Ik heb sinds kort een gezellige oude Pentium 2 op mijn kamer staan, en dacht daar gelijk even wat oude spellen op te installeren. Age of Empires, Delta Force, MDK2, Delta Force 2 enz... En nu de moraal van het verhaal Het spel wordt gewoon geinstalleerd (gaat dus over AoE hier), vertoond niks raars bij opstarten et cetera. Echter, wanneer in het hoofdmenu, dan krijg je op den duur onvermeidelijk te maken met het fenomeen: vastlopen. Waarom? Geen idee... Hij loopt gewoon ineens vast en er is niks aan te doen. Ik dacht, snel de menus duurpezen en anfangen met die hap. Eventjes kunnen spelen (Ik was maar liefst al 2 gebouwen aan het neerpoten, 1 villager aan het maken en met een andere hout aan het hakken ) totdat het beeld weer ineens stil stond en er niks meer te redden viel. Wat kan ik hier nou aan doen? Iemand ideeen om dit almachtige spel goed te laten functioneren? Alvast bedankt.
Up-to-date gepatched? Dat heb ik nooit hoeven doen om hem aan de praat te krijgen. Maar goed, het is het proberen waard natuurlijk.. Je stelt dus voor om een officiele patch te downloaden? Ik zal zo eens gaan zoeken dan
Tip : download GameShadow. Is een progje wat zoekt naar je geinstalleerde games op je HDD('s), en geeft automatisch een melding als er voor een titel een update/patch te krijgen is. Kun je dan rechtstreeks via dat progje downloaden en installeren. Is gratis EDIT : Ik durf niet te garanderen dat de patch het probleem verhelpt. Bij mij draait AoE gewoon vlekkeloos (mits ik CF uitzet, that is), en dat is zowel met als zonder patch voor zover ik weet.
Ik ben er achter gekomen dat het probleem helemaal niet zit in AoE zelf, maar dat het aan de pc ligt. Ditzelfde probleem met het vastlopen krijg ik ook bij Red Alert en Age of Empires 2. Daarnaast crashen Rainbow Six Rogue Spear en Urban Operations naar de desktop wanneer een briefing begint. Wat nu?
Dat is natuurlijk ook een optie Maar ik was aan t hopen op een oplossing waarbij ik her en der wat instellingen verander of iets installeer zodat het verholpen is. Spoiler En ik zal zo eens kijken of soldat op die pc werkt, zodat ik je ook op een oude pc kan inmaken
Tja, als je het probleem met meerdere games hebt en het aan je PC ligt kan het werkelijk aan van alles liggen
ik speelde dit spel ZOOOOOOO vaak op gamespy en Msn zone online.. (gene die op gamespy speelde kent vast wel de guild FFAF) daar zat ik in .. maar na een tijdje als ik dus online ging liep het spel steeds vast,, ook met age of empire2.. dus sindsdien speelde ik het niet meer heb hem nog liggen dus kan het nog wel proberen
hmm probeer anders eens de drivers van je videokaart te updaten, werkt ook meestal wel bij spelletjes die vastslagen ed
je hebt kans dat je niet genoeg ventilatie hebt... Daardoor liep mijn pc ook steeds vast, met uiteindelijk een kapotte fan op m'n videokaart.. moet nog steeds een nieuwe halen
Nog geen een nuttige comment gezien hier:b: . Als de vastloper bij elke game optreedt, trek je de juiste conclusie dat het aan je pc ligt. Het ligt natuurlijk niet aan Age of Empires dan red alert vastloopt... Het is dan ook niet nodig om dit spel te patchen, het zou gewoon moeten werken. Goed, het ligt dus aan je pc. Maar waaraan dan? Hardware? Software? Goede vraag, hoor ik je denken. Ik weet niet hoe lang je de pc al hebt. Heb je hem geformatteerd(geen bestanden/windows installatie erop) of waren er al programma's/operating system(s) voorgeinstalleerd? Als de harddisk nog leeg was, heb je zelf windows erop gezet. Ik ga uit van windows 95 of 98, maar XP kan ook(wel traag op een pentium 2, maargoed, dat is een ander verhaal). Je moet erop letten dat je dan drivers(stuurprogramma's dus) installeert. Zonder deze zal vrijwel niets werken, afgezien van een beetje Word en Paint. De drivers die ik je aanraad te downloaden zijn voor je moederbord en je videokaart. Maar welke drivers moeten er worden geinstalleerd? Ja, dat kunnen wij niet zien vanaf hier. Dit zal je zelf moeten uitzoeken. Je kan dit op verschillende manieren doen, het gemakkelijkst is om via een programma te bekijken welke hardware(welk moederbord en videokaart) en dus welke drivers je (nodig) hebt. Heb je een nvidia videokaart, download dan de nieuwste(ookal is je kaart nog zo oud, dit mag geen problemen geven) drivers. Is het een ati kaart, doe dit dan voor ati. Je moederborddrivers zijn ook gemakkelijk te installeren, ondanks het zoeken naar oude drivers soms even wat tijd vergt. Een goed programma, wat vaak wordt aangeraden op dit forum, is Everest. Gemakkelijk te vinden(staat volgens mij een link in de startpost als die nog werkt), en te gebruiken. Je klikt op motherboard, en het programma geeft de naam en typenr van je moederbord weer, en dit gaat net zo gemakkelijk voor de overige onderdelen. Als je vervolgens deze namen hier post, na zelf te hebben gezocht naar drivers(mocht je ze niet vinden), zijn we vast bereid je te helpen. Het kan zijn dat je pc geen videokaart heeft, maar dat er onboard video wordt gegenereerd. Dan voldoen alleen moederbord drivers, het is immers niet nodig videokaart drivers voor een niet aanwezige videokaart te installeren. Het probleem hoeft niet aan de drivers te liggen, de tweede, in mijn ogen logische, verklaring, is hitteoverlast. Het kan zijn dat de temperaturen, zodra je veel kracht van de pc eist(zij dit met een spel, of een zware andere applicatie), de temperatuur een bepaalde grens bereikt waardoor je computer dit als alarmerend ziet en automatisch reboot(ter beveiliging van doorbranden). Dit is niet prettig, maar ook de temperaturen van je pc(moederbord, videokaart etc.) zijn af te lezen in everest, onder het kopje Sensors(er zitten sensoren op deze onderdelen). Derde mogelijke reden voor de crashes kan je voeding zijn. De voedingwaarden mogen niet teveel afwijken. Kijk vooral naar de 12- en 5 voltlijn. Deze mogen dacht ik niet meer dan 5% afwijken, in het geval van 12-volt is 11.4 dus de ondergrens, en 12.6 volt de bovengrens. Hierboven/onder wordt het te gevaarlijk en kan de voeding de oorzaak zijn van de crash. Als laatste kan je even de nieuwste directx, 9.0c downloaden, ondanks dat ver boven de kracht van jouw pc is, kan ook dit geen kwaad. Ik zou alledrie de mogelijkheden even doorlopen, op deze volgorde: - Nieuwste drivers? In het geval van onboard video voldoen alleen moederbord drivers. - Goede temperaturen? let ook op de temperaturen na gamen, deze schieten namelijk onder zware applicaties als een vuurpijl de lucht in. - Goede voedingwaarden? Let op de 5% afwijking. - Nieuwste directx? Download 9.0c even van de Microsoft site! Succes ermee!
Probleem opgelost. Gewoon dmv een 'nieuwe' videokaart Heb van een klasgenoot een kaart gekregen (gekregen ja, wat een held ) en deze erin gefrot + geinstalleerd en het werkt nu naar behoren. Heb gezellig weer wat potjes Age of Empires 1 & 2 en Red Alert 1 achter de rug TheProf: hoewel ik de kaart al had geinstalleerd voordat ik dit verhaal las, zie ik dat ik er toch nuttige informatie uit kan halen. Hoewel dus te laat: toch bedankt! Ik zal nu eens wat drivers gaan downloaden en in de tussentijd even een mod pmmen dat deze thead dicht kan. Voor iedereen met nuttige toevoeging, en dan met name TheProf, bedankt!