons af gaan vragen hoeveel dat allemaal moet gaan kosten en hoe het eruit gaat zien in games. Dat is waar we gamers voor zijn. Technische details zijn grappiger. Kickass graphics in kickass games tegen een redelijke prijs zijn grappigerdersterder

Deel Deze Pagina