TFT Monitor vraagjes

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door kaliet, 1 okt 2004.

1. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    Hallo, ik heb een aantal vragen over TFT monitortjes. Ik ga een nieuwe monitor kopen maar ik vraag me af hoeveel inch ik zal nemen etc... hier de vragen :p

- Ik ben van plan om een 23 inch monitor te kopen, op kieskeurig.nl staan er weinig reactie's over deze monitoren. Zijn deze niet geschikt voor gamen etc... Heeft iemand een 21 of 23 inch monitor en kan diegeen me vertellen of dat lekker werkt met gamen etc?

- Kan je een TFT monitor ook aan de muur hangen zoals je dat ook wel met die tft tv's ziet?

- Ik ben van plan m'n tv weg te doen en tv te gaan kijken op m'n monitor dmv een tv kaart, wat is de kwaliteit hiervan? Vergelijkbaar met de normale tv of is het echt crap?

- Wat is nou echt een hele goeie 21 of 23 inch monitor?

greetings!

2. UTADDICT

UTADDICT unreal b00n

Leuk Bevonden:
    0
    Het is algemeen bekend dat TFT monitoren niet het beste zijn voor agmes, maar er zijn uitzonderingen, het ahngt meestal van het merk af, je hebt zeker hele goede TFT monitoren die perfect werken voor games.

Het zal vast heus wel op een manier kunnen (beugeltjes enz.)

Wat ik gehoord heb is dat het echt mega-scherp is, heb het zelf niet dus moet afgaan op ervaring van anderen.

[/QUOTE]Wat is nou echt een hele goeie 21 of 23 inch monitor?[/QUOTE]

Tja, ik zal wel ff rondkijken als ik iets zie edit ik wel

3. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    Bedankt voor de reactie, uhm ik zit ook al rond te kijken op www.kieskeurig.nl maar veel grote monitoren van 21 of 23 inch hebben last van ghosting door het trage aantal ms. Ik heb wel een goeie 19 inch gezien: Neovo X-19AV / X-19A
    niet duur, rond de 800 euro

die 20 inch versie (AV20) is echter 600 euro duurder, scheelt 1 inch en reactie's zijn niet al te positief.

Jammer dat de 23 inch tft's amper gereviewed worden. :mad:

4. JAGUAR

JAGUAR xbox

Leuk Bevonden:
    0
    waarom koop je niet een 23 inch tv waaar je ook je pc op aan kan sluiten?? die zijn er namelijk vanaf 900 euro. Heb je en een tv en een pc scherm

5. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    maar de resolutie van plasma tv's liggen toch anders dan die van de pc?

6. Xmaster

Xmaster XBW ELITE LID

Leuk Bevonden:
    9
    game/DVD's op een TFT? Ik weet niet... ik zie toch nog altijd een klein beetje ghosting bij zo'n beetje alles TFT schermen. En als je je daaraan ergert zoals ik wordt het al snel irritant.

7. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Hier staat een beknopte review van een viertal 23" TFT's: Klik.

Zelf heb ik een 17" TFT van Sony met een reactietijd van 16ms. Ik heb nog nooit last gehad van ghosting tijdens het gamen of bekijken van een DVD. Het verschilt heel erg per merk, maar over het algemeen zit je met 16ms of lager goed. Ik heb een tv-kaart, maar het beeld is niet van dezelfde kwaliteit als op een tv. Het is wat korreliger vind ik.

Op m'n werk hebben we een aantal Sony 23" breedbeeld TFT's staan, deze kunnen wel aan de muur worden bevestigd. Dat wordt aangegeven met 'VESA muurbevestiging', dus daar zou je dan op moeten letten. Deze hebben volgens mij een reactietijd van 40ms, niet bepaald geschikt voor games en DVD dus.

8. SuxxeR

SuxxeR boem

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een gewone monitor, 23inch. Werkt prima bij games. Alleen moet je daarbij wel opletten, dat als je op 800x600 wilt spelen, dat het er niet uitziet. Dus je moet wel rekening houden met je videokaart. 1024x768 heb je zelfs nog wat te grote pixels. Maarja, dat moet je dan zelf maar even uitzoeken. Die monitor is een IIYAMA Vision Master 512 Pro.

9. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    ok, ik heb al een aantal 23 inch tft's gezien met 16 ms responstijd. Maarja, hoe zit dat nou met die resolutie? Want ik ga gelijk een hele nieuwe pc kopen met de nieuwste videokaart enzo dan zal er toch geen probleem komen met de resolutie op het scherm?

10. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf nog een iiyama 17" 16ms tft (jaar of anderhalf jaar geleden nog 550 euro ;) )
    Maar als ik jou was zou ik afhankelijk van het budget voor de 20/23 cinema display van apple gaan (30" werkt helaas niet op de pc is mij verteld)
    Dat zijn echt prachtige schermen, je kan op de 23"dus ook supergoed het HD videomateriaal bekijken.

Hou er wel rekening mee dat de resolutie 1920 x 1200 is en dat je je games ook in deze resolutie wil draaien :).
    Zelf zou ik dus nog even wachten op de nieuwe generatie videokaarten (die 512mb aan boord hebben) en dan gelijk het scherm erbij kopen

p.s. hij is iets van 2400 euro geloof ik, maar je kan 6% (:confused: )korting krijgen als je je studentenpasje meeneemt

Laatst bewerkt: 4 okt 2004
  11. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    kijk 's aan, daar ga ik even meer info over opzoeken :) Ik was van plan om 'm volgend jaar voor of na de zomer te kopen. Dan heb ik ongeveer 4000 euro, als het goed is zijn er dan al de videokaarten die de unreal 3.0 engine goed kunnen draaien enzo.
    Maarja, nu eerst even meer info opzoeken over die apple schermen :p

sodeju, http://www.apple.com/nl/displays/ ... ik ga denk voor de 23 inch versie, er staat inderdaad bij dat alleen de 20 en 23 inch versies compitabel zijn met de pc, maarja 23 inch is groot genoeg. Denk dat ik er volgend jaar 2000 euro aan kwijt zal zijn, maarja dan heb je ook wat. De reactie tijd is 16 ms, ook niet verkeerd :p

Oja, nog een vraagje, er staat dit op de site:

Windows-pc met videokaart die ondersteuning biedt voor DVI-poorten met volledige single-link digitale bandbreedte en die tevens de VESA DDC-standaard voor plug-and-play-configuratie ondersteunt.

De nieuwe videokaarten zullen dit wel ondersteunen denk ik?

Laatst bewerkt: 4 okt 2004
  12. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee het scherm zelf is super (je betaalt ook wel iets kwa design, maar dat heb ik er wel voor over).
    Ik wacht zelf ook nog even, want de huidige kaarten hebben ook moeite om de nieuwe spellen in zo'n resolutie te draaien.
    Ik heb nu een geforce 6800 met een athlon 2500 en die komt op mijn 17"tft nog goed mee, dus ik wacht nog een jaartje :)

13. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    ja de 6800 is net uit dus jij zit nog ff goed :p, zit zelf met een geforce 2 geloof ik :) maar wou eigenlijk nu de nieuwe pc kopen met beeldscherm voor half life 2 en doom3, maarja wacht liever een jaartje zodat het zeker weten gaat werken :p

14. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Doom 3 is gewoon overgewaardeerd ;), het schrikeffect is leuk, en het ziet er ook allemaal mooi uit. Maar alles ziet er hetzelfde uit (ik ben overigens nog niet tot de hel gekomen), en het effect: "licht uit, veel gebrul door de speakers en overal zombies" wordt ook iets te vaak gebruikt (alhoewel ik er nog wel elke keer van schrik ;) ). Half life 2 daarentegen moet gewoon goed worden!

15. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    Heej! Ik ga volgend jaar echt zeker weten die 23 inch versie kopen van die apple monitoren, kheb al van een aantal mensen gehoord dat deze prachtig zijn :p. Maar ik heb er nog een vraagje over, stel dat je bijvoorbeeld een film gaat kijke op je pc en deze heeft een resolutie van uhm 640 bij 480 bijvoorbeeld, dan word de film toch HEEL pixelachtig? En hoe ziet het eruit als ik naar websites ga, zoals xbw.nl ofzo, op 1024x768 draait deze website goed, maar op 1920x1200 gaat het er volgens mij nogal vreemd uitzien?

16. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    Iemand die 't weet?

17. StephaN

StephaN Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Eh veel sites vooral forums hebben een width van 100& dus passen zich automatisch aan, maar ja er zijn natuurlijk sites die dan gecentreerd worden er dan hetzelfde uitzien als bijvoorbeeld bij een 19% tft. Ze worden er in ieder geval niet lelijker door.

Maar films ja een tft scherm is niet zo vergeefelijk, dus 640*480 op een 23"tft is nogal een pixelbrij. Al valt dat ook nog wel mee het ligt er aan hoever je eraf zit, kijk hoe scherper het beeld hoe eerder je de pixels ziet, maar daarom hebben we ook HDTV bestanden :)

18. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    OK thanks for the info :p maar uhm HDTV? Is een DVD bijvoorbeeld HDTV?

Ik zag trouwens vandaag een 42 inch tv voor 2000 euro met een reactietijd van 20 ms, ook zat er een DVI poort in voor de PC, maar uhm de resolutie was 840 bij 400 nog wat. Dat word voor de pc niks he?

19. kaliet

kaliet Xbox-loos

Leuk Bevonden:
    1
    Nog een vraagje :) Als ik zo'n 23inch monitor koop ben ik 2200 euro kwijt, is de kans groot dat er een dode pixel op het scherm zal komen? Want als dat buiten de garantie gebeurt dan word je volgens mij echt helemaal gek.

20. TheWalrus

TheWalrus Guest

Mijn advies, ga voor ene philips, dat is namelijk het enige bedrijf dat steevast eersteklas, hooguit tweede klas schermen levert terwijl andere monitoren vaka onder d emaat zijn wat betreft dode pixels en duurzaamheid (bron.kassa).

Als je ene dergelijk grote monitor koop, voor zo'n prijs, kun je ook overwegen een JVC, Philips, Lowe, Sony, wat dna ook, LCD TV te kopen met alles erop en eraan. Het ligt ana je voorkeur welke TV je koopt.

Over resolutie, bij de TV's zitten veelal filters en verdubbelaars dus ook niet progressive beelden zien er goed uit. Of die monitoren dat ondersteunen weet ik niet. Philips heeft trouwens een nieuw systeem, dat het midden houdt tussen LCD en projectie, goedkoper is dan LCD maar beter beeld geeft dan LCD en Plasma.

Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2004

Deel Deze Pagina