Ik vroeg me eigenlijk af hoe het zit met het upgraden van een notebook. Bij een desktop is dit gebruikelijk, maar kan je bij een notebook ook alles vervangen, zoals de processor, werkgeheugen en videokaart. - Is het upgraden van het werkgeheugen van 512 MB naar 1024 een nuttige investering? En wat kost dit zoal? - Kan de processor van een laptop eenvoudig vervangen worden en wat zijn de kosten voor bijvoorbeeld een AMD Athlon 2800+ of meer? - Kun je zomaar een videokaart vervangen ook al is de originele onboard? Graag reactie over het upgraden van een notebook.
geheugen kna je uitbereiden, processor weet ik niet en videokaart weet ik ook niet zeker omdat ze onboard zijn.
videokaart zit meestal in de moederbord ingebouwd. geheugen kan wel en processor waarschijnlijk ook. Maar ik denk niet dat het slimste is om het zelf te doen (tenzij je er natuurlijk verstand van heb).
Het nare van upgraden is dat je meestal het moederbord moet vervangen om dat je oude moederbord soms een snellere processor niet aan kan. Je RAM upgraden is nooit weggegooid maar wanneer je je RAM, Processor en Video Kaart moet upgraden kan je net zo goed een nieuwe kopen.
Processor kun je waarschijnlijk niet vervangen. Zit meestal vastgesoldeerd op het moederbord bij laptops. Alleen geheugen en harddisk kun je waarschijnlijk vervangen.
Raad je niet aan veel in je labtop te upgraden. Geheugen is wel bruikbaar. Upgraden is lastig omdat vooral de koeling een probleem kan worden. Werkt je apparaat eindelijk, gaat ie na een uurtje uit omdat ie te heet wordt enzo. Mocht je gelegenheid hebben, dan zijn er altijd zaken als computer dumpdagen (28 juni RAI bijvoorbeeld) waar je een labtop koopt gelijk aan de prijs van de losse onderdelen die je noemt.