1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Stelling/Discussie] "Criminelen moeten harder aangepakt worden"

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Vigil, 5 dec 2006.

  1. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    Hallo mensen,

    De stelling zoals deze hierboven geformuleerd staat is niet volledig, er moet namelijk nog iets achter. Dit past helaas niet meer in de titelbalk, dus hier komt de volledige stelling:

    "Criminele allochtone jongeren moeten harder aangepakt worden, danwel teruggestuurd worden naar hun eigen land."

    Mijn persoonlijke mening hierover is niet echt van belang, ik vind er een kern van waarheid inzitten, maar ergens gaat het wat ver. Ik vind wel dat het mogelijk zou meoten zijn, mits er aan een aantal voorwoorden voor worden gesteld. Zo vind ik:

    -De situatie in het thuisland moet dragelijk zijn, de persoon in kwestie moet hier niet in levensgevaar leven.
    -De regeling is alleen geldig binnen de eerste periode (bijvoorbeeld 5 jaar) dat de persoon in Nederland woont. Na deze vijf jaar krijgt hij/zij volgens mij ook echt stemrecht, deze vijf jaar is dan min of meer om te laten zien dat hij/zij goed kan inpassen in deze maatschappij.
    -Er moeten duidelijke regels opgesteld worden voor wanneer de limiet bereikt is. Een winkeldiefstal van bijvoorbeeld een schroefje bij de Gamma telt niet, herhaaldelijke geweldpleging dan weer wel.

    Ik heb deze thread geopend omdat wij op school (vwo6) hier een debat over moeten houden. Nu ben ik aangewezen als voorstander van de betreffende stelling (die ook toegewezen is). Hier een draadje openen leek mij een goede manier om aan een aantal goede argumenten van zowel de voor- als tegenstanders te komen. Misschien dat het nog interessant wordt.

    Barst los zou ik zeggen, alle reacties zijn sowieso welkom!

    Groetjes,
     
  2. miQe Amersfoort

    miQe Amersfoort Active Member

    Berichten:
    642
    Leuk Bevonden:
    0
    een allochtoon die hier "te gast" is en een strafblad krijgt. OPROTTEN!!! Dit bedoel ik niet rasistisch, ik vind dat een autochtone jongeren die hier schuldig worden bevonden aan een strafbaar feit ook de maximale straf moeten krijgen. Maar een allochtoon die hier te gast is hoort zich ook als gast te gedragen. De dingen die hier geflikt worden hoeven ze ook in hun eigen land niet te proberen

    Gewoon maximaal gestraft worden dus. En niet bijv. van die teringlijers (sorry, ander woord heb ik er niet voor) die een omatje van haar tas beroven een werkstraf van 40 uur krijgen. Werkstraf stelt geen flikker voor. Ik durf best te zeggen, ik heb t ook een paar keer een werkstraf opgelegd gekregen. Nu ben ik op een leeftijd (26) dat ik 2x nadenk alvorens ik iets doe. Toen niet (en dan praat ik over een jaar of 8 / 10 geleden.) Denk je dat ik toen wat leerde van een werkstraf??? NOT (De hele dag jointjes zitten roken met de "medestrafgenoten" meer doe je niet). Ook mij hadden ze toen zwaarder moeten straffen, dan denk je de 2e keer wel na voor je wat doet.

    Wat denk je wat die gast van 22 krijgt die dat 8-jarige kereltje uit Hoogerheide krijgt als ie schuldig wordt bevonden?? Hooguit 18 jaar, dan gaat er nog een jaar af voor t voorarrest, 3 jaar goed gedrag waarvan 1 jaar TBS. die jongen staat als ie 38 is weer vrij op straat. Die gast moeten ze gewoon tegen de muur zetten en net zolang stokslagen geven tot ie niet meer beweegt.

    HET RECHTSSYSTEEM HIER IN NEDERLAND STELT GEEN FLIKKER VOOR, WE WORDEN ER GEWOON DOOR DE REST VAN DE WERELD OM UITGELACHEN!!

    (p.s. Heb je hier wat aan voor je school)
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2006
  3. Beyond The Grave

    Beyond The Grave Tasty Epic FailCake!

    Berichten:
    810
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien zou het ook niet verkeerd zijn om na een jaar of 5 een bepaald examen te verplichten dat kan vaststellen of de allochtonen genoeg ingeburgerd zijn om te kunnen blijven. Slagen ze hier niet voldoende voor, dan moeten ze gewoon terug, klaar.
     
  4. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    We gaan hier geen discussie houden over dat criminele 'allochtonen' harder moeten worden aangepakt. Een crimineel is een crimineel en hierbij zou geen onderscheid worden gemaakt vanwege ras, anders zouden we terug gaan naar de tijd van de NSB.

    Ik heb de titel aangepast.
     
  5. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    @hierboven

    Bedankt voor het reageren. Ook ik vind inderdaad dat het allemaal wel wat steviger mag, maar dat er zo een onderscheid wordt gemaakt tussen alloctoon/autochtoon blijf ik ergens dubieus vinden. Ben het met hierboven eens dat taakstrafjes geen reet helpen, en dat inderdaad het in elkaar slaan van een oma voor d'r tasje resulteert in zonder pardon het land uit gestuurd worden, mits de omstandigheden in het thuisland nog menselijk zijn (niet dat je de persoon de dood in mag sturen).

    Hm, een test zoals Beyond The Grave voorsteld lijkt me erg lastig, dat blijft theorie. Persoonlijk vind ik de 5 jaar in Nederland redelijk probleemloos verblijven een iets betere test om je als 'maatschappij-waardig' te bewijzen.

    Jup, hoop ook echt dat hier een flinke discussie los barst waar een aantal echt goede/stevige argumenten uitrollen. Bedankt nogmaals ;).
     
  6. Victor

    Victor Guest

    Keihard aanpakken. Afronselen zo nodig, laten wegrotten in een cel en als ze het weer doen met alleen hun kleren de grens overzetten. Hun spullen en de rest van hun kleren worden ingenomen door de Nederlandse regering en verbrand of aan daklozen gegeven.

    Alhoewel, dit is wel erg cru. Mijn mening is wel dat ze direct het land uit mogen (Let wel, hiermee bedoel ik niet allochtonen, want een meisje wier moeder Italiaans is is ook een allochtoon. We moeten dus spreken over immigranten), Nederlandse jongeren mogen 20 jaar krijgen. Als de politie iemand verdenkt van criminele praktijken mogen ze hem/haar oppakken en overhoren.

    Verder, als een jongere niks doet en al een strafblad heeft (al is het maar een voetbal stelen) en hij/zij is oud genoeg om te werken moet je ze laten werken. Vuilnisman desnoods, I don't care. Als ze maar meehelpen aan dit land. Dit geldt ook voor autochtone jongeren.

    Dwaze tongen spreken van centra waar je die jongeren iets te doen geeft, zoals een sport etc. Prima, maar dan moeten ze eerst werken/op school zitten. Zo'n centrum is een beloning, en een beloning krijg je pas als je er iets voor gedaan hebt.

    Misschien klinkt dit allemaal heel wreed en hardhandig, maar wat mij betreft is dit nog vrij licht. Ga je een omaatje van d'r tasje beroven op je gloednieuwe 'van-de-vrachtwagen-gevallen'-scootertje met 6 Marokkanen die achterop zitten, dan mag je wat mij betreft wegrotten in de cel. Ik ben er dus ook voor om de cellen iets harder te maken, maar vooral ook te zorgen dat de gevangenis als iets vreselijks wordt gezien.

    And don't get me started over de burka. _0/
     
  7. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    ELKE crimineel mag van mij hard worden aangepakt. Simpel.

    Over alllochtonen die hier zitten (en crimineel gedrg vertonen) zonder Nederlands paspoort.. D'r uit flikkeren. Simpel. Je hebt je te gedragen. Iedereen.
     
  8. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    @Volkoren:

    Zo luidde nou eenmaal de stelling die ik van school toegewezen heb gekregen. Wat is er mis met de stelling? Ik snap je probleem totaal niet. Het probleem gaat nou juist of het wel of niet goed is, en de voor en tegen argumenten hiervan...

    /EDIT, het ging dus om allochtone jongeren die binnen een korte tijd dat ze in Nederland wonen (ernstig) crimineel gedrag vertonen. Ik snap niet waarom daar niet over gediscussieerd mag worden, de stelling zoals je hem nu hebt geformuleerd gaat over iets totaal anders, zo kan de draad net zo goed dicht.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2006
  9. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Negers zijn zwart.....

    Op zich een leuk discussiepunt dit. Ik ben van mening dat je criminelen hoe dan ook aan moet pakken en dat je geen onderscheid moet maken op basis van ras. Een blanke junk zorgt voor evenveel overlast als een zwarte....

    Anderijds, als je hier net komt en je begaat allerlei misdrijven, dan kun je beter wegween.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2006
  10. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Wat wil je bereiken? Wil je dat een crimineel gestraft wordt, of is je diepe wens elke allochtoon de grens over te sturen.

    De garantie dat een crimineel voor iets gestraft wordt in zijn geboorteland is klein als de misdaad niet begaan wordt daar. Ook geloof ik niet dat zodra je iemand de deur wijst deze niet nog een keer binnenkomt (legaal of illegaal), dus mij ontgaat het doel van mensen het land uitzetten. Verschuiven van problematiek.

    In vervolg op de stelling, heeft Nederland in de EU net een succesje gehaald, elke Nederlander in een EU gevangenis buiten Nederland mag zijn straf uitzitten in Nederland (en elke EU burger van buiten Nederland mag zijn straf uitzitten in zijn geboorteland). Nu zijn er 1500 Nederlanders die nu in buitenlandse gevangenissen zitten, tegen 300 Eu-burgers die een plekje in een Nederlandse gevangenis hebben gevonden. Crimineel volkje die Nederlanders...
     
  11. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    En 'allochtoon' is misleidend, er zijn ook allochtonen met Nederlands paspoort, als je dat onderscheid maakt is er niks mis mee, maar allochtoon is discriminerend.
     
  12. Starw16

    Starw16 Active Member

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    0
    Jezus wat overdreven :{

    /Mod Dat is nog altijd wel mijn beslissing of het overdreven is.
     
  13. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Onzin. Allochtoon is precies wat er staat, iemand die van elders afkomstig is, waarbij sommige ministers van mening zijn dat je best een paar generaties terug mag als je dubbele paspoorten hebt.

    Zodra je stigmatiseert dat elke allochtoon een ander ras vertegenwoordigt dan jij bent, kan je langzamerhand wel spreken van rascisme...
     
  14. miQe Amersfoort

    miQe Amersfoort Active Member

    Berichten:
    642
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap niet waarom mods hier een discussie over allochtonen niet toestaan.
    Het is op dit moment discussie nummer 1 in de 2e kamer (denk aan generaal pardon, hardere aanpak criminele allochtonen)
    Waarom zou er hier op XBW niet over gediscussieerd worden. Het is toch juist gezond om te discussiëren?
     
  15. Victor

    Victor Guest

    Beste Volkoren, zouden we er niet met z'n allen over moeten praten of we dat rasistisch vinden of niet? Het was bovendien het onderwerp van de discussie, het ging specifiek over allochtonen!

    /Mod Beste Victor, zoals je hieronder al ziet heeft zo'n discussie geen zin, alle criminelen worden even hard aangepakt, autochtoon of allochtoon. De discussie in de 2de kamer gaat ook niet dat ze harder aangepakt moeten worden, maar hoe je bepaalde groepen beter kunt laten integreren in de samenleving.
     
  16. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95

    _O_
     
  17. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Je schiet er nul comma niks mee op.

    De onderbouwing

    - het doel
    - Aanpak criminaliteit ( politiek gezien niets meer als het terugdringen van cijfertjes)
    - afschrikken
    - en het creëren van een gevoel van veiligheid voor de burger. Vraag aan een willekeurig persoon op straat wat er gedaan moet worden om zijn gevoel voor veiligheid te verbeteren. En dit feit zal ongetwijfeld genoemd worden.

    -Waarom werkt het niet?
    - met harder aanpakken pak je slechts een symptoom aan. Niet de achterliggende oorzaak (achterstallig onderwijs/ weinig toekomst perspectief etc) Harder aanpakken betekent algauw langer zitten. En wat is de beste plek om het "vak" te leren ?. Jawel de gevangenis zelf. Kortom de kans op recidive criminaliteit is groot.
    - afschrikken. Kijk voor de grap naar Amerika waar harder straffen het motto is. Daalt criminaliteit daar ?Zijn de criminelen nou werkelijk bang ? Integendeel.
    - En het creëren van een gevoel van veiligheid dan ?. Als je ziet dat de bovenste 2 doelen al niet werken of niet gehaald worden. Wat wordt er dan veiliger in realiteit. Het enige wat er gebeurd is het creëren van een schijn veiligheid

    Uitzetten van crimminele vreemdelingen.. Allochtoon is namelijk voor een groot deel gebaseerd op uiterlijke kenmerken, niet op paspoort . Again : weer symptoom bestrijding. Je verplaatst het probleem en lost het niet op. Zolang wij er ogenschijnlijk geen last meer van hebben bestaat dit probleem ogenschijnlijk niet meer.

    @ victor
    jou sig
    Lijkt verdacht veel op een aantal zaken a.k.a trieste sig :emo:
     
  18. Vigil

    Vigil Active Member

    Berichten:
    2.080
    Leuk Bevonden:
    18
    'Allochtoon' is niet discriminerend. Ach, pleurt deze draad maar dicht, snap werkelijk totaal niet waaorm hier niet over gediscussierd mag worden...

    @Een aantal in deze draad:

    Bedankt voor het goed reageren en het wél begrijpen van de discussie!
     
  19. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik ben toch echt voor harder aanpakken ipv opnieuw geld pompen in achterstallig onderwijs en weinig toekomst perspectief (Hier?! Gimme a break!). DAT is pas nutteloos en geld over de balk smijten imo.
     
  20. miQe Amersfoort

    miQe Amersfoort Active Member

    Berichten:
    642
    Leuk Bevonden:
    0
    sommige mensen hebben er een eigen visie over, en laten zij nou net de site beheren.... jammer, discusiëren staat toch vrij in dit land.

    geen dank en suc6 met je debat :thumbs:
     

Deel Deze Pagina