1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turkije bij de EU?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Shinobi of the Wind, 31 aug 2008.

  1. Shinobi of the Wind

    Shinobi of the Wind I'm Good Money

    Berichten:
    315
    Leuk Bevonden:
    0

    Heb even een lap tekst gekopieërd van wikipedia ter gemakzucht. Zie de discussie opzich veel meer zitten dan een überlange starpost.

    Stelling.

    Wil jij Turkije in de Europese Unie?
     
  2. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee.
     
  3. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Als ze eens de mensenrechten accepteren en de doodstraf afschaffen dan misschien wel.
     
  4. Shinobi of the Wind

    Shinobi of the Wind I'm Good Money

    Berichten:
    315
    Leuk Bevonden:
    0
    Enige vorm van argumentatie zou wel zo beschaafd zijn. Zo kun je beter niet reageren. :{

    Kun je wat voorbeelden noemen m.b.t. de mensenrechten? de doodstraf is naar mijn weten al zo'n 20 jaar niet meer gebruikelijk daar.

    EDIT: kleine correctie ik heb het opgezocht en volgens wiki is het sinds 2002 afgeschaft. Zie zelf ook Ik was in de war met de laatste executie, die was in 1984 (Erdal Eren, een lid van de THKO - een communistische partij die de regering omver wou werpen. Deze partij heeft dan ook nooit voor de democratische weg gekozen. Ze wouden dit doen ala Fidel Castro).
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2008
  5. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad. Laat ze eerst maar eens passen in de westerse cultuur, daarna zijn ze wat mij betreft welkom.
     
  6. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Zal wel een n00b vraag zijn, maar welk voordeel zou de EU hebben als Turkije er ook bij gaat horen? :confused: Volgens mij gaat het ons alleen maar weer extra geld kosten...
     
  7. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Dat van de doodstraf heb ik dan fout, maar dat het afgeschaft is een stap in de goede richting. Nu alleen nog de mensenrechten.

     
  8. Shinobi of the Wind

    Shinobi of the Wind I'm Good Money

    Berichten:
    315
    Leuk Bevonden:
    0
    Toetreding is, gezien het dynamisme van de Turkse economie, goed voor de economische groei van de EU. Turkije heeft de 18e grootste economie van de wereld. Ook heeft het een relatief jonge bevolking en dus veel arbeidskracht. Het zou ook als een gunstige afzet markt kunnen dienen. Het is waar dat in eerste instantie (vooral de landbouw sector van) het land ons geld gaat kosten maar dit zal zijn vruchten ook afwerpen.

    Naast de Economische argumenten zou het politiek ook erg handig zijn. Het land heeft een gunstige ligging op de wereldkaart. Turkije ligt midden in de wereld. Tussen Europa, Midden-Oosten en Azië. Turkije kan als modern islamitisch land binnen het Midden-Oosten een voortrekkersrol vervullen; het zou aantonen dat de EU niet per se anti-islamitisch is. Ook zou het als bufferzone kunnen dienen voor het geweld. Bovendien kan het gebruikt worden als satelietstaat voor de EU (klinkt hard, is niet zo).

    Hou ook in gedachten dat Turkije in bezit is van het 9e grootse leger van de wereld, 2e grootste van de NAVO (achter de VS uiteraard) en daarme de grootste van Europa. Daarnaast heeft het ook de 2e grootste luchtmacht van de NAVO (na de VS uiteraard). Het leger is één van de meest gediciplineerde van de wereld en zo'n 40% van het nationale inkomen wordt eraan besteed. Het zou dus erg voordelig zijn voor de EU om zo'n grote macht voor de deur te hebben. Vooral tussen Europa en het midden oosten in.

    Afijn, mocht je het nog niet gemerkt hebben, ik ben dus voor. Maar ik vind wel dat Turkije nog een hele lange weg te gaan heeft. :)

    Heb je ook recentere bronnen? gezien het tempo van hervormingen hecht ik -tot op een bepaald punt- waarde aan berichten van een jaar geleden. :) Het stereotype 'Turkish Prison' is al lang niet meer van toepassing en intimideren van journalisten en advocaten gebeurt door individuen (dat neem ik aan). Kan me moeilijk voorstellen dat dit het werk van de regering is, anders zou Orhan Pamuk niet vrijgesproken worden. :)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2008
  9. AC/DC

    AC/DC Active Member

    Berichten:
    529
    Leuk Bevonden:
    0
    Zzzz liever niet. Ik ben Turks en je wilt niet weten hoe Nederland wordt gezien door de Turken daar. Net zoals je "The American Dream" hebt hebben zij de droom om hier ooit hier te komen wonen. De eerste generatie Turken leeft hier veel te gemakkelijk op subsidiefraude net als in Duitsland.

    Dit is geen angst maar het zou uit de hand lopen hoeveel Turken je hier zult zien eenmaal in de EU. Het is jammer maar het is niet anders. Daarnaast is er nog veel te veel sprake van dispariteit in het land waardoor ze het zichzelf al onmogelijk maken, de koerdenkwestie etc.

    In Turkije heerst de MHP trouwens ook nog veel te veel, een extreem rechtse partij die zo ongeveer over alles denkt wat de EU verbiedt. Geen wonder ook dat de partij officieel verboden is overal behalve in een land, een keer raden waar...
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2008
  10. MM90

    MM90 -xxx-

    Berichten:
    511
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik gaf antwoord op de aangebode stelling. Voor zover ik weet is een simpel ja of nee nog altijd geldig.

    Maar vooruit, omdat je zo graag argumentatie in je thread ziet.

    Nee, ik zie Turkije een dezer jaren nog liever geen toegang zien vergaren tot de EU. Ten eerste is het economisch gezien nog een zooitje in Turkije. Hoewel het land sinds 2002 een financiële groei doormaakt, verbleekt het BNP (in verhouding) nog steeds met de primaire EU landen. En IMO zijn er de laatste jaren al te veel landen zonder economische stabiliteit toegelaten. We zijn al geld genoeg kwijt om de huidige nieuwkomers een financieel duwtje in de rug te geven.

    Ten tweede de werkloosheid. Die ligt nog steeds rond de 9-10 procent. En gezien Turkije zo om en nabij 70 miljoen inwoners telt...Ik hoor al genoeg mensen zeuren over ongewenste Polen, dit zal een nog ergere invasie veroorzaken. Daar zit, denk ik, vooralsnog niemand op te wachten.

    Afgezien het bovenste, vind ik de normen en waarden, en gewoontes van het Turkse volk ook zodanig verschillen, dat conflicten onvermijdelijk zijn. Hoe vaak is het nu al in het nieuws geweest dat Turkse mensen klagen over de "naaktheid" op straat, zoals op een billboard? Of kunst, dat zij als een belediging zien? De ramadan, die door geen enkel huidig land in de EU wordt nageleefd? De suikerfeesten waar ze NU al voor pleiten om die tot een officiële feestdag te promoveren? Moskees die als paddestoelen uit de grond schieten? ...

    Tuurlijk telt Turkije ook zijn positieve kanten, zoals bijv. zijn gunstige geografische ligging. Maar de negatieve punten wegen nog steeds zwaarder dan de positieve.

    Ik zit er, op het moment, niet op te wachten.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2008
  11. AC/DC

    AC/DC Active Member

    Berichten:
    529
    Leuk Bevonden:
    0
    Je hebt helemaal gelijk over de economie maar heb je weleens gedacht over de millitaire prioriteiten in dat land? Ik zie Turkije nooit weggaan uit het oostelijk gebied (Koerdistan). Alleen dat zorgt al voor problemen.
     
  12. shorty_

    shorty_ [B][u][F][u]

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk niet dat er in één keer een heel groot groep Turken hierheen zou komen. Die van die American Dream zijn meer de armere Turken, en ik denk dat maar een klein gedeelte hierheen zou willen. En onder die voorwaarden denk ik ook dat Turkije voor 80% niet lid zou worden van de EU. Ik zelf als Turk hoop ook niet dat ze lid worden.

     
  13. AC/DC

    AC/DC Active Member

    Berichten:
    529
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan weet jij ook net als ik heel goed hoe men daar denkt over hier. Zelfs in mijn familie worden mensen aangetrouwd om hierheen te komen en ben ik wederom getuige van subsidiefraude.
     
  14. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Een van de bronnen is 7 maanden oud ik denk niet dat er dan veel veranderd is , en helaas worden die rapporten van Amnesty e.d niet iedere maand gemaakt maar 1 x per jaar.

    Qua ligging ligt het perfect om een brug te slaan naar moslim landen.
     
  15. Biba

    Biba Active Member

    Berichten:
    1.232
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn genoeg tegenargumenten te vinden. Wat ik bijvoorbeeld belachelijk vind is dat Turkije formeel de Armeense genocide ontkent. Het is nu bijna 100 jaar geleden, maar het blijft ongelofelijk dat een land ONTKENT dat er bijna een miljoen mensen zijn omgebracht.
     
  16. AC/DC

    AC/DC Active Member

    Berichten:
    529
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat dacht je van linkse figuren? Het is inmiddels 30 jaar geleden maar ooit heerste er een overmacht van linkse activisten waaronder de bekende Deniz Gezmis. Dit is allang al geweest maar de haat tegen deze mensen in de samenleving is letterlijk aanwezig.

    Van individuen kun je absoluut niet spreken. Ik ben als koerd elk jaar weer slachtoffer van zoveel dingen door de Turken.
     
  17. Shinobi of the Wind

    Shinobi of the Wind I'm Good Money

    Berichten:
    315
    Leuk Bevonden:
    0
    Hehe, ik ben zelf ook turk, maar dat terzijde. Ik denk persoonlijk dat je met een vooroordeel kampt. Ik ken ook genoeg turken die wel eerlijk hun geld verdienen. Ik ken ook genoeg turken die juist weer terug naar turkije willen (onder andere mijn familie) wanneer de tijd rijp is. Vaak durven ze niet omdat ze bang zijn het daar niet te redden. Als Turkije lid van de EU wordt zullen de grenzen wat 'losser' worden en zal men ook meer lef krijgen. Bovendien zijn er genoeg turken in turkije die - ondanks hun - omstandigheden trots op hun land zijn en absoluut geen zin hebben om in Nederland te komen wonen.

    Waar denkens ze dan aan? Panturkisme is volgens de staat een verboden ideologie. Denk je echt dat ze doodleuk koerden gaan afmaken? Ze mogen denken wat ze willen, maar zolang het (merendeel) van het volk het niet eens is met hun houdt het op.

    Met één woord praten is naar mijn weten niet waar een discussie voor staat. Anders had ik wel een poll gemaakt (als ik dat kon). :+

    Je heb enigzins gelijk, er is veel werk. Maar toch blijft het een krom argument. Naar wat ik gelezen heb had één van de recente toegelaten landen (ik geloof Bulgarije of Polen, zal het morgen opzoeken) een lager BNP dan Turkije. Je hebt wel gelijk, maar de EU laat die landen nou eenmaaal toe. Dit is dus niet echt een reden wat Turkije van een EU lidmaatschap weerhoud.

    Ook hier heb je een punt. Maar nogmaals, waarom Polen wel toelaten met een hoge werkloosheid en Turkije met dezelfde reden niet? Bovendien heb ik het idee dat veel van de Turken (in Turkije, maar ook de huidige europese) hier komen om wat centjes te verdienen. Uiteindelijk zullen veel terug gaan. Ik verwacht dan ook dat als Turkije lid wordt dat er ook een stroom mensen weer terug gaan. Immers, als Turkije een welvarender en Europeser land wordt wat is dan nog het nut om hier te blijven? Toegegeven, het zal nog wel een flink poosje duren voordat Turkije op financieel vlak evenveel kan bieden als bijvoorbeeld Nederland maar houd ook in achterhoofd dat veel Turken nationalistisch zijn en dus eerder naar het vaderland neigen.

    Verwar (veel) Turken niet met bijvoorbeeld Marokkanen of andere Moslims in Nederland. Turkije heeft een stricte scheiding van Kerk en staat. Daarom zullen Turken over het algemeen wat verlichter zijn dan bijvoorbeeld Marrokanen. Ik heb een week geleden nog een bikini poster gezien in een random winkelcentrum in Ankara. Veel Turken die hier Europa wonen zullen over het algemeen wat geloviger zijn ingesteld naar de maatstaven van Turkije. Dit heeft alles te maken met het feit dat merendeel afkomstig is van het platteland (de wat onopgeleide laag van de bevolking die het sociaal gezien wat slechter had).

    Wat betreft je opmerking over de Moskeën, Naar mijn weten heeft men hier vrijheids van geloofsuiting netzoals in Turkije. Ook daar heb je talloze Kerken en Synagoges. Zie hier

    en hier, een turkse pagina maar toch.

    Ik snap niet precies wat je bedoelt. Kun je wat duidelijker zijn? Het feit dat zoveel troepen in het zuidoosten van het land gestationeerd zijn heeft alles te maken met de PKK tereur die daar veel meer actief is dan bijvoorbeeld in Ankara of Izmir. Afijn, volgens mij begrijp ik je punt niet. :)
     
  18. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Vergeet de persvrijheid niet.

    Dan is mijn antwoord ook Nee !!

    Heb helemaal niets tegen Turken en paar beste vrienden zijn Turks.
     
  19. AC/DC

    AC/DC Active Member

    Berichten:
    529
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kunt het vergelijken met de situatie in Georgië met Rusland. Ik weet niet hoe Turkije daarmee omgaat eenmaal EU met sancties komt, met de oorlog in dat gebied.
     
  20. PimpmasterB

    PimpmasterB Active Member

    Berichten:
    135
    Leuk Bevonden:
    0
    Turkije kan als modern islamitisch land binnen het Midden-Oosten een voortrekkersrol vervullen; het zou aantonen dat de EU niet per se anti-islamitisch is.

    Jij bent lekker, je draait hem gewoon om. De Islam is anti-westers. Wij zijn tolerant, remember. Het maakt mij nl. geen flikker uit wie of wat je neukt, wat je eet en al helemaal niet wat je graag wel of niet gelooft. Mensen doen maar. Maar laat mij met rust met die sprookjes.
     

Deel Deze Pagina