THE HISTORY OF GAMING. Gamen is tegenwoordig een algemeen goed geworden, de grote massa heeft het ook ontdekt dat t gewoon hartstikke leuk is om te doen maar gamen is eigenlijk al oud, hoe oud? Lees het onderstaande maar eens even. Computersgames en consolegames hebben eigenlijk pas sinds een jaar of tien een grote vlucht genomen tenminste hier in de BeNeLux. Weinigen van ons weten eigenlijk dat de eerste videogame al meer dan 43 jaar geleden is gemaakt. Nu probeer ik ff uit te leggen wat de laatste decennia allemaal is gebeurd. 1961 ... Een ijverig studentje in de U.S.A. namelijk Steve Russel die studeerde op het Massachussets institute of Technologie maakt de game Spaceware. Het allereerste interactieve computer spel ter wereld, Hij had er een mainframecomputer voor nodig die n paar miljoen dollar koste! Maar je kon het spel alleen spelen op een kast ter grootte van een klein huis, en dan zeggen wij de xbox is groot! 1966 ... Een ingenieur alweer in de U.S.A., Ralph Bear maakt de allereerste videogame die op een tv gespeeld kon worden. Het was een soort hockey game. De snelheid waarmee de puck over het scherm vloog hing van de snelheid af waarmee je het geval raakte met je virtuele stick. De game was af in 1962, maar stel je maar niet er teveel van voor hoor! 1971 ... De allereerste Intel microprocessor rolt van de band, de Intel 4004. Deze werkt gebruikt in zakjapanners en was 4 bit 1972 ... Daar is die dan (tromgeroffel) de Odyssey van Magnavox. Ik hoor je al zeggen.. de wat? Het was de allereerste bruikbare spelcomputer ter wereld. Er waren 12 spellen verkrijgbaar allemaal gebaseerd op het eerder genoemde hockeyspel. In dit zelfde jaar komt Atari met het beroemde PONG wat in de arcadehallen da bomb was. 1974 ... Atari zet Pong op de thuismarkt en brengt er een console bij uit die lijkt op de Odyssey.De detailhandel bedankt in eerste instantie, want de Odyssey raken ze ook aan de straatstenen niet kwijt. 1975 ... Een Amerikaanse inkoper van een groot warenhuis neemt een gok. Hij besteld bij Atari 150.000 units van Pong. En wat blijkt? Die dingen waren niet aan te slepen, het werd een doorslaand succes. Ik zelf heb Pong ook grijs gespeeld, het was een soort tennis met twee streepjes die een vierkant blokje door het speelveld sloegen, vooral het effect wat je kon meegeven aan dat vierkantje "balletje" staat in mn geheugen gegrift hoe langer je raak sloeg hoe sneller het "balletje" ging. De rackets kon je groot of klein instellen Je kon het met twee man tegelijk spelen..Ik was zo een beetje de Pong-master van de straat . 1976 .... Vanwege het doorslaande succes van Pong waren de chips niet aan te slepen. De enigste die die chips wel konden leveren was de firma Coleco. Er kwamen in die tijd zoveel systemen op de markt maar het waren allemaal klonen van Pong, en de ontwikkeling ging toen al zo snel dat de meeste systemen al verouderd waren toen ze op de markt kwamen, dus de geschiedenis herhaald zich. Alleen eentje stak boven het maaiveld uit, de Fairchild Channel F van notabene een camera fabrikant. Alleen de pong versie van dit systeem was goed, de rest van de games was beneden de maat dus die verdween ook weer snel. 1977 ... De Atari 2600 ziet het levenslicht de eerste met programmeerbare cartridges, deze was zijn tijd ver vooruit, je kon zelfs met een soort van controler op je hoofd, door te bewegen met je hoofd, de actie op het scherm besturen En dan lachen wij als iemand staat te huppelen voor zijn eye-toy! 1978 ... Atari komt met Space-Invaders, grijs gespeeld heb ik m puur gameplay, niks grafics. Ja wat gekleurde blokjes die doodshoofden en andere beestjes voorstellen moesten, en jij zat met n soort kanon tussen gebouwen heen en weer te schuiven en zoveel mogelijk beestjes afknallen, superverslavend. 1979 ... Mattel komt met de eerste spelcomputer waar je een extern toetsenbord op kon aansluiten, de Intellvision. Het toetsen bord is echter nooit uitgebracht. Wel komen ze met de Intellvoice in 1982 waardoor de blieb geluidjes konden worden vervangen door geluid en spraak, maar de hardwareontwikkeling duurde zolang dat deze Intellvision in half 1980 een langzame dood stierf. Atari komt met Astriods, het best verkochte Atari spel ooit, ik had altijd een beetje moeite met dat ruimteschip te besturen, dat kreng deed eigenlijk nooit wat ik wilde. 1980 ... Een groep programmeurs verlaat Atari omdat Atari altijd met alle eer er van door ging en de programmeurs die het werk deden negeerde. Zij richten samen Activision op.En dat bestaat nu nog! Hun eerste game was Battlezone een 3-D! tankgame die je speelde vanuit first-person-view.Toen al! Namco komt met de allereerste Pac-Man. Ik hoor nu die geluidjes nog.Eigenlijk zou het Puckman heten maar een van de bobo’s vond dat dat te veel op f*ckman lijken, voor ons lijkt t nu teveel op P*kman! 1981 ... Daar is die.. Donkey-Kong de blokjes-aap en wie doet zijn opwachting, wie moet z’n vriendinnetje redden van het harige monster? Juist Mario! Later kreeg Donkey- Kong zijn eigen game op de Nintendo SNES, al die antieke kasten heb ik met veel plezier op gespeelt. Er scheiden zich ook weer een deel programmeurs af van Atari en starten Interactive Magic. Microsoft komt met de allereerste versie van ms-dos. Dit wordt het besturingssysteem waarop tot 1995 de meeste pc games op ontwikkeld worden.IBM zet de eerste consumentencomputers op de markt.De pc is geboren. Amerikanen besteden per jaar 75.000 man (of vrouw) jaren aan gaming, pffffffffff. 1982 ... Coleco probeert wat Microsoft nu probeert bij Sony, Atari van de troon te stoten, zij komen met de Colecovision. Zij hadden in hun package de game Donkey-Kong uit de arcade hal zitten en verkochten goed maar helaas Universal had de rechten op Donkey-Kong en Atari spande daarna ook nog n rechtzaak aan en Coleco beet in t stof. Electronic gaming is n feit..het eerste magazine wat over videogames gaat. 1983 ... De Commodore 64 ziet het levenslicht, ik heb hem ook heel lang gehad en leuk op gespeelt, en brieven schrijven kon je dr ook op. Er waren heel veel games voor, honderden, hij was ook n succes. 1984 ... De console markt stort in, je kocht toen liever een homecomputer met veel meer mogelijkheden als alleen maar gamen. Naast de commodore 64 was de spectrum ZX-81 een groot succes. En het probleem was ook dat de markt werd overspoeld met games van slechte kwaliteit. Hopelijk trekken ze daar lering uit. O, er zijn nog genoeg vette games hoor maar je zit zo in een spiraal naar onder, de eerste 286 van Commodore ziet het levenslicht, hier konden heel goed games op gespeeld worden. 1985 ... De eerste Windows, maar gamers en ontwikkelaars houden vast aan Ms-Dos. Commodore bengt een nieuwe console op de markt genaamd de Amiga, deze liep op een Motorola CPU. Het was de opvolger van de Commodore 64. 1986 ... Nintendo en ook Sega trekken de consolegamingworld uit t dal. Nintendo komt met de NES en Sega met het Master System. Ze zijn beide 8 bits en worden in 1990 opgevolgd door de Nintendo SuperNES en de Megadrive van Sega. Ik heb de Nes en SuperNes en de Megadrive van Sega gehad. Sonic zit in mn geheugen gegrift...Intel komt met de 386 chip. 1987 ... commodore brengt 2 nieuwe Amiga modellen op de markt, de A500 en de A2000. 1988 ... Hudsonsoft brengt Streetfighter uit, de eerste beat-m up en de nieuwe console Pc-Engine komt en sterft een snelle dood. 1989 ... De Gameboy van Nintendo en de Gamegear van Sega zijn op de markt. De Gamegear was de eerste met een kleurenscherm.Atari komt met de Lynx, deze heb ik geen van alle gehad, ik had t niet zo op die handhelds, je zag dr gewoon niks op bij daglicht. Eind jaren 80 begin jaren 90 Dit wordt even een apart blokje, het gaat over de legendarische MSX. ASCII wilde een computer bouwen die goedkoop en klein was, zodat konden de mensen brieven typen en gamen voor een redelijke prijs . MSX wordt gecreeerd door ASCII. Zij maakten een Zilog Z80 processor (die ook voor eerste Nintendo GameBoy wordt gebruikt). Maar zij moesten een besturingssysteem hebben en dat vonden zij bij Microsoft. MicroSoft schreef een msx-Basis voor ASCII.. Toen het Prototype werd gemaakt, verkocht ASCII de rechten van de "computer" aan sommige bedrijven zoals SONY, Panasonic en Phillips om er een werkend geheel van te maken en de MSX was geboren. De MSX veroverde de nummer 1 positie in de wereld van de huiscomputers aangezien de norm over de hele wereld werd verkocht, behalve Noord-Amerika omdat Bill Gates de MSX gewooon weigerde, hij zag de MSX als een bedreiging. De MSX werd gebruikt voor school-, overheids- (Rusland) en thuisgebruik. Na een paar jaar ontwierp ASCII MSX2, die krachtiger was.( Maar nog steeds 8 bit.) Dit was een aanval op de consoles met 16 bit. Maar na de MSX2 + zagen de meeste grote firma's geen heil meer in de MSX. Alleen Panasonic maakte nieuwere modellen, zoals MSX TURBOR, die een 16 bit MSX was. Toen stopte Panasonic ook ermee. Maar toen namen de gebruikers het heft in handen en maakten zelf nieuwe hardware gebaseerd op het MSX principe. Panasonic ging door met de 3Do en Sony ontwikkelde de Playstation. Beiden waren toch gerelateerd aan de MSX want zij gebruikten een videochip gebaseerd op de MSX, alleen was hun videochip veel beter, De PS2 heeft niets meer met de RSX te maken en 3Do? dat verhaal kennen we wel. Die is zo dood als een pier En de RSX? Er is nog een kleine gamers communitie (waaronder N Stone) die zich daar mee bezig houd. 1990 ... Commodore komt met de opvolger van de A2000 serie, de A3000 deze had een nieuwe chipset, de ECS en een nieuw operatingsyteem, het AmigaOS system. In het zelfde jaar wordt de A500+ geintroduceerd ook wel CDtv genoemd, de vorige Commodore "consoles" konden alleen op een monitor worden aangesloten, maar deze kon men rechtstreeks op een TV aansluiten. Zowel de A3000 alsook de A500+ werden geen succes wegens (alweer) slechte marketing en ondersteuning aan de kant van Commodore. 1991 ... Sonic the Hedgehog, het antwoord op Super Mario van Nintendo, is een feit. 1992 ... De Sega-cd is op de markt volgens mij te vroeg, de tijd was er nog niet rijp voor. Omdat Nintendo de samenwerking met Sony verbreekt, zij waren samen met sony bezig om een cd-drive voor Nintendo te ontwikkelen zit Sony met een half-af product. Tijdens de voorstelling van het prototype wat Sony zelfs de werknaam Nintendo Playstation had gegeven, dumpte Nintendo dus voor de ogen van de wereld Sony. Nintendo ging verder met Phillips, maar dat is op niks uitgelopen zoals we weten. Ken Kutarargi, was helemaal over de rooie en kreeg de opdracht van Sony om hiervan zelf een console te gaan ontwikkelen. Zo gezegd zo gedaan Ken Kutaragi begint met de ontwikkeling van een spelcomputer met de naam Playstation, en het wordt een 32 bit spelcomputer. Een spelcomputer die later de hele console-wereld totaal op zijn kop zal zetten. Nintendo gaat verder met Phillips. Een historische fout, was Nintendo met Sony verder gegaan was er waarschijnlijk nooit een playstation gekomen Microsoft komt met Windows 3.1p en Ms-Dos verdwijnt langzaam uit het gezichtveld er worden steeds meer games ontwikkeld met Windows als basis. De laatste amiga series worden door Commodore uitgebracht de A1200 en de A4000 1993 ... De eerste 32 bitter 3DO komt en gaat, Atari komt met de 64 bits Jaguar deze red het ook niet. Nintendo kondigt de N64 aan. Sega kondigt de Sega Saturn 64 bit aan, alles komt nu in een stroomversnelling. De eerste pentium is een feit. Om een vuist te maken tegen Sega en Nintendo komt commodore met de C32, een van de eerste consoles die gebruikt maakte van CD-rom.Helaas mislukte ook deze en het commodore tijdperk werdt afgesloten 1994 ... De Sega 32X komt op de markt ..er komen een paar goede games voor maar sega weet zelf niet goed wat ze er mee aan moeten en de marketing van sega sucks dus, baai baai. Nintendo komt met de Super Game Boy een apparaatje waarmee je je gameboy kunt koppelen op je Super-Nes om je gameboy spelletjes op de SuperNes te spelen..De Sega Saturn verschijnt in Japan . En de Playstation wordt uitgebracht in Japan. 1995 ... Sega zet de Saturn op de Amerikaanse markt . De Nintendo 64 wordt uitgesteld. De Saturn mislukt in de U.S.A., te weinig games. En Windows 95 is een feit..Het einde van het Ms-Dos tijdperk. Wat de games betreft alle nieuwe games draaien op Windows. Voor de pc dan. De Nintendo 64 is uit in Japan en een groot succes.Maar dan ontdekken die Jappen dat er de eerste drie weken na de launch maar maar 2 games te krijgen zijn, en ander games laten nog lang op zich wachten. En ze zijn reteduur, het zelfde verhaal voor de USA. Foutje!! 1997 ... Het aantal games voor de n64 houdt niet over. En de Playstation scoort echt vet wereldwijd genoeg games en goede marketing. De Yaroze wordt door Sony gelanceerd, het was een zwarte Playstation, je kon er zelf games op programmeren. Collectors item, geen succes helaas. 1998 ... Sony kondigt de PS2 aan en Sega de Dreamcast, weer maakt Sega de zelfde fout, te weinig games geen goede marketing, jammer. Pentium 2 is n feit, en Windows 98 ook. 1999 ... De PS2 en de Dreamcast en de Nintendo Dolphin staan te trappelen om de Japanse markt te bestormen, DE STRIJD BEGINT IN 2000 ... De Dreamcast sterft een langzame dood, weer het zelfde verhaal slechte marketing te weinig games en geen goede distributie. De Dolphin? Die wordt omgedoopt naar de Gamecube. De ps2 verschijnt op de markt een dik jaar later gevolgd door de xbox van Microsoft, hun eerste console, met een heel sterk online verhaal. De Nintendo GameCube doet het goed maar jammer genoeg krijgt deze console weinig third-party support. Infinium Labs is gekomen met The Phantom. Een "console" die draait op een Athlon 2500+ processor Nvidia g.force FX 5700 kaart en 128 Ram geheugen.Deze draait op XP en heeft n harde schijf van 40 gig. Spellen kun je alleen via internet downloaden. Mijn inschatting? Deze komt en gaat. Nu zitten we in 2005 en de score is nu: Er zijn zo'n 90 miljoen PS2's verkocht en ongeveer 20 miljoen xboxen en Cube's. 2005 ... . De ontwikkeling van nieuwe sterkere videokaarten gaat supersnel.. Het volgende hoofdstuk wordt de next-gen consoles die de strijd met elkaar aan gaan begint met de xbox360 en iets later de PS3, die later gevolgd zal worden door de Revolution van Nintendo. Zoals het nu uitziet heeft niet Microsoft maar Sony de beste papieren, al zal het online verhaal van Microsoft waarschijnlijk beter zijn, maar dat is in mijn ogen niet het belangrijkste van gaming. Maar nu staan we dus aan het begin van de next gen oorlog. De xbx360 bijt in november de spits af, alleen is er nu een verschil de xbox was de vorige generatie de sterkste.. Dit is nu niet meer het geval, grafisch zal er niet veel verschil zijn. Als je nu de specs van de xbox 360 vergelijkt met die van de PS3 is toch duidelijk dat de hardware van de PS3 beter is en meer op de toekomst gericht. Duidelijk is mij wel de laatste tijd geworden dat microsoft koste wat koste de xbox 360 als eerste op de markt wilde zetten. Nu is gebleken dat ze naderhand waarschijnlijk komen met nog een xbox360 versie met waarschijnlijk een HD DVD of Blu Ray lezer die alleen gebruikt kan worden voor HD films. Verder zou er ook nog een versie van de xbox 360 komen zonder HDD. De PS3 zal waarschijnlijk in het voorjaar van 2006 verschijnen. Nu zijn voor de xbox360 veel games in ontwikkeling (ook voor de PS3 trouwens maar daar horen we nog veel meer van de komende maanden) en het nieuws over de xbox360 vult de sites, maar de ps3 zal het nieuws denk wel de overhand gaan nemen. Wel valt mij op dat er steeds meer games zijn die voor de P.C. en de xbox360 ontwikkeld worden. Bij de PS3 zie ik toch meer titels die console only worden, en dat is in mijn ogen een goede ontwikkeling Het einde op het gebied van de ontwikkeling van games is nog lang niet in zicht Wie weet wat ons nog allemaal te wachten staan en hoe we tegen deze periode over 40 jaar aankijken. Time wil Tell.. Zo nu hoop ik dat je dit met een beetje plezier hebt gelezen en bedenk, Gaming heeft een lange weg afgelegd en moet nog een lange weg gaan. IK ben benieuwd hoe het in de next-gen zich allemaal ontwikkeld, maar ik heb wel vertrouwen in Sony .
Je ramt er gewoon een aantal feiten op, wat op zich prima is, en that's it. Ja er dan maar over praten.. best. Normaal gesproken als iemand een topic opent zit daar wel een steliing in of wat dan ook. Daarnaast open je ongeveer 3 topics tegelijk waarin je de plastation naar voren praat, vandaar dat ik een beetje sceptisch reageerde Maar goed, have fun met erover praten dan maar ^^
Interessant om te lezen ja.. Scheelt dat het overal op internet te vinden is en het is dus eigenlijk overbodig om een topic er aan te besteden
Ehm, zo moeilijk is dat toch niet :/? Het gaat over de geschiedenis van het gamen, dus kun je daar hier over praten.. en lezen @ Killer, ik vind het wel koel dat je zo'n uitgebreide openingspost hebt gemaakt Het meeste wat erin staat wist ik niet eens.