The Arowana, er bestaat helemaal niet zoiets als een console netwerk, met die gedachte gaan de meeste mensen de fout in.. Al het dataverkeer van consolegames gaat ook gewoon via het internet (net zoals met PC games)..
Xbox Live biedt ook geen netwerk zoals sommigen denken.. Wat XBL wel biedt zijn centrale lokale servers waar men op inlogt zodat (lokale) spelers elkaar snel kunnen vinden, en andere features die rankings & voicecomm mogelijk maken.. Dit is voor elk XBL spel hetzelfde.. MS vraagt voor deze service een kleine vergoeding..
Sony biedt helemaal niks van dit alles.. Alles wat ze bieden is een modem zodat je contact kan maken met het internet.. De gamedevelopers mogen dan zelf uitzoeken hoe ze online gaming implementeren in hun games als ze dat willen (zelfde als bij PC games).. Spelers zullen elkaar dus niet kunnen vinden als ze niet tegelijkertijd met hetzelfde spel zijn ingelogt ergens, omdat er geen centrale inlog plaats is zoals bij XBL, ook ontbreken rankings & voicecomm (tenzij developers zelf centrale servers gaan runnen voor hun online games) .. Dit is uiteraard allemaal gratis (tenzij een developer zelf geld vraagt voor een online service)..
Lagvrij gamen met een 56k is een fabeltje, iedere PC gamer die ooit met een 56k online gespeeld heeft weet dit gewoon (geloof me maar als 31 jarige met al ruim 20 jaar algemene gaming ervaring & werkend in de ICT).. Je "kale" ping naar het internet is al ruim boven de 100 met een 56k, en dan doe je nog niks met de verbinding..
Trouwens is het wel grappig dat men XBL 'broadband only' noemt, want in feite kan iemand wel inbellen met een 56k via een PC die internet deelt met een Xbox op LAN.. Maar omdat de Xbox zelf alleen een ethernet aansluiting heeft, noemt men het dus 'broadband only'.. De kans dat je 56kers op XBL tegenkomt is dus wel aanwezig, maar zal zeer klein zijn, omdat het algemene beeld is dat het niet kan, en omdat het voor de mensen die het toch proberen zelf ook niet leuk spelen is met hoge pings & lag..
Of is het zo dat XBL je verbinding eerst test op bandbreedte voordat je kan registeren? Dit zou ik wel een goede optie vinden om 56kers te weren.. Kan iemand die de XBL UK beta geprobeerd heeft hier duidelijkheid over geven?
Het is alleen jammer dat MS zoveel tijd nodig heeft om hier in Europa ook allemaal XBL serverparken op te zetten, dat moet toch sneller kunnen dan pas in maart 2003.. Maarja, zal wel een marketing strategie zijn.. 1 Voordeel hebben wel dan wel als Europese XBL gamers, er zullen meer games beschikbaar voor zijn tegen die tijd..
Laatst bewerkt: 3 dec 2002