1. PAL60 staat meestal niet beschreven in de handleiding, maar de meeste nieuwe TV's kunnen het wel weergeven, vooral omdat ze meestal ook NTSC kunnen weergeven wat ook 60Hz is.
2. De advanced Scart cable is de naam die MS eraan gegeven heeft. Het is eigenlijk gewoon een scartkabel die naart het gewone signaal ook RGB doorgeeft. RGB is idd mooier, je tv moet het wel ondersteunen. De meeste nieuwe tv's ondersteunen het wel op 1 of meerdere van hun scart ingangen. De Adv. Sc. Cable heeft ook een optische uitgang voor het geluid, DD5.1 welteverstaan. Er zit geen stereo audio aansluiting op mbv tulpstekkertjes.
3. RGB is beter dan het gewone signaal (het gele tulpstekkertje) er zijn idd ook third party RGB kabels die geen DD5.1 hebben maar gewoon stereo audio. De kwaliteit is meestal minder maar dat weet je pas wanneer je het vergelijkt met de originele van MS.
4. RGB staat voor Rood Groen Blauw. De drie kleuren waar het beeld mee wordt opgebouwd worden apart verstuurd. Hierdoor is het beeld mooier. Een RGB kabel is dus een kabel die het video signaal op deze maier verstuurt. Andere opties zijn S-Video en Composite video. De laatste is wat de standaard Xbox videokabel verstuurt. S-video zit qua kwaliteit tussen RGB en composite in.
5. Receiver als in tuner-versterker of als sateliet ontvanger? Als het om audio gaat zou je je TV-audio-uitgang kunnen aansluiten op 1 van de audio ingangen van die receiver. De receiver hoeft niets naar de TV te sturen. Je hebt het over digitale receiver, bedoel je dan DD5.1? Die heeft meestal ook gewone stereo ingangen waar je de audio uitgang van je TV op aansluit. De meeste nieuwe TV's hebben een audio uitgang dmv twee tulp aansluitingen.
6. 100 Hertz is een rustiger beeld, het knippert 2x zo snel dan een gewone TV waardoor je het niet meer ziet knipperen. Het probleem is dat je TV signaal niet 100 Hz is, die blijft gewoon 50 Hz. En eigenlijk is die 50 Hertz ook niet helemaal waar. Het TV beeld wordt namelijk elke keer maar voor de helft getoond. De enen keer de even beeldlijnen, de andere keer de oneven beeldlijnen. Dus eigenlijk is het maar 25 Hertz, maar daar elke keer maar de helft te laten zien, kun je een 50 Hertz beeldfrequentie maken. Door hier nu 100 Hertz van te maken, moet je meerdere keren hetzelfde beeld laten zien. Doordat je dus beelden herhaalt, krijg je problemen zoals strepen en andere ongewenste bij effecten. Enige advies is: ga zelf kijken in de winkel en vergelijk. Ik heb 1,5 jaar geleden toch gekozen voor een standaard 4:3 TV omdat ik breedbeeld lelijk vond en de prijs veel te hoog. Ook 100 Hertz vond ik toen niet mooi. Ik weet niet hoe het nu is met de nieuwe technieken. Ik heb toen voor 500 euro een mooie Sony Trinitron 72cm tv gekocht, en ik ben er erg tevreden mee.
7. Zoals ik zei, ik ben geen fan van breedbeeld. Uitgerekte koppen, ingedrukte koppen, automatisch omklappende beeldinstellingen, toch nog zwarte randen omdat breedbeeld niet hetzelfde is als de bioscoop en natuurlijk de belachelijk hoge prijs. Ik vind de gewone 4:3 beter en dat is nog goedkoper ook. Bij breedbeeld-uitzendingen krijg je zwarte randen op een standaard TV, maar op een breedbeeld heb je aan de zijkanten zwarte randen met gewone uitzendingen. Het oprekken en vervormen van het beeld is voor mij namelijk geen optie. Aangezien de meeste uitzendingen gewoon 4:3 zijn heb je meer aan een 4:3 naar mijn mening. Ik wacht liever met mijn goedkopere 4:3 TV'tje tot er straks een echte standaard is voor bv. digitale TV, dan koop ik wel weer wat nieuws. Nogmaals, idt is mijn mening.
8. Ik snap je vraag niet helemaal 100%. Volgens mij heb ik al eens een antwoord gegeven in een andere thread op deze of een soortgelijke vraag. (Edit) Ik twijfel nu of die oplossing wel gaat werken. Het kan zijn dat je (of iemand anders) zelf moet gaan knutselen.
Zie hier.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn antwoorden.
Laatst bewerkt: 16 mei 2002