1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[PS4] The Last of Us 2

Discussie in 'Games' gestart door Maddmonkey, 12 jun 2018.

  1. NuclearGoat

    NuclearGoat PSN: Acrillic

    Berichten:
    3.819
    Leuk Bevonden:
    843
    Ik kwam er ook wel aardig guns blazin doorheen. Bombs ed die je kan craften zijn ook echt OP.
     
  2. ExquisiteSteez

    ExquisiteSteez Active Member

    Berichten:
    3.198
    Leuk Bevonden:
    909
    Net ff met een kennis gespeeld die het spel zelf al uit heeft.
    Hij zegt dus gewoon net dat ik bijna bij het einde ben.

    En ondanks dat ik de gameplay en graphics erg vet vind. Blijf ik erbij dat het verhaal echt dikke troep is. Wat een bummer. Spel snel uitspelen, zodat ik alle discussies ook kan checken.

    Maar dit is echt niet dé masterpiece waar ik op gehoopt had. Het is zeker een vette game. Afgezien van het verhaal zit het spel gewoon goed in elkaar. Presentatie is top notch zoals we van ND gewend zijn. Maar die 94/100 op meta snap ik niet echt. Heb niet echt het idee dat ik een game van het kaliber God of War, Resident Evil 4, Uncharted 2, of TLoU1 aan het spelen ben.

    Maar goed, we gaan even verder. Misschien blaast het einde mij wel helemaal weg. :cool:
     
  3. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.812
    Wat vindt je precies kut aan het verhaal? In grote lijnen is het niet bijzonder, maar de manier waarop dingen samenvallen en de groei van personages daarin zijn wel sterk.

    Ik heb hem net uitgespeeld en de game is veel meer gaan groeien. Dat komt eigenlijk meer door de personages en cutscenes. Op gegeven moment heb ik de game lekker op easy gezet, als Rambo iedereen gewoon neergeknald en gaan werken naar cutscenes omdat dat het gene is wat me echt boeide.

    Ik vond het einde wel mooi, hoe fucked up Ellie lichamelijk en mentaal is geworden en wat voor een nutteloze strijd het nog was tegen Abby. Dat ze daarmee Joel soort van peace heeft kunnen geven is nice. Ik vond Abby uiteindelijk veel boeiender, haar backstory en plot waardoor Part 2 gemaakt kon worden dan weer niet. Maar ik snapte haar motief en vooral momenten erna.

    De kracht ligt echt zo erg in personages en details en graphics in cutscenes, my god. Hoe het licht op Dina's ogen schijnt in de keuken en je duidelijk ziet dat het bruine daarin lichter zichtbaar is was fucking crazy. Joel's tranen in zijn laatste scene, de stille momenten waar je gewoon aan gezichten kan zien hoe ze zich voelen, amazing.

    Ik hoop dat Part 3 meer richting California en eventueel Los Angeles gaat, ben beetje super done met alle groene en grey areas, Santa Barbara was daar even een verademing bij.
     
    Matrix en NuclearGoat vinden dit leuk.
  4. ExquisiteSteez

    ExquisiteSteez Active Member

    Berichten:
    3.198
    Leuk Bevonden:
    909
    Ja, die cutscenes, exploration stukjes en gevechten met clickers en geïnfecteerden vind ik super vet. Maar dat constante gevecht met menselijke enemies. Vind ik helaas iets minder. Zeker de grootschalige gevechten zoals

    Bij die boerderij waar ik nu ben. Echt zo'n kansloos gevecht. Iedereen schiet elkaar en loopt als een kip zonder kop maar langs elkaar te rennen. Fucking PS2 AI.....

    Voor de rest vind ik het verhaal te simpel. Een eenvoudige actie/reactie verhaal. in de loop van het spel krijg je wel wat meer context. Waardoor het verhaal wat meer body krijgt, en er wat meer duidelijk wordt. Maar voor de rest ? Mehh..

    Geen enkele plotttwist ofzo. Maar door de presentatie haalt het alsnog een erg hoog niveau.

    Ach ja, misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Weet dat ik van een game geen oscar-waardig verhaal moet verwachten. Maar na deel 1 had ik wel iets meer verwacht. Maar goed, ik geef hem sowieso alsnog een nette 8/10 of 8.5/10 (tot nu toe).

    Ik klink misschien erg negatief, maar heb verder erg genoten. En ben benieuwd naar het einde.
     
  5. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.812
    Mhm vind het qua verhaal niet eens veel minder of beter dan Part 1, dat was ook niet perse crazy amazing. Denk dat daar twee aanwezig plot twists waren, dood van zijn dochter in het begin en het einde waarin Joel zijn keuze maakt om Ellie te redden en daarbij horende gevolgen. Het was boeiender omdat het nieuwer was en je bond met Joel en Ellie sterker werd hoe verder je het verhaal in ging. In de tussentijd kreeg je bepaalde shock moments en deaths, maar dat was nu ook vergelijkbaar in Part 2. Het was altijd de kracht van conversatie, rustige momenten en meeleven met de personages dat de game zo sterk was en is.

    En in zekere zin is dat in Part 2 nu ook, alleen is het overgrote gedeelte meer revenge en woede. Ik had dit veel liever dan dat Part 2 gewoon weer een random avontuur was met Ellie en Joel.

    Het is juist interessant om de wereld en gebeurtenissen en gevolgen van Part 1 te bekijken vanuit een ander perspectief. Daarnaast wat Joel in Part 1 zei over dat je altijd iets moet vinden om door te blijven gaan dus ook geld voor andere personen: Abby die eerst wil dealen met de moordenaar van haar vader wat haar goed recht is en vervolgens haar calling te vinden door een nieuw hoofdstuk in haar leven in te gaan met Lev en Yara. Daarin is Abby precies wie Joel ooit was en dat is zo mooi. Ergens is het juist amazing wetende dat Joel nu overleden is door een gebeurtenis die hij had kunnen voorkomen en Ellie nu moet 'leven' (cuz she sowieso fucked up) met het feit dat ze een vaccine kon hebben voor de mensheid als ze in het ziekenhuis was overleden. She fucked up now, Joel fucked up, iedereen is fucked up, humanity is fucked up. Whatever een persoon doet in de wereld van Last of Us, er zitten consequenties aan en over het algemeen komt dat door de mensheid en niet door Infected. Dat gaat zo veel dieper dan het verhaal van Part 1. Die kleine details, de emoties en gesprekken van personages, dat is uiteindelijk waarom de games zo sterk zijn.
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  6. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Eens. Ik ben niet heel geïnteresseerd in oorlogen maar de vertelwijze deed me denken aan
    hoe ik me sommige oorlogen voorstel. Mensen die door omstandigheden waar ze zelf niks mee te maken hebben tegenover elkaar komen te staan, met geen echte good side en bad side (in ieder geval op 'soldier level' waar we in de game mee te maken hebben), maar vast in een niet te ontsnappen orgie van woede, wraak en geweld. Dat afgewisseld met de trauma's die het oplevert en ook de schoonheid die ondanks alles blijft bestaan zoals de liefde die opbloeit tussen Ellie en Dina, maar ook het ontfermen van Abby over Lev en Yara. Vond het erg aangrijpend.

    Als ik het vergelijk met deel 1 draaide het daar veel meer om de band die tussen Joel en Ellie groeide op hun reis naar de fireflies. Hoewel dat ook erg sterk was uitgewerkt, was het best een simplistisch plot dat basically stap voor stap de meest gebruikte (vermoed ik) plotstructuur volgde (hero's journey). Deel 2 wijkt daar niet heel veel van af, maar door de
    twee protagonisten
    krijgt het veel meer diepgang, vanwege hetgeen ik de eerste spoiler omschreef.
     
    Fiasco vindt dit leuk.
  7. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.458
    Leuk Bevonden:
    3.421
    Een acht als score is toch goed? Zou niet weten wat daar te negatief over is. Niet iedereen hoeft dit gelijk GOTY te vinden.
     
    Jorrie vindt dit leuk.
  8. ExquisiteSteez

    ExquisiteSteez Active Member

    Berichten:
    3.198
    Leuk Bevonden:
    909
    Oke, uitgespeeld.
    Als we toch in cijfers gaan denken, geef ik heb bij nader inzien toch wel een kleine 9/10 (ipv een 8 of 8.5).

    Dat moment dat
    Abby tegen Ellie gaat vechten
    Dat was mijn eerste en tevens enige wow momentje dit hele spel. Je weet dat het gaat komen, maar de manier hoe het was uitgewerkt vond ik wel heel vet. Ik had echt letterlijk een smile op mijn face.

    [​IMG]

    Was even bang dat
    Abby Ellie zou gaan vermoorden
    Maar gelukkig zijn ze niet zo dom bij ND.

    Dat gevecht op de boerderij waar alles in vuur en vlam staat, zag er visual trouwens ook ERG indrukwekkend uit.

    + Gevechten tegen clickers/geïnfecteerden zijn intense (zeker op de hogere moeilijkheidsgraden en met een goede headset)
    + Visuals/presentatie
    + Sound
    + Gameplay
    + Abby Storyline
    + Level design

    +- Character Development was in deel 1 juist het sterkste punt. Hier is het beetje een hit en miss.
    +- Ellie - Wat is er met die lieve charismatische Ellie gebeurt uit deel 1 ? Krijg in dit deel een beetje medelijden met haar.

    - Yara en Lev vond ik ook niet zo speciaal
    - Grootschalige gevechten tegen menselijke vijanden
    - Presentatie van het verhaal is top notch, maar het verhaal zelf is gewoon MEH.
    Uiteindelijk is gewoon een generic revenge story
    - Te weinig wow momentjes zoals we dat van ND gewend zijn. Misschien ben ik wel een zeurkous. Maar van ND verwacht je toch dat beetje extra's
    - Blij dat de PS5 komt. Want de AI is nog steeds oerstom.
    - Weinig tot geen puzzle elementen.


    Helaas niet dé masterpiece zoals deel 1. Maar alsnog een absolute topgame zoals bijna alleen ND dat kan.
    Gameplay en graphics wise dé beste game deze gen. Het combat systeem is simpel, maar toch erg intense (zeker op de hoge moeilijkheidsgraden).

    Heb me er wel mee vermaakt.

    Heb even snel de negatieve user reviews gelezen van meta.
    Maar de meeste mensen vinden het dus niet kunnen dat Joel dood is ? I guess
    En ze hadden liever een game gezien, waarbij de relatie tussen Joel en Ellie centraal staat.
    Snap de haat reacties wel een beetje.
    Ik vind het een gewaagde zet van ND. Maar juist daarom kan ik het ook waarderen. Je moet risico's durven te nemen. Maar goed, dit is eigenlijk de enige twist in het verhaal. Dus dat is tegelijkertijd ook het grootste minpunt.

    Snap alleen de reacties over het geweld niet echt. Dit is een 18 plus game, als je geen geweld in je game wil. Ga je toch gewoon lekker Lego Marvel Super Heroes spelen ofzo ? Allemaal weer zeiken om niks.

    EDIT: Nog nooit een game een 9 gegeven met zoveel minpunten. Maar de visuals, presentatie en sound zijn van zo'n dermate hoge kwaliteit dat ik dit echt geen 7 oid kan geven. De verbetering in gameplay vind ik zelf ook meer dan uitstekend. Stealth mechanics zijn wel wat verouderd en vallen iets wat tegen (zeker op de hoge moeilijkheidsgraden).

    Maar de Character development en het verhaal zijn dé grootste minpunten. Als je het neutraal bekijkt, gaat het echt helemaal nergens over. En lijkt het wel of Ellie een paar lijntjes teveel heeft genomen ofzo. Wat een verschil met deel 1. Weet dat ND het donkerder en grimmiger wou maken. Maar ja, ik hield van de Ellie uit deel 1. Deze Ellie, nah... geef mij dan maar Abby ofzo.

    De characters zijn een hit of mis. De meeste zijn forgettable en dat is jammer. Want dat was juist het sterkste punt van deel 1.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2020
    Cyndris en NuclearGoat vinden dit leuk.
  9. ExquisiteSteez

    ExquisiteSteez Active Member

    Berichten:
    3.198
    Leuk Bevonden:
    909
    Review van Skill Up is ook erg goed. Tot vandaag niet gekeken, omdat ik bang was voor spoilers!



    Alleen ben ik het niet helemaal eens met wat hij zegt over dat de gameplay outdated is. Tuurlijk, als je 10 man achter elkaar op dezelfde manier afmaakt. Kan het uiteindelijk repetitief aanvoelen. Daarom vind ik de grootschalige gevechten tegen menselijke vijanden ook echt slecht in deze game. Gevechten tegen geïnfecteerden voelen daarentegen wel gewoon fresh en dynamisch aan.
    En dat nieuwe dodgen is simpel, maar wel effectief en maakt de gevechten op hoge moeilijkheidsgraden erg intense. Het hoeft allemaal niet zo super vernieuwend te zijn. Een simpele aanpassing kan genoeg zijn.

    Kijk wel echt uit naar de next gen consoles. Hoop echt dat er op technisch gebied hele grote stappen gemaakt gaan worden. Vooral de AI in huidige triple-A games is soms echt absurd slecht. Alsof je nog steeds een PS2 of PS3 game aan het spelen ben. Deze gen zijn vooral de visuals sterk verbeterd tov de vorige generatie. En tuurlijk, het oog wil ook wat. Maar wat mij betreft mag het in de volgende gen juist omgekeerd zijn. Visuals hoeven niet zoveel beter te zijn dan nu. Geef mij maar betere ai, geen laadtijden, meer variaties in de manier hoe jij of een enemy jou benaderd etc etc.

    Gameplay is en blijft king.

    Denk trouwens niet dat dit mijn GOTY gaat worden. Dit is echt zo'n game, die je helemaal wegblaast met zijn visuals en presentaties. Maar na een paar weken ben je het alweer vergeten, door het eigenlijk nietszeggende verhaal. Mijn hoop is dus gevestigd op Cyberpunk 2077.

    Eigenlijk best vaag. Ben 50% positief, 50% negatief. En toch een 9. Alleen ND kan dat i guess. :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2020
  10. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.812
    Bad user reviews kwamen voort uit onzekere gamers die het kut vinden dat Part 2 niet gewoon weer een fijne Joel/Ellie game is waarin Joel hun favoriete hero kan zijn. Tel daarbij op dat er biseksualiteit in zit en transgender onderwerp word aangekaart = onzekere gamers raken cray. Plus de gebeurtenissen op het begin met Abby, een buffed vrouw, zorgt voor veel toxic masculinity.

    Ik vond het wel grappig dat Naughty Dog erg inspeelt op multiculturele personages (white, african, asian, latin, Dina is Joods) en verschillende soorten seksuele identiteiten maar 0 arabs. 'Murica.

    Ik vond Ellie gewoon goed character development hebben tho, het is niet alsof ze in Part 1 zo anders was, behalve jonger. Nu was ze gewoon uit op wraak, same for Abby.
     
    Cyndris vindt dit leuk.
  11. WorkingTitle

    WorkingTitle ..

    Berichten:
    2.220
    Leuk Bevonden:
    2.818

    Dat is gewoon 100% positief bij elkaar. Dus niks geks aan ;)
     
    ExquisiteSteez vindt dit leuk.
  12. ExquisiteSteez

    ExquisiteSteez Active Member

    Berichten:
    3.198
    Leuk Bevonden:
    909
  13. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Holy f... wat een game. Storywise ben ik echt helemaal weggeblazen.

    Ik vind het zo krachtig en uniek dat je als speler eigenlijk dezelfde emotionele tocht moet maken als Ellie: om je op gegeven moment gewoon over de wraak heen te zetten en empathie te tonen met diegene die je zo verafschuwt. Ik moest me er ook overheen zetten om met Abby te spelen (ik was zo bang dat Abby het van Ellie zou winnen in het theater), maar ik kan haar zowel wurgen als begrijpen. Er is geen zwart-wit, alleen maar een grote fucked-up, onduidelijk grijs van goed en slecht in die wanorde van een post-outbreak wereld.
    Ik kan mij eigenlijk geen game herinneren waar ik na afloop zo diep nog over aan het nadenken ben.

    Kritiek op de storyline is vooral de Scars wat mij betreft. Ik vond het gewoon niet interessant dat Abby al die moeite nam en nog naar dat eiland ging. Ik kon me nog net niet genoeg interesseren in die sekte. Het was denk ik toffer geweest als Abby en Ellie's dagen veel dichterbij elkaar waren gekomen zonder dat ze het doorhadden.

    Gameplay was m.i. subliem. De toevoegingen van gras, prone, en iets meer opties in de locaties gaven mij wel een gevoel van vrijheid dat ik situaties op andere manieren kon oplossen. Plus dat alle encounters toch erg intens zijn: je begint goed, maar op gegeven moment maak je toch een fout, breekt de hel los en is het weer hartslag 120.

    Deze vent heeft wel een mooie analyse over alle parallellen (ook al ziet hij ook een hoop referenties waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze zo bedoeld zijn):

     
  14. ExquisiteSteez

    ExquisiteSteez Active Member

    Berichten:
    3.198
    Leuk Bevonden:
    909
    Kijk der shinen dan!
    [​IMG]

    Maar zeg eens eerlijk:
    Denk dat deze game, pas écht een Masterpiece zou zijn geweest als Ellie
    Gewoon zelfmoord had gepleegd of dood was gegaan.

    Dat was vrij uniek geweest in gaming history.

    Ze is ook helemaal gebroken (mentaal en fysiek) aan het einde.

    En dan die credits erna. Toch wel kippenvel.

    Ben benieuwd of er een deel 3 komt!
     
  15. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.435
    Leuk Bevonden:
    17.527
    OMG ARAB MATTERS

    u serious now fam? Zaten er wel Nederlanders in? KUTGAME ANDERS, 'MURICA, DUTCH LIVES MATTERS
     
  16. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Nja op zich snap ik het wel, ND laat pretty much de complete diversity train door die game rijden dus Arabs waren toch wel opvallende afwezige.
     
  17. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.435
    Leuk Bevonden:
    17.527
    sounds geforceerd dus kut.
     
  18. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja vond het ook wel slightly ergerlijk tbh.
     
  19. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.812
    Niet zo tof doen op het forum en ondertussen huilen dat je de game wil lenen.
    I really don't care, vond gewoon grappig want de diversiteit trein wat Fredje zegt is wel erg zichtbaar.

    @ExquisiteSteez
    Part 3
    Zal mij niks verbazen als we verder gaan met Abby die Fireflies gaat vinden en het einde een soort van redemption is waarin ze een nieuwe dokter hebben die een vaccine kan maken met behulp van Ellie. Hoofdstuk Ellie afgesloten, vaccine in de maak, maar de wereld is zelfs dan gewoon hopeloos.
     
    Tyrant vindt dit leuk.
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.435
    Leuk Bevonden:
    17.527
    ik wil sws spelen
     

Deel Deze Pagina