[Suggestie] Star-trader systeem

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door Boes, 5 nov 2005.

1. Boes

Boes Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Op het forum van www.dvd.nl hebben ze op het ruil en verkoop gedeelte een goed systeem voor betrouwbare deals. Als je er een deal hebt gesloten, geef jij de andere een pluspunt en de ander geeft jou een pluspunt. Als je genoeg pluspunten hebt, krijg je een ster. Zo kan je sterrenstatus tot 5 sterren oplopen. Als je ziet dat iemand 5 sterren heeft, is hij natuurlijk zo betrouwbaar als kak. Misschien een idee om dat hier ook in te stellen?

Voordelen:
    - Betere weergave van betrouwbare dealers.
    - Makkelijke manier om te laten zien dat je veel goede deals achter de rug hebt.
    - Geen liegen mogelijk over de hoeveelheid deals die achter de rug zijn.

(eventuele) Nadelen:
    - Iedereen begint bij '0', ook dealers die al jaren mee gaan
    - Lastig om in het forum te bouwen?

Meer kan ik niet bedenken...

2. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Er zijn al diverse topics hierover geweest, en eigenlijk is de uitkomst altijd hetzelfde.
    Een systeem voor een ruil forum is eigenlijk niet te doen.
    Wat je ook instelt, het is voor fraude vatbaar.

3. Boes

Boes Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ja, fraude vatbaar, maar dat zal er altijd zijn, maar het gaat erom dat het de fraude vermindert.

4. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Fraude verminderen zal het niet zo snel doen.
    Het is zo eenvoudig om als goed op de lijst te komen. Laat wat vrienden of wat kloonaccounts je als goede dealer instellen en je bent klaar.
    Beste wat je kan doen is gewoon kijken of je iets over die user kan vinden. Dan kom je al snel in sigs of draadjes tegen of diegene wel of niet betrouwbaar is.
    Er is tevens ook niet te zien waar het fout gegaan is en wanneer is iemand een slechte dealer, omdat jij niets hebt ontvangen (dat kan komen omdat het niet is opgestuurd of fout is gegaan bij de post).
    Een goed en waterdicht systeem zal er voorlopig nooit komen, omdat er altijd wel een red. eenvoudige manier is om er goed uit te komen. En als ze er slecht uitkomen maken ze een nieuw account aan en doen ze of ze nieuw zijn en kunnen ze je weer oplichten.

5. Boes

Boes Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Goed punt.

6. maXiman

maXiman Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Jep, helemaal met 2K eens. We hebben al eens zo'n groene lijst gehad maar iedereen kon iedereen zomaar aanmelden; Fraude troef.

7. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Vind dit integenstelling tot al die andere ideen toch wel een goed idee.

Maar dan moet dit goed gecontroleerd worden, je alleen star-trader op aanvraag bij mod kan worden en de mod controleert dan de deals. En dan ben ik wel voor een strenge regel, dus bij 20 goede deals wordt je pas Star-Trader. De mods kunnen goede deals controleren door de namen van de mensen door te gaan, zij kunnen dan kijken naar het postcount etc. Zodat frauda erg moeilijk wordt. Tenzij er een kansloos iemand is die 20 kloonaccounts gaat aanmaken (20 Email-adressen) met alle 20 goed gaat posten etc en niet opvalt. Maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Alleen de minpunten hiervan zijn wel weer dat dit veel tijd kost voor de moderator en er wel een soort fraude gepleegd gaat worden. Ik weet bijna zeker dat users met elkaar deals gaan uitwisselen, zeggen dat ze een deal hebben afgesloten maar het eigenlijk niet hebben gedaan. Dit om sneller Star-Trader te worden. En hier is weer geen controle op.

Opzich vind ik het een goed idee, maar een X-bazar blijft altijd fraudegevoelig. Succesvol ruilen is heel makkelijk. Kijk naar je deal (Denk je in dat jij de ander zou zijn, zou jij het dan ruilen?), Kijk naar de persoon waarmee je dealt, hoeveel posts heeft hij, hoe post hij, kijk naar zijn deals en kijk volg je eerste indruk. Betrouwbaar/onbetrouwbaar. Deal niet met newbies of laat zij het geld/game eerst opsturen.

8. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Alsof je postcount iets zegt over je betrouwbaarheid. Sommigen komen enkel on off-topic gedeeltes en in Xbazar, blijven hangen op nul of geen posts, maar kunnen prima deals hebben.
    En hoe kan een mod nagaan wanneer een deal geslaagd is of mislukt?
    Ben zelf tijd Xbazar mod geweest, maar als 2 personen tegenstrijdige verhalen weet je nooit zeker wie er nou goed of fout was en waar het fout ging.
    En het aantal deals zegt ook niet alles. Hoe meer goede deals hoe beter, maar er blijft een kans dat het fout gaat, wel een stuk minder, maar toch. Tevens schep je daarmee het beeld dat mensen die net beginnen nog niet te vertrouwen zijn.

9. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Als je nu kijkt gebeurt dat ook, mensen zonder goede deals moeten vaak hun spellen eerst opsturen voordat de ander dat doet.

Ik vind het Star-trader systeem wel een goed systeem, maar ik vind niet dat iedereen dan automatisch opnieuw moet beginnen. Mensen die willen moeten hun lijst met goede deals kunnen inleveren, en die moeten dan stuk voor stuk gecontroleerd worden. Dit gaat wel veel tijd in beslag nemen ben ik bang, en daarom moet er misschien iemand voor aangesteld worden om dat te doen. Ook in het vervolg moeten er dan van allebei de dealers een PM komen om te zeggen dat de deal succesvol is afgerond.

10. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Zelf vind ik post count heel belangrijk. Ik bekijk zijn post's, zijn het er veel, hoe post hij? Dit zegt voor mij ook een hoop over de betrouwbaarheid van de persoon. De mensen waarbij het vaak express verkeerd gaat hebben meestal weinig posts en zijn nog niet lang geregistreerd. Als je redelijk veel post hebt, en aardig wat goede deals heb, wil je dit waarschijnelijk niet verliezen. Er zit trouwens een hele mooie zoekfunctie waarmee je alle posts van de gebruiker kan zoeken. Dat bedoel ik met postcount. Niet alleen het getalletje.

Dit gebeurt heel veel met het ruilen op x-bazar en andere fora's hoor. Ik heb ook in het begin vaak het spel eerst moeten sturen, wat ik begrijpelijk vind. En voor mij was het ook niet erg. Ik keek gewoon die persoon in mijn ogen betrouwbaar was en binnen een paar deals hoefde ik ook niet meer als eerste mijn game op te sturen.

11. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Je hebt je spelfout al mooi gecursiveerd, expres is met 1 s in de vorm die jij bedoelt.

Post count is voor mij totaal onbelangrijk, want leden die hun deals graag over PM afhandelen zetten alleen in de thread "je hebt PM".

12. Danger

Danger XBW Groentje

Leuk Bevonden:
    0
    Dan heb ik het over de posts buiten de x-bazar hé ;). En de manier waarop er wordt gepost. Mja, dat is mijn manier :).

13. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Wat heeft een post buiten de x-bazar nou te maken met of een dealer betrouwbaar is?

14. Freeloader

Freeloader Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het helemaal met [2K] eens. Dealen is gewoon fraude gevoelig wie je ook tegenover je hebt. Ik heb gelukkig nog nooit een slecht deal gehad, maar ik weet gewoon dat ik daar het risico wel toe loop.

De enige 'oplossing' voor dit probleem is door het voorstel van Boes om te draaien. Niet sterren geven aan de mensen die goed dealen, maar een zwarte lijst maken (wat zeker al wel vaker is gezegd) met slechte dealers. Een slechte dealer kan dan wel weer een kloonaccount aanmaken, maar zijn oude account gebruikt hij niet meer en als hij steeds geband zal worden dan houd diegene vanzelf wel op. Het is misschien niet een hele goed oplossing maar imo wel de beste... :)

15. dirtybolle

dirtybolle xboxlive member

Leuk Bevonden:
    0
    als je kijkt op forum.gunk.be daar hebben ze de buy/sell score
    je krijgt van de koper en verkoper punten op hoe de deal is verlopen dus iemand met 10 buy/sell score heeft de deal zeer goed gedaan (spel op tijd opgestuurd, spel was niet beschadigd,....)

16. Boes

Boes Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Er was toch al een zwarte lijst? Waar is die gebleven of moet ik beter uit m'n doppen kijken ...

17. Borix

Borix Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    die is weggehaald omdat ze hem te fraude gevoelig vonden...

18. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Dat vind ik wel een heel zwak systeem, omdat je spel bij de post kan beschadigen, en de post kan ook vertraging hebben.
    Als je allebei je spel hebt ontvangen is het gewoon een goede deal. Klaar.

19. Securer

Securer Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Op dvd.nl en dvdforum.nl werkt het wel prima zolang je het blijft zien als indicatie of iemand betrouwbaar is. Sluitend wordt het nooit maar het feit dat je in 1 oogopslag kan zien of iemand al veel positieve en geen negatieve deals zegt toch wel wat. Hier moet ik posts gaan doorzoeken om te kijken wat iemand voorheen al gedaan heeft. Ik zie een dergelijk systeem alleen als indicatie en voor mij is er geen verschil of iemand 10 goede deals heeft of 258. Zodra iemand daar tegeover 1 negatieve deal heeft, check je even wat er aan de hand is geweest. Bij beide kun je er vanuit gaan dat ze betrouwbaar zijn (nogmaals: alleen als indicatie). Zodra de verhouding tussen negatief en positief zoek is weet je dat er iets twijfelachtigs is en kun je doen aan bijv. vooruitbetaling.
    Hier op xboxworld is er geen systeem en dat is nog onbetrouwbaarder dan helemaal geen systeem. Zolang je maar niet pretendeert dat het een perfecte lijst is, is er m.i. niets op tegen een dergelijke lijst in het leven te roepen.
    Moet daarbij wel zeggen dat ik op dit forum al meer dan 50 deals heb gehad en nog nooit negatief maar dat heeft ook met mijn eigen vorzichtigheid te maken (nieuwe mensen sturen eerst op of betalen vooruit).

Op dvdforum.nl bepaalt de mod uiteindelijk of er wel of niet een plusje of minnetje toegekend wordt. Bij tegenstrijdigheden kun je ervoor kiezen om dan beide een minnetje toe te kennen of beide niets. Als ik op die manier tegen een innetje zou oplopen zou mij worst zijn. Ik heb er genoeg positieve deals tegenover en kan dus uitleg geven over die ene negatieve als mij daar naar gevraagd zou worden bij een nieuwe deal. Het is namelijk maar een indicatie. Ik vermoed dat het verschil met fora als dvd.nl en dvdforum.nl is, dat hier op xboxworld de gemiddelde leeftijd lager is de kiddo's dan dus wel moeilijk gaan doen over status e.d. aangezien dat in de puberteit belangrijk is ;) (wel met een korreltje zout nemen).

Concluderend. Als er wel een systeem is vind ik het best als er geen is ook. Ik heb in de loop der jaren al meer dan 200 deals gehad verspreid over diverse fora en door mijn eigen voorzichtigheid zitten daar 0 slechte deals bij. Systeem of geen systeem, je hebt het zelf in de hand.

Laatst bewerkt: 8 nov 2005
  20. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ik heb nu bijna 150 goede deals hier gemaakt, zou ik dan 1 negatieve krijgen ben ik meteen niet te vertrouwen?

Deel Deze Pagina