Sorry hoor maar toch een paar technische vraagjes.

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door err0r, 15 mei 2002.

1. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik weet dat er veel topics over open zijn maar ik kan nooit het goede antwoord er uitplukken wat ik nodig heb.

Het verhaal is dat ik een paar dingen wil weten voordat ik een breedbeeld en of reciever + 5.1 boxjes koop.

Ik nummer ze maar even voor de makkelijkheid:

1. Is er nou iets specials nodig voor een breedbeeld om mijn xbox op pal60 te laten draaien. (b.v. ntsc input)
    2.De advanced scart is dat een speciaal nieuwe scart soort of een gewone scart vorm die op de tv's kunnen zoals de scart nu bij de xbox wordt geleverd.
    3. Wat is nou het beste? de advanced scart of de rgb kabbeltjes.
    4. Wat zijn RGB kabeltjes?
    5. Hoe verbind ik een digitale reciever aan de tv? moet dat via de scart van de xbox (Coax) of moet de reciever ook nog met iets anders vast gemaakt worden b.v. een extra ingang audio of scart.
    6. 100 hertz is dat nou beter of niet, het zou rustiger wezen maar is de kwaliteit mooi.
    7. Wat vinden jullie nou een goede breedbeeld, beetje normale prijs (500-700)
    8. Ik heb nu een tvtje met 1 scart ingang en een ingang voor de kabel kan ik dan die reciever erop aansluiten of zoals in een vorige vraag heb ik daarvoor een extra ingang nodig.

Ik hoop dat jullie nog een beetje antwoord willen geven op mijn vragen.

Thnx err0r

vraag 1 valt af.

Laatst bewerkt: 15 mei 2002
  2. MasterJ

MasterJ Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    1 niets extra's voor 60 hrz nodig
    2 advance scart kan gewoon op alle scart (geeft een ander signaal geloof ik)
    3 advance scart omdat je een dolby geluid wou
    4 al sla je me dood het ziet er geloof ik beter uit maar ik weet niet eens zeker of ze wel bestaan
    5 geloof scart hier ben ik geen exper in
    6 100 hertz heeft idd rustiger beeld door minder flikkeringen
    7 geen idee
    8 zoals terug "geloof scart hier ben ik geen exper in"

dit zijn mij antwoorden maar ik kan er ook zwaar naast zitten:D

3. Godd

Godd Listen to Godd

Leuk Bevonden:
    0
    1 nee als je tv het ondersteund doet ie het.
    2 de advanced scartcable ziet er percies het zelfde uit als die je nu hebt
    3 Ehh........ weet niet vorlgens mij precies het zelfde
    4 Rgb kables houden in dat het rode blauwe en groene signaal elk over een apparte kabel komen.
    5 dan moet je een advanced scardcable hebben waar je een optische kabel aan kan maken en die dan weer naar je receiver.
    6 bij honderd hertz wordt het beeld 100 keer per sec ververst dus 4 keer het zelfde beeldje. en bij 50 hertz wordt het 50 keer per sec ververst. Je moet het zo zien dat bij 50 hertz krijg je 50 lichtflitsen per sec en bij 100 hertz 100 lichtflitsen per seconden, dus is 100 hertz rustiger.
    7 Volgensmij kan je geen goede breedbeeld kopen voor 500-700.
    8 de laatste vraag berijp ik niet.

4. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    met die laatste heb ik het over mijn tv nu. Daar zit een scart ingang en een kabelingang en verder zit er helemaal niks aan ingangen en uitgangen op mijn tv, kan ik hier dus een reciever op aansluiten of moet er een speciale ingang of uitgang wezen op mijn tv voor de reciever op aan te sluiten.

Dit in overweging of ik eerst reciever koop en dan breedbeeld of eerst genieten van breedbeeld en dan van reciever.

En er zijn toch heus wel goede breedbeelds voor 500-700 euro want eh das genoeg voor mij.

5. softrunner

softrunner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    1.
    2. de advanced scart is zoals de naam het al zegt een scart kabel
    ( rgb en composiet)
    3. rgb is beter (zijn er losse rgb kabels voor de xbox?)
    4. rgb is in feite dat alle 3 hoofdkleuren + sync. gescheiden worden aangeleverd. (rood/groen/blauw/sync.)
    5. de (advanced) scart gebruikt geen coax. je kan een dolby digital reciever aansluiten d.m.v. een glasvezel kabel (kan alleen d.m.v. de advanced scart)
    6. 100 hertz is rustiger voor het menselijk oog. het beeld staat stiller, trilt minder.
    GODD, wat jij verteld klopt niet helemaal.
    pal signaal heeft 25 beelden per seconde. bij 50 herz worden eerst de even beeldlijnen geschreven daarna de oneven beeldlijnen.dus bij 100 herz niet 4 x hetzelfde beeldje maar 2x
    namelijk 2 x even lijnen 2x oneven lijnen. :)
    7. wat jij een goed beeld kan vinden, zou ik misschien wel een slecht beeld kunnen vinden (blijft dus persoonlijk)
    8. je hebt een digitale reciever zeg je. dus zie 5

ik hoop dat je iets wijzer bent geworden.

6. Guardian

Guardian ------------

Leuk Bevonden:
    0
    Die advanced scart kabel heeft dus RGB ondersteuning en is dus hetzelfde. EN zoals al gezegd geeft RGB de beste beeldkwaliteit. MOcht je tv het niet ondersteunen heeft de advanced scart ook nog gewoon de normale signalen dus doet iie het ook.

Je laatste vraag: Als je een dolby digital reciever hebt kun je vanaf de advanced scart kabel naar je reciever zonder iets extra's voor je tv nodig te hebben. Die advanced kabel heeft een uitgang in de kabel zitten op een 'tussenblokje' in de kabel. Je moet hiervoor nog wel een glasvezelkabeltje halen dan die vanaf die kabel naar je reciever loopt.

7. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    oke zo en zo even iedereen bedanken voor de replyes ik ben al een stuk wijzer geworden.

Maar als iemand nou gewoon een tv en alleen een reciever heeft dan kan hij of zei die toch niet aansluiten aangezien hun ook geen advanced scart hebben.

Wat ik dus nog niet snap is hoe de reciever wordt aangesloten aan tv en box.

8. .:· ChirreD ·:.

.:· ChirreD ·:. ee-dee-ot

Leuk Bevonden:
    0
    hah voor 500-700 heb je echt geen goeie breedbeeld (geen 100hz iig) :)
    begin maar bij 2500 voor beetje kwaliteit

9. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    lach me niet uit slet maar eh,

als ik in wehkamp kijk ofzo zijn ze niet zo duur en ik hoef geen supertv waar de bios niks bij is, gewoon een breedbeeld niet overgeweldigend maar gewoon.

b.v. dat krantje van wehkamp dat pas binnen is daaruit ofzo, staat toch ook 100 hz tussen en andere shit.

Laatst bewerkt: 16 mei 2002
  10. Terre

Terre My best friend...

Leuk Bevonden:
    0
    Voor +/- 600 euro heb je een 70cm breedbeeld van merken zoals Panasonic of Philips.
    50hz en zonder snufjes natuurlijk...
    Waarom zouden dit geen goede breedbeeld tv's zijn?

Om DVD's optimaal te bekijken is een breedbeeld van 50hz en alle digitale opties afgezet (pixelplus, ...) aanbevolen.
    Kijk maar eens op de betere DVD sites.
    DVD is reeds digitaal dus digitale opties verbeteren de beeldkwaliteit niet, integendeel.

Ten andere 100hz is ook niet zo goed als men beweert.
    Minder trillingen ja, maar dan weer streep-effect bij snelle bewegingen. Daarvoor heeft men weer een nieuwe techniek ontwikkeld, om de strepen weg te werken, maar dan onstond een ghost-effect. Dan weer een nieuwe techniek en ga zo maar door...
    Geef mij maar 50hz :D

11. Xenior

Xenior Serious Xenior

Leuk Bevonden:
    0
    Je bent gek, 100hz roelt! Buiten dat kan je zoveel knutselen aan je beeld, dat komt wel goed met dat beeld.

12. De Maki

De Maki Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ok, we gaan er vanuit dat je het volgende hebt:
    - Breedbeeld TV
    - Receiver met optische ingang
    - X-Box
    - Advanced Scart kabel

Je sluit je X-Box via de advanced scart kabel op de RGB aansluiting van je TV. Hiervoor moet je ff in de handleiding kijken om te achterhalen welke scart-aansluiting RGB ondersteunt. Op de advanced scart kabel zit een kastje met daarop een optische uitgang. In deze uitgang doe je een optische kabel (vrij prijzig kabeltje... 20 euro ofzo denk ik) en die gaat vervolgens in de optische ingang van je receiver. En dan heb je alles goed aangesloten en kun je gaan genieten :D

suc6 en koop niet een TV zomaar uit een boekje zonder dat je 'm een keer in het echt hebt gezien. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de kleuren van Sony altijd wat fletser dan van Philips, maar dat is mijn persoonlijke mening en ik me voorstellen dat er mensen juist helemaal verslingerd zijn aan Sony

13. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    1. PAL60 staat meestal niet beschreven in de handleiding, maar de meeste nieuwe TV's kunnen het wel weergeven, vooral omdat ze meestal ook NTSC kunnen weergeven wat ook 60Hz is.

2. De advanced Scart cable is de naam die MS eraan gegeven heeft. Het is eigenlijk gewoon een scartkabel die naart het gewone signaal ook RGB doorgeeft. RGB is idd mooier, je tv moet het wel ondersteunen. De meeste nieuwe tv's ondersteunen het wel op 1 of meerdere van hun scart ingangen. De Adv. Sc. Cable heeft ook een optische uitgang voor het geluid, DD5.1 welteverstaan. Er zit geen stereo audio aansluiting op mbv tulpstekkertjes.

3. RGB is beter dan het gewone signaal (het gele tulpstekkertje) er zijn idd ook third party RGB kabels die geen DD5.1 hebben maar gewoon stereo audio. De kwaliteit is meestal minder maar dat weet je pas wanneer je het vergelijkt met de originele van MS.

4. RGB staat voor Rood Groen Blauw. De drie kleuren waar het beeld mee wordt opgebouwd worden apart verstuurd. Hierdoor is het beeld mooier. Een RGB kabel is dus een kabel die het video signaal op deze maier verstuurt. Andere opties zijn S-Video en Composite video. De laatste is wat de standaard Xbox videokabel verstuurt. S-video zit qua kwaliteit tussen RGB en composite in.

5. Receiver als in tuner-versterker of als sateliet ontvanger? Als het om audio gaat zou je je TV-audio-uitgang kunnen aansluiten op 1 van de audio ingangen van die receiver. De receiver hoeft niets naar de TV te sturen. Je hebt het over digitale receiver, bedoel je dan DD5.1? Die heeft meestal ook gewone stereo ingangen waar je de audio uitgang van je TV op aansluit. De meeste nieuwe TV's hebben een audio uitgang dmv twee tulp aansluitingen.

6. 100 Hertz is een rustiger beeld, het knippert 2x zo snel dan een gewone TV waardoor je het niet meer ziet knipperen. Het probleem is dat je TV signaal niet 100 Hz is, die blijft gewoon 50 Hz. En eigenlijk is die 50 Hertz ook niet helemaal waar. Het TV beeld wordt namelijk elke keer maar voor de helft getoond. De enen keer de even beeldlijnen, de andere keer de oneven beeldlijnen. Dus eigenlijk is het maar 25 Hertz, maar daar elke keer maar de helft te laten zien, kun je een 50 Hertz beeldfrequentie maken. Door hier nu 100 Hertz van te maken, moet je meerdere keren hetzelfde beeld laten zien. Doordat je dus beelden herhaalt, krijg je problemen zoals strepen en andere ongewenste bij effecten. Enige advies is: ga zelf kijken in de winkel en vergelijk. Ik heb 1,5 jaar geleden toch gekozen voor een standaard 4:3 TV omdat ik breedbeeld lelijk vond en de prijs veel te hoog. Ook 100 Hertz vond ik toen niet mooi. Ik weet niet hoe het nu is met de nieuwe technieken. Ik heb toen voor 500 euro een mooie Sony Trinitron 72cm tv gekocht, en ik ben er erg tevreden mee.

7. Zoals ik zei, ik ben geen fan van breedbeeld. Uitgerekte koppen, ingedrukte koppen, automatisch omklappende beeldinstellingen, toch nog zwarte randen omdat breedbeeld niet hetzelfde is als de bioscoop en natuurlijk de belachelijk hoge prijs. Ik vind de gewone 4:3 beter en dat is nog goedkoper ook. Bij breedbeeld-uitzendingen krijg je zwarte randen op een standaard TV, maar op een breedbeeld heb je aan de zijkanten zwarte randen met gewone uitzendingen. Het oprekken en vervormen van het beeld is voor mij namelijk geen optie. Aangezien de meeste uitzendingen gewoon 4:3 zijn heb je meer aan een 4:3 naar mijn mening. Ik wacht liever met mijn goedkopere 4:3 TV'tje tot er straks een echte standaard is voor bv. digitale TV, dan koop ik wel weer wat nieuws. Nogmaals, idt is mijn mening.

8. Ik snap je vraag niet helemaal 100%. Volgens mij heb ik al eens een antwoord gegeven in een andere thread op deze of een soortgelijke vraag. (Edit) Ik twijfel nu of die oplossing wel gaat werken. Het kan zijn dat je (of iemand anders) zelf moet gaan knutselen.
    Zie hier.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn antwoorden. :)

14. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ja, ik zat ook een beetje op jou te wachten maar de andere ook bedankt maar het lijkt dat niemand mijn 8ste vraag snapt, ik leg m nog een keer uit:

een kleine tv;
    1 scart
    1 kabelingang
    een digitale reciever;

Kunnnen deze aan elkaar vast worden gemaakt om op mijn kleine tv om d.d. 5.1 te luisteren maar je zei al dat de tv een audio ingang moest hebben van 2 tulipkabbeltjes dus zou dat niet kunnnen.

toch lijkt me een breedbeeld het gaafst. En natuurlijk ga ik eerst kijken voordat ik m koop maar ik gebruik de wehkamp krantje altijd even om te kijken wat er op de markt is.

15. De Maki

De Maki Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Kunnen niet aan elkaar gekoppeld, want zoals je het omschrijft zitten er geen UITgangen op je TV en volgens mij houdt het dan gewoon direct op... helaas

16. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ja ik snap het nu of je moet dus een dingetje ertussen kopen maar dan ga ik dus eerst voor de breedbeeld, bedankt he.

17. De Maki

De Maki Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    You're welcome, maar wacht nog heel ff op Bouncemeister... misschien dat ie nog een maniertje weet ;)

Maarjah, een nieuwe TV is natuurlijk altijd een goeie investering als je nu nog met een "klein apparaat" zit ;) Gamen op een grote TV is echt super cool

18. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    snif ik weet het, mijn opa en oma (nog jong zullen we maar zeggen) hebben breedbeeld en dan game ik daar wel eens en jongen afijn dan voel ik me echt zo prettig, nu kan bijna niet eens zien wat er op het beeld staat als ik een stukje verder zit.

En dan met dat d.d. 5.1 dat is gewoon ongelofelijk lijkt mij.

straks met het matrix spel, moet je voorstellen dat die kogels zo langs je vliegen en dat je zo netjes achter je hoort verder vliegen.

19. De Maki

De Maki Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    DD 5.1 is idd echt helemaal geweldig... ik heb bijna tegelijk met m'n X-Box ook een receiver en speakers gekocht. Heb ook het verschil ervaren tussen gewoon geluid uit TV en surround sound, omdat ik een weekje moest wachten voordat die geleverd werden. Het is z'n geld meer dan waard en hier kan ik de komende jaren ook zeker wel mee vooruit :D

Yamaha 420 RDS / Dali 6006 SE / Dali C1000 + 2 * Dali R1000

20. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ah damn, het lijkt me echt relaxt om max payne op breedbeeld te spelen aangezien die echt wel wat weg heeft van een film.

Over films gesproken ik ga misschien vandaag al naar de Star Wars episode 2 premiere in vlissingen. We dachten dat het op de 17de pas begon maar we konden vandaag al.

Deel Deze Pagina