Toen ik dit filmpje van Will Wright van de Game Developers Conference was ik echt prettig verbaasd. Het is geen geheim dat originaliteit in spellen schaars te vinden is tegenwoordig. Gameplay gaat naar mn mening dikwijls, of meer dan vroeger, ten koste van graphics dan vroeger het geval was. Logisch, spijtig, uiteraard? Misschien wel, misschien niet... In elk geval lijkt Spore een 'textbook' voorbeeld te worden dat het nog steeds kan.
Genoeg inleiding, ik vond nog geen topic over dit toekomstig pc spel van Maxis (owned by EA) en vond het dit toch zeker waard.
Voor zover mij bekend is (van filmpje zie boven + weinige info op de dev site); in Spore beleef je je eigen evolutie, je begint op celniveau, groeit wat, ontwijkt kwaadaardigen, legt 'eieren', via deze kan je met een editor bepalen hoe de 'future generation' er gaat uitzien. Deze evolutie loopt door in het water, land, waarbij je de gekst mogelijke 'creatures' kan ontwikkelen.
Wat mij vooral opviel was, hoe raar je ze ook bedenkt, je creaties lijken altijd 'realistisch' te lopen en zich te gedragen. In elk geval kan je na een tijd zelfs sedentair worden, evolueren, hele steden bouwen, en zelfs andere planeten gaan 'bevolken', ontginnen.
Door middel van 'easy-to-use' editors lijk je enorm veel aan te kunnen passen, van je dieren tot de gebouwen in de steden, etc...
Bekijk het gewoon even zelf, maar mij spreekt het in elk geval erg aan.
Hieronder wat screens van het spel;
Officiƫle website:
http://www.spore.com/
Release date:
7 September 2008
Meer info:
Spore hands-on (13 Feb 2008 GameSpot)
Laatst bewerkt: 14 feb 2008