1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Teken Tablet

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Darkwing, 5 apr 2005.

  1. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Ik ben al een tijdje op zoek naar een fatsoenlijk teken tablet voor bij m'n PC. Omdat ik vrij veel met Photoshop en dergelijke werk lijkt zo'n tablet me ideaal.
    Ik ben vanochtend al ff de stad in geweest, maar haast geen enkele pc-winkel schijnt die dingen te verkopen, afgezien van een aantal cheap-ass Trust gevalletjes.
    Ik zat zelf te denken aan een van Wacom, maar ben er nog niet helemaal over uit welke...

    Wat zijn jullie ervaringen op het gebied van teken tablets en wat kunnen jullie aanraden?
     
  2. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
  3. Majin

    Majin Bye bye~~

    Berichten:
    1.415
    Leuk Bevonden:
    0
    als je eentje koopt, koop dan wacom. Die is echt goed vergeleken met me medion teken tablet van ADLI :p
     
  4. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
  5. Majin

    Majin Bye bye~~

    Berichten:
    1.415
    Leuk Bevonden:
    0
    kun je der echt heel goed mee schrijven, tekenen? want me tablet van ADLI sux arrss
     
  6. Tha_Rix

    Tha_Rix GM JUNK

    Berichten:
    419
    Leuk Bevonden:
    1
    er staat bij die tweakers.net niet echt een grote van het schrijfoppervlak.. Hoe groot is ongeveer het gemiddelde grootte?

    ik geloof dat ze bij de consumentenbond ook ooit een test hiervan gehad hebben.

    ik zal het eens opzoeken..

    Maarre.. ik heb er ooit een geprobeert van een vriend.. dat ding zag er erg goedkoop uit .. en werkte ook voor geen meter..
    omdat zogauw je je hand 1 cm boven het oppervlak hield versprong de muis steeds..
    en het ding was ook net 10 cm x 10cm..
     
  7. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb die Medion tablet van de Aldi ook en vind hem toch niet slehct hoor :confused:

    Nu gebruik ik hem nog niet echt, maar het was meer een toekomst investering :+ Waarom vind je dat ding slecht dan?
     
  8. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
  9. Afroman

    Afroman Becaus i got high

    Berichten:
    213
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb eer eentje van HP die zijn de beste gekergen met mee verjaardag het heeft een goed opervlakte en is goed te gebruiken.
     
  10. loode

    loode Active Member

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf een wacom graphire 3 (A6 formaat), een heel tijdje terug gekocht voor 100 euro via de webshop (weet niet hoeveel dat vandaag de dag nog kost), en ik ben er erg tevreden over.

    In 't begin is het nog wat wennen, zeker gezien het feit dat je ipv naar je hand te kijken als je tekent, je nu naar je beeldscherm moet staren. Maar eens deze oog-hand coördinatie bij mij op peil stond, zeg maar, ging het perfect. Zeker om met Photoshop digitale tekeningen en schilderijen te maken werkt het hemels. Wanneer ik foto's ga bewerken etc. grijp ik toch nog steeds terug naar mijn muis omdat je dan toch meer de hele tijd tooltjes aan het selecteren bent en in de menubalk zit te vitten (verven met mijn wacom doe ik altijd fullscreen, zonder rimram die aandacht afleidt).

    Het hangt dus vooral af van wat je ermee wilt doen.

    Ook qua grootte zou ik me niet te veel zorgen maken, ikzelf dacht aanvankelijk dat A6 mss iets té klein zou zijn, maar dat valt goed mee. Met de bijgeleverde drivers kun je trouwens instellen hoe het tablet zich moet 'gedragen' dwz de snelheid, drukgevoeligheid van de punt etc. bepalen. Wanneer je na wat testen en balkjes schuiven je hoogstpersoonlijke smaak hebt gevonden, kun je zonder problemen aan de slag.
     
  11. HeAvY-GeAR

    HeAvY-GeAR Active Member

    Berichten:
    1.122
    Leuk Bevonden:
    0
    Damn! 1600 euro voor teken tablet !?

    Dat is een hoop geld. Niet zo heel bekend met tablets, maar waar ligt het grootste verschil eigenlijk? snelheid, kwaliteit?
     
  12. loode

    loode Active Member

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    Je moet natuurlijk ook wel snappen dat die dure tablets enkel in de proffesionele markt gebruikt worden hé. Die ga je zomaar nog niet bij je buren terugvinden hoor.
    En professionals eisen nu eenmaal steeds het beste.

    Het verschil ligt hem meestal in de grootte van het betekenbaar oppervlak, de duurzaamheid van de materialen, de drukgevoeligheid van de punt (zo dat je bv in photoshop als je zacht drukt een dunner lijntje krijgt dan wanneer je hard drukt - maar dit werkt bij de goedkopere tablets, als de graphire, ook wel, enkel bijlange na niet zo uitgebreid), extra knoppen en bijgeleverde software.

    Het hangt er allemaal van af wat je er mee wilt doen.
    Volgens mij volstaat een simpele graphire maw voor het gros van de gebruikers hoor.
     
  13. Barbatruuk

    Barbatruuk huub huub huub

    Berichten:
    411
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb zelf de Wacom Graphire 3 Classic XL. a5 formaat en zonder al die overbodige software, je hebt toch al PS. Bijhttp://www.obcs.nl/ hebben ze hem voor plusminus 160€. Daar heb ik hem ook besteld, goede shop!

    Het tablet bevalt me erg goed, zeker wel goed genoeg voor iemand die er niet al teveel mee doet.
     
  14. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.615
    Leuk Bevonden:
    8.705
    die darkwing loopt zo maar met hetzelfde idee als ik rond! Maar bij de mycom hebben ze wacom tabletten. ik denk dat ik de nieuwe intuoso3 ga nemen maar hik wel aan tegen het aankoopbedrag
     
  15. Ruud

    Ruud Guest

    Ik werk zoveel mogelijk met shortcuts, dan valt dat werkbalk-klik-probleem toch ongeveer helemaal weg of niet?
    Als ik nu kijk zou ik 'm puur voor PS alleen gebruiken (en Paint, lmfd ;) ), is die A6 dan groot genoeg denk je?
    Ik begin nu namelijk steeds meer tegen de beperkingen van 'n muis aan te lopen.

    //edit: kwootgekloot
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2005
  16. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224

    jeb die bedoel ... de graphic is inderdaad iets duurder maar is ook wat gevoeliger en word gebruikt door autocadders ... De duurdere versie heb ik daar ook gezien ;) ... dus het is een aardig dingetje ... die anders is volgens mijn ook wel goed :)

    en ja aldi en trust dingen zijn speeltjes
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2005
  17. loode

    loode Active Member

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ook hoor, maar die ene keer dat je bijvoorbeeld de blending options van een layer veranderd merk je toch wel dat je toch wel heel wat langer bezig bent dan met de muis. Ik gebruik het ding - zoals gezegd - enkel om te painten. Kleur kiezen, de grootte van je brush veranderen of rap je burn-tool kiezen kan met je toetsenbord uiteraard even snel.

    Persoonlijk vind ik mensen die dan zo 'n ding kopen om zogezegde RSI problemen tegen te gaan kijk ik dan ook wel eens raar aan. Geloof me, ik heb het geprobeerd en het begon me al gauw enorm op m'n zenuwen te werken. Mss als je wat volhoud dat het wel handelbaar wordt op den duur, maar voor mij is het ding enkel om te tekenen.

    Voor mij wel. Het is namelijk niet zo dat bijvoorbeeld de rechterbovenhoek van je tablet ook de rechterbovenhoek van je scherm is (dit is wel in te stellen, bijvoorbeeld om het muizen makkelijker te maken). Ook is een wacom zo precies dat wanneer je in Photoshop op 50% een lijn trekt hij er op 100% nog steeds goed uitziet. En echt detailwerk doe je in normaal toch altijd van redelijk dichtbij, en of je nu iets kleins tekent met een a4 formaat wacom, of een a6, het ziet er nog altijd even goed uit :wink:, overigens valt de grootte aardig mee hoor.
     
  18. dutch_badass

    dutch_badass New Member

    Berichten:
    246
    Leuk Bevonden:
    2
    Haha ik heb er 1 van Medion (aldi) en het ding is PERFECT !
    Het tekenvlak is iets groter dan een A4tje en hij was nog goedkoop ook

    Ben echt blij dat ik hem destijds heb gekocht
     
  19. Ruud

    Ruud Guest

    Goed punt, had ik nog niet bij stil gestaan! En die tablets hebben een resolutie van over de 2000 DPI. Kun je moeilijke rekensommen op los laten, maar als je weet dat een beeldscherm maar 72 DPI is is dat denk ik niet eens meer nodig ;)
    Hoe zit 't met de snelheid van zo'n ding? Wanneer ik iets wil burnen bijvoorbeeld doe ik dat met vegende bewegingen (zoals je met een propje papier met houtskool ook zou doen), maar mijn muis is daar echt veeeelste traag voor en skipt. Heb je daar bij zo'n tablet nog last van?
     
  20. loode

    loode Active Member

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    0
    De wacom maakt via usb verbinding, en zou dus niet trager mogen zijn als een muis. Ik merk iig geen vertragingen. Als je bij het burnen haperingen ervaart lijkt het me eerder aan de software te liggen (je moet er wel rekening mee houden dat bewerkingen als burnen en smudgen enzo op zich vrij zware berekensommen nodig hebben, zeker als je ze op een hoge resolutie uitvoert, en photoshop hier aardig moeite mee kan hebben).
     

Deel Deze Pagina