Spelletjes nog wel ethisch verantwoord?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Kevf, 15 feb 2006.

1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik vroeg me af hoe jullie hier over denken. Met de komst van de 360 is er weer een grotere brug geslagen naar de werkelijkheid. Met als gevolg dat gore/violence/action nog nooit zo echt zijn overgekomen. Bloed vliegt levensecht door het beeld, lichamen klappen achterover door de impact van een kogel en personages hebben een dusdanig hoge ai dat ze steeds meer reageren als een 'echt' persoon (angst, aggressie etc).

Toen ik bijvoorbeeld CoD II net binnenhad kwam mijn vriendin kijken wat ik aan het doen was. Haar maag draaide zich om toen ze het spel zag "Zit jij nou voor de lol WO II zo levensecht na te spelen?!!! Spoor je wel helemaal?"

Eigenlijk snap ik haar standpunt wel, helemaal met nabootsingen van gebeurtenissen. Hoe staan jullie hier tegenover? Kunnen games langzamerhand te ver gaan? Zijn er grenzen die gesteld moeten worden?

2. freakyoliver

freakyoliver ps360

Leuk Bevonden:
    0
    pfff jah natuurlijk een game blijft een game, maar de meeste spelers houden zoals bv cod2 van de werkelijkheid, zoals het in het echt was.

maar games zoals condemmed zijn een beetje over de rand soms, maar daarom staat er ook 18+ op.

volgens mij zullen de games meer echter worden, maar je hebt soms van die slimme amerikanen die een beetje te vel in de game leven en dan in het echt ook nadoen.

maar wat ik ook wel stom vind persoonlijk, zijn bv games zoals gta en dergelijke, dat geweld wel mag, slaan, schoppen enz... maar als er seks,bloot of dergelijke in voorkomt word het verboden en dat vind ik zielig

3. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Dat is de rede dat ik geen oorlog sims koop ... Futuristische shooters vind ik ok .. maar realistiche shooters vind ik minder

4. Stealth TBH

Stealth TBH Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    ik vind gewoon dat je de game "speelt".
    Opzich begrijp ik de mensen wel die er anders over denken bv bij cod 2 er zijn miljoenen mensen gestorven in die oorlog en wij maar roepen: Yes ! ik heb weer een kill.

En bij mensen die dingen uit games na gaan doen zit gewoon een steekje los dat heeft naar mijn mening niks met de games die ze spelen te maken.

5. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    als je niet het onderscheid kunt maken tussen de realiteit en de game, moet je maar helemaal niet gamen...

6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Maar dan de vraag, waarom vind je het dan leuk om zoiets gruwelijks na te spelen?

7. SjoerdV NL

SjoerdV NL Hardcore Poster?

Leuk Bevonden:
    2
    Moet eerlijk zeggen dat ik bij Cod2 soms wel een vreemd gevoel krijg als ik een vijand neerschiet. Niet een gevoel van voldoening zoals bij Halo 2, maar een beklemd gevoel.

8. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Alsof iemand die zich daar van bewust is (lijkt me ook al vrij onmogelijk), dat zichzelf zou opleggen :confused:

9. Stealth TBH

Stealth TBH Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Goeie vraag, ik weet eigenlijk niet.

kijk omdat ik weet dat het een spelletje is en ik niet echt dood ga als ik een kogel door mijn hoofd krijg. en het is lekker competief dat vind ik leuk aan een spel. Edit: hier heb ik het over de multiplayer dan.

en jij? Probeer jij je is te verwoorden ;)

greetz, Michiel

10. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Daar heb ik dus ook moeite mee. Ik heb bijv met CoD II online totaal geen moeite, dat is gewoon een vorm van tikkertje. Echter bij cod sp bekroop me af en toe toch een ongemakkelijk gevoel wat moeilijk te omschrijven is. Juist daarom opende ik dit topic :)

11. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Zo lang je onderscheid kunt maken tussen games en werkelijkheid is het best. Waarom het leuk is?

In het echt in een oorlog vechten lijkt me onwijs gaaf, je krijgt er een super adrenaline kick van. Ik zou het alleen nooit doen, omdat ik niet dood wil, en omdat ik ook niet echt wil doden. Echter het bewustzijn dat je als je om de hoek kijkt je laatste seconden zijn ingegaan geeft een enorme kick. Een realistische shooter is de oplossing voor mensen die wel de adrenaline willen, maar toch ook willen respawnen :)

12. apoc123

apoc123 Lucian

Leuk Bevonden:
    0
    ik speel spellen om spanning te beleven zonder dat mij iets kan gebeuren, als je het idd goed bekijkt is het een beetje saddistisch maar toch... het blijft een spelletje, het is vreselijk wat al die lui hebben meegemaakt in WO 2 maar toch... moeilijk uit te leggen (ik denk btw dat COD2 nog lang niet bloederig genoeg is om een beetje echt te lijken).

13. appie21

appie21 Active Member

Leuk Bevonden:
    22
    ik vind het gewoon triest dat zulke games gemaakt worden met veel bloed enz ik vind dat het verboden moet worden!

14. Netwin

Netwin Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zolang als er mensen zijn is er geweld. Het zit in onze natuur. Als de omstandigheden er naar zijn komt het naar buiten. Denk aan de middeleeuwen. Of aan de tweede wereldoorlog.

Misschien zouden games juist nog gewelddadiger en realistischer moeten zijn. Misschien dat games dan in staat zijn om de behoefte aan geweld zo sterk te bevredigen dat mensen er genoeg aan hebben.

Vat dit niet verkeerd op, ik bedoel dus dat ik denk dat geweld bij mensen hoort en games misschien als uitlaatklep kunnen dienen als ze realistischer en gewelddadiger zijn, in plaats van alleen als smaakmaker voor echt geweld zoals sommige mensen het nu zien.

15. Andy01

Andy01 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je kijkt toch ook (Ik wel tenminste) naar een film als Saving Private Ryan.
    Daarom vind ik een game als Brothers in arms mooi om te spelen, hier zit namelijk ook een stukje drama in verwerkt dat bestwel wat met je kan doen en zo is het spel ook bedoeld.
    Speel je dit om het bloed en de rondvliegende ledematen dan moet je je afvragen of je wel goed bent ja..

Ik vind spellen die draaien om de lol van het moorden en mensen platrijden enzo wél zwaar overbodig.

16. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
  17. Andy01

Andy01 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Niet mee eens, als er een situatie is waar ik geweldadig van zou worden zou het echt niet even opgelost zijn met een spelletje Carmagedon bijvoorbeeld.

Ik geloof er wél in dat de hele dag bloodgesteld worden aan virtueel geweld je aggresiefer maakt.
    Ik rij onbewust ook harder in m'n auto na een potje racen op de Xbox.

Laatst bewerkt: 15 feb 2006
  18. Andy01

Andy01 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    En die zijn er zát in de grote discotheken :+

19. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    @ Andy: Touché

en reken maar dat ze invloed hebben. Als bijvoorbeeld die kleine van mij streetfighter had gespeeld was ie echt niet meer te houden.

20. Eagle_1

Eagle_1 yippiekayee

Leuk Bevonden:
    0

Er zijn mensen die voor hun lol/plezier het leger in gaan. Ze gaan voor de spanning de sweer ed. Nou dat heb ik bij games dus ook....
    De games worden steeds beter en realistischer... het gevolg bij mij is meer adrealine en spanning in mijn lichaam. En je kunt het meemaken zonder dat je er echt aan dood gaat of gewond bij raakt...

Ik denk dat dat is wat de meeste mensen trekt...

Deel Deze Pagina