Leren games begrijpen
Ik ga volgende week naar een leuke dag over games. Hier heb ik wat informatie over die dag bij elkaar gezocht. Ik zal natuurlijk volgende week verslag hier doen!
Gaming & New Literacy - skills for the Future
4 en 5 maart 2008
Gaming is noodzaak!!! Games maken een steeds groter deel uit van het dagelijks leven. Als tijdverdrijf verstoten zij zelfs televisiekijken van de eerste plaats. De gemiddelde leeftijd van de gamer is niet, zoals vaak wordt gedacht, 16, maar 33. Zowel mannen als vrouwen (48% van de gamers is vrouw) spelen games, hoog opgeleiden en jongeren, de doelgroep voor games is immens en de miljarden die erin om gaan zijn van belangrijke economische waarde.
Workshop 1 Titel: Gaming for Dummies
Ervaar zelf hoe het is om te spelen met spelconsoles als de Wii, de Xbox 360 en de Playstation3. Na een hele middag gamen onder de vakkundige begeleiding van de mensen van The Game Syndycate ga je als een ervaren speler naar huis!
Workshopleider: TGS The Game Syndycate
Workshop 2 Titel:"Leren doe je voor je lol als je een spel ervan maakt"
Een workshop waarbij de deelnemers ervaren hoe het is als leerlingen zelf een game maken. Daanaast krijgen de deelnemers instrumenten aangereikt om leerlingen die een educatieve game maken op school te begeleiden. Deze workshop is dus echt bedoeld voor docenten die hun leerlingen games willen laten bouwen. De aanpak is als volgt:
de deelnemers doen een spel en leren begrippen kennen die bij educatieve games een rol spelen (gokken, spanning, leerdoelen, etc.) Vervolgens wordt in kleine stappen een spelconcept bedacht bij een leerdoel. Dit concept wordt uitgewerkt tot een eerste prototype. Bij een aantal stappen wordt een minipresentatie van 1 tot 2 dia's gegeven. De deelnemers werken in kleine groepen, waarbij een werkvorm wordt gekozen waarbij de deelnemers van elkaar leren (gebaseerd op het principe samenwerkend leren).
Workshopleider: Margreet van den Berg, Henny van der Meijden (docent KU Nijmegen en Gerard Mulder (zelfstandige, productontwikkelaar Jumbo)
Workshop 3 Serious Game Design Workshop
Op een saaie zondagmiddag of een weekendje weg met vrienden of familie komt het wel eens voor. Je verzint spontaan met z’n allen een spelletje, bijvoorbeeld een "wat als" vraag en antwoord spel. Zonder dat we het bewust doorhebben zijn we allemaal redelijk goed in staat om simpele en leuke spelletjes te verzinnen. Maar "wat als" we nu een iets complexer spel willen maken? Bijvoorbeeld een spel waarin spelers écht iets leren, over het klimaat, oorlogen of misschien wel over bibliotheken. Dat is natuurlijk hele andere koek en iets waar niet iedereen kaas van heeft gegeten. De “Serious Game Design Workshop” gaat over deze koek en laat al haar deelnemers van alle soorten kaas proeven. In deze vier uur durende “pressure cooker” word je namelijk ondergedompeld in voorbeelden, hersenspinsels, maar vooral opdrachten (in groepjes) om een leuk, maar ook leerzaam spelconcept te bedenken. De workshop gaat bij het bedenken van deze concepten in op de spelregels en –structuren en niet op de esthetiek of techniek rondom spellen. Aan het einde van de workshop is het de bedoeling dat iedere deelnemer meerdere spelconcepten heeft verzonnen. Iedereen is welkom voor de workshop. Ervaring met games is nuttig, maar absoluut niet noodzakelijk.
Workshopleider: Casper Harteveld, Rens van den Bergh.
Workshop 4 Titel:Leerlingen leren docenten in 3D
In deze workshop kunnen docenten en bibliothecarissen kennismaken met L3D Active Worlds. Een virtuele 3D omgeving die onder andere goed te gebruiken is voor onderwijs. Stichting L3D is een groep leerlingen en studenten die met de virtuele omgevingen werken. Wij zullen samen met de deelnemers kijken wat er mogelijk is en een klein project uitvoeren in de virtuele omgevingen. Kennis of vaardigheden van 3D / virtuele omgevingen is niet benodigd! Kennis / vaardigheden in het onderwijs en met het lesgeven is wel handig.
Workshopleider: Lode Claassen (L3D)
http://www.youtube.com/watch?v=tNJY0MdwKLo&eurl
Er wordt over Games gesproken, geschreven, symposia zetten het onderwerp op de agenda en iedereen heeft er een mening over. Hogescholen, universiteiten maar ook bibliotheken zetten gaming op de kaart. Gaming in de breedste zin van het woord; vaak gaat het over Second Life (SL), een andere keer gaat het over game-avonden waarbij jongeren worden aangetrokken door wedstrijden die zij kunnen spelen op de Wii, de X-box, de Nintendo DS of de Playstation.
Denkend aan gamers is het beeld vaak een eenzame jongen achter de computer. Dit beeld is inmiddels achterhaald. De realiteit is namelijk dat steeds meer volwassenen games ontdekken als een sociaal en uitdagend tijdverdrijf. Tijdens het spelen van (online) games worden namelijk belangrijke sociale en praktische vaardigheden ontwikkeld en wordt er breed genetwerkt.
Inmiddels is duidelijk geworden dat door het spelen van games groepen die normaal gesproken geen contact met elkaar hebben, door games worden samengebracht. Ook bieden games de mogelijkheid voor mensen die nooit een sport kunnen beoefenen “actief” bezig te zijn met vrienden of familie. Daarnaast zie je rondom games spontaan communities ontstaan; jongeren, los van etniciteit, die elkaar opzoeken via internet om te discussiëren over games, wedstrijden, etc. Wij kunnen dan ook veilig zeggen dat Games een van de grootste sociale cohesieversnellers zijn. Een positieve bijkomstigheid is dat jongeren weer naar de bibliotheek worden getrokken, eenmaal binnen is de kans groot dat zij weer lid worden. Daarnaast kunnen jongeren (maar ook volwassenen) iets leren van games. Het is niet alleen fun, het is ook (spelend) leren! Het is dus tijd om dit belangrijke maatschappelijke signaal op te pakken om de aansluiting met nieuwe generaties niet te verliezen.
UGame - ULearn is een samenwerkingsproject van de Technische Universiteit Delft en DOK. Met UGame - ULearn willen wij door verschillende activiteiten rondom het thema Gaming, een voorbeeld zijn voor Nederlandse bibliotheken en onderwijsinstellingen. Het symposium Gaming & New Literacy - skills for the Future, waarvoor u zich via deze website kan aanmelden is een van de activiteiten.
Laatst bewerkt: 26 feb 2008