Splinter Cell. Klungelig, niet slecht

Discussie in 'Algemeen' gestart door df0:, 19 nov 2002.

  1. df0:

    df0: Active Member

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

    Sinds weken speel in Splinter Cell, van de ruwe slecht werkende E3 demo tot de full version. Ik moet zeggen dat Ubi Soft zijn doel is voorbij gestreefd. Natuurlijk is Splinter Cell erg mooi, vooral het licht- en schaduwspel is soms adembenemend. Maar is absoluut niet een 'MGS beater'. Het komt niet in de buurt van Metal Gear Solid (2). Waarom? Laat ik het proberen uit te leggen. Oh, dit is puur mijn visie, koop gewoon het spel en geniet ervan.

    1. Stuntelig en klungelig - een van de cooleste bewegingen in het spel is de van Damme move; het is de split houding tussen twee muren hangen. Probleem is hoe Sam (de hoofdpersoon) dit voor elkaar krijgt. Recht tegen een muur omhoog springend zet hij zich tegen de muur af om verolgens aan de tegenovergetselde muur plakken om dan vliegensvlug een split te maken. Werkelijk volkomen waardeloos uitgevoerd, deze motion capture.
    + Personages vallen, lopen en rennen door muren.
    + Deuren gaan vanzelf dicht wanneer je ze opent. Sta jij in de opening dan kan de deur niet dicht. Maar dit weerhoudt hem er niet van toch dicht te willen. Het ergste is wanneer je 'in' en deur staat, dat sam er als het ware half in verdwijnt.
    + Soms erg slechte Kunstmatige Intelligentie. Erger je je dood aan de KI te vinden in Metal Gear Solid, dan ga je dood tijdens het spelen van Splinter Cell.
    + Niet te skippen scenes. Via een radio sta je in contact met je werkgever. Doe je iets fout (vermoord je je contactpersoon, begeef je je op verboden terrein) dan zegt je werkgever tegen je dat je opnieuw moet beginnen. Dit tien maal binnen een half uur horen is niets minder dan bijster irirtant.
    + Cameragebruik. Jij bestuurt de camera helemaal zelf. Dit is fijn omdat je altijd het voor jou beste beeld tevoorschijn kan toveren, niet fijn wanneer je een plint van dichtbij ziet wanneer je wordt beschoten. Een ietwat intelligentere camera (die bijvoorbeeld een vaste positie aanneemt tijdens een vuurgevecht) is zeer welkom.
    + Elk level heeft een aantal 'checkpoints', bijvoorbeeld in de vorm van een deur. Vind je deze deur dan gebeurt en niets. Je moet eerst een scene activeren, pas dan doet de deur iets. Kan dit niet anders? Het is nu zo vreselijk stom. Meer spellen hebben dit probleem (Silent Hill 2 'oh nee help, een laag hekje. Het gebied achter het hekje is voor mij compleet ontoegankelijk) dus til hier niet te zwaar aan.

    2. Donker en licht. Splinter Cell speelt met licht en donker en doet dit erg goed. Door lampen kapot te schieten zien vijandelijke troepen jou niet of minder goed. Bij de eerste missie (een brand in een pand) kwam ik in grote problemen. Ik schoot alle lichten uit wat me tientallen kogels heeft gekost. Pand compleet donker, niemand ziet me... omdat er niemand blijkt te zijn. Eenmaal buiten stuit ik op een stel agenten. Ik zonder kogels in de buitenlucht, zij met kogels. Kortom - spel zet me aan tot het doven van licht maar waasrschuwt nimmer over de gevolgen hier van.

    Splinter Cell mag absoluut niet worden vergeleken met Metal Gear Solid 2. Natuurlijk is het meer spel (MGS2 heeft gewoonweg te veel onnodige niet interactieve cutscenes) maar het heeft totaal geen flair. Gekscherend wordt het door sommigen een techdsemo genoemd, een interactieve demonstratie van wat de Xbox allemaal met licht kan. Vind ik onzin, Splinter Cell is een fijn spel, maar het had zo veel meer en beter kunnen zijn.
     
  2. Bullet

    Bullet What the hell...

    Berichten:
    349
    Leuk Bevonden:
    0
    Kben het misschien niet helemaal met je eens, maar 1 ding weet ik zker. Splinter Cell zal nooit MGS kunnen verslaan want MGS is een hele andere game en het speelt heel anders. Het is onzin dat het een MGS beater zou zijn. Never, MGS is gewoon een geweldige game die niet snel zal worden verslagen in de toekomst. Maar dat is hetzelfde als voor SC die zal in de toekomst waarschijnlijk ook niet snel worden verslagen. Allebei geweldige games maar lijken totaal niet op elkaar.
     
  3. Gerbo

    Gerbo Active Member

    Berichten:
    1.085
    Leuk Bevonden:
    6
    Bedankt voor je mening. Dat geeft natuurlijk weer eens een andere kijk op de game. :) Maar ik denk persoonlijk dat ik deze game gewoon ga kopen en zal genieten van de dingen die wél goed zijn.

    Ik snap alleen je punt 2 niet. Een echt spy of secret agent schiet toch ook niet zo maar wat in de rondte? Dat doet diegene altijd met een doel. Ik denk dat dat tweede punt juist positief is doordat het meer realisme toevoegd... :D
     
  4. can-o

    can-o Active Member

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    ik moet idd zeggen dat het tamelijk onnozel is om je gun op allerlei lampen leeg te schieten en dan te denken dat je het stealthen onder de knie hebt....
    [​IMG]
     
  5. Edge

    Edge Hardcore Gamer

    Berichten:
    676
    Leuk Bevonden:
    0
    LOL..als je de IGN review had gelezen wist je dat je zuinig moest
    omgaan met die kogels..als er niemand is om je te spotten hoef
    je de lichten toch niet uit te schieten...of zie ik het nu verkeerd..
    maar nu weet je dat tenminste..(trail and error)
     
  6. nou ik ben t totaal NIET met je eens!
    Kijk bij dat stukkie van dat je alle lichten uitschiet... dat kan je toch wel zelf verzinne dat je daardoor kogels opraakt! T is ook nie de bedoeling om alles uit te schieten...
    wat wil je zien telkens als je een licht uitschiet... wil je dan iemand horen zeggen PAS OP STRAX IS ER POLITIE EN HEB JE GEEN KOGELS! ofzo...

    Ook nou 1 move die is dan wel een beetje onlogish maar al die moves zijn in elk geval beter dan de moves van solid snake!

    ik ben t wel eens met die lichaams delen door muren heen want dat is een fout die je in veel games ziet:mad:

    nog een ding je moet ook nie telkens je contact persoon killen want dan ben je wel heel stom bezig dus daar kunnen ze nix aan doen! ja als je zo idioot bent om dat telkens te doen.. wat wil je zien dat hij opeens niemeer dood gaat ofzo:confused:

    nou ik vind SC een echte MGS killer!

    Wat vind de rest hiervan?
     
  7. Bullet

    Bullet What the hell...

    Berichten:
    349
    Leuk Bevonden:
    0
    Hehe, nou ik vind dus geen MGS killer. MGS is meer een soort film die prachtig word uitgebeeld. Van SC weet ik dat nog niet precies maar het zijn allebei Stealth games maar ieder op z'n eigen manier dan.
     
  8. XiroKe

    XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.070
    Leuk Bevonden:
    26
    Ik heb MGS2 toevallig even gespeeld op PS2 die een vriend van mij had meegebracht. Goede game, graphics vielen mij wat tegen en ik werd gek van al die cut scenes.

    SC krijgt alleen maar goede cijfers dus ik koop hem 100% zkr! :D
     
  9. Gerbo

    Gerbo Active Member

    Berichten:
    1.085
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik denk op zich dat je in MGS meer het gevoel hebt dat je in een verhaal speelt, zeker met het eerste deel achter de rug. MGS heeft gewoon een klasse-scenario. Van Splinter Cell is dat natuurlijk vrij standaard, maar dat wil niet zeggen dat je niet in de game kan komen.. Dat moet ik zelf nog ervaren :)
     
  10. t zijn allebei stealth adventure games.. ik vind dat dat veel beter is uitgewerkt in splintercell
     
  11. Bullet

    Bullet What the hell...

    Berichten:
    349
    Leuk Bevonden:
    0
    SC en MGS2:confused:ubstance zijn al uit in America maar ik bergijp niet waarom SC al zo snel in Europa uitkomt terwijl we voor MGS nog tot maart moeten w8en. Hoe kan het verschil zo verschrikkelijk groot zijn?
     
  12. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Ik begin nog maar net met lezen maar hier alvast 1e bevinding : Niks bij SPlinter Cell is ge-motion captured :)

    Waarom snap ik jouw probleem niet?
     
  13. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3
    et staat ook onder zn naam, "newbie".

    en dat mgs en SC vergelijken snap ik ook niet. mgs is SF en SC is meer een sim denk ik. k heb et nog niet gespeeld maar tis een gokje.

    k ben trouwens wel pissed over et feit dat SC nu eerder uit is in amerika dan in europa. t zou dit keer toch eens andersom zijn? ze hebben zkr weer gedreigd europa te invade als ze et niet als de sodemieter in hun schappen hadden :D.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2002
  14. Koen14

    Koen14 Active Member

    Berichten:
    918
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap dat MGS met SC vergelijken wel hoor. Is dat nou zo moeilijk?:confused:
     
  15. fallout

    fallout Active Member

    Berichten:
    1.521
    Leuk Bevonden:
    3
    lees dan ff wat ik typ gast.
     
  16. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8


    Ehm dat Df0 newbie is op het forum betekend trouwens niet dat hij newbie is in het gaming wereldje. df0 is niet 'zomaar' iemand en heeft meer invloed dan wie dan ook van XBW.

    EHm nee? Hoogstens tegelijk.
     
  17. df0:

    df0: Active Member

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    0
    df0:

    Hoi,

    geen motion capture? Aha, vandaar dat Sam soms belachelijk slecht beweegt.

    Laat ik mijn probleem anders formuleren. Je komt in een huis met veel licht. Als gedreven speler schiet je al het licht stuk (omdat dit zin heeft maar ook om te zien hoe mooi de lichtinval wel niet is en om de nachtkijker te testen) tot het moment dat je kogels op zijn. En precies op dat moment kom je in aanraking met nijdige vijanden die tot de tanden bewapend zijn. Trail & Error gameplay dus. Ik moet nu het hele veld opnieuw spelen om dit gevecht aan te kunnen. Bijster irirtant, kan nou niemand van mijn team dat thuiszit mij vroeg waarschuwen voor vijanden zodat ik weet hoeveel kogels ik moet bewaren. Gelukkig maak ik deze foiut (hopelijk) maar een maal.

    Toekomstvisie: in het volgende level moet ik enkel en alleen lichten doven en gevechten vermijden. Zal ik wel weer op m'n bek gaan *zucht*.
     
  18. lammetje

    lammetje *PGR2-Addict*

    Berichten:
    299
    Leuk Bevonden:
    0
    wat een blaat koop gewoon beide spellen op de XBOX zodra het uit komt.
     
  19. Edge

    Edge Hardcore Gamer

    Berichten:
    676
    Leuk Bevonden:
    0
    tja shit happends en life's a b*tch...ik ben wel jaloers dat
    jij het spel al hebt en ik nog aan het wachten ben...Ik zou VET blij
    zijn met dat spel..:{
     
  20. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Re: df0:

    Dat is gewoon een inschattingsfout. Zie ik niet echt als minpunt. Net als dat ik in Hitman 2 in level #1 de bloemenman zn kleren afpak en het lichaam laat liggen (nouja, misschien geen goed voorbeeld). Nee dan dit : Lichaam weg werken, kleren pakken en door de maingate naar binnen willen maar daar fouilleren ze je en merken zo dat je een Beretta 92SD en 2 zware pistolen bij je hebt. Duidelijk trial en error toch? Zie daar geen minpunt in.
     

Deel Deze Pagina