Studenten cultuur |:(

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Hordo, 9 sep 2003.

1. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Nu alle scholen zijn begonnen en alle frisse studenten zijn begonnen aan hun studie wou ik het eens hebben over de Studenten Cultuur.

Het begint al met het ontgroenen van de eerste jaars. Bij sommige studentenverenigingen gebeurt dit echt op uiterst trieste manier. De raarste dingen worden verzonnen om de toekomstige studenten het zo moeilijk mogelijk te maken.Uiteraard is drinken een must, anders hoor je er immers niet bij.

Er zijn natuurlijk verenigingen waar het er beter aan toe gaat en ook een stuk socialer. Helaas is dit ook pas gebeurd nadat er veel klachten zijn binnengekomen. Nou zou je als student eigenlijk volwassen moeten zijn, je gaat naar de HBO weet wat je wilt en je (ik tenminsten) verwacht ook zo behandeld te worden. Dit soort domme introductie dagen en ontgroeningen komen mij echt heel erg kinderachtig over. Domme spelletjes doen, zoveel mogelijk zuipen en dat natuurlijk een paar dagen achter elkaar. Het is maar wat je leuk vind.

Nadat je deze dag achter de rug hebt ga je de studenten cultuur in. Nu wil ik niet zeggen dat elke student zo is, maar er hangt een sfeer die mij ook weer kinderachtig over komt. Alles gaat over bier, elke avond in de kroeg hangen is een must etc. Elke keer als ik in de trein zit, en er zitten studenten in gaat het wel over bier en uitgaan. En dat gewoon constant. Je bent toch volwassen, damn praat dan eens gewoon, je hoeft toch niet meer stoer te zijn? Je bent freaking volwassen dus waar doe je het voor vraag ik me af.

Heb zowieso al een hekel aan die cultuur maarja het hoort erbij zeggen ze dan. Ik doe er in ieder geval niet aan mee, en zeker niet aan die breezer en R&B cultuur die er heerst op dit moment, maarja dat is een ander topic.

2. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    Tis maar waar je je druk om houdt om 2 uur 's nachts hé...:confused:

Maar ik denk dat het gewoon is net als bij andere (sub) culturen, ze willen zich anders voordoen dan de anderen. En laten zien dat ze anders zijn, net zoals bijv: alto's, gabbers etc. etc.

Ik denk dat het allemaal gewoon bij "het wereldje"hoort, oké je kan overdrijven, zoals bij die ontgroeningen. Maar daar kan je ook weer de lol van bekijken!

3. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    En dat laat zien dat je er echt niets vanaf weet. Alcohol in combinatie met ontgroening zul je dus echt nooit zien sinds 1999. Lekker vooroordeel en lekkere tunnelvisie. Hoe kun je er nou over oordelen als je nog nooit hebt gedaan of lid bent geweest?

Wat zie ik nu? Student en HBO in 1 zin? Sinds wanneer zijn HBO'ers studenten :D

Elke avond in de kroeg is niet triest, dat is gezellig. Daar heb je vrienden voor, daar maak je vrienden mee (en natuurlijk ook vriendinnen als je de babbel mee hebt). En dat er in de trein over wordt nagepraat is logisch, je bent woensdag op club, donderdag in de discotheek en vrijdag reis je terug naar huis samen met vrienden en bespreek je wat er allemaal is gebeurt. Dat heet nou sociaal zijn volgens mij...

4. Diego

Diego Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het hier dus helemaal mee eens! Ik moet zelf dit jaar m'n examenjaar nog een keer overdoen. Bijna al m'n andere maten zijn dus wel geslaagd en hebben zich (vanzelfsprekend) bij een vervolgopleiding ingschreven. Ook de studentenvereniging komt hier 'natuurlijk' bij kijken. En dan hebben ze allen inderdaad de zogenaamde ontgroeningsweek gehad.

Ik vind het één grote meeloperscultuur dat inderdaad alles behalve volwassen overkomt. Voorheen kon ik nog wel over wat andere zaken praten. Maar sinds hun ontgroeing mag ik wekelijks enkel en alleen verhalen horen hoeveel drank ze nu wel weer op hebben, hoe goedkoop dat wel niet is etc. Verre van interessant en een normaal sociaal gesprek kan er ook zeker niet meer af.

Stelling dat alcohol en ontgroeningen allang niet meer samen gaan is zo'n beetje de grootste onzin die ik heb gehoord. En nou heb ik opzich niets tegen alcohol...mits het voor de gezelligheid erbij is. De rituelen zoals ik er verhalen van hoor vind ik zwaar overdreven met als enige doel er dadelijk bij te mogen horen. En dat je dan de meest achterlijke dingen moet uitvoeren om de bij te horen...dat hoort er dan maar bij...:{ Op deze manier is er zelfs een jaar of twee geleden een eerstejaars omgekomen door alcoholvergiftiging. Dat gaat gewoon veel te ver. Ik snap niet dat ze dat als volwassenen onder elkaar niet kunnen inzien en zo een andere gezellige doch veiligere manier vinden om elkaar in het 'wereldje' in te wijden.

5. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    En daarbij is die intro hardstikke cool en nuttig. Gewoon op een leuke manier elkaar leren kennen. Zou je het leuker vinden om huppa meteen de eerste dag college te hebben terwijl je niemand kent?
    Dus óf je bent een ongeloofelijke n*rd die liever achter z'n Xbox zit dan samen met toekomstig mede-studenten spelletjes speelt en elkaar leert kennen óf je weet niet waar je over praat :)

6. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Gast, alcohol is sinds 1999 ten strengste verboden tijdens de ontgroening, je mag zelfs niet in je vrije tijd gezien worden in een cafe. En ja, dit leven de verenigingen na, ze willen dus alles behalve de subsidie kwijtraken van de uni.
    En die eerstejaars die is 'omgekomen', dat was dus niet tijdens de normale ontgroening, maar tijdens een 'huisontgroening', ver na de KMT. Wat overigens deels zijn eigen schuld was, als jij wordt opgedragen een liter jenever te ad'ten, is het nog altijd jouw eigen keuze om het te doen. Hij werd niet gedwongen, maar deed het uit zichzelf.

Nogmaals, je snapt er geen snars van.

7. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ugamer, je begint pas met je opleiding en nu heb je je mond erover vol. Eenmaal aan je studie zal je merken dat het enorm meevalt, elke studentenvereniging heeft een onderdeel waarbij het draait om inhoud, dat slempen en brassen is een beeld wat nou typisch door de media naar buiten wordt gebracht. Ikzelf heb nooit bij een vereniging gezeten omdat ik hetzelfde beeld had, maar achteraf realiseer ik me dat het me op een aantal punten best had kunnen verrijken (bestuurswerk, contacten met bedrijfsleven, etc.). Overigens, ik heb ook geen spijt dat ik niet heb gedaan hoor :)

Maar ff om Aart aan te halen: sinds wanneer zijn HBO'ers studenten? :D :D :+

Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  8. MieZ

MieZ Avaholic

Leuk Bevonden:
    8
    Over welke intro heb je 't, van je studie of van een studentenvereniging... Als je 't over die van je studie hebt, geef ik je helemaal gelijk. *)

Mocht je het toch per ongeluk over een studentenvereniging hebben, dan absoluut niet! Studentenverenigingen zijn een dieptrieste bedoeling. Mensen worden hiervan 'lid'(lees kopen zich voor honderden euro's in) en laten zich wekenlang beledigen op verschillende manieren. Als de ontgroeningstijd voorbij is, zijn degenen waardoor ze gekleineerd zijn ineens hun beste vrienden... Ook zijn ze min of meer verplicht avonden door te brengen met hun zojuist verkregen 'vrienden'. Dus als jij graag je vrienden koopt en verplicht bent om met ze om te gaan, ook al mag je ze niet (bijvoorbeeld omdat ze een zak aardappelen in hun keel hebben, 15 bloesjes over elkaar heen, een rooie ribbroek en bootschoenen dragen, alleen maar over de 'vereeniging' kunnen praten en de naam van hun groepje op bodywarmer, tas, ondergoed enz hebben geborduurd...) en de nodige studievertraging wil oplopen, dan moet ik toch echt zeggen dat ik dan nog liever die nerd die achter z'n xbox zit ben. :cool:

9. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Hier heb jij het nieuwsbericht niet goed gelezen. Het grote schandaal was juist dat zijn 'maten' de jeneverfles aan z'n lippen zetten terwijl hij al half K.O. op de grond lag, en dat is (zoals ook bleek) levensgevaarlijk.

Hoewel ik het er niet mee eens ben dat het triest is om in een bar te zitten (???) ga ik er wel in mee dat de ontgroening een ontzettend kinderachtige gewoonte is, en het verbaast me dat het nog toegestaan is.
    Over de rest van de studenten-cultuur: Die kan je zo invullen als je zelf wilt. Ik ken verschillende voorbeelden van zowel de elke-dag-bar-hangers als de mensen waaraan je eigenlijk niet afleest dat het studenten zijn. (In dit geval zijn de laatsten uni-studenten, en de eersten doen HBO, om het stereotype beeld nog maar even tegen te spreken.)

10. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Ik geloof dat jullie hier de ontgroeningen bij de corporale verenigingen bedoelen, die gaan IMO ook te ver, al denk ik wel dat het ALTIJD excessen zijn. Daarnaast zijn er genoeg studentenverenigingen waarbij de ontgroening juist leuk is, bijvoorbeeld bij verenigingen waar de eerstejaars een grote zoektocht moeten doen in de stad zodat de eerstejaars op deze manier de stad leren kennen.

Maar over de studentencultuur, ik denk zelfs dat die niet eens meer bestaat: tegenwoordig moet je binnen 4/5 jaar je studie afhebben en anders is het dokken. Natuurlijk is het goed dat er eisen worden gesteld aan studenten maar de zogenaamde studentencultuur (als 'ie al bestaat) wordt op deze manier in het nauw gedreven. Bijeenkomsten om diep op zaken in te gaan worden steeds slechter bezocht (althans, toen ik nog universiteit deed wel) en IMO is het hele universiteits- ''wezen" aan erosie onderhevig door deze regeling

Laatst bewerkt: 9 sep 2003
  11. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Daarom ben ik ook niet bij een studentenvereniging gegaan, niet dat we er hier eentje hebben.. :eek:

12. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Nou ik studeer in groningen, en zit niet bij een studentenvereninging. Maar ik kan het best begrijpen dat mensen daarbij willen. Het is gewoon een goede manier om sociale contacten op te doen, je bent er immers nieuw en je zult weinig mensen kennen. Ontgroening is soms idd wat kinderachtig, maar de extreme dingen zijn al enkele jaren verboden. En je moet er wat voor over hebben wil je bij de groep horen. Daar komt nog eens bij dat studenten verenigingen niet alleen maar zuipen is. Je kunt een hoop andere activiteiten doen en daar komt nog eens bij dat zo een vereninging een hoop voor je kan doen. Probeer hier een groningen bijvoorbeeld maar eens een mooie kamer te vinden in het centrum buiten een studentvereninging om.

De dingen die topic-starter aanhaalt, zijn echt weer van die vooroordelen, die door de media de wereld in worden geholpen. Je zult na een poosje wel merken dat het allemaal niet zo erg is, als sommige mensen willen doen voorkomen.

13. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Damn, ik vind het sowieso triest dat je jezelf moet bewijzen om vrienden te worden met bepaalde mensen, als je al zo ver moet gaan is dit diep triest en zijn ze de vriendschap niet waard. Ik moet nog aan mijn studie beginnen dus echt goed kan ik niet meepraten...

Maar wat gebeurt er met je als je je niet inschrijft bij een studenten vereniging? Je word doodgepest, genegeerd, je bent de lullo van de school? Ik heb geen flauw idee, maar het is opzich al een flink trieste zaak imo.

14. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Wat er gebeurt als je je niet inschrijft bij een studentenvereniging? Helemaal niks. Je wordt heus niet anders aangekeken, genegeerd of voor lul gezet.... er zijn er zoveel die niet bij een studentenvereniging gaan, om wat voor reden dan ook. Ik ook niet, omdat ik niet houd van de verplichtingen ervan, en omdat ik zelf heel goed in staat ben om vrienden te maken zónder zo'n vereniging. Maargoed, als je lid wil worden van een studentenvereniging, waarom niet? Het zal er best gezellig zijn, en het is een goeie manier om anderen te leren kennen, dat zeker. Ontgroeningen... ach, dat valt allemaal nog best wel mee. Misschien dat het bij de meest corporale verenigingen afzien is, maar een 'normale' vereniging zal je echt niet afbeulen.

Het stereotype student is zo krom als maar kan. Tuurlijk, er zijn idd een aantal ballen die zich zo gedragen. Maar dat is slechts een klein gedeelte, de meeste studenten zijn gewoon doodnormale figuren, die wel van een biertje houden, maar echt niet zo overdreven als het allemaal in de media afgeschetst wordt.

15. Sostic

Sostic Sostic

Leuk Bevonden:
    95
    Maar waarom doen mensen dan zoveel moeite om bij een studentenvereniging te horen? Ik bedoel, vrienden maken kan je ook zonder zo'n club. So whats the point of it enniewee ?

16. ChandleR

ChandleR jag älskar Göteborg

Leuk Bevonden:
    2
    Het gaat om het netwerken voor later. Je kent de halve opgeleide stad, en dat brengt natuurlijk voordelen met zich mee. En je kunt er natuurlijk altijd op terugvallen, wanneer je alleen in je kamer zit... en niemand kent.

Tuurlijk kun je ook op een andere manier vrienden maken, maar een vereniging maakt t wat makkelijker. Overigens heb ik t nooit gedaan, omdat ik nie meteen op kamers ben gegaan. Daarna hoefde het niet meer, omdat ik ook al op de opleiding zelf vrienden had gemaakt...

17. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    Raar he dat vooroordelen bevestigd worden in deze thread.
    Ook deze opmerking is weer een zeer typerend voorbeeld van kinderachtig gedrag door iemand die zich duidelijk verheven voelt boven anderen.
    Vandaar dat je het ook leuk vindt om anderen (lees: nullen) in de zeik te zetten.

Ga vooral zo door!! Met deze instelling kom je er wel, als je later in je baan ook de mensen onder je niet weet te waarderen dan loop jij binnen de kortste keren achter de vuilniswagen en zullen mensen die net als jij zijn je stiekum uitlachen achter je rug om.

18. da -Z-

da -Z- mijn knijn = fijn

Leuk Bevonden:
    27
    Je kan ook te fel op een opmerking reageren die gewoon als een plaagstootje bedoeld is. Al jarenlang is er een gezonde rivaliteit tussen HBO's en universiteiten, dus ik zou er niet zo hard over vallen :)

19. Blaauw

Blaauw Nobody likes us.....

Leuk Bevonden:
    1
    Never take me too serious :)

20. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    hehe, idd. Ik zou me de ogen uit m'n kop moeten schamen omdat ik van de Universiteit terug ben gegaan naar HBO, maar dat gaat me nou net iets te ver :)

Wat wel leuk is, op de Universiteit beschouwde ik HBO'ers idd niet als studenten (naja, meestal als geintje), nu voel ik me nog steeds student, misschien nog wel meer :D

Deel Deze Pagina