Op dvd.nl en dvdforum.nl werkt het wel prima zolang je het blijft zien als indicatie of iemand betrouwbaar is. Sluitend wordt het nooit maar het feit dat je in 1 oogopslag kan zien of iemand al veel positieve en geen negatieve deals zegt toch wel wat. Hier moet ik posts gaan doorzoeken om te kijken wat iemand voorheen al gedaan heeft. Ik zie een dergelijk systeem alleen als indicatie en voor mij is er geen verschil of iemand 10 goede deals heeft of 258. Zodra iemand daar tegeover 1 negatieve deal heeft, check je even wat er aan de hand is geweest. Bij beide kun je er vanuit gaan dat ze betrouwbaar zijn (nogmaals: alleen als indicatie). Zodra de verhouding tussen negatief en positief zoek is weet je dat er iets twijfelachtigs is en kun je doen aan bijv. vooruitbetaling.
Hier op xboxworld is er geen systeem en dat is nog onbetrouwbaarder dan helemaal geen systeem. Zolang je maar niet pretendeert dat het een perfecte lijst is, is er m.i. niets op tegen een dergelijke lijst in het leven te roepen.
Moet daarbij wel zeggen dat ik op dit forum al meer dan 50 deals heb gehad en nog nooit negatief maar dat heeft ook met mijn eigen vorzichtigheid te maken (nieuwe mensen sturen eerst op of betalen vooruit).
Op dvdforum.nl bepaalt de mod uiteindelijk of er wel of niet een plusje of minnetje toegekend wordt. Bij tegenstrijdigheden kun je ervoor kiezen om dan beide een minnetje toe te kennen of beide niets. Als ik op die manier tegen een innetje zou oplopen zou mij worst zijn. Ik heb er genoeg positieve deals tegenover en kan dus uitleg geven over die ene negatieve als mij daar naar gevraagd zou worden bij een nieuwe deal. Het is namelijk maar een indicatie. Ik vermoed dat het verschil met fora als dvd.nl en dvdforum.nl is, dat hier op xboxworld de gemiddelde leeftijd lager is de kiddo's dan dus wel moeilijk gaan doen over status e.d. aangezien dat in de puberteit belangrijk is (wel met een korreltje zout nemen).
Concluderend. Als er wel een systeem is vind ik het best als er geen is ook. Ik heb in de loop der jaren al meer dan 200 deals gehad verspreid over diverse fora en door mijn eigen voorzichtigheid zitten daar 0 slechte deals bij. Systeem of geen systeem, je hebt het zelf in de hand.
Laatst bewerkt: 8 nov 2005